Serpentbane Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) tommyb skrev (6 timer siden): Flere av svarene her er kanskje litt premature. Det er to forskjellige problemstillinger i en: * Du vil ha samme trådløsnettet til å dekke hele huset. * Du ønsker at det kablede nettet også skal virke. * Du ser ikke ut til å ønske å bruke masse tid på å fikle med ting du ikke kan for å få ekstra kontroll. Eller, jeg ville ikke ha ønsket det. Så jeg slengte det på som et tredje punkt. Hvis du setter en switch i skapet, vil du få behov for en ruter eller brannmur på kablet nett nummer 2. Derfor anbefaler jeg som andre å flytte ruteren opp til skapet. Da får du ett kablet nett i begge etasjer. Med en trådløs ruter pluss en repeater, bør du ha god nok dekning i huset. Hvis det ikke stemmer, er kanskje det enkleste å investere i Google Mesh eller tilsvarende, fordi da vil du få samme nett ganske enkelt. Det synes jeg er dyrere enn det trenger å være. Det samme synes jeg om å kjøpe ei bøtte med Unify-enheter, som gir godt brukergrensesnitt, masse god funksjonalitet som du ikke har etterspurt, men Unifi virker å være som heroin, har du en enhet må du ha tre enheter, og så videre. Som alternativ til det enkleste vil jeg nevne det billigste. Hvis de to enhetene du har dekker hele huset med trådløsnett, burde det være mulig å få dette til å virke slik at du automatisk bytter nett uten stress. Det er primærfunksjonen til en repeater, og den bør kunne settes opp slik at du har ett nett eller to nett som hoppes mellom. Hos meg har jeg riktig nok flere nett, men PC og mobil hopper likevel smertefritt mellom dem. Men dette dekker ikke hele behovet. For du har ruteren stående i TV-skapet. Da gjetter jeg på at du har mer enn én medieenhet koblet til der. I såfall trenger du en nettenhet der. Det billigste er en grei og dum ruter, uten støtte for VLAN eller noe sånt. Og dersom du skal ha mer enn én enhet i den andre etasjen, trenger du kanskje en til grei og dum ruter. Jeg har gode erfaringer med pris-/funksjonspunktet til TP-link rutere. De er lette å få tak i, koster noen hundrelapper og har faktisk VLAN på ganske rimelige enheter og annet hvis du skulle trenge det senere (for IP-TV, primært). Så for noen hundrelapper kan du få et greit spredernett. Dette er kanskje det billigste alternativet, men ikke det mest avanserte. Hvis du hadde ønsket avansert, kunne vi gått Unifi- eller Mikrotik-ruta. Jeg kjøpte en Mikrotik kablet ruter fordi jeg hadde problemer med delt Asus-nett mellom hus og garasje, men jaggu krever det masse konfigurering. Jeg er helt enig i at Unifi er litt opp på skalaen, så jeg nevnte det som et alternativ som er det jeg personlig ville ha valgt, spesielt fordi jeg er tilhenger av å kable der jeg kan, og det gjør at opp til fire enheter i TV-banken kan kables. Man får også sømløse nett der enheter roamer mellom uten problemer. To adskilte standalone routere med hver sin trådløssender kan settes opp med samme SSID og passord. Enheter vil da roame i den forstand at de kobler seg til en av de to basert på signal. Men, i og med at det er standalone trådløsroutere så videreføres ikke bare den bakenforliggende nettverksforbindelsen. Det betyr at når en enhet roamer så vil dette bryte SSH-koblinger, pågående TCP-trafikk, videostrømmer osv osv. Ofte vil en enhet klare å gjenopprette, men det er ikke like sømløst som ekte roaming. Det betyr ikke at det nødvendigvis blir en kjempeproblematisk opplevelse, for alt vi vet vil ikke enheten roame på WiFi når bruker gjør disse tingene uansett, men på en annen side kan man være påkoblet i kjelleren, gå opp på stuen, begynne å gjøre noe, og så roamer enheten og man får et mer eller mindre merkbart avbrudd. Men, det er også mulig å gjøre det rimeligere. Her får man nesten bare vurdere hva som er riktig for seg selv, basert på forskjellige forslag man får. Jeg vil ikke si at det blir feil å nevne et slikt oppsett, som mange ikke vet om og derfor ikke etterspør, som et alternativ til enklere forslag. Ellers kan Amplifi etc være et enklere alternativ naturligvis. Endret 2. oktober 2021 av Serpentbane Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 2. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2021 Tusen takk for mange gode og utfyllende svar! Jeg tror nok jeg går for å skaffe én stikkontakt til inne i nevnte skap, og dermed kunne putte Telenor-ruteren inn der. Da vil den dekke wifi i i hele første etasje (mest sannsynlig), samt at jeg får kablet nett både i første og andre etasje. Til slutt kan det da virke som at en mesh-løsning i andre etasje vil sørge for wifi dekning der også, og at dette forhåpentligvis vil oppleves som sømløst. 1 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 3. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 3. oktober 2021 Er det forresten noe i veien for å bruke en slik i skapet for å få den siste stikkontakten jeg trenger? Kan ikke tenke meg at verken Fiber-konverteren eller Telenor-ruteren trekker noe særlig med strøm? Lenke til kommentar
NULL Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 (endret) I utgangspunktet burde det gå bra å bruke en slik - for en ruter og et fibermodem snakker man ikke mange wattene. Tipper hvis du ser på PSU-ene for disse, er vel begge sikkert 12V som kanskje leverer 2-4A. Sagt at begge er 3A på 12V, så snakker vi 72 watt som disse skal kunne levere på maks, og utstyret trekker nok i praksis langt mindre enn det (selv om da ikke effektiviteten til 12V-adapteren er 100%, så legger nok på noen veldig få watt). MEN: Husk at dette da skal henge nedover. PSU-ene her veier ikke mye, men bare pass på at ikke ting her blir dratt ut/løsninger etter hvert, slik at det blir dårlig kontakt. Egentlig litt snodig nesten at det er snatt opp bare en enkeltkontakt i et slikt skap. Ville tro dobbeltkontakt var det vanlige selv for et såpass lite skap. Endret 3. oktober 2021 av NULL 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå