Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

1 minute ago, leticia said:

Eksempelet ditt om toppturshelg blir så ekstremt og spesielt at det blir lite relevant. Man har 2 foreldre, og da kan den ene dra ut på aktivitet mens den andre er hjemme, evt så kan man ta barna / barnet med seg. Det er (som regel ) ikke vanskelig i det hele tatt. 

Har man så ekstreme og sjeldne aktiviteter så velger man kanskje vekk barn i utgangspunktet, men masse toppidrettsutøvere har barn bare for å ta et eksempel. De er nok veldig tilstedeværende når de først er hjemme, og barn trenger ikke 2 tilstedeværende foreldre til enhver tid, det holder med 1. 

 

Varför ska toppturshelg vara så ekstremt och speciellt? Sen skriver du att det ikke er vansklig i det hele tatt ...  sen kanske man ska välga bort barn i utgångspunktet ... Som väl var det saken handlade om. 

Ja, det räcker med en förälder åt gången men det är ikke sikkert att alla partners är så gira hvis den andra er i vei varje helg for eksempel ... 

Förstår faktiskt ikke hur du kan vara så sikker i din sak trots att det kanske fungerar för dig. 

Är så uppenbart att barn tar en massa tid och kostar en massa pengar. Är många som har intresseren som tar tid och inkluderar reiser som ikke alltid er så enkelt at få at gå ihop med barn och familj. 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
knopflerbruce skrev (7 minutter siden):

Hovedproblemet er at totaltiden ikke strekker til. Utover det, skjønner du åpenbart ikke hvordan spill fungerer. Det du ber om er i praksis som å be en sjåfør om å sette trafikken på pause fordi poden trenger oppmerksomhet NÅ.

Noen av oss har mange hobbyer. Hadde gaming vært det eneste, ville man gjerne klart å navigere rundt det - men i dag gamet jeg mens jeg fulgte en sjakksending. Jeg skulle gjerne gjort chess puzzles 2-3 timer i kveld, men spørs om jeg rekker det. Før det må jeg feilsøke en PC, finpusse et leserbrev, starte det årlige oppryddingsprosjektet i de digitale musikkfilene, lage og spise middag og ta oppvasken som har stått for lenge som den er. Hvor oppi dette skal jeg ta meg av en toåring som krabber og kryper rundt?

At ikke du hadde fått tiden til å strekke til betyr ikke at alle andre ikke ville greid å kombinere. Joda, jeg skjønner hvordan spill fungerer. Men det du sier er altså da at fremgang i spillet er viktigere enn å ta deg av barnet (eller hunden) når den trenger det. Da syns jeg det er like greit at du ikke har barn. 

Ja, noen av oss har mange hobbyer og greier å kombinere disse hobbyene med ansvar for barn. Men om man ikke klarer dette så er det like greit at man lar være å få barn tenker jeg. 

Og den 2 åringen som kryper rundt hadde du vel ikke tenkt å være alenefar for eller? 

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (6 minutter siden):

Är så uppenbart att barn tar en massa tid och kostar en massa pengar. Är många som har intresseren som tar tid och inkluderar reiser som ikke alltid er så enkelt at få at gå ihop med barn och familj. 

Ja selvfølgelig så tar barn masse tid og koster masse penger. Tid og penger man ønsker å bruke på barna. Når man reiser så reiser man med barna (hvis man ikke får seg en frihelg e.l. når barna er hos besteforeldre f.eks). Jeg syns bare ikke barn begrenser så mye som enkelte her skal ha det til. 

Lenke til kommentar
leticia skrev (20 minutter siden):

At ikke du hadde fått tiden til å strekke til betyr ikke at alle andre ikke ville greid å kombinere. Joda, jeg skjønner hvordan spill fungerer. Men det du sier er altså da at fremgang i spillet er viktigere enn å ta deg av barnet (eller hunden) når den trenger det. Da syns jeg det er like greit at du ikke har barn. 

Ja, noen av oss har mange hobbyer og greier å kombinere disse hobbyene med ansvar for barn. Men om man ikke klarer dette så er det like greit at man lar være å få barn tenker jeg. 

Og den 2 åringen som kryper rundt hadde du vel ikke tenkt å være alenefar for eller? 

Men dette handler ikke om "alle andre". Poenget er at de andre som ikke har barn, gjør ofte tilsvarende vurderinger - men ut fra DERES hobbyer og interesser.

"Men det du sier er altså da at fremgang i spillet er viktigere enn å ta deg av barnet (eller hunden) når den trenger det. Da syns jeg det er like greit at du ikke har barn. "

Da skjønner jeg ikke hva du akkederer over her. Argumentet mitt er jo nettopp at når man har for mye å henge fingrene i til at man må ofre mer enn man liker for å oppdra et barn (eller flere), så er det riktig å vente (eller ikke få i det hele tatt). Det du prøver argumentere for er at det alltid er tid nok uten å måtte omprioritere, og det er i beste fall riktig for noen få.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (1 minutt siden):

Men dette handler ikke om "alle andre". Poenget er at de andre som ikke har barn, gjør ofte tilsvarende vurderinger - men ut fra DERES hobbyer og interesser.

"Men det du sier er altså da at fremgang i spillet er viktigere enn å ta deg av barnet (eller hunden) når den trenger det. Da syns jeg det er like greit at du ikke har barn. "

Da skjønner jeg ikke hva du akkederer over her. Argumentet mitt er jo nettopp at når man har for mye å henge fingrene i til at man må ofre mer enn man liker for å oppdra et barn (eller flere), så er det riktig å vente (eller ikke få i det hele tatt). Det du prøver argumentere for er at det alltid er tid nok uten å måtte omprioritere, og det er i beste fall riktig for noen få.

Som nevnt. Det jeg reagerer på er din ordbruk om at folk som får barn sitter og "tvinner tommeltotter", altså om jeg forstår deg rett, at de ikke har noe å bedrive tiden med og derfor så må de få seg barn for å ha noe å bedrive tiden med. Men for de "som har for mye å henge fingrene i" som du sier så passer ikke barn. Jeg tenker at man fint kan ha mye å henge fingrene i, og likevel få barn. 

Det jeg argumenterer for er at jeg ikke har måttet legge vekk noen interesser fordi jeg fikk barn. Men man får kanskje andre interesser som barna er opptatt av i tillegg. Man tilpasser seg og får livet til å gå rundt. Akkurat som de som ikke får barn gjør. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (17 timer siden):

Som nevnt. Det jeg reagerer på er din ordbruk om at folk som får barn sitter og "tvinner tommeltotter", altså om jeg forstår deg rett, at de ikke har noe å bedrive tiden med og derfor så må de få seg barn for å ha noe å bedrive tiden med. Men for de "som har for mye å henge fingrene i" som du sier så passer ikke barn. Jeg tenker at man fint kan ha mye å henge fingrene i, og likevel få barn. 

Det jeg argumenterer for er at jeg ikke har måttet legge vekk noen interesser fordi jeg fikk barn. Men man får kanskje andre interesser som barna er opptatt av i tillegg. Man tilpasser seg og får livet til å gå rundt. Akkurat som de som ikke får barn gjør. 

Som en som, i likhet med deg, stusset over behovet for å nedsnakke de som velger å få barn tror jeg kanskje dette er et tilfelle der en egentlig snakker om helt forskjellige ting. Når noen snakker om å velge bort barn fordi de har "mer enn nok å henge fingrene i" tenker jeg fort at en har en særskilt krevende jobb, mye ansvar og kanskje også verv, oppgaver og leder aktiviteter som gjør at en rett og slett mangler egentid. Samtidig ser jeg jo rundt meg mennesker som har svært mye å "henge fingrene i", som jeg anser som vellykkede og som likevel har tid til barn. Faktisk synes de aller fleste i samfunnet som vi regner som "på toppen" og som vi tenker at oppnår, får til og gjør mye å få barn. 

Men jeg tror vi her snakker om to helt ulike forståelser av å "ha nok å henge fingrene i" og "å tvinne tommeltotter", gitt at det å "henge fingrene i" inkluderer å "spille dataspill" og "loke rundt på nettet", som jeg tror en del kanskje fort vil gruppere nærmere "tommeltottene". Kanskje var "å tvinne tommeltotter" et litt klønete forsøk på et sleivspark mot de som får barn, gitt at det trolig er få som ikke har "nok å henge fingrene i" om "loking på nettet" regnes blant dette.

Det virker som en mer presis beskrivelse vil være at en ikke er villig til å ofre egentid, noe som selvfølgelig er helt fair, men da noe helt annet enn at de som velger barn i utgangspunktet gikk og tvinnet tommeltotter. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (2 timer siden):

Som en som, i likhet med deg, stusset over behovet for å nedsnakke de som velger å få barn tror jeg kanskje dette er et tilfelle der en egentlig snakker om helt forskjellige ting. Når noen snakker om å velge bort barn fordi de har "mer enn nok å henge fingrene i" tenker jeg fort at en har en særskilt krevende jobb, mye ansvar og kanskje også verv, oppgaver og leder aktiviteter som gjør at en rett og slett mangler egentid. Samtidig ser jeg jo rundt meg mennesker som har svært mye å "henge fingrene i", som jeg anser som vellykkede og som likevel har tid til barn. Faktisk synes de aller fleste i samfunnet som vi regner som "på toppen" og som vi tenker at oppnår, får til og gjør mye å få barn. 

Men jeg tror vi her snakker om to helt ulike forståelser av å "ha nok å henge fingrene i" og "å tvinne tommeltotter", gitt at det å "henge fingrene i" inkluderer å "spille dataspill" og "loke rundt på nettet", som jeg tror en del kanskje fort vil gruppere nærmere "tommeltottene". Kanskje var "å tvinne tommeltotter" et litt klønete forsøk på et sleivspark mot de som får barn, gitt at det trolig er få som ikke har "nok å henge fingrene i" om "loking på nettet" regnes blant dette.

Det virker som en mer presis beskrivelse vil være at en ikke er villig til å ofre egentid, noe som selvfølgelig er helt fair, men da noe helt annet enn at de som velger barn i utgangspunktet gikk og tvinnet tommeltotter. 

Ja du har sikkert rett. Jeg vil ihvertfall ikke si at å spille dataspill og "loke rundt på nettet" er mye å henge fingrene i, og vil absolutt heller kalle dette for å "tvinne tommeltotter"... - altså i den forstand at man bedriver disse aktivitetene fordi man kjeder seg i hverdagen, fordi man faktisk ikke har så mye å ta seg til. 

At man ikke ønsker å ha barn fordi man ikke er villig til å ofre egentid ser jeg på som helt greit, man er regissør i eget liv (håper jeg). 

Jeg ser som deg mange som er fullt opptatt med jobb, verv, fritidsaktiviteter og som har tid til barn i tillegg. (inkludert meg selv og mannen). Det er vel kanskje bare det at man ikke prioriterer alenetid utover dette til seg selv, evt bare 1 time eller 2 etter ungene har lagt seg for kvelden. . Som sagt, for de av oss som vet både hvordan livet har vært før barn, og hvordan livet har blitt etter barn, så har vi et bedre grunnlag for å vurdere det positive og negative med begge deler :)

Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Som sagt, for de av oss som vet både hvordan livet har vært før barn, og hvordan livet har blitt etter barn, så har vi et bedre grunnlag for å vurdere det positive og negative med begge deler :)

Noen klarer kanskje det, men det er ikke alltid så rett fram. Det er jo en del endringer som kan skje i hjernen/kroppen når man får barn som gjør at man kanskje endrer litt syn. Og det er noe helt annerledes å ta stilling til et hypotetisk barn kontra et spesifikt barn. Pluss at de som får barn vil jo som regel ha barn og allerede der er det stor forskjell.

Du vet kanskje bedre det positive og negative rundt det å ha barn for deg, men du kan ikke påstå at du har bedre grunnlag for å vite det for andre som meg.

Fordi du allerede vil ha barn så er det garantert mye du tenker er positivt som jeg tenker er negativt.

Du synes kanskje det er gøy å ta med barn på dine aktiviteter. For min del kan jeg ikke tenke på noen aktiviteter som blir BEDRE av å ha med barn. Det er kun negativt eller i beste fall nøytralt.

Endret av Comma Chameleon
Autocorrect
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

For en rar diskusjon. Altså, at man må 'vise' tilfeller av livsstiler hvor det ikke passer med barn.

De som liker og velger rus, der passer det jo over hodet ikke med barn. De som vil bo alternativt, i telt eller grotter, de bør kanskje vente eller droppe å få barn. Mennesker med store funksjonshemninger (fysisk eller mentalt) vil kanskje synes barn blir vel komplisert (joda, man kan få assistenter til å hjelpe, men hva er poenget med å lage barn andre skal ta seg av? Det spørsmålet kan jo ha mange variabler). Folk uten partner og/eller storfamilier som kan hjelpe til, de kan tenke barn blir for stort ansvar. Pedofile vil kanskje kvie seg for å få barn. Fengselfugler også.

Når du @leticia mener at du ser løsninger og ikke problemer, så kunne jo alle de nevnt over i mine eksempler fått barn. Kanskje fint at man ikke er så løsningsorientert at det blir toxic? At man selv klarer å regne ut om det passer med barn eller ikke?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (23 timer siden):

hvis man ikke får seg en frihelg e.l. når barna er hos besteforeldre f.eks

Ikke alle som har mulighet til det. Vi har ikke det. 

Når det er sagt så har vi tre barn, og vi har egentlig gjort det vi har lyst til bortsett fra én ting, og det er å reise. Så det er en ting vi planlegger å gjøre når de har blitt voksne. Ellers går det meste, men må planlegges. 

Endret av RRhoads
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Fordi du allerede vil ha barn så er det garantert mye du tenker er positivt som jeg tenker er negativt.

Jeg var av samme oppfatning som deg en gang. At barn ikke var noe jeg ville ha. Men etter første graviditet så endret det seg kan man trygt si.

 

Comma Chameleon skrev (1 time siden):

Du synes kanskje det er gøy å ta med barn på dine aktiviteter. For min del kan jeg ikke tenke på noen aktiviteter som blir BEDRE av å ha med barn. Det er kun negativt eller i beste fall nøytralt

Jepp, jeg syns det er gøy å tilbringe tid samme med mine barn. Betingelsesløs kjærlighet fungerer gjerne på den måten, at man ønsker å tilbringe tid med dem. Og ikke bare blir mine aktiviteter deres, men deres blir også mine :)

Lenke til kommentar
Neffi skrev (43 minutter siden):

For en rar diskusjon. Altså, at man må 'vise' tilfeller av livsstiler hvor det ikke passer med barn.

De som liker og velger rus, der passer det jo over hodet ikke med barn. De som vil bo alternativt, i telt eller grotter, de bør kanskje vente eller droppe å få barn. Mennesker med store funksjonshemninger (fysisk eller mentalt) vil kanskje synes barn blir vel komplisert (joda, man kan få assistenter til å hjelpe, men hva er poenget med å lage barn andre skal ta seg av? Det spørsmålet kan jo ha mange variabler). Folk uten partner og/eller storfamilier som kan hjelpe til, de kan tenke barn blir for stort ansvar. Pedofile vil kanskje kvie seg for å få barn. Fengselfugler også.

Når du @leticia mener at du ser løsninger og ikke problemer, så kunne jo alle de nevnt over i mine eksempler fått barn. Kanskje fint at man ikke er så løsningsorientert at det blir toxic? At man selv klarer å regne ut om det passer med barn eller ikke?

De eksemplene du angir er jo typisk tilfeller hvor man ikke bør ha barn selv om man kan få. At man kan få betyr ikke at man får lov å beholde dem. 

Jeg tenker at når vi går inn i en diskusjon som denne, så snakker man om vanlige folk, med normale evner. Ikke typisk situasjoner som er unntak, og som ofte fører til at man ikke får beholde barna uansett. 

Det er dessverre ikke alle som klarer å regne ut om det passer med barn for dem eller ikke. Hadde de greid det så hadde kanskje ikke barnevernet hatt like mye å gjøre. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (35 minutter siden):

Ikke alle som har mulighet til det. Vi har ikke det. 

Når det er sagt så har vi tre barn, og vi har egentlig gjort det vi har lyst til bortsett fra én ting, og det er å reise. Så det er en ting vi planlegger å gjøre når de har blitt voksne. Ellers går det meste, men må planlegges. 

Nei alle har ikke denne muligheten. Men dere reiser kanskje sammen med barna da, men skulle gjerne ønsket å reise bort alene, bare dere 2?

Barna våre er voksne nå, og vi reiser gjerne både alene hver for oss, (Jeg reiser f.eks alene om under 2 uker), sammen oss 2 eller sammen med noen eller alle av barna og barnebarna :) 

Men poenget mitt er jo som du også selv sier, at man får til det meste med barn også, at barn ikke begrenser like mye som noen av de barnløse i tråden tenker at de gjør ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at når vi går inn i en diskusjon som denne, så snakker man om vanlige folk, med normale evner.

Syns det høres ut som om at "vanlige folk, med normale evner" er de som tenker helt likt med deg eller noe?

Nå nevnte jeg riktignok veldig tydelige eksempler på hvor barn ikke passer inn, men for en kvinne eller mann med 90 timers arbeidsuke, så passer det heller ikke med barn, selv om evnene er der. Da handler det om preferanser. Mange slike som får barn i alle fall, og som heller ikke får beholde barna sine, fordi de ikke gir barna den tiden de trenger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (11 minutter siden):

Jeg var av samme oppfatning som deg en gang. At barn ikke var noe jeg ville ha. Men etter første graviditet så endret det seg kan man trygt si

Siden du ble gravid og valgte å beholde går jeg utifra at du hadde litt lyst på barn eller var åpen for det. De jeg kjenner som ikke vil ha barn og blir gravid tar abort. Uhell kan jo skje. Jeg som mann tok det ansvarlige valget å sterilisere meg i midten av 20 årene. Beste valget jeg har tatt. Slipper unødvendig styr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 minutt siden):

Syns det høres ut som om at "vanlige folk, med normale evner" er de som tenker helt likt med deg eller noe?

Nå nevnte jeg riktignok veldig tydelige eksempler på hvor barn ikke passer inn, men for en kvinne eller mann med 90 timers arbeidsuke, så passer det heller ikke med barn, selv om evnene er der. Da handler det om preferanser. Mange slike som får barn i alle fall, og som heller ikke får beholde barna sine, fordi de ikke gir barna den tiden de trenger.

Hvis det er dette du hører så kanskje et høreapparat kunne vært tingen?

Fra spøk til alvor. Nei, ikke de som tenker likt som meg, men folk som ikke utgjør unntakene som de du har beskrevet til nå, inkludert personen som har 90 timers arbeidsuke. 

Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (4 minutter siden):

Siden du ble gravid og valgte å beholde går jeg utifra at du hadde litt lyst på barn eller var åpen for det. De jeg kjenner som ikke vil ha barn og blir gravid tar abort. Uhell kan jo skje. Jeg som mann tok det ansvarlige valget å sterilisere meg i midten av 20 årene. Beste valget jeg har tatt. Slipper unødvendig styr.

Jeg var usikker, og hadde mye press på meg for å ta abort, men jeg valgte å beholde ja. Abort er ikke noe alle tar lett på, så selv om man i utgangspunktet ikke vil ha barn så kan man komme til konklusjonen at man ønske å beholde likevel. 

Jeg respekterer ditt valg, og det må være ganske deilig å slippe å tenke på at man eventuelt skulle gjøre noen gravid. Syns egentlig bare det er rart at du faktisk fikk tatt dette valget så tidlig. Var det ikke noen motstand å møte hos din lege?

Lenke til kommentar
leticia skrev (17 minutter siden):

Jeg var usikker, og hadde mye press på meg for å ta abort, men jeg valgte å beholde ja. Abort er ikke noe alle tar lett på, så selv om man i utgangspunktet ikke vil ha barn så kan man komme til konklusjonen at man ønske å beholde likevel. 

Jeg respekterer ditt valg, og det må være ganske deilig å slippe å tenke på at man eventuelt skulle gjøre noen gravid. Syns egentlig bare det er rart at du faktisk fikk tatt dette valget så tidlig. Var det ikke noen motstand å møte hos din lege?

Jeg skjønner. I ditt tilfelle var det jo heldigvis riktig så godt er det 😊. Selv om jeg aldri skal ha barn så støtter jeg alle som vil det å kjøre på. 

Var ingen motstand nei. Bare forklarte saken og legen skjønte nok at jeg hadde reflektert godt og lenge over valget.

Litt on topic igjen: En ting angående dating-apper jeg ikke forstår er når jenter swiper til høyre på meg når de har satt at de gjerne vil ha barn og jeg har skrevet eksplisitt at hvis de vurderer barn er det en dealbreaker.

Leser de ikke den eneste linjen som står i bio eller tror de at de kan få meg til å endre mening? Føles rart ut.

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Nei alle har ikke denne muligheten. Men dere reiser kanskje sammen med barna da, men skulle gjerne ønsket å reise bort alene, bare dere 2?

Ja, reiser jo sammen, men man er jo da avhengige av skoleferier å lignende. Kan reise mye mer når de har flyttet ut, og lengre turer, ikke minst til der barn ikke har så lyst til å dra. 

 

leticia skrev (1 time siden):

Barna våre er voksne nå, og vi reiser gjerne både alene hver for oss, (Jeg reiser f.eks alene om under 2 uker), sammen oss 2 eller sammen med noen eller alle av barna og barnebarna

Har jo reist litt hver for oss, men det blir ikke helt det samme. Vi liler å dele opplevelser. 

 

leticia skrev (1 time siden):

Men poenget mitt er jo som du også selv sier, at man får til det meste med barn også, at barn ikke begrenser like mye som noen av de barnløse i tråden tenker at de gjør ;)

Jeg tror de barnløse ikke helt hva de snakker om, for det meste går med planlegging. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...