Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

leticia skrev (38 minutter siden):

For han ja. Men jeg snakket om dette på gruppenivå. Menn har også en "biologisk klokke" hvor kvaliteten på varene synker med alderen. 

Også menn har biologisk klokke - Helse

Det er også mulig å fryse ned sædceller for å bevare kvaliteten og bevare muligheten for barn. Det samme gjelder for eggcelle. 

Tenkte det kan være relevant for flere om dem ønsker barn, men som begynner å bli eldre og kanskje mangler en partner. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
leticia skrev (7 minutter siden):

Selvsagt. Men det er ikke så dumt å ha dette i bakhodet, og alltid tenke at det kun er mor sin alder som kan være et problem, og at det kun er kvinner som har en biologisk klokke.

risikoen for komplikasjoner og sykdom øker både for mor og barn om far har høy alder.

Fars alder øker risikoen for bipolar lidelse - NHI.no

Barn av eldre fedre - NHI.no

Det går nok bra for de fleste. Men det krever ofte mer av foreldrene. 

Samme artikkel sier også dette:

Sitat

Selv om man skal bli far og er godt opp i årene, er risikoen for sykdom eller skade fortsatt relativt lav

https://nhi.no/familie/barn/barn-av-eldre-fedre/fortsatt-lav-risiko

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 minutt siden):

Ja, de fleste artikler er balanserte, og man kan som regel alltid finne noe i en artikkel som støtter sitt syn.

Det er også en lav risiko for at kvinner over 35 aborterer eller får barn med misdannelser, likevel får man tilbud om NIPT -test fordi det er en forhøyet risiko i forhold til yngre aldre. Hvis 2 % av  barn av eldre mødre har kromosomfeil og misdannelser (tar bare tall ut av lufta her), mens hos barn av yngre mødre har en 1 % risiko, så er det likevel en dobling hos de eldre. Syns du ikke man skal forsøke å redusere risikoen? 

Unge kvinner bør dermed få barn med menn som ikke er godt voksne (40 - 50 pluss), hvis de ønsker å redusere risikoen hos seg selv og barnet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (Akkurat nå):

Syns du ikke man skal forsøke å redusere risikoen? 

Synes du at folk skal la være å få barn fordi det er en større risiko for enkelte typer sykdommer?

Som sagt er det ikke så stor risiko at dem blir frarådet av å få barn. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (16 minutter siden):

Synes du at folk skal la være å få barn fordi det er en større risiko for enkelte typer sykdommer?

Som sagt er det ikke så stor risiko at dem blir frarådet av å få barn. 

Jeg syns at dette er noe man bør ta med i betraktningen i en helhetsvurdering når man kommer over en viss alder ja. Ikke bare sykdommer, men abort, dødfødsel for barnet samt svangerskapsforgiftning og risiko for keisersnitt hos kvinnen var også nevnt. Det er også en økning i igangsatte fødsler nå når kvinnene har blitt såpass gamle når de skal føde. Vi vet veldig godt hvilken alder det er biologisk best å få barn i, og hvilken alder som er mer krevende å bli gravid i og fører til større risiko for mor og barn.

Endret av leticia
tilføyelse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (1 time siden):

Jeg syns at dette er noe man bør ta med i betraktningen i en helhetsvurdering når man kommer over en viss alder ja. Ikke bare sykdommer, men abort, dødfødsel for barnet samt svangerskapsforgiftning og risiko for keisersnitt hos kvinnen var også nevnt. Det er også en økning i igangsatte fødsler nå når kvinnene har blitt såpass gamle når de skal føde. Vi vet veldig godt hvilken alder det er biologisk best å få barn i, og hvilken alder som er mer krevende å bli gravid i og fører til større risiko for mor og barn.

Det er ganske åpenbart at slike faktorer tas med i vurderingen. Vi er ikke 10 år gamle.

Spørsmålet mitt er om du mener at eldre menn (55+, ifølge artiklene du delte) ikke bør få barn, selv om risikoen er liten.

Ønsket om et barn er jo en av grunnene til at folk søker sammen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (På 10.1.2025 den 18.55):

Spørsmålet mitt er om du mener at eldre menn (55+, ifølge artiklene du delte) ikke bør få barn, selv om risikoen er liten.

Ja det mener jeg. Ikke pga risikoen i seg selv, men at barnet skal følges opp i minimum 18 år etterpå også.

Endret av leticia
  • Liker 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 minutter siden):

Ja det mener jeg. Ikke nødvendigvis pga risikoen i seg selv, men at barnet skal følges opp i minimum 18 år etterpå også.

:scared:

Når det gjelder å følge opp barnet, så er det bare et enda bedre argument for at mennene bør søke seg til yngre kvinner.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (Akkurat nå):

:scared:

Når det gjelder å følge opp barnet, så er det bare et enda bedre argument for at mennene bør søke seg til yngre kvinner.

Åja?

Det er vel heller et argument for at når man kommer opp i en viss alder så bør man ha nok livserfaring til å innse og å godta at egne barn ikke ble noe av.

https://www.forskning.no/graviditet-videnskabdk/oker-saed-fra-eldre-menn-risikoen-for-a-fa-barn-med-utviklingsforstyrrelser/2416462

Jeg syns unge kvinner fortjener å få leve livet sitt slik unge kvinner normalt gjør det uten å måtte stå (nesten) alene med ansvaret for et barn samt en pensjonist  på slep som de også må ta seg av.

Selv om trenden er økende med antall menn over 50 og 60 som får barn, så  forstår de fleste i den alderen at dette ikke er så lurt med tanke både på seg selv og barnet.

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/awG262/flere-blir-pappa-i-hoey-alder

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå er det jo ett valg kvinnen gjør, noe sier meg at det store flertallet av disse mennene er høystatus menn som har flere kull barn i mange tilfeller. Åpenbart har de noe som kompenserer for deres alder.

Lenke til kommentar
agvg skrev (13 minutter siden):

Nå er det jo ett valg kvinnen gjør, noe sier meg at det store flertallet av disse mennene er høystatus menn som har flere kull barn i mange tilfeller. Åpenbart har de noe som kompenserer for deres alder.

Det har du sikkert rett i. Det er uansett de kvinnene som tar et slikt valg som må leve i situasjonen de selv har satt seg i. Og det er ikke så veldig mange menn det er snakk om heller da ut fra tallene som foreligger. Flesteparten av menn får barna når de er mellom 25 - 40.

https://statistikk.fhi.no/mfr/PnoNLaX9O0fBv7U7SE_ThuunWhjjxUGk

• Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (2 timer siden):

Åja?

Det er vel heller et argument for at når man kommer opp i en viss alder så bør man ha nok livserfaring til å innse og å godta at egne barn ikke ble noe av.

https://www.forskning.no/graviditet-videnskabdk/oker-saed-fra-eldre-menn-risikoen-for-a-fa-barn-med-utviklingsforstyrrelser/2416462

Jeg syns unge kvinner fortjener å få leve livet sitt slik unge kvinner normalt gjør det uten å måtte stå (nesten) alene med ansvaret for et barn sam

Sitat

t en pensjonist  på slep som de også må ta seg av.

Selv om trenden er økende med antall menn over 50 og 60 som får barn, så  forstår de fleste i den alderen at dette ikke er så lurt med tanke både på seg selv og barnet.

https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/awG262/flere-blir-pappa-i-hoey-alder

Så ifølge den første artikkelen:

Sitat

øker fra cirka 1 prosent til cirka 2,5 prosent dersom far er over 50 år – sammenlignet med fedre under 29 å

Risikoen for schizofreni øker fra cirka 1 prosent til cirka 1,4 prosent hvis far er mellom 45 og 50 år.

Det er fortsatt ikke en stor risiko

Med tanke på artikkelen så antar jeg at du mener at 40 år er for gammelt. 

At du mener at folk burde unngå å få barn med autisme er ganske krenkene for flere. Man kan leve et fint liv og man er unik. Å skremme folk med "Autistiske barn må man unngå!" er utrolig unødvendig. 

Om du ser på en annen lignende tråd (sliter med å få partner) på forumet, så er det en del som forteller at dem sliter med autismelignendesymptomer eller faktisk har autisme. Kanskje tenke på at dem ser slike innlegg i denne tråden også?

Men med tanke på hvor mange her som ikke liker sosialt klønete personer, så er det kanskje ikke rart at en del av dere ønsker å bli helt kvitt autisme. Fordommer på sitt beste. :roll:

Er noen av dem (med diagnosen) som sliter med å få partner og helt ærlig ser jeg ikke heller poeng å tråkke på det. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (1 time siden):

Med tanke på artikkelen så antar jeg at du mener at 40 år er for gammelt. 

Ja, du antar mye rart. For min del så går grensen ved 45 år hvis du absolutt må vite det. (Og 35 år for kvinner, men min egen grense satte jeg ved 30 år). Og for meg så handler det om alder i forhold til oppfølging av barn, økt risiko for dødfødsel , økt risiko i svangerskapet. ikke så mye om eventuelle diagnoser.

Kassettspiller skrev (1 time siden):

At du mener at folk burde unngå å få barn med autisme er ganske krenkene for flere.

And here we go again 😵‍💫

Jeg har ikke nevnt autisme med et ord.

Hvorfor skal du alltid slenge ut disse stråmennene?

Hadde du reagert likt om artikkelen hadde dratt frem andre av utviklingsforstyrrelsene, eller andre diagnoser? ADHD? Downs?Epilepsi?  Cerebral parese? Tourettes? Hvorfor henger du deg opp i den ene diagnosen, men unnlater å si at det er krenkende for folk med schizofreni , den diagnosen var også nevnt i artikkelen. (Pluss et par andre jeg ikke har hørt om før engang).   Skal du dra krenkekortet så kunne du i det minste nevnt alle diagnoser som ble nevnt i artikkelen.

Endret av leticia
tatt bort personlig opplysning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
leticia skrev (56 minutter siden):

Ja, du antar mye rart. For min del så går grensen ved 45 år hvis du absolutt må vite det. Og for meg så handler det om alder i forhold til oppfølging av barn, økt risiko for dødfødsel , økt risiko i svangerskapet. ikke så mye om eventuelle diagnoser.

And here we go again 😵‍💫

Jeg har ikke nevnt autisme med et ord.

Hvorfor skal du alltid slenge ut disse stråmennene?

Jeg antar det siden du linker til slike artikler som trekker frem dette (Den andre er bak betalingsmur). Autisme blir gjentatt ofte, samtidig som det står at mutasjoner av sædceller øker når mannen blir over 40 år.

Hadde du reagert likt om artikkelen hadde dratt frem andre av utviklingsforstyrrelsene, eller andre diagnoser? ADHD? Downs?Epilepsi?  Cerebral parese? Tourettes? Hvorfor henger du deg opp i den ene diagnosen, men unnlater å si at det er krenkende for folk med schizofreni , den diagnosen var også nevnt i artikkelen. (Pluss et par andre jeg ikke har hørt om før engang).   Skal du dra krenkekortet så kunne du i det minste nevnt alle diagnoser som ble nevnt i artikkelen.

Nei.

Jeg bryr meg om det, men har ikke samme kunnskapen som jeg har om autisme.

Likevel er jeg enig at folk må tenke på risikoen, men når den er såpass lav så blir det litt drøyt å fraråde tenker både jeg og legene.

Men man får et lignende inntrykk av at folk ikke ønsker at man skal få barn sent eller at autister skal få barn i det hele tatt. Det er ofte slike artikler som deles i grupper som ønsker å kurere diagnosen.

Endret av Kassettspiller
Tatt bort personopplysning
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (25 minutter siden):

Likevel er jeg enig at folk må tenke på risikoen, men når den er såpass lav så blir det litt drøyt å fraråde tenker både jeg og legene.

Ja, som nevnt så tenker ikke jeg at man skal fraråde graviditet pga risiko for sykdommer eller annen forhøyet risiko. Jeg har bare mine tanker om alder generelt når det gjelder å sette barn til verden, og at de skal få oppfølging til de er minst 18 år. Dette var også noe som var nevnt i artikkelen at var en årsak til at de ville sette aldersgrense til 50 - 55 år for menn når det gjelder kunstig befruktning, at de ønsket at far var i live til barnet ble myndig.

Fra artikkelen:

Det er også et annet, etisk synspunkt som får henne og hennes kolleger til å foreslå en aldersgrense.

– Vi mener at det bør være en rimelig sannsynlighet for at far er i live til barnet fyller 18 år, sier Pinborg.

Endret av leticia
lagt til tekst fra artikkel
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (18 minutter siden):

Men man får et lignende inntrykk av at folk ikke ønsker at man skal få barn sent eller at autister skal få barn i det hele tatt. Det er ofte slike artikler som deles i grupper som ønsker å kurere diagnosen.

Jeg tenker på det biologiske i dette, hvilken alder som er bevist til å være best å få barn, og også i hvilken alder som gjør at prosessen med å bli gravid blir vanskeligere.

Jeg har aldri vært inne på tanken at autister ikke bør få barn.

• Liker 2
Lenke til kommentar
P7SA skrev (17 timer siden):

Ok. I så tilfelle, så tolker jeg det slik. Du er enig i at det er forskjell i kravstorhet mellom menn og kvinner. Differensen er så stor at man enten kan si: kvinner er kravstore, menn stiller lavere krav. En fremstilling du ikke er enig i. Eller vi kan si: kvinner er ikke kravstore, menn er for lite kravstore. Noe du tydeligvis vil ha det til.

Vil ta deg med på et tankeeksperiment relatert til kravstorhet. Ikke heng deg opp i detaljene. Jeg forstår godt ulemper med dette eksperimentet. Men vær med likevel da. 🙂 Du skal ta alle mennesker i verden og plassere dem på en skala fra 1-10 når det kommer til kravstorhet. Du skal også prøve å plassere kvinner fra samme land på det samme tallet i skalaen. 10 er mest kravstor. Du skal plassere like mange mennesker i hver kategori. Hvor plasseres norske kvinner?

De fleste med et greit kunnskapsnivå svarer nok primært i kategorien 8, 9 eller 10, ikke sant? Helt på toppen eller nært toppen av kravstorhet.

Tror ikke jeg gidder å skrive side opp og ned for å argumentere for at norske kvinner er blant de mest kravstore i hele verden. Jeg stiller chatGPT følgende spørsmål for å få et rimelig nøytralt og utfyllende svar:

Svar nedenfor. PS. Langt svar. Folk som ikke har spesiell interesse av det, hopp over eller gå til konklusjon. Eventuelt les første avsnitt før alle punktene og gå til konklusjon.

I slutten av konklusjonen så nevnes det også at menn i vårt samfunn også stiller (klare og høye) krav. Norske menn er ikke lite kravstore slik du prøver å vrenge det om til. Noe studien jeg har vist til også er med på å illustrere. Men siden du ser ut til å innrømme en tydelig forskjell i kravstorhet mellom kjønnene, så kan vi si at kvinner er kravstore relativt til menn (slik jeg har vist med en rekke fagfellevurderte studer), men også relativt til kvinner ellers i verden (slik ChatGPT underbygger med sin enorme kunnskap). Noe som gjør at norske kvinner i helthet kan vurderes som kravstore relativt til de fleste andre i hele verden.

Btw. I tankeeksperimentet mitt, ChatGPT vurderte norske kvinner til å være 9/10 i kravstorhet.

Uansett hvordan du velger å se på ting. Hvor enig eller uenig du er i mine fremstillinger, en rekke fagfellevurderte studier og ChatGPT sin analyse i sitatet ovenfor. Alt tatt i betraktning, å si at (norske) kvinner er kravstore er utvilsomt ikke basert på "bare fordommer". ⬇️

image.jpeg.a3b4810aa88666dc45bc883877524883.jpeg

Det komiske i dette svaret er jo at du faktisk trekker frem veldig mye som er helt riktig i det du puttet bak "spoileren". Men, det er jo ikke rimelig å kalle dette kravstorhet. For eksempel, er det kravstor av en mann å forvente en kvinne som støtter hans livsvalg og ambisjoner? Det er jo ikke det. Men, da er det heller ikke kravstort av en kvinne (også karrierekvinner) å forvente en mann som gjør det samme. Det er når menn eller kvinner vil ha dette ensidig det blir rart, og man risikerer å bli plassert på sidelinjen i datingmarkedet.

Essensen i alle punktene er jo en balanse, hvor menn og kvinner bidrar like mye på disse feltene. Når ble dette "kravstort" i en objektiv forstand? Det kravstore her, ville jo heller vært å kreve at elementer av dette skal hvile på én av partene. Du kan jo ta denne sekseren som et relevant eksempel, hvor det er mer kravstort å forvente at kvinnen skal gjøre mesteparten av husarbeidet, kontra det å forvente jevnbyrdighet i arbeidsdelingen. I sum viser det jo faktisk hvor kravstore konservative menn faktisk er, når de krever at kvinnene tar hovedansvar for mye av det denne oversikten handler om.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
leticia skrev (14 minutter siden):

Ja, som nevnt så tenker ikke jeg at man skal fraråde graviditet pga risiko for sykdommer eller annen forhøyet risiko. Jeg har bare mine tanker om alder generelt når det gjelder å sette barn til verden, og at de skal få oppfølging til de er minst 18 år. Dette var også noe som var nevnt i artikkelen at var en årsak til at de ville sette aldersgrense til 50 - 55 år for menn når det gjelder kunstig befruktning, at de ønsket at far var i live til barnet ble myndig.

Jo, men samtidig kan man få et bra liv selv om man mister sin far som ung. Tungt, men livet er for mange verdt å leve likevel.

Men det er nok en grunn til at flere haster seg med å få en partner pga. ønske om barn

leticia skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker på det biologiske i dette, hvilken alder som er bevist til å være best å få barn, og også i hvilken alder som gjør at prosessen med å bli gravid blir vanskeligere.

Jeg har aldri vært inne på tanken at autister ikke bør få barn.

Angående det med autister ikke skal få barn så vet jeg ikke du har skrevet det.

Men hvis man skal vurdere risikoen ved å få en diagnose som i stor grad er genetisk, kan det argumenteres for at det kan frarådes like mye som å få barn i høy alder.

I tillegg lever folk med denne diagnosen ofte betydelig kortere.

https://www.cambridge.org/core/services/aop-cambridge-core/content/view/4C9260DB64DFC29AF945D32D1C15E8F2/S0007125000279385a.pdf/premature_mortality_in_autism_spectrum_disorder.pdf

• Liker 1
Lenke til kommentar

Siden denne tråden har vart så lenge, så vil jeg komme med et kritisk spørsmål til alle dere som går frem-og-tilbake her: forventer du egentlig at den du debatterer med skal til slutt dele dine perspektiver og meninger? Er det det som er det ultimate målet her?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...