Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Tinder er skadelig for menn.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kassettspiller skrev (5 minutter siden):

Kom gjerne med noe mer spesifikt, slik at det kan debatteres lettere. Er usikker på hva du sikter til pga. mangelfull informasjon om temaet.

Det høres ut som en som ikke har hatt særlig lykke med Tinder og som understreker at menn kanskje med samme innstilling eller samme grunnlag (?) burde ta til seg TS sine råd.

Det er forsåvidt forståelig! 

Hva har hendt? ❤️👍

Lenke til kommentar
N0ra skrev (16 minutter siden):

Det høres ut som en som ikke har hatt særlig lykke med Tinder og som understreker at menn kanskje med samme innstilling eller samme grunnlag (?) burde ta til seg TS sine råd.

Det er forsåvidt forståelig! 

Hva har hendt? ❤️👍

Jeg har aldri brukt Tinder (ville aldri ha brukt det heller) og har kjæreste, så jeg føler meg lykkelig.❤️

Jeg unner alle muligheten til å finne kjærligheten og jeg kan diskutere problemstillingen uavhengig av min egen situasjon.

Jeg liker å diskutere temaet og bakgrunnen min spiller liten rolle i dette tillfellet. Jeg kan ikke bidra med personlige erfaringer om temaet, hvis det var det du ville med spørsmålet.

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (6 minutter siden):

Jeg har aldri brukt Tinder (ville aldri ha brukt det heller) og har kjæreste, så jeg føler meg lykkelig.❤️

Jeg unner alle muligheten til å finne kjærligheten og jeg kan diskutere problemstillingen uavhengig av min egen situasjon.

Jeg liker å diskutere temaet og bakgrunnen min spiller liten rolle i dette tillfellet. Jeg kan ikke bidra med personlige erfaringer om temaet, hvis det var det du ville med spørsmålet.

Gratulerer ❤️

Da er vi enig 👍

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (4 timer siden):

Det er ingen stråmann her. Hvorfor er folk forelsket i det uttrykket når de ikke vet hva det betyr?

Påstanden var: Menn er oftest ikke like kravstore som kvinner.

Du sa: Det vil jeg ha fagfellevurdert forskning på, takk!

Jeg siterer ordrett fra undersøkelsen: "Kvinner bruker den omvendte strategien. De er mye mer selektive med hvem de liker."

Som nevnt er selektiv/kravstor omtrent synonymer i denne konteksten.

Da står vi igjen med to muligheter:

1. Enten er artikkelen feil, eller har svakheter i metodikken sin.

2. Du tok feil.

Du sier selv at 1 er det ikke. Da står vi igjen med 2.

Du prøver å trette meg ut ved å gjenta om og om igjen at kvinner ikke er kravstore på Tinder, men jeg gir meg ikke. Du slipper ikke unna med å lemfeldig anklage andre for å misbruke/feiltolke statistikk.

En stråmann sies å brukes når man i diskusjon eller debatt tillegger andre meninger de ikke har, og argumenterer mot disse. Slik argumentasjon kalles stråmannargumentasjon. Man diskuterer da mot meninger eller personer som ikke finnes.

https://snl.no/stråmann

Stråmannen din er at jeg mener at det er metodefeil i forskningen. Altså noe jeg aldri har sagt, og faktisk har tilbakevist at jeg mener. 

Nei, selektiv og kravstor er ikke omtrent synonymer i den konteksten. Selektiv betyr her  at kvinner ikke like ukritisk sveiper på alt og alle, fordi de ikke trenger det, for som jeg viste deg så får kvinner så mange liker at de kjapt kan velge vekk hundrevis av profiler uten at det har noe med hvilke krav de har til en mann å gjøre. 

Så, altså, det er verken

1. at artikkelen er feil eller at det er svakheter i metode, eller

2. at jeg tok feil

men derimot 

3. at du feiltolker viste forskning som forklarer dynamikken på appen til å konkludere med at det handler om kravstore kvinner.

Noe det selvsagt ikke gjør. 

Jeg bryr meg fint lite om du har tenkt å gi deg eller ikke. Jeg syns bare det er litt trist at du ikke ser hva forskningen faktisk er ment å vise. 

Endret av leticia
skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (3 timer siden):

Sorrry for å blande meg, men jeg tror uenigheten kommer av at kilden din beviser en dynamikk som oppstår i en sjekke-app, ikke at kvinner generelt har høyere krav enn menn.

Ingen er altså uenig med funnene i artikkelen, men den forteller oss ikke noe om kvinner generelt, bare den dynamikken som har oppstått på tinder.

Det Leticia etterlyser er altså en kilde som beviser at kvinner generelt sett har høyere krav enn menn.
Det gjør ikke din kilde. Den snakker om en spesifikk tendens som oppstår som følge av en rekke parametere som er særskilt for denne dating-appen.

Da må jeg bare takke deg for innblandingen ;) Og du treffer spikeren på hodet i hele siteringen din 👍

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Jeg snakker om på Tinder, ja. Jeg trodde det var trådens tema. Hvis leticia mener "kravstor generelt i livet" har hun vært sensasjonelt dårlig til å kommunisere dette i løpet av syv innlegg nå.

For meg er det egentlig det samme om man snakker generelt om kravstor i livet, eller om man snakker spesifikt for Tinder. For jeg regner med at de som mener at kvinner er kravstore på Tinder vil ha akkurat den samme meningen om kvinner når man møter disse kvinnene utenfor appen. 

Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Jeg ville oppfordret til litt selvransakelse også, for meg var det veldig tydelig.

Jeg har fordelen av å ikke være deltagende her, det gjør det kanskje lettere for meg å lese uten den frustrasjonen som kan oppstå når man er aktiv part i en uenighet.

Påstanden som skulle sannsynliggjøres ble lagt frem som en generell sannhet i utgangspunktet, ikke som en anklage om oppførsel på Tinder eller med andre spesifiseringer.

Men bevares! Det er jo selvsagt lov å ta feil, når feilen annerkjennes kan vi jo også bevege oss videre.
Så kan vi jo bare se det som en bonus at vi fikk litt informasjon om Tinder-dynamikk langs veien.

Som nevnt over her, så er det egentlig det samme for meg om man snakker om kravstorhet på Tinder eller i livet generelt. Fordi som sagt så vil de som har holdninger om "kravstore kvinner" sannsynligvis ha akkurat den samme oppfatningen av kvinner både på og utenfor Tinder. 

Men jeg setter pris på forskningen  han la frem om Tinderdynamikken da, selv om sikkert mange av oss allerede visste disse hovedtrekkene fra før :) (selv om forskningen ikke viser det jeg ville ha svar på da, om kvinner er mer kravstore enn menn eller ikke, og hvilke krav dette skulle være snakk om). 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 timer siden):

Her forsøker hun å redegjøre for deg hvordan bruken av appen ikke nødvendigvis er videre bevis for kvinners oppførsel generelt, da går hun inn på forskningen du linker til og kommenterer på den.
Jeg er ganske sikker på at du vil se det stemmer hvis du legger vekk behovet ditt for å ha rett om akkurat dette, jeg gikk overfladisk en side tilbake og ser allerede i første innlegg at hun forsøker forklare deg dette, hun skriver:

Men når har det seg slik at deres forskning ikke har til hensikt å vise om et kjønn har større krav til det annet kjønn. 
Deres formål var å sjekke hvordan kjønn interagerer med appen Tinder og å se etter forskjeller i brukeroppførsel relatert til kjønn. 

Jeg tenker det er så tydelig at du burde ta min oppfordring til å se litt innover på alvor.

👆:love:

Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (16 timer siden):

Men det er et viktig poeng, uavhengig av kjønn.

Menn er oftest ikke like kravstore som kvinner.

Dersom man har for høye krav, uavhengig av kjønn så kan man gå glipp av en potensiell god partner. Ikke slik at kun kvinner skal fikse sitt eget problem, fordi dette gjelder folk med for store krav.

Nei, men det er viktig å skille mellom realistiske krav og de som er for høye. Det er en ting å ønske at mannen har tilsvarende utdanningsnivå, men noe helt annet å ha mange andre krav samtidig.

Kvinner ser ofte etter høy status og i dagens samfunn er det mye press på å lykkes på flere områder for å opprettholde denne statusen. Dette kan delvis komme av sosiale mediers påvirkning

Ja, det er derfor jeg nevnte begge. Begrepene har mye å si for hvem man velger som partner og det varierer fra person til person hva som regnes som et krav eller 'bare' en preferanse. Noen kan faktisk ha krav på de tingene jeg nevnte.

Sant nok at det kan fungere som en veiledning, men jeg mener fortsatt at for høye krav kan føre til at man går glipp av en god partner. Som jeg tidligere har nevnt, er det forskjell på urealistiske krav og realistiske krav. Med det mener jeg både antallet krav, ting som er umulige eller svært vanskelig å oppnå og kombinasjonen av disse faktorene.

Datingapper bidrar ofte til kortvarige relasjoner, selv om mange kvinner egentlig er ute etter langvarige forhold. Men når man er mer kresen, vil utvalget naturlig bli mindre og man kan potensielt miste muligheten til å møte noen gode partnere.

Det er mange som er single og flere ønsker å være i et forhold. Jeg tror derfor at mange ville hatt godt av å senke noen av kravene sine.

Når debatten omhandler menn og Tinder, er det ikke relevant her. Kanskje det går an å diskutere det i en annen setting, men det er irrelevant her.

Hvis menn er mindre kravstore enn kvinner, har de for få krav. Det er ikke noe sexy når "alle" er bra nok, husk det. I et forhold (som er det vi snakker om, antar jeg - ONS-fangst er en bagatell i den store sammenheng) er det svært viktig å føle seg som en som passer spesielt godt sammen med den andre, og hvis man senker lista så mye at anything is good enough, er fundamentet i forholdet ganske skjørt. Man merker det jo hvis "alle" objektivt sett er minst like gode personlige matcher, og det skaper neppe trygghet. Å føle at ingen kan ta ens plass, derimot, skaper trygghet.

Å ha felles verdisett, humor, modenhet osv er helt greie krav. Kanskje et ønske om felles interesser eller matpreferanser, også (f.eks. er det ikke sikkert at dem som spiser mye salat syns det er sexy med grandiosa, burger og Fjordland). Og, også at man er interessert i å ta sin del av husarbeidet, bryr seg like mye om sitt utseende som man forventer at kvinner gjør, og så videre er ikke hverken urimelig eller urealistisk. Det er fortsatt uklart hvilke type "krav" du mener faktisk er for høye. Er vi enige om at dette jeg her nevner er rimelige ting å ønske seg i en partner?

Poenget er at man må passe inn i hverandres liv, og det er faktisk en hel del som skal klaffe der og mange muligheter for konflikter hvis det er for mye ulikt som er vanskelig å tilpasse. F.eks. en som har støv på hjernen og en rotekopp, en sofagris og en aktiv person, en som slapper av med å skru hodet på fullt vs en som slapper av ved å skru hodet av (ser ikke ned på sistnevnte, bare så det er sagt). Menn, eller kvinner, som ikke har en ganske lang liste med ting de ser etter har neppe reflektert så mye over hva som faktisk må til for å kunne leve sammen i årtier. Dette er forskjellen mellom gode venner og kjærester, de gode vennene tåler man i små til moderate doser, men trenger pauser fra dem nå og da. En kjæreste vil man jo ha mye tettere på, og i større grad trives med å ha dem rundt seg hver dag.

Det hjelper ikke å "senke kravene" for å tre inn i forhold man mistrives i, eller tiltrekke seg mennesker som ikke er interessert i en selv fordi DE anerkjenner at man ikke passer så godt sammen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gargantua skrev (13 timer siden):

Research on dating apps, particularly Tinder, shows that women tend to be more selective than men. Multiple studies indicate that men swipe right (indicating interest) significantly more often—about 46% of the time—while women swipe right only about 14% of the time. This discrepancy suggests that women are more discerning when choosing potential matches compared to men, who are more likely to express interest in a wider range of profiles.

Kilder: Punkt 13 her: https://datingxp.co/tinder-statistics/ og litt ned på siden her: https://www.enterpriseappstoday.com/stats/tinder-statistics.html

Research consistently shows that women tend to be more selective or "picky" than men when it comes to dating, especially in the context of dating apps. Several studies have highlighted this phenomenon:

1. Evolutionary psychology: Research rooted in evolutionary psychology suggests that women tend to be more selective because they historically have faced higher reproductive investment (e.g., pregnancy, child-rearing). This biological and social factor may contribute to greater selectivity when choosing a partner, as women might prioritize long-term stability and compatibility.

2. Studies on dating apps: Various studies on dating platforms like Tinder or OkCupid have found that women tend to swipe right (indicating interest) on fewer profiles than men. A 2016 study from Tinder showed that men swipe right on about 46% of profiles, while women swipe right on only about 14% of profiles.

3. Societal expectations: Cultural and societal norms also play a role, as women may face more pressure to be selective to avoid negative judgment and to find a partner who meets certain expectations, while men often face encouragement to be less selective.

This combination of biological, psychological, and societal factors seems to contribute to women generally being more selective than men in dating settings, particularly on dating apps.

1.jpg

Bare for å ha det nevnt: er ikke det å tro at 46% av kvinner man møter på Tinder faktisk er en potensiell kjæreste et bevis på en total mangel på refleksjonsevne rundt hva man ser etter i en partner? "Hi, you have a vagina and not completely disgusting - wanna be my girlfriend?" - Selv 14% er jo egentlig ganske håpefullt, spør du meg.

(forøvrig er jo den uthevede setningen lingvistisk nonsense, hva de faktisk mener her må fåglarna vite)

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (3 timer siden):

Når debatten omhandler menn og Tinder, er det ikke relevant her. Kanskje det går an å diskutere det i en annen setting, men det er irrelevant her.

Uenig. Det er helt relevant å inkludere Tinder-bruk og oppførselen knyttet til det. Jeg vil anbefale å lese hovedinnlegget igjen. Jeg forstår at temaet er bredt, men så lenge det har en direkte kobling til Tinder eller lignende datingapper, er det relevant å diskutere.

Dessuten virker det som om du bare bruker argumentet fordi jeg brukte det mot noen andre tidligere.

Hvis menn er mindre kravstore enn kvinner, har de for få krav. Det er ikke noe sexy når "alle" er bra nok, husk det. I et forhold (som er det vi snakker om, antar jeg - ONS-fangst er en bagatell i den store sammenheng) er det svært viktig å føle seg som en som passer spesielt godt sammen med den andre, og hvis man senker lista så mye at anything is good enough, er fundamentet i forholdet ganske skjørt. Man merker det jo hvis "alle" objektivt sett er minst like gode personlige matcher, og det skaper neppe trygghet. Å føle at ingen kan ta ens plass, derimot, skaper trygghet.

Å ha felles verdisett, humor, modenhet osv er helt greie krav. Kanskje et ønske om felles interesser eller matpreferanser, også (f.eks. er det ikke sikkert at dem som spiser mye salat syns det er sexy med grandiosa, burger og Fjordland). Og, også at man er interessert i å ta sin del av husarbeidet, bryr seg like mye om sitt utseende som man forventer at kvinner gjør, og så videre er ikke hverken urimelig eller urealistisk. 

Nå gjentar du bare noe jeg allerede har svart på. Er det virkelig så vanskelig å forstå hva jeg prøver å formidle?

Som jeg tidligere har skrevet, må man se på antall krav/preferanser, sammensetningen av disse, hvilke spesifikke krav/preferanser det er snakk om samt en helhetlig vurdering av de nevnte faktorene. Siterer et tidligere innlegg:

Kassettspiller skrev (23 timer siden):
knopflerbruce skrev (23 timer siden):

Men, hva er et høyt krav kontra et lavt krav her? Er det for mye forlangt at man ønsker seg en mann som faktisk passer inn i ens liv, som et minimum?

Nei, det er helt rimelig å ønske seg noen som passer for deg.

Det er fortsatt uklart hvilke type "krav" du mener faktisk er for høye.

Her er det også snakk om graden av partnerverdi, noe jeg tok opp i et tidligere innlegg.

Hvis du ønsker eksempler på krav, kan du for eksempel se til høydekrav flere kvinner har.

Det er heller ingen hemmelighet at sosiale medier har stor innflytelse på selvbildet, både av seg selv og andre. Som en del av den yngre generasjonen ser jeg tydeligere tendenser til dette, så det er høyst sannsynlig at det også påvirker kravene som stilles.

En kjæreste vil man jo ha mye tettere på, og i større grad trives med å ha dem rundt seg hver dag.

Les innlegget mitt om lik partnerverdi og det jeg skrev ovenfor.

Poenget er at man må passe inn i hverandres liv, og det er faktisk en hel del som skal klaffe der og mange muligheter for konflikter hvis det er for mye ulikt som er vanskelig å tilpasse. F.eks. en som har støv på hjernen og en rotekopp, en sofagris og en aktiv person, en som slapper av med å skru hodet på fullt vs en som slapper av ved å skru hodet av (ser ikke ned på sistnevnte, bare så det er sagt). Menn, eller kvinner, som ikke har en ganske lang liste med ting de ser etter har neppe reflektert så mye over hva som faktisk må til for å kunne leve sammen i årtier. Dette er forskjellen mellom gode venner og kjærester, de gode vennene tåler man i små til moderate doser, men trenger pauser fra dem nå og da. En kjæreste vil man jo ha mye tettere på, og i større grad trives med å ha dem rundt seg hver dag.

Ja, man bør passe inn i hverandres liv.

Det hjelper ikke å "senke kravene" for å tre inn i forhold man mistrives i, eller tiltrekke seg mennesker som ikke er interessert i en selv fordi DE anerkjenner at man ikke passer så godt sammen.

Problemet er at kvinner ikke nødvendigvis kan gå etter noen med høyere partnerverdi.

Hva som avgjør partnerverdi er et interessant tema og det finnes neppe et fasitsvar på dette.

Likevel tror jeg mange kunne hatt godt av å senke kravene sine og gi andre en ny sjanse.

Endret av Kassettspiller
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (På 6.10.2024 den 2:25 AM):

Mange kvinner har spesifikke forventninger til utseende, som høyde eller kroppsbygning, noe som kan føre til at de utelukker potensielle partnere. Krav knyttet til utdanning og karriere kan også bli en hindring; mange forventer at menn skal ha en viss akademisk bakgrunn eller høyere inntekt. Ofte ser dem etter høy status.

I tillegg kan noen krav knyttet til interesser, livsstil og personlighet skape urealistiske forventninger. Det er helt greit å ha preferanser og noen krav, men det finnes en grense der kravene blir for høye. Som tidligere nevnt har sosiale medier kraftig romantisert mange aspekter ved dating og forhold.

Ikke rart at flere menn opplever kroppspress og press om å fremstå som helt perfekte...

Skal man forbedre seg så skal man gjøre det for seg selv og sitt eget beste. Ikke for andre 🔨👉

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (55 minutter siden):

Uenig. Det er helt relevant å inkludere Tinder-bruk og oppførselen knyttet til det. Jeg vil anbefale å lese hovedinnlegget igjen. Jeg forstår at temaet er bredt, men så lenge det har en direkte kobling til Tinder eller lignende datingapper, er det relevant å diskutere.

Dessuten virker det som om du bare bruker argumentet fordi jeg brukte det mot noen andre tidligere.

Nå gjentar du bare noe jeg allerede har svart på. Er det virkelig så vanskelig å forstå hva jeg prøver å formidle?

Som jeg tidligere har skrevet, må man se på antall krav/preferanser, sammensetningen av disse, hvilke spesifikke krav/preferanser det er snakk om samt en helhetlig vurdering av de nevnte faktorene. Siterer et tidligere innlegg:

Her er det også snakk om graden av partnerverdi, noe jeg tok opp i et tidligere innlegg.

Hvis du ønsker eksempler på krav, kan du for eksempel se til høydekrav flere kvinner har.

Det er heller ingen hemmelighet at sosiale medier har stor innflytelse på selvbildet, både av seg selv og andre. Som en del av den yngre generasjonen ser jeg tydeligere tendenser til dette, så det er høyst sannsynlig at det også påvirker kravene som stilles.

Les innlegget mitt om lik partnerverdi og det jeg skrev ovenfor.

Ja, man bør passe inn i hverandres liv.

Problemet er at kvinner ikke nødvendigvis kan gå etter noen med høyere partnerverdi.

Hva som avgjør partnerverdi er et interessant tema og det finnes neppe et fasitsvar på dette.

Likevel tror jeg mange kunne hatt godt av å senke kravene sine og gi andre en ny sjanse.

Jeg bruker gjerne argumenter i retur for å vise at de ikke egentlig fungerer spesielt godt. Hvis det er det du sikter til (not sure her).

Og joda, du kan gjerne snakke om overordnede tanker om antall krav/preferanser osv, men det hele blir veldig ullent og det er langt fra gitt at kvinner har for mange av disse. Det kan godt være at de har for få, og har oversett mange vesentligheter her. Og at menn er for kravstore. Jeg mener, hvordan kan vi si noe sikkert om dette i det hele tatt? F.eks. har du jo dem som insisterer veldig på at man skal ha en fruktbar kvinne, som er et betydelig hardere kriterium enn å f.eks. ønske seg noen som er minst like høy som seg selv for en kvinne (å ekskludere ikke-fruktbare kvinner for Petter (45) er langt mer selektivt enn om Bodil på 169cm vil ha noen som er et par centimeter høyere, som i praksis ekskluderer kanskje 10-20% av menn). Så kan det jo selvsagt være at Kjellaug på 185cm vil ha en mann på 190cm+, men selv om det kravet er vanskelig å oppfylle (dog langt fra urealistisk, selv om en minoritet kvalifiserer), er det forsvinnende få av disse damene, slik at det i realiteten ikke påvirker menns sjanser om noen svært høye damer ser etter topp 5%-høye menn.

Det blir litt rart når premissene alltid skal være at kvinner er de "kravstore", når vi ikke egentlig vet at det er slik, og ei heller hva disse påståtte kravene faktisk er. Skal vi kunne si at det er feil å stille disse "kravene", må vi nesten vite hva vi snakker om. Hvis det er rimelige krav (noe jeg antar det er, inntil jeg ser dokumentasjon på noe annet), blir det vanskelig å skylde på kvinner.

Til det siste: dette inkluderer vel også menn som bør jekke på kravene sine f.eks. rundt kvinners alder og/eller BMI? Jeg mener, for alt vi vet, kan det være at de bortvalgte menn har filtrert bort alle damene de kunne fått ut fra urealistiske krav til en partner, at det blir litt sånn at kun de hotte damene eksisterer i øynene deres og de tykke og/eller "for gamle" blir behandlet som kjønnsløse personer som da ikke teller i den settingen.

Partnerverdi er interessant, men en ting er i alle fall sikkert: det er en subjektiv verdi, og ikke objektiv verdi. De fleste som ikke "har alt" vil verdsettes svært ulikt av folk flest, avhengig av hvilke turnoffs og turnons man har.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knopflerbruce skrev (På 7.10.2024 den 3:18 AM):

Jeg bruker gjerne argumenter i retur for å vise at de ikke egentlig fungerer spesielt godt. Hvis det er det du sikter til (not sure her).

At du ikke fortår det jeg formidler er mer ditt problem eller jeg som skriver dårlig.

Og joda, du kan gjerne snakke om overordnede tanker om antall krav/preferanser osv, men det hele blir veldig ullent og det er langt fra gitt at kvinner har for mange av disse. Det kan godt være at de har for få, og har oversett mange vesentligheter her. Og at menn er for kravstore. Jeg mener, hvordan kan vi si noe sikkert om dette i det hele tatt? F.eks. har du jo dem som insisterer veldig på at man skal ha en fruktbar kvinne, som er et betydelig hardere kriterium enn å f.eks. ønske seg noen som er minst like høy som seg selv for en kvinne (å ekskludere ikke-fruktbare kvinner for Petter (45) er langt mer selektivt enn om Bodil på 169cm vil ha noen som er et par centimeter høyere, som i praksis ekskluderer kanskje 10-20% av menn). Så kan det jo selvsagt være at Kjellaug på 185cm vil ha en mann på 190cm+, men selv om det kravet er vanskelig å oppfylle (dog langt fra urealistisk, selv om en minoritet kvalifiserer), er det forsvinnende få av disse damene, slik at det i realiteten ikke påvirker menns sjanser om noen svært høye damer ser etter topp 5%-høye menn.

Det blir litt rart når premissene alltid skal være at kvinner er de "kravstore", når vi ikke egentlig vet at det er slik, og ei heller hva disse påståtte kravene faktisk er. Skal vi kunne si at det er feil å stille disse "kravene", må vi nesten vite hva vi snakker om. Hvis det er rimelige krav (noe jeg antar det er, inntil jeg ser dokumentasjon på noe annet), blir det vanskelig å skylde på kvinner.

Det viser seg at kvinner ofte har en tendens til å søke menn med høyere partnerverdi enn seg selv, snarere enn menn på sitt eget nivå. For å forstå dette fenomenet er det viktig å se på både datingmønstre og de valgene kvinner tar når de velger partner. Dette er synspunkter som forskeren Mads Larsen og kjønnssosiolog Preben Z. Møller har trukket frem.

Kvinner er mer kresne når det kommer til valg av mann og da sikter jeg til alderen der flest bruker Tinder. Det er fordi menn etter en alder blir like kresne, men på aldersgruppen er det færre som bruker Tinder.

Dersom det finnes studier som motbeviser denne påstanden, er jeg åpen for å hø e mer om dem. Jeg setter pris på å se ulike perspektiver.

https://www.independent.co.uk/life-style/love-sex/women-men-dating-websites-picky-australia-study-a8418886.html

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797618771081

(Nå henger noe av kildene sammen og har ikke noe med Preben Møller eller Mads Larsen å gjøre.)

Siterer dette innlegget da det forklarer greit og kort om dette:

Kassettspiller skrev (På 6.10.2024 den 3:22 PM):

Kvinner søker ofte de mest attraktive mennene, men dette fører ofte kun til seksuelle forhold og ikke til langvarige relasjoner. Ikke alle kvinner kan sikre seg en slik mann for et langsiktig forhold, særlig de med lavere partnerverdi. Menn blir også mer kresne når de leter etter langvarige partnere, fordi de har mer langsiktige intensjoner.

Over tid kan det bli vanskeligere for kvinner å ønske seg en partner med tilsvarende partnerverdi. Dette fører til at begge kjønn taper i det lange løp.

https://www.vg.no/nyheter/i/o36p0a/velger-heller-selvutslettelse-enn-aa-begrense-kvinners-datingmakt

Til det siste: dette inkluderer vel også menn som bør jekke på kravene sine f.eks. rundt kvinners alder og/eller BMI? Jeg mener, for alt vi vet, kan det være at de bortvalgte menn har filtrert bort alle damene de kunne fått ut fra urealistiske krav til en partner, at det blir litt sånn at kun de hotte damene eksisterer i øynene deres og de tykke og/eller "for gamle" blir behandlet som kjønnsløse personer som da ikke teller i den settingen.

Ja, man bør forvente at partnere befinner seg på samme nivå. Menn kan også være kresne, spesielt når det gjelder forventninger i langtidsmarkedet.

Partnerverdi er interessant, men en ting er i alle fall sikkert: det er en subjektiv verdi, og ikke objektiv verdi. De fleste som ikke "har alt" vil verdsettes svært ulikt av folk flest, avhengig av hvilke turnoffs og turnons man har.

Det stemmer. Jeg tror det finnes mange faktorer og ulike aspekter som kan diskuteres når det gjelder dette temaet.

Til syvende og sist vil alle sannsynligvis ha forskjellige meninger om hva som er for høye krav, men poenget mitt er at det kan være en fordel å være mer åpen.

Endret av Kassettspiller
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (46 minutter siden):

Det er ytterst få her som skriver klarere enn deg.

Ja, men når man gang på gang opplever at flere personer her inne ikke får det med seg, så begynner man å lure på om man har skrevet på en uforståelig måte.

Etter min mening tror jeg nesten at de misforstår med vilje og vrir om på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (5 timer siden):

At du ikke fortår det jeg formidler er mer ditt problem eller jeg som skriver dårlig.

Det viser seg at kvinner ofte har en tendens til å søke menn med høyere partnerverdi enn seg selv, snarere enn menn på sitt eget nivå. For å forstå dette fenomenet er det viktig å se på både datingmønstre og de valgene kvinner tar når de velger partner. Dette er synspunkter som forskeren Mads Larsen og kjønnssosiolog Preben Z. Møller har trukket frem.

Dersom det finnes studier som motbeviser denne påstanden, er jeg åpen for å høre mer om dem. Jeg setter pris på å se ulike perspektiver.

https://www.independent.co.uk/life-style/love-sex/women-men-dating-websites-picky-australia-study-a8418886.html

https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/0956797618771081

(Nå henger noe av kildene sammen og har ikke noe med Preben Møller eller Mads Larsen å gjøre.)

Siterer dette innlegget da det forklarer greit og kort om dette:

Ja, man bør forvente at partnere befinner seg på samme nivå. Menn kan også være kresne, spesielt når det gjelder forventninger i langtidsmarkedet.

Det stemmer. Jeg tror det finnes mange faktorer og ulike aspekter som kan diskuteres når det gjelder dette temaet.

Til syvende og sist vil alle sannsynligvis ha forskjellige meninger om hva som er for høye krav, men poenget mitt er at det kan være en fordel å være mer åpen.

Feil. Kvinner søker lik partnerverdi, det er bare det at kvinner er bedre til å faktisk skaffe seg partnerverdi enn det menn er (f.eks. gjennom å drive sosial og språklig utviklende lek i barnehagen vs fysisk lek som er mindre kognitivt krevende av natur, men her er det mange eksempler). Å se på partnerverdifordelinger som to Bell-kurver som er symmetriske om karakteren 5, er misvisende i det store og hele. En kvinnelig femmer er vesentlig mer attraktiv for menn enn en mannlig femmer er for kvinner, og det er DET vi må gjøre noe med her, gjennom å løfte mennene opp.

Det går også an å anta at personer som er mer tilfredse med singellivet vil måtte be om mer for at en annen persons inntreden skal bringe med seg noe netto positivt enn i et tilfelle hvor noen er dypt ulykkelig og ensom. Jeg vil anta at sistnevnte godtar en del mer inkompatibilitet.

Det du viser til viser jo ikke noe annet enn at noen menn ikke stiller krav overhodet. Det er ikke noe som underbygger at kvinner er for kravstore. Hvis vi snakker om kravstorhet, må vi nesten klare å definere hva som er RIKTIG mengde krav. Og, dette riktige antallet kan kanskje være det omfanget av matching (hvor jeg definerer en match som en som passer sammen fordi hen tilfredsstiller nok av de rasjonelle "krav" som kvinnen eller mannen har)

Det blir veldig rart å diskutere kvinner og "krav" i dating med en innfallsvinkel fra mennenes side, hvor "for mye krav" ikke lenger handler om hva kvinnen trenger for å trives, men hva mannen kan/ønsker/gidder leve opp til. For, det er vel ingen data som tilsier at kvinner stiller for høye krav ut fra hva de faktisk behøver selv, er det? De dataene du deler skiller heller ikke mellom ulike typer selektivitet og prøver å argumentere for at noe av kvinners selektivitet faktisk ikke er nødvendig for at de skal trives i en relasjon. Da kan man jo ikke slutte at noen er "for kravstor".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kassettspiller skrev (7 minutter siden):

Ja, men når man gang på gang opplever at flere personer her inne ikke får det med seg, så begynner man å lure på om man har skrevet på en uforståelig måte.

Etter min mening tror jeg nesten at de misforstår med vilje og vrir om på ting.

Du blir forstått, men går rundt grøten. Jeg prøver bare hale noe mer essens ut av deg, så du ser poengene vi som er uenige med deg og fokkeslasken prøver få frem. Poenget er at det er i skillet mellom vag prat om "generell kravstorhet" og å gå spesifikt inn på kravene at dette blir tydelig. Vi har jo allerede debunket høydekravet som et lite ambisiøst krav, hvor menns fertilitetskrav er langt strengere for en mann som er "godt voksen".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...