Colin. Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar 28 minutes ago, leticia said: Å? Var det kun menn som ikke skulle forandre på ønskene sine? Mens "kravstore" kvinner må, fordi det passer ikke inn i det antifeministiske narrativet at kvinner skal ha valgmuligheter... Jeg skal prøve å mate det inn med teskje til deg. Hvis et individ, uavhengig av hvem det er, hevder å ønske et familieliv for å bli lykkelig, så skal man ikke endre på dette ønsket, åpenbart. Det jeg sier, er at dersom man har feilet gang på gang med flere forhold som ikke fungerer, må man gå i seg selv og endre seg selv og de valgene man tar, slik at man har større mulighet til å få drømmen oppfylt. Hvis jeg hadde tatt bedritne valg gang på gang i valg av partner, der forhold feiler på grunn av at jeg valgte dem basert på et fasadisk premiss, da må jeg gå i meg selv om min reelle visjon for fremtiden er familielivet, skjønner du ikke dette? 39 minutes ago, leticia said: Hva i all verden har dette å gjøre med at man ikke tar sin del av ansvaret i et forhold? Hva i all verden har det at man er konservativ med at man ikke tar sin del av ansvaret i forhold? Åja, stråmenn er greit så lenge de kommer ifra deg, men ikke andre. 6 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) 2 hours ago, leticia said: Å? Var det kun menn som ikke skulle forandre på ønskene sine? Mens "kravstore" kvinner må, fordi det passer ikke inn i det antifeministiske narrativet at kvinner skal ha valgmuligheter... Vi snakker vel fortsatt om Colin sitt innlegg/sitat?? Det er kjønnsnøytralt. ⬇️ 13 hours ago, Colin. said: Jeg skriver "Man må endre seg selv slik at man oppnår det man har ønsker om". Man skal ikke endre det man har ønsker om. Hvis man har et ønske om familielivet, så må man endre seg selv slik at man oppnår den drømmen, istedenfor å satse på f.eks 10%-onsere f.eks, Ellers vil jeg minne på at mitt bidrag til diskusjonen om å justere ønsker/krav (expectations) var et innlegg med en sang. Den sangen var helt nøytral. En bit om kvinner som bør/må senke ønsker/krav, en bit om menn som bør/må senke ønsker/krav, og så en avsluttende bit. Tenker det passer å minne på i denne sammenheng, men også fordi du få innlegg etter min post skrev dette til Herzeleid. ⬇️ On 2/12/2025 at 8:17 PM, leticia said: Har du sett argumentasjonen som handler om at menn må justere sine krav? Endret 14. februar av P7SA 4 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Colin. skrev (2 timer siden): Jeg skal prøve å mate det inn med teskje til deg. Hvis et individ, uavhengig av hvem det er, hevder å ønske et familieliv for å bli lykkelig, så skal man ikke endre på dette ønsket, åpenbart. Det jeg sier, er at dersom man har feilet gang på gang med flere forhold som ikke fungerer, må man gå i seg selv og endre seg selv og de valgene man tar, slik at man har større mulighet til å få drømmen oppfylt. Hvis jeg hadde tatt bedritne valg gang på gang i valg av partner, der forhold feiler på grunn av at jeg valgte dem basert på et fasadisk premiss, da må jeg gå i meg selv om min reelle visjon for fremtiden er familielivet, skjønner du ikke dette? Du kan selvfølgelig påstå dette så mye du vil, men klangen i det hele fra deg og et par andre i tråden her er at det er kvinner som skal endre seg til fordel for menn som ikke når opp i utvelgelsesprosessen. Menn kvinner ikke er interessert i. Menn kvinner ikke vil starte et familieliv med. Jeg kan også minne deg på (siden du hele tiden jabber om de 1,4) at barnløshet er et større problem for menn enn kvinner. Og at forskning slår hull på myten om at årsaken til dette er at menn går på rundgang. Du kan gjerne tro at kvinner kun går for de 10 % "beste menn". Men regnestykket ditt går ikke opp, da kun 11 % av norske kvinner er barnløse når de fyller 45 år. Tilsvarende tall for menn har økt fra 17 % til 19 %, så de fleste menn blir også fedre... Hvorfor øker barnløsheten mest blant menn? Ny forskning slår hull på myten om mennene som går på rundgang Colin. skrev (2 timer siden): Hva i all verden har det at man er konservativ med at man ikke tar sin del av ansvaret i forhold? Det har ganske mye å si. Det gode liv» og «sørlandsverdier» skal referere til noe positivt, til landsdelens egenart. Men faktum er at denne konservative ideologien oppmuntrer til handlingsvalg som kan føre til problematiske levekår for både kvinner, menn og barn i regionen, sier Lilleaas. I rapporten beskriver forskerne at tradisjonelle kjønnsroller kan gi negative følger for levekår. Agder kommer dårlig ut på levekårsstatistikken, det er flere unge uføre, flere på trygd, og dårlig helse, særlig blant menn. I Agder er det også et mye høyere forbruk av psykofarmaka (angst- og depresjonsdempende medisiner) enn i resten av landet. Så dine "gode poeng" om psykisk uhelse som du alltid legger til grunn har årsak i feministisk tankegang, er det rett og slett den konservative tankegangen som man har på sørlandet som bidrar til kan det se ut som. Ikke at akkurat det var overraskende. Hindrer likestilling på Sørlandet Endret 14. februar av leticia link 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Duriello skrev (5 timer siden): Tja, så demonstrering mot ting er barnslig? Vi har jo disse og da, skikkelige mannebabyer her. https://www.aftenbladet.no/innenriks/i/KVAEo/politiet-faar-kritikk-for-at-de-lot-hoeyreekstreme-demonstrere-i-kristiansand Man skulle tro at voksne mennesker forstår at det går på måten å demonstrere på, ikke det å demonstrere for noe i seg selv. Endret 14. februar av DukeNukem3d 2 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar knopflerbruce skrev (3 timer siden): Bare som et apropos til trådens egentlige topic. Ta en titt på portrettbildet her: https://www.vg.no/nyheter/i/JbwE96/valentinesday-ikke-skuff-kjaeresten-i-dag Tenk om disse mennene som klager over at de aldri får matcher kunne lagt ned nok innsats til at de hadde 5-6 så gode bilder på profilen sin. Det ville garantert hjulpet dem en del. Dette er sånn du tar en selfie. Ikke alle kan se ut som så vakre fotomodeller. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar DukeNukem3d skrev (8 minutter siden): Man skulle tro at voksne mennesker forstår at det går på måten å demonstrere på, ikke det å demonstrere for noe i seg selv. Som høyreekstreme som brenner Koranen tenker du? 2 Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) Gargantua skrev (På 8.2.2025 den 12.07): Og noen sier at kvinner ikke er kravstore. Når du velger bort 49 av 50 stykker, er du rimelig kravstor i mine øyne. Hvilke grunner finnes egentlig til å IKKE være kravstor i dine øyne? Du legger jo inn ganske romslige krav, som gjør at mange menn kommer til vurdering. Derfra og inn skal jo kvinnen -på samme måte som mannen- finne én eneste partner som idéelt sett skal vare livet ut. Forklar meg hvorfor man etter å ha gjort en raus grovsortering IKKE skal vurdere sin fremtidige livspartner og den andre forelderen til sin barn med kritiske øyne. På forhånd takk for et klokt og godt resonnert svar. Endret 14. februar av Orion666 1 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) DukeNukem3d skrev (25 minutter siden): Man skulle tro at voksne mennesker forstår at det går på måten å demonstrere på, ikke det å demonstrere for noe i seg selv. Så å henge opp lapper er no-no, men å veive med flag og å pumpe "romersk salutt" er ok? 😀 Er forsåvidt enig når det gjelder idioter som sitter i veien og dem som herper kunst. Hilsen en som sitter midt i det politiske spektrum, og som synes venstre OG høyresiden er like "fjollete". Endret 14. februar av Duriello 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) knopflerbruce skrev (9 timer siden): Jeg kan min Maslow (inkludert kritikken av den). Hvis det er de sosiale behovene du refererer til, er jo nettopp poenget at en kvinne (eller mann) som får det meste (alt?) dekket via nettverket sitt, ikke har det samme insentivet til å ønske seg en kjæreste for enhver pris som en person som ikke har noen nære venner, føler seg ensom og opplever at et liv som singel er uten mening. Det er ingenting i behovspyramiden som dikterer at man MÅ jakte et forhold for å få dekket de sosiale behovene. Du har jo den stereotypiske "pule rundt"-mannen som et svært godt eksempel på dette, også. Han velger jo aktivt å unngå kjærligheten. Fysiologiske behov, trygghetsbehov, sosiale behov, annerkjennelse og selvrealisering er ALLE faktorer som en partner bidrar til positivt. Så finnes det også unntak basert på hvilken partner man velger. Vet ikke med deg, men vil si at det å oppnå slike positive egenskaper med en partner er noe annet enn når man oppnår det med en venn. Om du mener det å ha sex og kos sammen med en bro (ikke kjærester) er det samme som en å ha det med en partner så mistenker det er snakk om unike relasjoner. Endret 14. februar av Kassettspiller 4 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar knopflerbruce skrev (5 timer siden): Fordi det er en absurd klage. Å kverulere om det er 2% eller 50% som har høydekrav er en ting (inkludert om det faktisk er mennene selv som har skylden for at slike ønsker oppstår), men det er fortsatt mange nok "fisk i havet" til at det ikke er et problem å finne mange nok potensielle partnere som ikke feller en over om man er så og så høy. Forøvrig er høydekrav fra menn minst like vanlig, men det løser jo damene bare ved å sikte seg inn mot andre menn. Er det virkelig for mye forlangt at menn som klager heller bare bruker kreftene sine på de kvinnene som ikke bryr seg sånn om deres høyde? Jeg kan også sutre og grine om "krav" til at man skal like å reise mye, eller drikke alkohol, men da sikter man seg bare mot andre personer som ikke har den type preferanser og godtar at man "ikke rakk å bli vurdert som person" av de som filtrerer menn på slike kriterier. Fair game. Så det er menn sin feil at kvinner har slike høydekrav? Og du mener fremdeles at dem som klager er feite, ikke leser, ikke har bra klesstil osv.? 5 Lenke til kommentar
DukeNukem3d Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar Duriello skrev (1 time siden): Hilsen en som sitter midt i det politiske spektrum, og som synes venstre OG høyresiden er like "fjollete". MDG altså. Duriello skrev (1 time siden): Så å henge opp lapper er no-no, men å veive med flag og å pumpe "romersk salutt" er ok? Vet ikke hvor du tar det fra Duriello skrev (1 time siden): Er forsåvidt enig når det gjelder idioter som sitter i veien og dem som herper kunst. Ja men det var jo godt å høre. Da er det håp. 👍 2 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar DukeNukem3d skrev (23 minutter siden): MDG altså. 🖕🙂 2 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar 3 hours ago, Orion666 said: Hvilke grunner finnes egentlig til å IKKE være kravstor i dine øyne? Du legger jo inn ganske romslige krav, som gjør at mange menn kommer til vurdering. Derfra og inn skal jo kvinnen -på samme måte som mannen- finne én eneste partner som idéelt sett skal vare livet ut. Forklar meg hvorfor man etter å ha gjort en raus grovsortering IKKE skal vurdere sin fremtidige livspartner og den andre forelderen til sin barn med kritiske øyne. På forhånd takk for et klokt og godt resonnert svar. Argumentasjonen, særlig fra leticia og knopflerbrue, er at kvinner slett ikke er kravstore. Du innrømmer indirekte i første setning at kvinner ER kravstore. Så det er en forbedring. Videre leter egentlig ikke kvinner etter en livspartner på Tinder, men en de kan imponere venninnene sine med. Ergo filtrerer de på høyde, inntekt, status og utseende. Altså totalt overflatiske verdier. Problemet er at de mennene som kommer gjennom nåløyet, er de 5-10% mest attraktive for alle andre kvinner også. Slik at 80-90% av kvinner konkurrerer om de samme, få mennene. En kvinne på en 5'er eller 6'er på attraktivitetsskalaen vil bare si ja til en 9'er- eller 10'er-mann. Han har masse andre kvinner å velge mellom også. Så han ligger med henne, og ghoster henne etterpå, mens han leter videre etter 8'erne, 9'erne og 10'erne. Ironisk nok blir kravstorheten til kvinner deres bane og grunn til forbitring. 4 1 1 Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Bli med på jakta på et one night stand: – Hvis du er så imot at jenter ligger med mange, så slutt å ligge med jenter https://www.nrk.no/mr/folg-stine-longva-veddegjerde-i-jakten-pa-et-one-night-stand-i-alesund-1.17274656 Høykultur 3 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Sjørøver skrev (2 timer siden): Bli med på jakta på et one night stand: – Hvis du er så imot at jenter ligger med mange, så slutt å ligge med jenter https://www.nrk.no/mr/folg-stine-longva-veddegjerde-i-jakten-pa-et-one-night-stand-i-alesund-1.17274656 Høykultur Jeg tror vi (ikke du) ofte overdriver hvor representativ dette er for kvinner. Kvinnene som så ‘aktivt’ er ute etter tilfeldige partnere tilhører tross alt et veldig lite mindretall, og medianen for kvinner (6 partnere) tilsier at relativt få kvinner har mange (tilfeldige) partnere. Samtidig tror jeg det er i dette avgrensede segmentet vi tydeligst finner en del av de tendensene flere her peker på, der kvinner tar for seg blant mer attraktive menn som de ikke når opp til for forhold. Det er dette segmentet Mads Larsen peker på og der jeg tror tendensen kan stemme. En del av disse kan nok få vaner og krav som gjør partnerjakten vanskeligere. Men som sagt er antagelig omfanget sterkt overdrevet, de fleste kvinner ønsker ikke å leve slik og de fleste kvinner forstår at sex er ekstremt mye lettere tilgjengelig enn partnere. Det er her jeg er litt redd vi overkommuniserer hvor vanlig det som på mange måter er uvanlig/avvikende adferd egentlig er, og potensielt bidrar til å normalisere og presse flere unge kvinner til adferd de ikke egentlig er komfortable med. Jeg tror også det kan bidra til en skjev forståelse av interaksjonen mellom kjønnene, noe jeg tror vi ser eksempler på i denne tråden(og fra nevnte Mads Larsen). I artikkelen ser NRK ut til å underbygge flere myter(bla. den om doble standarder) i et ønske om å ‘normalisere’. Det er helt sikkert godt ment, men jeg er ikke så sikker på at det gjør godt. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Sjørøver skrev (2 timer siden): Bli med på jakta på et one night stand: – Hvis du er så imot at jenter ligger med mange, så slutt å ligge med jenter https://www.nrk.no/mr/folg-stine-longva-veddegjerde-i-jakten-pa-et-one-night-stand-i-alesund-1.17274656 Høykultur Veldig classy og sofistikert, ja Lenke til kommentar
leticia Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar Sjørøver skrev (4 timer siden): Bli med på jakta på et one night stand: – Hvis du er så imot at jenter ligger med mange, så slutt å ligge med jenter https://www.nrk.no/mr/folg-stine-longva-veddegjerde-i-jakten-pa-et-one-night-stand-i-alesund-1.17274656 Høykultur Jeg syns du er inne på noe viktig her. Denne moraliseringen av hvor annerledes man ser på kvinner og menn. Ifølge linken din så hadde 48 % av menn hatt one - night stand, mot 42 % kvinner. Det er altså cirka like vanlig. Det passer altså ikke inn i narrativet om at kvinnene kun går etter de 5 - 10 % flotteste menn utseendemessig, når faktisk nesten halvparten av menn har hatt one - night stand (og at det faktisk er flere menn enn kvinner som har hatt dette). 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar herzeleid skrev (1 time siden): Kvinnene som så ‘aktivt’ er ute etter tilfeldige partnere tilhører tross alt et veldig lite mindretall, og medianen for kvinner (6 partnere) tilsier at relativt få kvinner har mange (tilfeldige) partnere. Leste du overhodet artikkelen som det ble linket til? Nesten halvparten av unge (mellom 18 - 29 år) har hatt et one night stand, hvor fordelingen er 42 % av kvinnene og 48 % av mennene som har hatt dette. For all del, det kan hende at hver av disse kun har hatt 1 ONS hver da, men så veldig sannsynlig er det vel ikke? 1 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar leticia skrev (2 minutter siden): Leste du overhodet artikkelen som det ble linket til? Nesten halvparten av unge (mellom 18 - 29 år) har hatt et one night stand, hvor fordelingen er 42 % av kvinnene og 48 % av mennene som har hatt dette. For all del, det kan hende at hver av disse kun har hatt 1 ONS hver da, men så veldig sannsynlig er det vel ikke? Hvis du leser det jeg faktisk skriver heller enn å automatisk gå inn i kranglemodus vil du se at jeg presiserer at jeg snakker om de som går så aktivt etter tilfeldige partnere som det nevnes i artikkelen og at det er relativt få som har så mange (tilfeldige) partnere. Det er med andre ord ingen motsetning mellom det jeg skriver og statistikken du peker på, og den som leser innlegget mitt vil se at jeg tar ganske mange forbehold og presiserer ganske grundig nettopp for å ikke skape rom for slik vranglesing. Tenker du deg litt om og leser innlegget mitt med hvilepuls skal du ikke se bort ifra at du til og med er enig med meg, og jeg synes slik "krangling for kranglingens skyld" blir forferdelig meningsløst. 5 Lenke til kommentar
Gargantua Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar 38 minutes ago, leticia said: Jeg syns du er inne på noe viktig her. Denne moraliseringen av hvor annerledes man ser på kvinner og menn. Ifølge linken din så hadde 48 % av menn hatt one - night stand, mot 42 % kvinner. Det er altså cirka like vanlig. Det passer altså ikke inn i narrativet om at kvinnene kun går etter de 5 - 10 % flotteste menn utseendemessig, når faktisk nesten halvparten av menn har hatt one - night stand (og at det faktisk er flere menn enn kvinner som har hatt dette). Dette er tall fra selvrapportering. Menn tenderer til å overdrive sin seksuelle aktivitet, kvinner underdriver. Menn overdriver for å imponere, kvinner underdriver for å virke mindre promiskuøse enn de er. Du har vel hørt den gamle regla om at hvis du spør en mann hvor mange han har ligget med, del på tre for å få sannheten. Med kvinner, gang med tre. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå