Henrik.H Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 Hei! Jeg har fiber i huset, med totalt to nett-uttak (Ethernet-porter?), én i hver etasje. Slik situasjonen er i skapet i dag (se bilde) får jeg kun nettverk i én av disse to om gangen. Hva trenger jeg for å kunne bruke begge? Lenke til kommentar
^fmj Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) En switch. Eksempel. Endret 30. september 2021 av ^fmj Lenke til kommentar
process Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Her er det vel ingen router? Da er det det du trenger heller enn switch (men en router med switchporter så du får koblet på begge). Edit: Hva har du tilkoblet i andre enden? Endret 30. september 2021 av process Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 Du trenger en switch. Kjøp en med VLAN støtte også, så er du sikker https://www.prisjakt.no/product.php?p=2630548 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 30. september 2021 Forfatter Del Skrevet 30. september 2021 process skrev (1 time siden): Her er det vel ingen router? Da er det det du trenger heller enn switch (men en router med switchporter så du får koblet på begge). Edit: Hva har du tilkoblet i andre enden? I andre enden, dvs i den enden som nå faktisk er koblet opp, er det en sånn: https://www.telenor.no/kundeservice/internett/modem-og-ruter/wifi-ruter/ Den ligger inne i TV-benken. Lenke til kommentar
process Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Da ville jeg satt den ned i skapet, koblet til begge kablene til LAN portene. Fra den eksisterende boksen i skapet til WAN. Er det etter det trøbbel med trådløst, hadde jeg satt trådløse aksesspunkt (evt også switch) på de kablete punktene og deaktivert trådløs på telenor sin ruter. VLAN er ikke nødvendig på den telenor løsningen som leveres hos meg. Endret 30. september 2021 av process Presisert koblng Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 30. september 2021 Forfatter Del Skrevet 30. september 2021 Første problemet som dukker opp er at det kun er én enkel-stikk inni skapet. Men la oss se bort fra det nå. Jeg kan altså «lage» trådløse signaler etter kablet punkt, i begge etasjer? Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Ikke nødvendigvis en anbefaling, men det jeg ville gjort er å kjøpe følgende utstyr fra Ubiquiti. Unifi Cloud Key Unifi 8P 150W POE Switch AP AC In Wall HD trådløspunkt, x2 Det blir kanskje trangt, men flytt Telenorboksen inn i skapet. Evt heng på vegg eller sett på hylle, monter ekstra skap under etc. I samme skap plasserer du også switches og cloud keyen. Fiks mer strøm. Kabelen fra fiberconverteren settes i samme plugg på Telenorboksen som i dag. Så kobler du en kabel fra switch porten på denne til en av portene på switchen. Så kobler du cloud key til en annen port på switchen, med POE (power over ethernet). De to kablene som kommer fra stua og what ever kobler du også inn i en POE-port på switchen. Så fjerner du nettuttakene, går ut i fra at det er skjultanlegg med veggbokser. På ledningen setter du på en vanlig nettverksplugg. Denne pluggen setter du i rumpa på In Wall AP, og monterer dette fast i veggboksen. Da står du igjen med en robust løsning med kablede trådløspunkter der nettverkskablene ender opp, for god dekning i huset. Hvert AP har innebygget fireport switch, slik at du om ønskelig kan kable TV og tre enheter til, som konsoller osv, på AP bak TV. Kablet er fremdeles best, selv om trådløst også fungerer. Disse AP'ene er også pene, og som regel passerer de konegodkjenning om det er et problem. Cloud key er kontrolleren som styrer det hele. Og denne går du koblet til fra hvor dom helst i verden via en App. Systemet er lett å sette opp, synes jeg da. Alt dette støtter VLAN, men det tror jeg ikke du går bruk for. Endret 30. september 2021 av Serpentbane Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2021 Serpentbane skrev (8 timer siden): Ikke nødvendigvis en anbefaling, men det jeg ville gjort er å kjøpe følgende utstyr fra Ubiquiti. Unifi Cloud Key Unifi 8P 150W POE Switch AP AC In Wall HD trådløspunkt, x2 Det blir kanskje trangt, men flytt Telenorboksen inn i skapet. Evt heng på vegg eller sett på hylle, monter ekstra skap under etc. I samme skap plasserer du også switches og cloud keyen. Fiks mer strøm. Kabelen fra fiberconverteren settes i samme plugg på Telenorboksen som i dag. Så kobler du en kabel fra switch porten på denne til en av portene på switchen. Så kobler du cloud key til en annen port på switchen, med POE (power over ethernet). De to kablene som kommer fra stua og what ever kobler du også inn i en POE-port på switchen. Så fjerner du nettuttakene, går ut i fra at det er skjultanlegg med veggbokser. På ledningen setter du på en vanlig nettverksplugg. Denne pluggen setter du i rumpa på In Wall AP, og monterer dette fast i veggboksen. Da står du igjen med en robust løsning med kablede trådløspunkter der nettverkskablene ender opp, for god dekning i huset. Hvert AP har innebygget fireport switch, slik at du om ønskelig kan kable TV og tre enheter til, som konsoller osv, på AP bak TV. Kablet er fremdeles best, selv om trådløst også fungerer. Disse AP'ene er også pene, og som regel passerer de konegodkjenning om det er et problem. Cloud key er kontrolleren som styrer det hele. Og denne går du koblet til fra hvor dom helst i verden via en App. Systemet er lett å sette opp, synes jeg da. Alt dette støtter VLAN, men det tror jeg ikke du går bruk for. Dette hørtes veldig bra ut, selv om mye ble gresk for meg (men med litt googling skjønte jeg ca 80% av det du skrev). Vil denne løsningen gjøre sånn at jeg kun trenger å koble meg opp til ett trådløst nettverk hjemme, med feks mobilen, og sømløst kunne bevege meg rundt i huset og være tilkoblet? Sånn som det er i dag, så står ruteren nede, mens jeg har en repeater i andre etasje. I praksis betyr dette at jeg har 2 nettverk. Den ene heter «internett_hjemme», den andre heter «internett_hjemme_extender». Med andre ord må jeg drive å bytte Wifi avhengig av hvor i huset jeg er. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 Som noen har vært inne på, hvis du setter en svitsj her, så vil det bli to helt separate nettverk. Å begynne å fikle med VLAN og utstyr som støtter det krever at man vel litt om hva man holder på med. På en måte ville det enkleste vært at du satte ruteren inn i skapet her. Da vår du en svitsj "på lokalnettsiden" og ikke på "eksternsiden", som ville vært tilfelle hvis du satt en svitsj rett på fibermodemet. Videre eksempelvis satt en Telenor WiFi Forsterker (mesh) i en annen etasje, gjerne da med kablet tilkobling, for å utvide wifi-dekningen. "Tradisjonelle" wifi-repeatere bør brukes med "varsomhet". Ofte synes jeg disse ser ut til å lage mer problemer enn de løser, bl.a. på de ofte bare støtter 2,4 GHz og man får ikke noe god styring mellom om en enhet skal henge på ruteren eller på ekstenderen. Her blir gjerne mesh-løsningene bedre. Ser Ubiquiti anbefales her. Joda, god utstyr, men "prosumer"-utstyr som ikke for alle er like enkelt å sette opp om man ikke har litt nettverkserfaring... 1 Lenke til kommentar
Henrik.H Skrevet 1. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) NULL skrev (2 timer siden): Som noen har vært inne på, hvis du setter en svitsj her, så vil det bli to helt separate nettverk. Å begynne å fikle med VLAN og utstyr som støtter det krever at man vel litt om hva man holder på med. På en måte ville det enkleste vært at du satte ruteren inn i skapet her. Da vår du en svitsj "på lokalnettsiden" og ikke på "eksternsiden", som ville vært tilfelle hvis du satt en svitsj rett på fibermodemet. Videre eksempelvis satt en Telenor WiFi Forsterker (mesh) i en annen etasje, gjerne da med kablet tilkobling, for å utvide wifi-dekningen. "Tradisjonelle" wifi-repeatere bør brukes med "varsomhet". Ofte synes jeg disse ser ut til å lage mer problemer enn de løser, bl.a. på de ofte bare støtter 2,4 GHz og man får ikke noe god styring mellom om en enhet skal henge på ruteren eller på ekstenderen. Her blir gjerne mesh-løsningene bedre. Ser Ubiquiti anbefales her. Joda, god utstyr, men "prosumer"-utstyr som ikke for alle er like enkelt å sette opp om man ikke har litt nettverkserfaring... Ville en «Telenor Wifi Forsterker (mesh)» medført to forskjellige wifi-nettverk, sånn som jeg har i dag - hvor det ene heter det samme bare med tillegg i navnet som feks «-forsterker/extender/repeater» - Eller ville jeg kun fått ett nettverk å forholde meg til? Edit: Tilleggsspørsmål - på bildet som er vedlagt. Hva gjør den hvite boksen, og hva gjør den sorte boksen? Endret 1. oktober 2021 av Henrik.H Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 Henrik.H skrev (4 timer siden): Dette hørtes veldig bra ut, selv om mye ble gresk for meg (men med litt googling skjønte jeg ca 80% av det du skrev). Vil denne løsningen gjøre sånn at jeg kun trenger å koble meg opp til ett trådløst nettverk hjemme, med feks mobilen, og sømløst kunne bevege meg rundt i huset og være tilkoblet? Sånn som det er i dag, så står ruteren nede, mens jeg har en repeater i andre etasje. I praksis betyr dette at jeg har 2 nettverk. Den ene heter «internett_hjemme», den andre heter «internett_hjemme_extender». Med andre ord må jeg drive å bytte Wifi avhengig av hvor i huset jeg er. Ja, det blir ett nettverk med en SSID (nettverksnavn). Bak denne ene SSID'en er det automatisk valg av 2,4 eller 5Ghz, I motsetning til default Telenor som har en SSID for hver (i allefall på min). Når du beveger deg mellom to soner vil enheten roame, altså bytte mellom de to antennene, basert på signalstyrke/kvalitet. Er de nært hverandre kan du imidlertid se at en mobil henger på AP nede, om den bestemmer seg for at signalet er godt nok. 1 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) NULL skrev (3 timer siden): Som noen har vært inne på, hvis du setter en svitsj her, så vil det bli to helt separate nettverk. Å begynne å fikle med VLAN og utstyr som støtter det krever at man vel litt om hva man holder på med. På en måte ville det enkleste vært at du satte ruteren inn i skapet her. Da vår du en svitsj "på lokalnettsiden" og ikke på "eksternsiden", som ville vært tilfelle hvis du satt en svitsj rett på fibermodemet. Videre eksempelvis satt en Telenor WiFi Forsterker (mesh) i en annen etasje, gjerne da med kablet tilkobling, for å utvide wifi-dekningen. "Tradisjonelle" wifi-repeatere bør brukes med "varsomhet". Ofte synes jeg disse ser ut til å lage mer problemer enn de løser, bl.a. på de ofte bare støtter 2,4 GHz og man får ikke noe god styring mellom om en enhet skal henge på ruteren eller på ekstenderen. Her blir gjerne mesh-løsningene bedre. Ser Ubiquiti anbefales her. Joda, god utstyr, men "prosumer"-utstyr som ikke for alle er like enkelt å sette opp om man ikke har litt nettverkserfaring... Det blir ikke to separate nettverk om du henger en switch på switch-porten til Telenorboksen. Du kan switche 1000 ganger, og ha ett nettverk. VLAN er det ikke noe poeng å se på, men det skader ikke at utstyret støtter VLAN. Man kan naturligvis bruke telenor mesh, men det blir ikke en like robust løsning, selv om det stort sett fungerer greit. Om man bruker trådløs mesh så behøver man ikke flytte telenorboksen heller, da man ikke vil bruke kablene Som jeg startet med, jeg anbefaler ikke nødvendigvis min løsning, fordi den er litt prosumer og koster mer. Det er den løsningen jeg ville valgt. Men, den er også bedre. Den gir kablet switching på endepunktene, slik at utstyr kan kables. Og du får veldig mye nyttig informasjon på dashbordet i kontrolleren. Og, det er ikke spesielt komplisert å sette opp med basisfunksjonslitet. Prosumerbiten ligger i at du kan gjøre mye mer, som du ikke må gjøre. Det finnes ikke en eneste løsning, OP må bestemme hvilken løsning som fremstår som best til sitt formål. Endret 1. oktober 2021 av Serpentbane Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) Henrik.H skrev (1 time siden): Edit: Tilleggsspørsmål - på bildet som er vedlagt. Hva gjør den hvite boksen, og hva gjør den sorte boksen? Fiber kommer inn og termineres i denne hvite boksen. Så er det en fiber patchekabel til den sorte konverteren som i sin tur konverterer til vanlig ethernet. Den sorte kabelen kunne i teorien blitt terminert direkte i konverteren. Men av forskjellige grunner så terminerer fysisk linjeleverandører fiberen i en slik hvit boks. Eksempelvis vil en skade på den tynne hvite fibertråden utbedres ved å enkelt bytte kabel. En skade på den sorte betyr montør med spesialverktøy. Endret 1. oktober 2021 av Serpentbane 1 Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 22 hours ago, Henrik.H said: Ville en «Telenor Wifi Forsterker (mesh)» medført to forskjellige wifi-nettverk, sånn som jeg har i dag - hvor det ene heter det samme bare med tillegg i navnet som feks «-forsterker/extender/repeater» - Eller ville jeg kun fått ett nettverk å forholde meg til? Edit: Tilleggsspørsmål - på bildet som er vedlagt. Hva gjør den hvite boksen, og hva gjør den sorte boksen? Nei, det blir ikke to separate nettverk, men en "mesh-nettverk" der det styres om enheter skal være tilkoblet ruteren eller mesh-aksesspunktet. Når man beveger seg rundt i huset, vil en enhet bli styrt til å bytte hvilket aksesspunkt man er tilkoblet. Man kan ha ett slikt mesh-aksesspunkt, eller flere. Jeg har Telenors WiFi Ruter der bredbåndet termineres. Så har jeg to Telenor WiFi Forsterkere plassert andre steder i huset. Den ene har kablet forbindelse, mens den andre kommuniserer med ruteren eller den andre forsterkeren via wifi. Felles SSID som sendes ut av alle, og går jeg eksempelvis fra soverommet til stua, så byttes det over uten at jeg trenger å foreta meg noe. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 21 hours ago, Serpentbane said: Det blir ikke to separate nettverk om du henger en switch på switch-porten til Telenorboksen. Du kan switche 1000 ganger, og ha ett nettverk. Jo, hvis han setter en svitsj bak den sorte Telenor-boksen (ONT-en) blir det separate nettverk - i hvert fall så lenge man ikke begynner med et litt komplekst VLAN-oppsett der trafikken. Hver enhet koblet til svitsjen vil få en offentlig IP-adresse, helt til man har brukt opp antallet offentlige IP-adresser man får tildelt (som da vel bare er noen få stykker). Quote VLAN er det ikke noe poeng å se på, men det skader ikke at utstyret støtter VLAN. Man kan naturligvis bruke telenor mesh, men det blir ikke en like robust løsning, selv om det stort sett fungerer greit. Om man bruker trådløs mesh så behøver man ikke flytte telenorboksen heller, da man ikke vil bruke kablene Som jeg startet med, jeg anbefaler ikke nødvendigvis min løsning, fordi den er litt prosumer og koster mer. Det er den løsningen jeg ville valgt. Når løsninger anbefales må man se litt an hvem brukeren er. En del løsninger kan godt være gode, men krever at brukeren kan en del rundt nettverk. Med tanke på spørsmålet i utgangspunktet her, framstår dette som "en helt vanlig person" som kan være tjent med løsninger som er så enkle som mulig. 2 Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) NULL skrev (48 minutter siden): Jo, hvis han setter en svitsj bak den sorte Telenor-boksen (ONT-en) blir det separate nettverk - i hvert fall så lenge man ikke begynner med et litt komplekst VLAN-oppsett der trafikken. Hver enhet koblet til svitsjen vil få en offentlig IP-adresse, helt til man har brukt opp antallet offentlige IP-adresser man får tildelt (som da vel bare er noen få stykker). Når løsninger anbefales må man se litt an hvem brukeren er. En del løsninger kan godt være gode, men krever at brukeren kan en del rundt nettverk. Med tanke på spørsmålet i utgangspunktet her, framstår dette som "en helt vanlig person" som kan være tjent med løsninger som er så enkle som mulig. Tull. Om du setter en gaminrouter bak telenorboksen og kobler til WAN-porten på denne, så vil du få "et eget nettverk" innenfor telenorboksen. Uten at du som bruker merker noe spesielt i det store og hele, foruten potensielle utfordringer med NAT'ing. Om du har enheter koblet til trådløs på telenorboksen og andre trådløst eller kablet på gamingrouteren så vil disse stå i separate nett, de vil ikke se hverandre, men de vil nå Internett osv. Men, dette er uvesentlig, for i eksemplet mitt der man henger en ren switch på switchen til telenorboksen gjelder ikke dette. Da vil enhetene havne på samme nett okke som da det ikke er en router i switchen. VLAN har ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt, her snakker vi routing av nettverk, ikke virtuelle nettverk. Telenorboksen står på nett, den har en ofesiell IP-adresse. Denne er en router og DHCP-server som gir lokale IP-adresser på det lokale nettet. Når man skal skrive en anbefaling så skal man se ant brukeren, ja. Men skal man uttale seg bør man vite hva man snakker om også. Jeg startet med å skrive at det ikke nødvendigvis var en anbefalt løsni g jeg beskrev, men en løsning som fungerer godt. Det sagt, det kreves minimal kunskap om nettverk å sette den opp, det er nærmest plug an play, og bare at han Google litt og forsto 80% av det jeg skrev tyder på at det skulle gå helt fint. Edit: ser du skrev om fiberconverteren, jeg skrev at han skulle flytte telenorrouteren. Jeg vet ikke hvordan Telenor gjør dette, men jeg blir overrasket om de har routing og DHCP på konverteren. Jeg ser for meg at den er i bridge mode, men jeg vet ikke. Hvis den står med routing og DHCP så kan han bare droppe den andre telenorboksen helt og koble switches rett på denne. I alle tilfeller ville ikke løsningen min gitt flere separate nett da det ville blitt samme nett som på telenorrouteren. Endret 2. oktober 2021 av Serpentbane Lenke til kommentar
NULL Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 28 minutes ago, Serpentbane said: Tull. Om du setter en gaminrouter bak telenorboksen og kobler til WAN-porten på denne, så vil du få "et eget nettverk" innenfor telenorboksen. Uten at du som bruker merker noe spesielt i det store og hele, foruten potensielle utfordringer med NAT'ing. Om du har enheter koblet til trådløs på telenorboksen og andre trådløst eller kablet på gamingrouteren så vil disse stå i separate nett, de vil ikke se hverandre, men de vil nå Internett osv. Men, dette er uvesentlig, for i eksemplet mitt der man henger en ren switch på switchen til telenorboksen gjelder ikke dette. Da vil enhetene havne på samme nett okke som da det ikke er en router i switchen. VLAN har ikke noe med dette å gjøre i det hele tatt, her snakker vi routing av nettverk, ikke virtuelle nettverk. Telenorboksen står på nett, den har en ofesiell IP-adresse. Denne er en router og DHCP-server som gir lokale IP-adresser på det lokale nettet. Når man skal skrive en anbefaling så skal man se ant brukeren, ja. Men skal man uttale seg bør man vite hva man snakker om også. Jeg startet med å skrive at det ikke nødvendigvis var en anbefalt løsni g jeg beskrev, men en løsning som fungerer godt. Det sagt, det kreves minimal kunskap om nettverk å sette den opp, det er nærmest plug an play, og bare at han Google litt og forsto 80% av det jeg skrev tyder på at det skulle gå helt fint. Edit: ser du skrev om fiberconverteren, jeg skrev at han skulle flytte telenorrouteren. Jeg vet ikke hvordan Telenor gjør dette, men jeg blir overrasket om de har routing og DHCP på konverteren. Jeg ser for meg at den er i bridge mode, men jeg vet ikke. Hvis den står med routing og DHCP så kan han bare droppe den andre telenorboksen helt og koble switches rett på denne. I alle tilfeller ville ikke løsningen min gitt flere separate nett da det ville blitt samme nett som på telenorrouteren. Mulig vi snakker litt om hverandre. Men hvis man kobler en svitsj bak ONT-en ("fiberkonverteren") og videre kobler en ruter til denne, samt en annen enhet, vil ruteren få en public ip og den andre enheten få en public ip. Eksempelvis kan man sette en svitsj her og to rutere, som da vil være to separate nettverk og hver ruter vil ha sin egen offentlige IP-adresse. Det er ikke ONT-en i seg selv som står for å dele ut IP-adressene, men DHCP-en til Telenor (igjen, det er snakk om offentlige IPer). Så ja, setter du en ruter bak ONT-en, vil du innenfor få "ditt eget nettverk". Men hvis du via en svitsj kobler flere enheter rett bak ONT-en, blir det i utgangspunktet ikke slik. Når du her snakker om "Telenorboksen" skal man vel også holde tungen litt rett i munnen, ettersom det her er flere bokser fra Telenor involvert - eks. ONT-en fra Telenor og ruteren fra Telenor. Hvis man setter en svitsj bak ONT-en, der ruteren kobles til, vil ikke andre enheter koblet til denne svitsjen være på samme nett. I noen av postene her, er det foreslått å sette en svitsj inn i skapet her, og koble de to TP-kablene som er der. Derfor mitt forslag tidligere om å flytte Telenor-ruteren inn i dette skapet og så koble de to kablene som går til andre deler av huset inn på svitsjen på ruteren. Og kunne evt. VLAN vært relevant her? (uten at det er en anbefalt løsning): En tanke da ville vært at du hadde satt opp VLAN og hatt en annen svitsj et foran ruteren igjen for å terminere dette, og videre hatt en kabel ut i fra Telenor-ruterens svitsj til svitsjen, så kunne man ha kjørt "to nettverk" over en kabel, som da har gått tilbake til svitsjen i skapet - et VLAN for WAN-aksessen mot ruteren og et tilbake til svitsjen i skapet for å den andre kabelen inn på LAN-et. 3 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) Flere av svarene her er kanskje litt premature. Det er to forskjellige problemstillinger i en: * Du vil ha samme trådløsnettet til å dekke hele huset. * Du ønsker at det kablede nettet også skal virke. * Du ser ikke ut til å ønske å bruke masse tid på å fikle med ting du ikke kan for å få ekstra kontroll. Eller, jeg ville ikke ha ønsket det. Så jeg slengte det på som et tredje punkt. Hvis du setter en switch i skapet, vil du få behov for en ruter eller brannmur på kablet nett nummer 2. Derfor anbefaler jeg som andre å flytte ruteren opp til skapet. Da får du ett kablet nett i begge etasjer. Med en trådløs ruter pluss en repeater, bør du ha god nok dekning i huset. Hvis det ikke stemmer, er kanskje det enkleste å investere i Google Mesh eller tilsvarende, fordi da vil du få samme nett ganske enkelt. Det synes jeg er dyrere enn det trenger å være. Det samme synes jeg om å kjøpe ei bøtte med Unify-enheter, som gir godt brukergrensesnitt, masse god funksjonalitet som du ikke har etterspurt, men Unifi virker å være som heroin, har du en enhet må du ha tre enheter, og så videre. Som alternativ til det enkleste vil jeg nevne det billigste. Hvis de to enhetene du har dekker hele huset med trådløsnett, burde det være mulig å få dette til å virke slik at du automatisk bytter nett uten stress. Det er primærfunksjonen til en repeater, og den bør kunne settes opp slik at du har ett nett eller to nett som hoppes mellom. Hos meg har jeg riktig nok flere nett, men PC og mobil hopper likevel smertefritt mellom dem. Men dette dekker ikke hele behovet. For du har ruteren stående i TV-skapet. Da gjetter jeg på at du har mer enn én medieenhet koblet til der. I såfall trenger du en nettenhet der. Det billigste er en grei og dum ruter, uten støtte for VLAN eller noe sånt. Og dersom du skal ha mer enn én enhet i den andre etasjen, trenger du kanskje en til grei og dum ruter. Jeg har gode erfaringer med pris-/funksjonspunktet til TP-link rutere. De er lette å få tak i, koster noen hundrelapper og har faktisk VLAN på ganske rimelige enheter og annet hvis du skulle trenge det senere (for IP-TV, primært). Så for noen hundrelapper kan du få et greit spredernett. Dette er kanskje det billigste alternativet, men ikke det mest avanserte. Hvis du hadde ønsket avansert, kunne vi gått Unifi- eller Mikrotik-ruta. Jeg kjøpte en Mikrotik kablet ruter fordi jeg hadde problemer med delt Asus-nett mellom hus og garasje, men jaggu krever det masse konfigurering. Endret 2. oktober 2021 av tommyb Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 2. oktober 2021 Del Skrevet 2. oktober 2021 (endret) NULL skrev (1 time siden): Mulig vi snakker litt om hverandre. Men hvis man kobler en svitsj bak ONT-en ("fiberkonverteren") og videre kobler en ruter til denne, samt en annen enhet, vil ruteren få en public ip og den andre enheten få en public ip. Eksempelvis kan man sette en svitsj her og to rutere, som da vil være to separate nettverk og hver ruter vil ha sin egen offentlige IP-adresse. Det er ikke ONT-en i seg selv som står for å dele ut IP-adressene, men DHCP-en til Telenor (igjen, det er snakk om offentlige IPer). Så ja, setter du en ruter bak ONT-en, vil du innenfor få "ditt eget nettverk". Men hvis du via en svitsj kobler flere enheter rett bak ONT-en, blir det i utgangspunktet ikke slik. Når du her snakker om "Telenorboksen" skal man vel også holde tungen litt rett i munnen, ettersom det her er flere bokser fra Telenor involvert - eks. ONT-en fra Telenor og ruteren fra Telenor. Hvis man setter en svitsj bak ONT-en, der ruteren kobles til, vil ikke andre enheter koblet til denne svitsjen være på samme nett. I noen av postene her, er det foreslått å sette en svitsj inn i skapet her, og koble de to TP-kablene som er der. Derfor mitt forslag tidligere om å flytte Telenor-ruteren inn i dette skapet og så koble de to kablene som går til andre deler av huset inn på svitsjen på ruteren. Og kunne evt. VLAN vært relevant her? (uten at det er en anbefalt løsning): En tanke da ville vært at du hadde satt opp VLAN og hatt en annen svitsj et foran ruteren igjen for å terminere dette, og videre hatt en kabel ut i fra Telenor-ruterens svitsj til svitsjen, så kunne man ha kjørt "to nettverk" over en kabel, som da har gått tilbake til svitsjen i skapet - et VLAN for WAN-aksessen mot ruteren og et tilbake til svitsjen i skapet for å den andre kabelen inn på LAN-et. Men nå beskriver du et helt meningsløst oppsett som er langt unna det jeg beskriver. Og det du skrev i forrige innlegg fremsto som bare tull for min del. Men nå tror jeg vi bare gjør saken unødvendig komplisert for OP her. Ingen ting av det vi diskuterer er egentlig relevant for ham, ut over mitt opprinnelige innlegg som jeg fremdeles står inne for. Men, utdyper en siste gang på akkurat dette. OK, jeg kunne kanskje vært mer tydelig og skrevet routeren, men jeg så ikke at konverteren var merket med Telenor. Dessuten beskriver jeg også at den skal flyttes inn i skapet, og kobles sammen med konverteren på samme Port som før, så det burde ikke være noen tvil. Eneste grunnen til at jeg tar med en ekstra switch er for å få POE på AP'ene, fordi denne tar mindre plass enn to POE-adaptere. InWall HD AP-ene leveres forøvrig uten POE-adapter, og cloud Key behøver også POE. Å koble en switch til switchen på telenorrouteren gir ikke et "nytt nettverk". VLAN-beskrivelsen i siste innlegg skjønner jeg ikke, igjen snakker vi primært routing og switching her. VLAN brukes om du ønsker å ha to eller flere separate nettverk over en enkelt fysisk enhet eller kabel. I bedrifter kan man eksempelvis se for seg at man har et bedriftsnett og et publikumsnett. Så har man en enkelt Ethernet eller fiber til en annen lokasjon der man har samme oppsett, men administrert fra den første lokasjonen. La oss si at de kabler fem interne enheter og fem publikumsenheter. Hvis switchen ikke støtter VLAN og alle disse kobles til samme switch, vil de plutselig ha de samme tilgangene på nettverket, dette ønsker man ikke. Tidligere var da løsningen to switcher uten sammenkobling. Med en VLAN-switch kan man opprette to virtuelle nettverk. Så kan man si at fysisk port 1-5 er for de interne enhetene og 6-10 er for publikum, og hver portgruppe kobles da til hvert sitt VLAN, og for maskinene vil det da fremstå som om de er på to fysisk adskilte nett. Samme oppsett gjøres på lokasjon to. Men, for å koble sammen disse har man en enkelt kabel. Det man da gjør er å opprette en trunk, dvs at man programmerer en port til å bære begge disse VLAN'ene over til neste switch, som så splitter dem opp på to nye portgrupper. Endret 2. oktober 2021 av Serpentbane Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå