Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.


Anbefalte innlegg

Colin. skrev (2 timer siden):

Statistikkene viser også høy grad av psykiske problemer i et av "verdens beste land". Kan det ha noe korrelasjon med statistikkene om høy grad av barnløshet mon tro?

Nei nei, selvfølgelig ikke. /s

Men du gjør det ikke. Jeg henviste til en tråd der spesielt en gjest skriver mye hårreisende i den tråden.

Det er forskjell på å være det som det var ment som, og det som det har blitt.

Jeg har vært i et forhold som var fantastisk. På det tidspunktet kunne jeg ikke bosette meg i utlandet da jeg hadde ansvar her hjemme på berget som jeg måtte gjennomføre. Men jeg opplevde virkelig hvor fantastisk det var å bli sett for den jeg er. Nå har jeg hus og greier og mye på stell, så i fremtiden har jeg mulighet til å få ordnet det slik at jeg nok kan bosette meg i utlandet. Sikker uføretrygd og hus som kan leies ut om jeg finner ut at jeg vil det. Livet ville blitt bedre om jeg hadde noen å dele det med, men jeg vil ikke ha de som tidligere ikke ville ha meg her på berget. Og jeg er ikke attraktiv nok til å få noen i 20-årene på kroken her, som selv tar ansvar for sitt liv og velvære. Så utlandet, så komplisert og krevende som det kan være i seg selv, ser jeg som den eneste reelle løsningen for å finne noen som passer inn i min visjon for fremtiden. Jeg velger å se positivt på fremtiden, jeg har tid og håp.

Du har ikke noe grunnlag for å mene at det er en korrelasjon der. Det er spekulasjon fra din side (gitt at premissene dine stemmer, det var psykisk sykdom før også - mye av forskjellen er at vi er bedre til å sette diagnoser og/eller at terskelen for å få en diagnose f.eks. på depresjon er lavere nå enn før). Du kan like gjerne peke på en kald novembermåned, og spørre om det er en korrelasjon mellom det og depresjon nå i desember.

Mye av psykiske problemer kommer fra ting som prestasjonspress (f.eks. karakterer i skolen) og utseendefokus i samfunnet (og, jeg bare minner deg på det: kvinner pynter seg ikke i det daglige for å se pene ut for menn, de vet at de kan gå usminket rundt og være good looking nok for oss). Har disse to faktorene noe med singeltilværelsen å gjøre? Lite til ingenting. For eksempel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (2 timer siden):

Feminisme er som det er. 

Ikke hva det var ment som , og ikke hva det har blitt. Feminisme endrer seg ikke bare fordi noen har en feilaktig oppfatning av feminisme er. Sånn f.eks typisk antifeministisk tankegang om at "kvinner vil kun ha fordeler, ikke være likestilte". Må selvfølgelig legge til at like rettigheter og like muligheter ikke er ensbetydende med at man skal tvinges inn i yrker og roller man selv ikke ønsker slik at fordelingen blir 50 / 50 kjønnsmessig over alt. Da har man virkelig misforstått hva like muligheter betyr. Men at man har mulighet til å velge utradisjonelt hvis man selv ønsker det, det skal være mulig. Gjelder selvfølgelig begge kjønn. 

Når det gjelder dine tanker om eget liv og hvordan du tenker å innrette deg der, så har jeg egentlig ikke noe å tilføye. Du tar de valgene for ditt liv som du selv tenker er best ut i fra dine forutsetninger. Jeg har et problem med visse holdninger i samfunnet,  ikke med hver enkelt person som måtte ha de holdningene jeg misliker. 

Feminisme er igrunn ganske mye rart på en gang - det er fløyer der også. Problemet er at de som er fanatisk imot den, ser bare ytterkantfeministene (rødstrømper o.l.) og antar at alle deler deres oppfatninger. F.eks. var vi mange på 8. mars som hadde mot-demo mot parolen som handlet om kjøp og salg av sex, fordi vi mener at det er å gå i galt retning for kvinners rett til å gjøre hva de vil med egen kropp, fremfor at overformynderiet skal bestemme hva de kan og ikke kan gjøre.

Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (16 minutter siden):

Feminisme er igrunn ganske mye rart på en gang - det er fløyer der også. Problemet er at de som er fanatisk imot den, ser bare ytterkantfeministene (rødstrømper o.l.) og antar at alle deler deres oppfatninger. F.eks. var vi mange på 8. mars som hadde mot-demo mot parolen som handlet om kjøp og salg av sex, fordi vi mener at det er å gå i galt retning for kvinners rett til å gjøre hva de vil med egen kropp, fremfor at overformynderiet skal bestemme hva de kan og ikke kan gjøre.

Du sier "vi " her... - Vi som i amnesty? Jeg har ikke tatt stilling til denne spesifikke saken, og må nok lese meg litt opp før jeg kan konkludere hva som føles mest riktig. 

 

 

Lenke til kommentar
leticia skrev (6 timer siden):

Du sier "vi " her... - Vi som i amnesty? Jeg har ikke tatt stilling til denne spesifikke saken, og må nok lese meg litt opp før jeg kan konkludere hva som føles mest riktig. 

En ting er sikkert å overlate denne ekstremt lukrative bisnissen til mafia og svarte markeder er rett og slett ondskapsfullt. Helt utrolig at moralismen står så sterkt i 2023 at det er greit å overlate prostituerte til organisert kriminalitet. Folk må få lov til og gjøre som de vil, de må få lov til å komme seg ut også, da er det bare regulering som gjelder. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Colin. skrev (11 timer siden):

Statistikkene viser også høy grad av psykiske problemer i et av "verdens beste land". Kan det ha noe korrelasjon med statistikkene om høy grad av barnløshet mon tro?

Nei nei, selvfølgelig ikke. /s

Jeg har ganske nylig fått barn. Første tilskuddet i neste generasjon. Synes det er helt spinnvillt hvordan det har påvirket slekta. Alle er utrolig lykkelige. Mye mer kontakt og samarbeid. Flere vennepar tenker også på barn nå, selv om de ikke ville ha det før. Jeg tror mye av problemene rundt fruktbarhet hadde blitt løst av at folk ble eksponert for babyer. En ond sirkel rett og slett. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (53 minutter siden):

Jeg har ganske nylig fått barn. Første tilskuddet i neste generasjon. Synes det er helt spinnvillt hvordan det har påvirket slekta. Alle er utrolig lykkelige. Mye mer kontakt og samarbeid. Flere vennepar tenker også på barn nå, selv om de ikke ville ha det før. Jeg tror mye av problemene rundt fruktbarhet hadde blitt løst av at folk ble eksponert for babyer. En ond sirkel rett og slett. 

Men Colin. setter her likhetstegn mellom single og barnløshet. Sånn er det ikke nødvendigvis i den virkelige verden. Ser man på statistikk er jeg rimelig sikker på at man finner svært mange single mennesker med barn, særlig når alderen øker. 

At det fins en gruppe med ufrivillig barnløse single kvinner er så sin sak, men de fleste av disse kan få barn til tross for at de er singel. Både med 'avtaler' (andre single som ønsker barn, men ikke forhold), kunstig befruktning osv.

Tror det kommer av en illusjon om at livet utspiller seg lineært. Det hører til sjeldenhetene at det faktisk gjør det. Livet utspiller seg mer som en krusedull, også for de som planlegger for et A4 familieliv. Planen er bare en skisse mot et mål, og ingen planlegger at en partner skal få kreft og dø, eller at ens partner bestemme seg for å erstatte sin partner med en yngre utgave fra et eksotisk land.

Denne illusjonen bygger bare på et snapshot, som tar utgangspunkt i akkurat dette tidspunktet hvor man spikrer planen. Det er ikke basert på en livslinje gjennom et helt liv.

Forøvrig er problemet at kvinner får for få barn, ikke at de ikke får barn. I Norge er det kun 13% av kvinnene som ved avsluttet fruktbarhetsvindu fremdeles ikke har barn. Mot 25% i eksempelvis Australia, Italia, Tyskland og Japan. En så liten gruppe utgjør over hodet ikke noe problem, og husk, mange av disse kan ha gode årsaker til å ikke få barn. Noen av de kan heller ikke få barn pga. sykdom og/eller ufruktbarhet. Dermed blir problematikken egentlig bare nedsnakking og kritikk fordi man kan. 

For å snu på det, hvordan tror dere det vil føles for en kvinne som måtte fjerne livmoren pga. sykdom og ikke kan få barn, å lese Colin. sine fordømmende kommentarer om at nettopp barnløshet er årsak til psykisk uhelse og at slike ikke kan oppleve lykke? Vil hun føle seg forstått og inkludert?

Endret av Neffi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (20 timer siden):

Jeg leser det du skriver, og må anta at det er det du skriver som du faktisk mener - og ikke en variant av det du ikke har ytret.

...og så tolker du det til verste mening. Vi har snakket om det før også. Da sluttet du vel å svare meg etter å ha fått eksempel og fått det grundig forklart, om jeg husker rett. Så går det litt tid, og så begynner det fra begynnelsen. Og det er bare deg det skjer med. Tolk det som du vil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Neffi skrev (1 time siden):

Legg til at Omtrent 15 prosent av alle par opplever infertilitet. Da er 13% av kvinner uten fødte barn når det fertile vinduet lukkes fullstendig akseptabelt og forventet. Egentlig burde det være høyere.

Hjælpe. Det var skyhøyt. Jeg har jo hørt at sædkvalitet og overvekt er med på å gjøre dette, men trodde ikke tallet var så høyt.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 minutt siden):

Hjælpe. Det var skyhøyt. Jeg har jo hørt at sædkvalitet og overvekt er med på å gjøre dette, men trodde ikke tallet var så høyt.

Husk disse 15% er både kvinner og menn som kan ha mottatt kreftbehandling, fysiske skader i ulykker, mange medfødte og kroniske sykdommer og mer. Det er ikke bare et tall som forteller om dårlige svømmere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (29 minutter siden):

Det var bare eksempler. Likevel er det veldig høyt, syntes jeg.

Nja, deler vi tallet på 2 (siden det kan ligge hos én av kjønnene i paret) får vi 7,5% som kanskje representerer mennesker med infertilitet. 15% er tallet for antall par, for det rammer jo gjerne begge om én sliter.

En annen påvirkningsfaktor som det snakkes lite om i disse statistikkene er jo at menn kan være fertile hele sin levealder. Det betyr derimot ikke at svømmerene til eldre menn er av så god kvalitet, og en stor del av infertile menn er også aldersrelatert. Når de ikke har et naturlig fertilitetsvindu, må de strengt tatt ansees som 'bør være fertil' hele livslengden.

Dog eldre menn gir gjerne mer sykdom på foster, så det er ikke nødvendigvis lurt av menn å utsette det å få barn. Forskning viser at det er relativt likt hos menn og kvinner, når det kommer til den optimale alderen å få barn, for å få friske avkom.

Endret av Neffi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Jeg har ganske nylig fått barn. Første tilskuddet i neste generasjon. Synes det er helt spinnvillt hvordan det har påvirket slekta. Alle er utrolig lykkelige. Mye mer kontakt og samarbeid. Flere vennepar tenker også på barn nå, selv om de ikke ville ha det før. Jeg tror mye av problemene rundt fruktbarhet hadde blitt løst av at folk ble eksponert for babyer. En ond sirkel rett og slett. 

Skeptisk. Min "generasjon" i min familie fikk også vår første for ikke SÅ lenge siden, og man får jo da et mye tydeligere inntrykk av hvor mye jobb, ansvar og ofre det følger med dette. Uansett hva det er man skal gjøre med NN, så må det navigeres rundt barnet og det er plutselig ikke bare å invitere vedkommende på besøk lenger. For ikke å snakke om all den tiden det tar hjemme, siden små barn tross alt ikke klarer seg selv. Har du mye å fylle fritiden med, virker det ikke veldig forlokkende å ta på seg en slik oppgave er konklusjonen her. Hvis du går rundt og tvinner tommeltotter, er kanskje saken en litt annen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (1 time siden):

...og så tolker du det til verste mening. Vi har snakket om det før også. Da sluttet du vel å svare meg etter å ha fått eksempel og fått det grundig forklart, om jeg husker rett. Så går det litt tid, og så begynner det fra begynnelsen. Og det er bare deg det skjer med. Tolk det som du vil.

Jeg svarer deg fortsatt, og kan ikke erindre denne samtalen din. Du får grave den frem om du mener den eksisterer, men hvis du bare resirkulerer gamle argumenter som alt er besvart er det godt mulig jeg bare lar deg vente på et svar.

Endret av knopflerbruce
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg, for min del, har tre barn. Ett har flyttet ut, og de to andre flytter nok ut begge to innen fem år. Det tar mye mindre tid når de blir så store som de er nå, men billig er det ikke. Nesten alt er dyrere med barn. Mye er dobbelt så dyrt hvis man har to barn også. Har ingen problemer med å forstå hvorfor ikke alle ønsker barn.

Endret av RRhoads
  • Liker 3
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Okay - pleier ikke gå i noe demonstrasjon eller motdemonstrasjon på denne dagen (eller andre dager) jeg. 

Syns det er greit å være der, bare for symbolikkens skyld - men jeg deltar sjeldent på hele greia. Men vi var en gjeng som opponerte mot en av parolene i år, som sagt :) Og vi var ikke alene. Men uansett: poenget var jo at alle disse store bevegelsene har en viss variasjon i synspunkter innad, og disse som skal fremstille "feminisme" som det samme som rødstrømpefundamentalisme har et jævlig svakt fundament for sin synsing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Sjørøver said:

Jeg har ganske nylig fått barn. Første tilskuddet i neste generasjon. Synes det er helt spinnvillt hvordan det har påvirket slekta. Alle er utrolig lykkelige. Mye mer kontakt og samarbeid. Flere vennepar tenker også på barn nå, selv om de ikke ville ha det før. Jeg tror mye av problemene rundt fruktbarhet hadde blitt løst av at folk ble eksponert for babyer. En ond sirkel rett og slett. 

Først og fremst, gratulerer! Det kan jeg absolutt tro, at slekta de har blitt sterkt påvirket. Jeg tror også du er inne på noe med dine tanker rundt dette. Har man en kultur som ser på egen familie som en glede mer enn et slit, så tror jeg man kommer langt. Et nytt familiemedlem gir ekstremt mye mer glede og positivitet i ens liv enn om man bare skal fokusere på seg og sin karriere, noe som mange gjør. De skjønner ikke hva de går glipp av før det er for sent.

12 hours ago, Neffi said:

Men Colin. setter her likhetstegn mellom single og barnløshet. Sånn er det ikke nødvendigvis i den virkelige verden. Ser man på statistikk er jeg rimelig sikker på at man finner svært mange single mennesker med barn, særlig når alderen øker. 

Nei, jeg satt psykisk uhelse opp mot barnløshet. Jeg vet det finnes mange i denne kulturen som har egne som må vokse opp uten to tilstedeværende foreldre, så trist og tragisk som det er. Noe som kanskje også er et moment i at andelen som sliter med psykisk helse er så stor som den er.

12 hours ago, Neffi said:

For å snu på det, hvordan tror dere det vil føles for en kvinne som måtte fjerne livmoren pga. sykdom og ikke kan få barn, å lese Colin. sine fordømmende kommentarer om at nettopp barnløshet er årsak til psykisk uhelse og at slike ikke kan oppleve lykke? Vil hun føle seg forstått og inkludert?

Hvilke kommentarer er "fordømmende"? Jeg har ikke nevnt denne gruppen som du nevner.

Det du bedriver nå er ufin stråmannsargumentasjon for å tillegge meg meninger jeg ikke har ytret. De kan absolutt bli lykkelige med en partner som støtter de igjennom den vonde tiden og en partner som de kan dele livet med. Men godt forsøk, du fortjener en en ignorering fra nå av. Jeg har full forståelse for at alle ikke har samme forutsetninger i livet... tror du har glemt hvem du i det hele tatt skriver til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...