knopflerbruce Skrevet 9. januar Del Skrevet 9. januar "Sexy" pleier som regel kun å relatere til utseendet og er noe annet enn "attraktiv", som i større grad kan inneholde en sum av egenskaper (men det kan brukes i diskusjoner hvor det er underforstått at det bare handler om looks). Bruker du begrepet "tiltrekkende" handler det nok enda mer om en totalpakke og hvor utseendet er en relativt liten del av helhetsinntrykket som danner grunnlaget for tiltrekningen. Hvis du syns en kvinne er tiltrekkende og vakker, men det i stor grad er personlighetstrekk som utgjør den store forskjellen mellom henne og andre, er ikke "hun er sexy" måten du vil beskrive henne på på et generelt grunnlag. Har hun på seg en spesielt fin kjole som fremhever hennes ytre, er det mer rimelig å bruke det for å fremheve at den kjolen kler henne ekstra godt, der i nuet. 1 1 Lenke til kommentar
P7SA Skrevet 10. januar Del Skrevet 10. januar (endret) On 1/9/2025 at 5:43 AM, P7SA said: Skal du få det til å høres ut som kvinner ikke er kravstore nå, men at det er menn som er for lite kravstore?? 21 hours ago, leticia said: Ja, nettopp det. Ok. I så tilfelle, så tolker jeg det slik. Du er enig i at det er forskjell i kravstorhet mellom menn og kvinner. Differensen er så stor at man enten kan si: kvinner er kravstore, menn stiller lavere krav. En fremstilling du ikke er enig i. Eller vi kan si: kvinner er ikke kravstore, menn er for lite kravstore. Noe du tydeligvis vil ha det til. Vil ta deg med på et tankeeksperiment relatert til kravstorhet. Ikke heng deg opp i detaljene. Jeg forstår godt ulemper med dette eksperimentet. Men vær med likevel da. 🙂 Du skal ta alle mennesker i verden og plassere dem på en skala fra 1-10 når det kommer til kravstorhet. Du skal også prøve å plassere kvinner fra samme land på det samme tallet i skalaen. 10 er mest kravstor. Du skal plassere like mange mennesker i hver kategori. Hvor plasseres norske kvinner? De fleste med et greit kunnskapsnivå svarer nok primært i kategorien 8, 9 eller 10, ikke sant? Helt på toppen eller nært toppen av kravstorhet. Tror ikke jeg gidder å skrive side opp og ned for å argumentere for at norske kvinner er blant de mest kravstore i hele verden. Jeg stiller chatGPT følgende spørsmål for å få et rimelig nøytralt og utfyllende svar: Quote Er norske kvinner mer kravstore i forhold enn kvinner i andre land? Hva er de kulturelle og sosiale faktorene som kan forklare dette? Svar nedenfor. PS. Langt svar. Folk som ikke har spesiell interesse av det, hopp over eller gå til konklusjon. Eventuelt les første avsnitt før alle punktene og gå til konklusjon. Quote Ja, på mange måter kan det sies at norske kvinner, i sammenligning med kvinner i andre land, har høyere krav og forventninger i forhold. Dette skyldes flere kulturelle og sosiale faktorer som er dypt rotfestet i det norske samfunnet, og som har utviklet seg over tid som følge av et fokus på likestilling, individuell frihet og økonomisk uavhengighet. Her er noen viktige faktorer som kan forklare hvorfor norske kvinner fremstår som mer kravstore i forhold: 1. Likestilling og økonomisk uavhengighet Norge er kjent for sitt høye nivå av likestilling mellom kjønnene. Norske kvinner har i stor grad tilgang til utdanning og arbeidsmuligheter, og mange er økonomisk uavhengige. Dette gir dem større frihet til å velge en partner på bakgrunn av personlige preferanser og verdier, i stedet for å være avhengige av noen for økonomisk støtte eller sosial status. Som et resultat har de høyere krav til partnerens egenskaper, ettersom de ikke er presset til å akseptere mindre enn det de føler de fortjener. 2. Sterk vekt på personlig frihet og selvstendighet Skandinaviske kulturer, og særlig Norge, har en sterk tradisjon for individualisme og personlig frihet. Norske kvinner er vant til å kunne ta egne valg og forme sine liv slik de ønsker. Dette kan føre til at de har høyere krav til sine partnere i et forhold, fordi de verdsetter sin egen uavhengighet og ønsker en partner som forstår og respekterer dette. De søker ofte en partner som kan tilby et balansert forhold hvor begge har plass til å utvikle seg individuelt. 3. Likestilling i forhold og delt ansvar Det er en forventning om at både menn og kvinner skal dele ansvaret i et forhold, enten det gjelder husarbeid, barneomsorg eller økonomisk støtte. Norske kvinner forventer ofte at deres partnere skal bidra aktivt på alle disse områdene. Dette kan føre til at kvinner stiller høyere krav til en potensiell partner når det gjelder hans engasjement i forholdet og vilje til å dele ansvar på en rettferdig måte. 4. Høyere forventninger til emosjonell støtte og kommunikasjon I Norge er det en utbredt forventning om at begge parter i et forhold skal bidra med emosjonell støtte og åpen kommunikasjon. Norske kvinner har ofte en høyere bevissthet rundt behovet for følelsesmessig likevekt i et forhold, og de søker partnere som kan tilby både støtte og ærlig kommunikasjon. Dette kan gi inntrykk av at norske kvinner har høye krav til sin partners evne til å uttrykke følelser og forstå sine behov, men det kan også sees på som et uttrykk for ønsket om et sunt og balansert forhold. 5. Sosiale normer rundt "selvrealisering" I Norge er det en sterk kultur for selvrealisering og å sette egne mål, både personlig og profesjonelt. Norske kvinner har ofte høye forventninger til seg selv og søker partnere som respekterer deres ambisjoner og livsvalg. Dette kan gjøre at de er mer selektive når det gjelder valg av partner, da de ønsker noen som kan støtte deres personlige utvikling og bidra til deres livsprosjekt. De er mindre tilbøyelige til å gå på akkord med egne ønsker og behov for å tilpasse seg andres forventninger. 6. Kulturell norm for egalitære forhold Den norske (og skandinaviske) kulturen fremmer et egalitært syn på forhold, der begge parter forventes å bidra likt, både i hjemmet og i karrierer. Dette kan gjøre at norske kvinner er mindre villige til å godta tradisjonelle kjønnsroller, og de har derfor høyere krav til hvordan ansvar og roller skal fordeles. De søker gjerne en partner som ikke bare er likestilt i arbeidslivet, men som også er villig til å dele på det daglige ansvaret i hjemmet og på andre områder av livet. 7. Økt fokus på livskvalitet og bærekraftige forhold Norske kvinner legger stor vekt på å bygge forhold som er langvarige og bærekraftige. De er ofte på jakt etter partnere som deler deres verdier og livsfilosofi, og som de føler kan bidra til et meningsfullt og stabilt liv. Dette kan gjøre at de stiller krav om at deres partner har visse personlige egenskaper som empati, ansvarsfølelse og vilje til å investere i et langsiktig forhold. Konklusjon: Sammenfattende kan vi si at norske kvinner kan fremstå som mer kravstore i forhold enn kvinner i andre land, på grunn av en kombinasjon av kulturelle verdier som fremmer likestilling, uavhengighet og personlig frihet. De har høyere forventninger til sine partnere når det gjelder deling av ansvar, emosjonell støtte, og kommunikasjon, og de søker partnere som respekterer deres selvstendighet og ambisjoner. I et samfunn som legger stor vekt på likestilling og individuell frihet, er det naturlig at både kvinner og menn har klare og høye krav i forhold. I slutten av konklusjonen så nevnes det også at menn i vårt samfunn også stiller (klare og høye) krav. Norske menn er ikke lite kravstore slik du prøver å vrenge det om til. Noe studien jeg har vist til også er med på å illustrere. Men siden du ser ut til å innrømme en tydelig forskjell i kravstorhet mellom kjønnene, så kan vi si at kvinner er kravstore relativt til menn (slik jeg har vist med en rekke fagfellevurderte studer), men også relativt til kvinner ellers i verden (slik ChatGPT underbygger med sin enorme kunnskap). Noe som gjør at norske kvinner i helthet kan vurderes som kravstore relativt til de fleste andre i hele verden. Btw. I tankeeksperimentet mitt, ChatGPT vurderte norske kvinner til å være 9/10 i kravstorhet. Uansett hvordan du velger å se på ting. Hvor enig eller uenig du er i mine fremstillinger, en rekke fagfellevurderte studier og ChatGPT sin analyse i sitatet ovenfor. Alt tatt i betraktning, å si at (norske) kvinner er kravstore er utvilsomt ikke basert på "bare fordommer". ⬇️ Endret fredag kl 08:48 av P7SA Diverse veldig små justeringer + noen av skrivefeilene 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 10:12 Del Skrevet fredag kl 10:12 P7SA skrev (3 timer siden): Ok. I så tilfelle, så tolker jeg det slik. Du er enig i at det er forskjell i kravstorhet mellom menn og kvinner. Differensen er så stor at man enten kan si: kvinner er kravstore, menn stiller lavere krav. En fremstilling du ikke er enig i. Eller vi kan si: kvinner er ikke kravstore, menn er for lite kravstore. Noe du tydeligvis vil ha det til. Vil ta deg med på et tankeeksperiment relatert til kravstorhet. Ikke heng deg opp i detaljene. Jeg forstår godt ulemper med dette eksperimentet. Men vær med likevel da. 🙂 Du skal ta alle mennesker i verden og plassere dem på en skala fra 1-10 når det kommer til kravstorhet. Du skal også prøve å plassere kvinner fra samme land på det samme tallet i skalaen. 10 er mest kravstor. Du skal plassere like mange mennesker i hver kategori. Hvor plasseres norske kvinner? De fleste med et greit kunnskapsnivå svarer nok primært i kategorien 8, 9 eller 10, ikke sant? Helt på toppen eller nært toppen av kravstorhet. Tror ikke jeg gidder å skrive side opp og ned for å argumentere for at norske kvinner er blant de mest kravstore i hele verden. Jeg stiller chatGPT følgende spørsmål for å få et rimelig nøytralt og utfyllende svar: Svar nedenfor. PS. Langt svar. Folk som ikke har spesiell interesse av det, hopp over eller gå til konklusjon. Eventuelt les første avsnitt før alle punktene og gå til konklusjon. I slutten av konklusjonen så nevnes det også at menn i vårt samfunn også stiller (klare og høye) krav. Norske menn er ikke lite kravstore slik du prøver å vrenge det om til. Noe studi P7SA skrev (4 timer siden): Men siden du ser ut til å innrømme en tydelig forskjell i kravstorhet mellom kjønnene, så kan vi si at kvinner er kravstore relativt til menn (slik jeg har vist med en rekke fagfellevurderte studer), men også relativt til kvinner ellers i verden (slik ChatGPT underbygger med sin enorme kunnskap). Noe som gjør at norske kvinner i helthet kan vurderes som kravstore relativt til de fleste andre i hele verden. Btw. I tankeeksperimentet mitt, ChatGPT vurderte norske kvinner til å være 9/10 i kravstorhet. Uansett hvordan du velger å se på ting. Hvor enig eller uenig du er i mine fremstillinger, en rekke fagfellevurderte studier og ChatGPT sin analyse i sitatet ovenfor. Alt tatt i betraktning, å si at (norske) kvinner er kravstore er utvilsomt ikke basert på "bare fordommer". ⬇️ Jeg syns det blir feil å sammenligne kvinner i Norge med kvinner i andre deler av verden. Er dette kravstort: (Utdrag fra din egen forklaring fra chat gpt). Jeg mener at det ikke er kravstort, men en selvfølge. 1. Dette gir dem større frihet til å velge en partner på bakgrunn av personlige preferanser og verdier, i stedet for å være avhengige av noen for økonomisk støtte eller sosial status. 2. Norske kvinner er vant til å kunne ta egne valg og forme sine liv slik de ønsker. De søker ofte en partner som kan tilby et balansert forhold hvor begge har plass til å utvikle seg individuelt. 3. Det er en forventning om at både menn og kvinner skal dele ansvaret i et forhold, enten det gjelder husarbeid, barneomsorg eller økonomisk støtte. Norske kvinner forventer ofte at deres partnere skal bidra aktivt på alle disse områdene. 4.I Norge er det en utbredt forventning om at begge parter i et forhold skal bidra med emosjonell støtte og åpen kommunikasjon. Norske kvinner har ofte en høyere bevissthet rundt behovet for følelsesmessig likevekt i et forhold, og de søker partnere som kan tilby både støtte og ærlig kommunikasjon..... - men det kan også sees på som et uttrykk for ønsket om et sunt og balansert forhold. 5. Norske kvinner har ofte høye forventninger til seg selv og søker partnere som respekterer deres ambisjoner og livsvalg. 6. Dette kan gjøre at norske kvinner er mindre villige til å godta tradisjonelle kjønnsroller, og de har derfor høyere krav til hvordan ansvar og roller skal fordeles. De søker gjerne en partner som ikke bare er likestilt i arbeidslivet, men som også er villig til å dele på det daglige ansvaret i hjemmet og på andre områder av livet. 7. De er ofte på jakt etter partnere som deler deres verdier og livsfilosofi, og som de føler kan bidra til et meningsfullt og stabilt liv. Dette kan gjøre at de stiller krav om at deres partner har visse personlige egenskaper som empati, ansvarsfølelse og vilje til å investere i et langsiktig forhold. Så det du får ut til å høres ut som er kravstort er noe som jeg ville sagt ikke er noe mindre enn en selvfølge. (Uthevelse av det jeg ser på som aller viktigst, men hele utdraget er viktig). Greier man som mann ikke å oppfylle disse forventningene i et likestilt samfunn så er det kanskje like greit at man ikke fører gener og holdninger videre til neste generasjon. De menn som ikke greier å henge med i dette vil bli sittende igjen som de single, ufrivillig barnløse. (hvis de ikke går for varianten å finne seg en mindre likestilt kvinne fra andre deler av verden). Og hvis vi skal sammenligne norske kvinner med kvinner fra andre deler av verden, og alle ting de blir utsatt for. Vold, voldtekt, (æres)drap (t.o.m av noe så bagatellmessig som å vise håret sitt), hvilke "krav" har egentlig kvinner fra andre deler av verden mulighet til å stille når de blir utsatt for slike ting systematisk? I en verden hvor man blir giftet bort, solgt, utnyttet. (Ja, jeg vet at det er forskjeller innad i de forskjellige landene, og fra par til par, men bare for å sette litt perspektiv på ting når man først snakker om muligheter og krav for kvinner). Så kort konklusjon: Det du beskriver som kravstort ville jeg beskrevet som ikke annet enn en selvfølge at man lever opp til. Og de fleste menn i Norge lever faktisk opp til dette. Så tilbake til tallene dine. Jeg ville satt norske kvinner midt på treet til en 5- er (hvis man tenker at midt på treet er nøytralt). For det blir helt tullete å sammenligne mellom forskjellige land når kvinner i de forskjellige landene ikke har de samme forutsetningene å ta utgangspunkt i. Men det hadde vært veldig fint hvis kvinner i alle land hadde fått de samme mulighetene som vi har i Norge. Hvis det en dag skjer så kunne vi tatt denne sammenligningen igjen, men innen den tid er nok både du og jeg borte fra jordens overflate. 2 Lenke til kommentar
agvg Skrevet fredag kl 10:42 Del Skrevet fredag kl 10:42 Martelè skrev (På 8.1.2025 den 22.45): Det er èn ting å kreve at potensiell partner skal være økonomisk sikret og ta vare på seg selv, men noe helt annet å kreve at de skal være rik. Det er ganske irrasjonelt, og man skyter seg selv i foten fordi en praktisk talt avslører at en er en golddigger eller potensiell trussel. Dette er spesielt teit om dere ikke har intensjoner av å bo sammens og ha barn etc. Pass dine egne saker, ville nå jeg sagt Vel, rike menn har jo til alle tider vært mer attraktive som en partner, ha veldig romslig økonomi vil også letter holde ett forhold spennende jmf man kan bruker mer penger på og unngå problemer som sliter på ett forhold. 1 Lenke til kommentar
Colin. Skrevet fredag kl 12:00 Del Skrevet fredag kl 12:00 14 hours ago, leticia said: Nå skal ikke jeg gå i et forsvar her, men det inntrykket du har gitt meg er at du er ca 40 - 50 år og har ønske om en dame i 20 - årene fordi damer på din egen alder uansett ikke kan gi deg barn. Iallefall med de eksemplene på alder som du har brukt tidligere. Men du har rett, vi kan ikke vite ting om deg som du ikke har delt. Jeg har brukt de eksemplene fordi jeg ønsker å få frem hykleriet hos de som mener det er greit å ha krav om en viss høyde, men en aldersforskjell mellom voksne individer er fyfy. 14 hours ago, leticia said: Jeg syns det er flott jeg at du er virkelighetsorientert, selv om jeg ikke er helt enig med deg i hva som er årsaken til at det ikke har klaffet for deg enda. Jeg ser at du har et genuint ønske om kjærlighet. Så sånn sett så ser jeg litt annerledes (i positiv forstand) på dine uttalelser enn enkelte andres. Det er greit at du er uenig i årsak, men jeg har selv erfart forskjellen. Derfor ønsker jeg å oppmuntre andre også som sitter der ute i dette landet og aldri blir så mye som sett på eller gitt en sjanse, selv om de gjør sitt beste. 14 hours ago, leticia said: Ja det stemmer. Og selvsagt så må det gjelde for alle. Jeg har sagt det mange ganger, men det kan ikke gjentas for ofte. "Man kan kun endre seg selv, ikke andre". Akkurat det er det nok f.eks mange damer som har driti seg ut på, at de forsøker å endre en "bad boy" til en "nice boy". Det er jo godt du tenker likt her. Så da må alle de opp i årene som sitter alene og hevder de er lykkelige, forstå at individer som aldri har blitt vurdert her på berget, er verken automatisk slemme eller har dårlige hensikter fordi man ønsker å møte ei som man er i stand til å stifte familie med i utlandet. 15 hours ago, leticia said: Nok en gang. Kjærlighet er ikke noe man fortjener, men noe man gjør seg fortjent til. Behandler man partneren bra, bidrar til at partneren får et bedre liv enn hen ville fått å være alene, så absolutt er jeg enig med deg i at kjærligheten er fortjent. Jeg synes alle fortjener å oppleve det så lenge man er snill og grei. Men jeg skjønner hva du vil frem til, at man selvsagt må legge innsats i for at det skal oppstå. Det er mange rundt om som får oppmerksomhet uten å ha gjort noe mer spesielt enn andre, fordi de var heldig med genene eller arv, derfor er poenget mitt at de som ikke hadde de privilegiene, fortjener like mye kjærlighet som alle andre. 15 hours ago, leticia said: Jeg tror det handler litt mer om at dere snakker forbi / misforstår hverandre. Han sier at hvis du syns asiatiske var vakrere så hadde du gått for dem da du var yngre. Du sier jo selv at du prøvde her hjemme først. Men poenget er jo at han ikke vet verken alder eller hva jeg har foretatt meg tidligere. Han klarer ikke i sin ville fantasi å forstå at andre kan ha andre forutsetninger, utfordringer osv osv. Alle kan ikke bare gjøre ditt eller datt på et visst tidspunkt, om man så mye ville på det tidspunktet. Og det er han som snakker om utseende/etnisitet, som om det ene er bedre enn det andre. Som ikke er relevant til noe jeg har sagt. Finnes utseendemessig fine individer over alt, som sagt, men poenget er at sånne i min situasjon ikke reiser land og strand for å finne en modell, men heller et forhold bygget på familie-verdier. Så at han legger fokuset på utseende, tenker jeg bare avslører hans mentalitet. 15 hours ago, leticia said: Forsøkte du kun å få dates / matcher med norske kvinner som har asiatisk utseende da du var yngre fordi du syns de er vakrere? Jeg forstår jo at utseendemessige preferanser hos andre mennesker kan endre seg i løpet av livet, så jeg ser ikke at det er noe i veien med at du tidligere evt likte nordisk utseende kvinner, men nå har endret syn til å syns at asiatiske er vakrere, hvis det er det som er fakta. Det er ikke jeg som er opphengt i utseende her. Jeg synes det som er på innsiden er viktigere, og at man er i stand til å stifte egen familie. Jeg prøvde å bli kjent med norske på daværende tidspunkt, gjorde mitt beste, lyktes ikke, reiste til utlandet etter å ha blitt kjent med ei, opplevde en helt ny tilnærming til min person. Så, min erfaring ute i verden er god, her er den på bånn. Så det er helt greit, alle har fritt valg. 15 hours ago, leticia said: Det som knopflerbruce snakker om, slik jeg forstår han er at du ikke velger asiatiske pga utseendet, men pga at du ikke finner kjærligheten blant norske her hjemme. (det får han evt selv gi en oppklaring på). Det er ikke mulig å forstå det slik, slik han har ordlagt seg. Jeg har jo selv sagt at jeg søker utover fordi jeg ikke har fått sjansen her. Det er han som blander inn utseende/etnisitet, og nærmest bruker det som et "gotcha"-øyeblikk. Jeg kunne godt å vært vært i et forhold med ei norsk, men når det ikke lot seg gjøre mtp mine ønsker for fremtiden, så må man gå videre. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 13:19 Del Skrevet fredag kl 13:19 (endret) leticia skrev (3 timer siden): Og hvis vi skal sammenligne norske kvinner med kvinner fra andre deler av verden, og alle ting de blir utsatt for. Vold, voldtekt, (æres)drap (t.o.m av noe så bagatellmessig som å vise håret sitt), hvilke "krav" har egentlig kvinner fra andre deler av verden mulighet til å stille når de blir utsatt for slike ting systematisk? Hvorfor skriver du som om norske kvinner ikke også opplever dette? Blant annet: Sitat Ny undersøkelse: Én av fem kvinner oppgir å ha blitt voldtatt https://www.nrk.no/dokumentar/ny-undersokelse_-en-av-fem-kvinner-oppgir-a-ha-blitt-voldtatt-1.16277151 https://www.nkvts.no/rapport/omfang-av-vold-og-overgrep-i-den-norske-befolkningen/ Forresten du vet at mange kvinner har det bra i mange andre områder i verden? Du skriver som om nesten alle opplever det, selv om du samtidig sier at du er klar over at det finnes forskjeller. Sitat At både afrikanske, asiatiske og latinamerikanske land nå er blant de mest likestilte i verden, skyldes for eksempel at et land som Namibia har gjort svært mye for å bedre kvinnehelse og at kvinner deltar aktivt i politikk. https://www.forskning.no/kjonn-og-samfunn/verdens-beste-land-a-vaere-kvinne/1274526 leticia skrev (3 timer siden): Så kort konklusjon: Det du beskriver som kravstort ville jeg beskrevet som ikke annet enn en selvfølge at man lever opp til. Og de fleste menn i Norge lever faktisk opp til dette. Så tilbake til tallene dine. Jeg ville satt norske kvinner midt på treet til en 5- er (hvis man tenker at midt på treet er nøytralt). For det blir helt tullete å sammenligne mellom forskjellige land når kvinner i de forskjellige landene ikke har de samme forutsetningene å ta utgangspunkt i. Men det hadde vært veldig fint hvis kvinner i alle land hadde fått de samme mulighetene som vi har i Norge. Hvis det en dag skjer så kunne vi tatt denne sammenligningen igjen, men innen den tid er nok både du og jeg borte fra jordens overflate. Har du hørt om krav som er helt innafor å ha og unødvendige krav? Og selvfølge er også en form for krav. Akkurat som det er en selvfølge at mannen min er hygienisk, men det er likevel et krav vi har både for hverandre og for oss selv. Endret fredag kl 13:26 av Kassettspiller 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 13:56 Del Skrevet fredag kl 13:56 Kassettspiller skrev (33 minutter siden): Hvorfor skriver du som om norske kvinner ikke også opplever dette? Jeg har ikke sagt at norske kvinner ikke opplever det. Men det er forskjeller i forekomsten alt etter hvor likestilt et land er, og også hvor mye hjelp det er å få i hver enkelt land etter at man har vært utsatt for noe slikt. Inequities are a leading risk factor for violence against women Violence disproportionately affects women living in low- and lower-middle-income countries. An estimated 37% of women living in the poorest countries have experienced physical and/or sexual intimate partner violence in their life, with some of these countries having a prevalence as high as 1 in 2. The regions of Oceania, Southern Asia and Sub-Saharan Africa have the highest prevalence rates of intimate partner violence among women aged 15-49, ranging from 33% - 51%. The lowest rates are found in Europe (16–23%), Central Asia (18%), Eastern Asia (20%) and South-Eastern Asia (21%). https://www.who.int/news/item/09-03-2021-devastatingly-pervasive-1-in-3-women-globally-experience-violence 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 14:12 Del Skrevet fredag kl 14:12 Kassettspiller skrev (49 minutter siden): Har du hørt om krav som er helt innafor å ha og unødvendige krav? Om et krav er innafor eller utenfor får være opp til den som stiller kravet å avgjøre. Kanskje noe jeg syns er unødvendig syns du er helt nødvendig og motsatt kanskje noe du syns er unødvendig syns jeg er helt nødvendig. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 15:04 Del Skrevet fredag kl 15:04 leticia skrev (1 time siden): Jeg har ikke sagt at norske kvinner ikke opplever det. Nei, det er måten du skriver på som får det til å virke slik. 2 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 15:05 Del Skrevet fredag kl 15:05 leticia skrev (52 minutter siden): Om et krav er innafor eller utenfor får være opp til den som stiller kravet å avgjøre. Kanskje noe jeg syns er unødvendig syns du er helt nødvendig og motsatt kanskje noe du syns er unødvendig syns jeg er helt nødvendig. Så da er det opp til hvert enkelt om hvem som er kravstore da. 1 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 15:05 Del Skrevet fredag kl 15:05 Colin. skrev (2 timer siden): Jeg har brukt de eksemplene fordi jeg ønsker å få frem hykleriet hos de som mener det er greit å ha krav om en viss høyde, men en aldersforskjell mellom voksne individer er fyfy. Jeg syns dette handler om litt forskjellige ting. Det er normalt at kvinner er ca 15 cm lavere enn menn. Spør du de fleste menn så ønsker de seg en kvinne som er lavere enn seg selv. Og spør du de fleste kvinner så ønsker de en mann som er høyere enn seg selv. Og det er helt greit, for det ligger innenfor normalen. Når det gjelder alder så er aldersforskjellen i Norge mellom kvinner og menn 2,5 år i snitt. RIsikoen for brudd (noe jeg vet at du er veldig imot skal skje pga det religiøse livssynet ditt) er høyest hvis det er mer enn 6 år mellom partnerne. I en australsk studie fra 2017 så konkluderte forskerne med at jo mindre aldersforskjell i forholdet, jo lykkeligere var man. (lykke er også noe jeg har fått med meg at du er opptatt av). Risikoen for brudd er størst når aldersforskjellen er stor Høy aldersforskjell (på 20 + år som er casen vår her) er verken normalt eller gunstig m.a.o, slik som det er med høydeforskjell. Colin. skrev (2 timer siden): Det er greit at du er uenig i årsak, men jeg har selv erfart forskjellen. Egne erfaringer kan være sterke opplevelser. Men det er ikke alltid at de stemmer med virkeligheten. Hva som er fakta her finner vi uansett aldri ut. Du har dine tanker om hvorfor, og så har jeg mine tanker. Colin. skrev (2 timer siden): Derfor ønsker jeg å oppmuntre andre også som sitter der ute i dette landet og aldri blir så mye som sett på eller gitt en sjanse, selv om de gjør sitt beste. Det er det heller ikke noe problem med at du gjør. Men det går fint an å gjøre dette uten å ta med seg så mye sukking og stønning over likestilling og feminisme som man i enkelte innlegg kan lese fra deg og andre her i tråden Colin. skrev (2 timer siden): Så da må alle de opp i årene som sitter alene og hevder de er lykkelige, forstå at individer som aldri har blitt vurdert her på berget, er verken automatisk slemme eller har dårlige hensikter fordi man ønsker å møte ei som man er i stand til å stifte familie med i utlandet. Det er ingen automatikk i at noen er slemme eller har dårlige hensikter. Men t.o.m. du kan sikkert innrømme at en andel av dem ikke har "rent mel i posen" selv om dette ikke gjelder deg? Men den andelen det gjelder ville sikkert vært "slemme" med norske kvinner også. Det jeg tenker på er at mekanismene gjør at det blir lettere å få dette til med kvinner som ikke er så likestilte som norske er. Norske kvinner har bl.a. med sin innsikt i norsk lovverk og økonomisk frihet større muligheter til å fjerne seg fra situasjonen, selv om vi også kan lese om norske kvinners forhold som har endt med tragisk utfall. Colin. skrev (2 timer siden): Jeg synes alle fortjener å oppleve det så lenge man er snill og grei. Helt enig! Colin. skrev (2 timer siden): Men poenget er jo at han ikke vet verken alder eller hva jeg har foretatt meg tidligere. Han klarer ikke i sin ville fantasi å forstå at andre kan ha andre forutsetninger, utfordringer osv osv. Alle kan ikke bare gjøre ditt eller datt på et visst tidspunkt, om man så mye ville på det tidspunktet. Og det er han som snakker om utseende/etnisitet, som om det ene er bedre enn det andre. Som ikke er relevant til noe jeg har sagt. Finnes utseendemessig fine individer over alt, som sagt, men poenget er at sånne i min situasjon ikke reiser land og strand for å finne en modell, men heller et forhold bygget på familie-verdier. Så at han legger fokuset på utseende, tenker jeg bare avslører hans mentalitet. Jeg tror nok han har fått samme inntrykket som meg, at du er rundt 35 - 40 år. For min del så plasserer jeg deg der aldersmessig fordi du er nødt til å ha bodd i Norge i 20 år for å kunne ta med deg trygden til land utenfor EU / EØS som Norge ikke har trygdeavtale med. At du sier at du snart kan reise sier meg at du iallefall nærmer deg 36. (Hvis det ikke er andre årsaker da til at reisen må utsettes). Jeg er enig med deg i at folk har forskjellige forutsetninger, og at noen har blitt nødt til å sette livet på vent av forskjellige årsaker. Jeg tror hans snakk om etnisitet er bare en motvekt for de som nedsnakker norske, likestilte, selvstendige kvinner. Jeg bemerker meg at du ikke har vært blant verstingene når det gjelder akkurat dette, så kanskje du har fått litt unødvendig mye pes fra han for akkurat det. Colin. skrev (2 timer siden): Finnes utseendemessig fine individer over alt, som sagt, men poenget er at sånne i min situasjon ikke reiser land og strand for å finne en modell, men heller et forhold bygget på familie-verdier. Nå må jeg "arrestere" deg igjen 😉Husk, den kristne tolkningen av familieverdier med tradisjonelle kjønnsroller ikke er den samme tolkningen som andre kan ha av hva familieverdier vil si. Familieverdier for meg er f.eks at man tar like stort ansvar i fordelingen av arbeid utenfor hjemmet, barnepass og husarbeid. 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 15:11 Del Skrevet fredag kl 15:11 leticia skrev (4 minutter siden): Høy aldersforskjell (på 20 + år som er casen vår her) er verken normalt eller gunstig m.a.o, slik som det er med høydeforskjell. Det er jo noe gunstig når han ønsker seg barn da. 2 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet fredag kl 15:11 Del Skrevet fredag kl 15:11 Kassettspiller skrev (6 minutter siden): Så da er det opp til hvert enkelt om hvem som er kravstore da. Jeg elsker det faktumet at denne kommentaren ble ignorert 3 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 15:22 Del Skrevet fredag kl 15:22 Kassettspiller skrev (9 minutter siden): Det er jo noe gunstig når han ønsker seg barn da. For han ja. Men jeg snakket om dette på gruppenivå. Menn har også en "biologisk klokke" hvor kvaliteten på varene synker med alderen. Også menn har biologisk klokke - Helse 1 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 15:41 Del Skrevet fredag kl 15:41 (endret) Kassettspiller skrev (37 minutter siden): Så da er det opp til hvert enkelt om hvem som er kravstore da. Man må først møte individet for å finne ut om det er å anse som kravstort eller ikke i forhold til egne forutsetninger man selv har. Så å komme med påstanden "Kvinner er kravstore" uten å spesifisere ytterligere med å skrive "noen kvinner" eller "den kvinnen" blir veldig feil. Man kan også endre sine egne forutsetninger slik at man kommer innenfor noen andres krav. Men er det egentlig noe å strebe etter noen som ikke kan elske en for den man er? Endret fredag kl 15:44 av leticia mer tekst 1 Lenke til kommentar
Gjest 08676...a87 Skrevet fredag kl 15:46 Del Skrevet fredag kl 15:46 41 minutes ago, Kassettspiller said: Nei, det er måten du skriver på som får det til å virke slik. Er mye av greia her at Leticia ikke er noe særlig bra på å kommunisere hva hun faktisk mener? Anonymous poster hash: 08676...a87 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 15:51 Del Skrevet fredag kl 15:51 (endret) leticia skrev (36 minutter siden): For han ja. Men jeg snakket om dette på gruppenivå. Menn har også en "biologisk klokke" hvor kvaliteten på varene synker med alderen. Også menn har biologisk klokke - Helse Og det er uansett bedre å ha yngre dame for han. For eksempel øker sjanse for autisme raskere når mor blir eldre enn for faren. Sitat Økt risiko for autisme ved høy alder både hos mor (> 40 år) og far (> 50 år) https://tidsskriftet.no/2022/03/leder/autisme-eller-autismer Men igjen så håper jeg barnet blir elsket selv om det hadde kommet diagnoser i tillegg. 🥰 Endret fredag kl 15:59 av Kassettspiller 3 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet fredag kl 15:55 Del Skrevet fredag kl 15:55 Det er helt sant at vi menn har en underbevisst biologisk preferanse for yngre damer. Damer har sine bilogiske greier og vi har våres. Men det jeg har lagt merke til, er at menn blir "shamet" for sine. Så jeg må bare sitere det internett så poetisk sier: cope and seethe 1 1 Lenke til kommentar
Kassettspiller Skrevet fredag kl 15:57 Del Skrevet fredag kl 15:57 leticia skrev (11 minutter siden): Man må først møte individet for å finne ut om det er å anse som kravstort eller ikke i forhold til egne forutsetninger man selv har. Så å komme med påstanden "Kvinner er kravstore" uten å spesifisere ytterligere med å skrive "noen kvinner" eller "den kvinnen" blir veldig feil. Det blir feil for deg. Men du sier selv at det er opp til hver enkelt å vurdere hvilke krav som er innenfor eller utenfor. Derfor blir det også opp til hver enkelt å avgjøre hva som er krevende med den tankegangen. Gjest 08676...a87 skrev (10 minutter siden): Er mye av greia her at Leticia ikke er noe særlig bra på å kommunisere hva hun faktisk mener? Anonymous poster hash: 08676...a87 Ja 2 Lenke til kommentar
leticia Skrevet fredag kl 16:05 Del Skrevet fredag kl 16:05 Kassettspiller skrev (3 minutter siden): Og det er uansett bedre å ha yngre dame for han. Selvsagt. Men det er ikke så dumt å ha dette i bakhodet, og alltid tenke at det kun er mor sin alder som kan være et problem, og at det kun er kvinner som har en biologisk klokke. risikoen for komplikasjoner og sykdom øker både for mor og barn om far har høy alder. Fars alder øker risikoen for bipolar lidelse - NHI.no Barn av eldre fedre - NHI.no Kassettspiller skrev (8 minutter siden): Men igjen så håper jeg barnet blir elsket selv om det kommer diagnoser i tillegg.🥰 Det går nok bra for de fleste. Men det krever ofte mer av foreldrene. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå