Gå til innhold

Pensjon fra Folketrygden

Anbefalte innlegg

Hei, 

Jeg sjekket akkurat min pensjonsbeholdning opptjent fra Folketrygden via Nav sine sider. Er snakk om en relativt lav sum da jeg ikke har jobbet i Norge på mange år. Tingen er at jeg bor utenlands og det endrer seg heller ikke med det første. 

Har jeg rett på denne summen når jeg tar pensjon en dag (satser på tidlig pensjon), dette også selv om jeg melder meg ut av Folketrygden en dag?

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva du kommer til å få i pensjon fra Folketrydgden vil trolig bli mindre og mindre, etterhvert som at politikerne fortsetter å justere ned trygden og etterhvert som det blir flere pensjonister.

Hvis man ikke er medlem av Folketrygden mister man som regel også pensjonen. Unntak finnes. Googlet det for deg: https://www.nav.no/no/person/flere-tema/arbeid-og-opphold-i-utlandet/relatert-informasjon/nar-opphorer-medlemskapet-i-folketrygden#chapter-5

Lenke til kommentar
nor.jorgen skrev (9 timer siden):

Hva du kommer til å få i pensjon fra Folketrydgden vil trolig bli mindre og mindre, etterhvert som at politikerne fortsetter å justere ned trygden og etterhvert som det blir flere pensjonister.

Her bør det nevnes at de med lavest pensjon faktisk har fått økt trygden med ca. 2000 kroner siste året.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
1 hour ago, ITtraktor said:

Hva er i det hele tatt poenget med at man har en pensjonsbeholdning i kroner og øre dersom dette ikke nødvendigvis er penger man har rett på når man går av med pensjon? Hva sier egentlig denne summen meg?

Pensjonsbeholdningen beholder man og vil avgjøre hva du får i årlig pensjon for resten av livet etter at du blir pensjonist. Men opptjeningsregler kan endres, regler for justering av utbetaling kan endres, skattereglene kan endres osv.

Nå har vi gjennomført en pensjonsreform fordi statens utgifter ville bli for høye i fremtiden. Er det noen som virkelig tror at det problemet er løst med flere pensjonister og færre yrkesaktive? Det vil nok bli nødvendig å gjøre flere innskrenkinger i fremtiden, men pensjonsbeholdningen beholder du.

Ved å bruke diverse pensjonskalkulatorer får du en god indikasjon på hvor mye du får i pensjon fra folketrygden og arbeidsgiver. Bruk det som et utgangspunkt for å avgjøre hvor mye du trenger å spare selv og regn med redusert verdi fra folketrygden i fremtiden.

Et eksempel på tiltak staten kan gjøre uten at det påvirker pensjonsbeholdningen din: Si at du har blitt pensjonist og du har fått 200.000 kr årlig utbetalt. Lønnsveksten i samfunnet det året er 3%. For at du skal holde tritt med de de som arbeider må pensjonen din også økes med 3 %. Staten hadde imidlertid en regel inntil nylig om at utbetalingen skulle underreguleres med 0,75 %, så som pensjonist ville du fått en økning på bare 2,25%.

Nå er regelen at utbetalingen skal reguleres "med gjennomsnittet av pris- og lønnsvekst, men ikke høyere enn lønnsvekst." Vanskelig å si om det gir pensjonistene mer eller mindre enn tidligere regel, men holder en knapp på at det blir mindre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...