leticia Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar (endret) Kassettspiller skrev (2 timer siden): Jo, men samtidig kan man få et bra liv selv om man mister sin far som ung. Tungt, men livet er for mange verdt å leve likevel. Jeg forstår det. Men man ønsker vel å ha foreldrene sine i live lengst mulig (hvis man har et normalt godt forhold til dem). Vi har vært 5 generasjoner i live på samme tid😄 Kassettspiller skrev (2 timer siden): Men hvis man skal vurdere risikoen ved å få en diagnose som i stor grad er genetisk, kan det argumenteres for at det kan frarådes like mye som å få barn i høy alder. Som nevnt diagnoser var ikke det jeg fokuserte på. Men ja, man kan argumentere slik som du nevner her. Endret 11. januar av leticia ordlyd 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar Martelè skrev (3 minutter siden): Siden denne tråden har vart så lenge, så vil jeg komme med et kritisk spørsmål til alle dere som går frem-og-tilbake her: forventer du egentlig at den du debatterer med skal til slutt dele dine perspektiver og meninger? Er det det som er det ultimate målet her? Nei, forventer ingenting, men det er greit å se andres perspektiver også selv om man ikke er enig kan man få bedre innsikt i andre måter å tenke på. 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar leticia skrev (8 minutter siden): Nei, forventer ingenting, men det er greit å se andres perspektiver også selv om man ikke er enig kan man få bedre innsikt i andre måter å tenke på. Ålreit Lenke til kommentar
leticia Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar knopflerbruce skrev (58 minutter siden): . I sum viser det jo faktisk hvor kravstore konservative menn faktisk er, når de krever at kvinnene tar hovedansvar for mye av det denne oversikten handler om. Ingenting å tilføye, jeg ville bare fremheve dette 👍😃 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Gjest 08676...a87 skrev (11 timer siden): Er mye av greia her at Leticia ikke er noe særlig bra på å kommunisere hva hun faktisk mener? Anonymous poster hash: 08676...a87 Nå har vel Kassettspiller fortalt at hun er autist og leser ting litt rart nå og da, så det er nok heller det enn at Leticia skriver snodig. Jeg ser ikke noe uklart der, i alle fall. 3 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar knopflerbruce skrev (17 minutter siden): Nå har vel Kassettspiller fortalt at hun er autist og leser ting litt rart nå og da, så det er nok heller det enn at Leticia skriver snodig. Jeg ser ikke noe uklart der, i alle fall. Kanskje det, men jeg har inntrykk av at det er flere enn bare meg som mener det samme. 5 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Martelè skrev (11 timer siden): Det er helt sant at vi menn har en underbevisst biologisk preferanse for yngre damer. Damer har sine bilogiske greier og vi har våres. Men det jeg har lagt merke til, er at menn blir "shamet" for sine. Så jeg må bare sitere det internett så poetisk sier: cope and seethe Det er enorm forskjell på å ha en preferanse for en 22-åring over noen på 35, det er det å utelukke sistnevnte for å være "for gammel" når man selv er godt oppi 40-åra. Ikke minst fordi det burde være en liten stemme der oppe i hodet som sier fra om at du kjemper en kamp som har vinnersannsynlighet på nivå med førstepremien i lotto, og burde justere kriteriene litt. Kvinne (25) har jo INGEN grunn til å velge Gjennomsnittsmann (45) over noen som er 25-30. Mulig Leonardo di Caprio kan det, men ingen her eller noe annet sted er Leonardo. Så er ikke virkeligheten slik, heller - de fleste forhold er tross alt blant mennesker omtrent på egen alder, så de fleste menn (uavhengig av "biologi") justerer seg jo faktisk inn. 3 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Kassettspiller skrev (9 timer siden): Det er ganske åpenbart at slike faktorer tas med i vurderingen. Vi er ikke 10 år gamle. Spørsmålet mitt er om du mener at eldre menn (55+, ifølge artiklene du delte) ikke bør få barn, selv om risikoen er liten. Ønsket om et barn er jo en av grunnene til at folk søker sammen. Poenget er at menn på 45+ ikke kan komme med "det øker faren for problemer under svangerskapet" når deres egen alder i seg selv representerer den samme risikoen for kvinnen. Den samme grunnen til at de da velger bort en kvinne på 40 til fordel for en på 25-30, vil jo kvinnen på 25-30 bruke til å heller velge en mann som er 25-30. Så, argumentet dreper bare seg selv. De som tenker slik er plutselig avhengig av en inkonsekvent tankemåte de fleste oppegående mennesker klarer å avsløre. Hvis du er mann og vil ha barn, kan du like gjerne gå for en barnløs kvinne på 40 - vel vitende om at hun vil ha barn, har hun litt hastverk med det. Når begge ønsker en familie, skulle en jo tro at alt var greit. 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Kassettspiller skrev (13 minutter siden): Kanskje det, men jeg har inntrykk av at det er flere enn bare meg som mener det samme. Det er ikke et inntrykk jeg deler. Du må gjerne vise noen eksempler (gjerne en del, siden det å finne en uklar post blant mange hundre ikke beviser stort) 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) knopflerbruce skrev (17 minutter siden): Det er enorm forskjell på å ha en preferanse for en 22-åring over noen på 35, det er det å utelukke sistnevnte for å være "for gammel" når man selv er godt oppi 40-åra. Fertiliteten avtar etter 35 år og det kan tenkes at man ikke ønsker barn med en gang man får en ny partner. Gjerne venter man i noen år. knopflerbruce skrev (10 minutter siden): Poenget er at menn på 45+ ikke kan komme med "det øker faren for problemer under svangerskapet" når deres egen alder i seg selv representerer den samme risikoen for kvinnen. Den samme grunnen til at de da velger bort en kvinne på 40 til fordel for en på 25-30, vil jo kvinnen på 25-30 bruke til å heller velge en mann som er 25-30. Så, argumentet dreper bare seg selv. De som tenker slik er plutselig avhengig av en inkonsekvent tankemåte de fleste oppegående mennesker klarer å avsløre. Husk at hovedforkjellen er at dama må gå gravid, så alder er viktig angående dette også. knopflerbruce skrev (10 minutter siden): Hvis du er mann og vil ha barn, kan du like gjerne gå for en barnløs kvinne på 40 - vel vitende om at hun vil ha barn, har hun litt hastverk med det. Når begge ønsker en familie, skulle en jo tro at alt var greit. Mer risiko for risikofylt gradivitet da. Endret 11. januar av Kassettspiller 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Kassettspiller skrev (14 minutter siden): Fertiliteten avtar etter 35 år og det kan tenkes at man ikke ønsker barn med en gang man får en ny partner. Gjerne venter man i noen år. Husk at hovedforkjellen er at dama må gå gravid, så alder er viktig angående dette også. Mer risiko for risikofylt gradivitet da. Fertiliteten avtar også for menn. Så hvis begge er opptatt av dette, vil mannen være ansett som "for gammel". Og det du skriver blir jo da spesielt et problem hvis mannen allerede er blitt ganske gammel. Du har åpenbart ikke lest innlegget du svarer på, det står i den teksten. 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Kassettspiller skrev (18 minutter siden): Mer risiko for risikofylt gradivitet da. Som det også er hvis man velger å få barn med en mann som er 45+. Det fører bl.a. til økt risiko for abort, dødfødsel og svangerskapsforgiftning når mannen er så gammel. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar knopflerbruce skrev (16 minutter siden): Fertiliteten avtar også for menn. Så hvis begge er opptatt av dette, vil mannen være ansett som "for gammel". Og det du skriver blir jo da spesielt et problem hvis mannen allerede er blitt ganske gammel. Du har åpenbart ikke lest innlegget du svarer på, det står i den teksten. Befruktigsevnen til menn reduseres langsommere enn hos kvinner. I tillegg skal dama gå gravid. Så helt forståelig å ønske yngre partner basert på det. leticia skrev (13 minutter siden): Som det også er hvis man velger å få barn med en mann som er 45+. Det fører bl.a. til økt risiko for abort, dødfødsel og svangerskapsforgiftning når mannen er så gammel. Så enda viktigere å velge ung dame, slik at man minimerer risikoen. 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Kassettspiller skrev (24 minutter siden): Så enda viktigere å velge ung dame, slik at man minimerer risikoen. Det enkleste er om de unge damene velger å finne seg en yngre mann hvis målet er å minimere risikoen, og de fleste unge kvinner i sin beste alder (20 årene) gjør nettopp det. Endret 11. januar av leticia 2 Lenke til kommentar
Gjest 08676...a87 Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar 5 hours ago, knopflerbruce said: Nå har vel Kassettspiller fortalt at hun er autist og leser ting litt rart nå og da, så det er nok heller det enn at Leticia skriver snodig. Jeg ser ikke noe uklart der, i alle fall. Vel, jeg mener det samme som Kassettspiller, så hun er ikke den eneste. Anonymous poster hash: 08676...a87 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar knopflerbruce skrev (6 timer siden): Nå har vel Kassettspiller fortalt at hun er autist og leser ting litt rart nå og da, så det er nok heller det enn at Leticia skriver snodig. Jeg ser ikke noe uklart der, i alle fall. Jada, der kom det. Før eller senere får vi ableism og diskriminering her 2 Lenke til kommentar
herzeleid Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Martemor skrev (På 7.1.2025 den 23.39): Som kvinne da, så har jeg et godt råd til alle menn som søker en partner; hvorfor ikke gå bort til hun søte i kassakøen og si "Hei, jeg liker deg. Har du lyst til å ta en lunsj med meg en dag? Hvis du vil, så har du telefonnummeret mitt her" 🙏🏻 Det viser mye mer effort enn å sveipe og taste, pluss man merker kjemi, in real life. Jeg er i utgangspunktet veldig enig i råd om å ta sjekking og sosialisering ut av (digitale) "kjøttmarkeder" og til mer dagligdagse anledninger. Samtidig tror jeg vi må erkjenne at det du foreslår vil være temmelig mentalt krevende for mange, og innebære mange avvisninger (ikke alle hyggelige) før en lykkes. Gitt at vi gjerne snakker om et segment menn som fra før ikke nødvendigvis er de mest sosialt vellykkede eller drevne i å sjekke tror jeg det er urealistisk å forvente at de tar den "belastningen". Jeg tror ikke heller vi må glemme at vi som samfunn ikke er så flinke til å incentivere denne typen sjekking, og at forrige gang en ung mann tok til orde for å gjøre det du foreslår ble han møtt med en kampanje mot seksuell trakassering. Men jeg er som sagt enig i tanken bak det du sier, samtidig som jeg tror en mer realistisk tilnærming for mange er å forsøke å bygge seg et sosialt liv som skaper muligheter for romantiske relasjoner. Der tror jeg mye ligger i venner en kan gjøre ting sammen med som naturlig bringer en ut blant folk og som en igjen kan bli kjent med andre gjennom. I mange tilfeller begynner nok det for menn med "kompiser", og jeg tror det er et godt sted for mange å begynne, å "trappe opp" sosialiseringen med andre av samme kjønn og potensielt se at det leder til muligheter til å finne en partner i mindre "tvungne" sammenhenger. I tillegg til å bygge en sosial arena før en spisser seg mot sjekking tror jeg en må huske at bitterhet er svært uattraktivt, enten det retter seg mot kvinner eller menn. Det å være en mann andre (også menn) liker å være sammen med og respekterer og som selv har et godt forhold til andre er grunnleggende attraktivt. Å være bitter på eller snakke ned andre har stort sett motsatt effekt, og jeg tror ikke en tiltrekker seg (sunne) kvinner ved å være bitter på kvinner eller snakke ned andre menn. Du får unnskylde om jeg avslutningsvis sporer for mye av fra ditt opprinnelige poeng. Jeg leste oppfordringen din om dagen, og gitt at jeg er en rar blanding av enig og uenig i oppfordringen din har jeg etterhvert gjort meg en del tanker om den 1 1 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar (endret) Martemor skrev (På 7.1.2025 den 23.39): Som kvinne da, så har jeg et godt råd til alle menn som søker en partner; hvorfor ikke gå bort til hun søte i kassakøen og si "Hei, jeg liker deg. Har du lyst til å ta en lunsj med meg en dag? Hvis du vil, så har du telefonnummeret mitt her" 🙏🏻 Det viser mye mer effort enn å sveipe og taste, pluss man merker kjemi, in real life. Realiteten er at slik gjør man bare ikke her i Norge. Denne "candid" væremåten er ikke naturlig for reserverte og sjenerte Nordmenn. Det er ikke nødvendigvis snakk om angst, men kultur og samfunn. Dette hadde funket fint i Amerika og andre engelskspråklige land, men ikke her. Jeg sier ikke at det er noe frekt eller galt med denne metoden. Tvert imot, er det kult og sexy. Men uheldigvis, er ikke de fleste Nordmenn klar for å respondere til dette, ei gjøre det selv. Med det sagt, uansett hvor du er hens i verden, så skal du ha litt mer dialog med en fremmed før du spør om de vil møtes for en kopp kaffe. Her antar jeg allerede at den du snakker med, er komfortabel og ikke "neurodivergent" etc. Endret 11. januar av Martelè 2 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Kassettspiller skrev (6 timer siden): Befruktigsevnen til menn reduseres langsommere enn hos kvinner. I tillegg skal dama gå gravid. Så helt forståelig å ønske yngre partner basert på det. Så enda viktigere å velge ung dame, slik at man minimerer risikoen. Problem still persists. Spesielt når vi snakker om menn som er godt oppi 40-åra her. Du kan gjerne si "desto viktigere å velge ung dame" - men som påpekt for TREDJE gang: da blir det tilsvarende viktig for damene å velge seg yngre menn. Dessuten er de ikke i en posisjon til å velge noen ung kvinne når det er vanskelig å finne noen på egen alder. Det handler også om hvem man konkurrerer mot her. En 45 år gammel mann har lite å stille opp med mot en mann på 30-35 år hvis det er kvinner i 20-årene vi snakker om. Det er ikke engang et poeng om han har et nedbetalt hus (hvis han skulle være så heldig), siden folk i et forhold oftest ønsker å ha i det minste en eierandel i en bolig, uavhengig av hva den andre parten tar med av sånt inn i det. Hvis de kvinnelige deltakerne i tråden hadde tatt en opptelling av aldersforskjellen i sine romantiske relasjoner, ville en forsvinnende liten andel av dem ha vært med en mann som var 20 år eldre eller mer. Dette selv om det ikke mangler på muligheter hvis de hadde prøvd. Likevel lander man altså nesten alltid på noen på ca samme alder - fordi det er det som føles mest naturlig for de aller fleste. 1 1 Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 11. januar Del Skrevet 11. januar Martelè skrev (1 time siden): Jada, der kom det. Før eller senere får vi ableism og diskriminering her Haha. Hun har jo påpekt det selv for et par sider siden. Jeg disser ingen for å være autist. Når man selv står frem i tråden og sier "at jeg misforsto deg kan være fordi jeg er autist, vennligst skriv tydelig" er det jo rimelig å anta at også det jeg adresserte er et tilfelle av det samme. Det blir i alle fall svært inkonsekvent hvis kassettspiller selv blankt utelukker det, gitt at hun har vist at hun er bevisst på at dette hender fra tid til annen i hennes verden. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå