Dragonlove Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Jeg har lenge tenkt på å bytte ut min NAS fra 2013, en Netgear Readynas Ultra 4, 4-bay Nas, kjøpt av Komplett for en svimmlende sum av 1500,- ca, pluss disker (4x1TB) som har surret og gått siden jeg kjøpte den og har egentlig fungert helt upåklagelig, men den begynner å skrante litt på funksjonalitetssiden (blant annet manglende Plex støtte) Så da er planen min å sette opp en ny Server med følgende specs: Minner om at ikke alle deler var mulig å få tak i Norge, så noen priser er uten frakt og moms, frakt og moms på Silvercase kabinettet kom på rundt 2000,- alene med Jetcarrier fra Amazon.com, kunne nok blitt noe rimeligere om jeg hadde valgt båtfrakt istedet for flyfrakt, man kan også bestille direkte fra Amazon, men tror jeg fant ut at frakten hadde blitt dyrere da. Kabinett og Strømforsyning Valget av kabinett falt på SilverStone CS381, jeg likte dette da det er kompakt og har mulighet for Hotswap for opp til 8HDD (Totalt er det plass til 12 Disker i dette kabinettet) Kabinettet støtter Micro-ATX, Mini-ITX og Mini-DTX hovedkort, kabinettet er ikke så veldig stort men det støtter ekspansjons kort opp til 267mm eller en 240mm Radiator for ett vannkjølingsoppsett. Når det gjelder Strømforsyninger eller Psu'er er valget litt mer snevert da det ikke støtter vanlig standard ATX Psu'er men type SFX og SFX-L, valget her falt på Be Quiet BN239 600W, grunnet pris og hva man får samt at den skal være stille, denne er da 80+ Gold sertifisert og modulær. Hovedkort, Cpu og Cpu kjøler Når det gjelder Hovedkort så hadde jeg egentlig ikke så mange kriterier men disse var da *Micro-Atx *AMD AM4 Cpu *Støtte for AMD AGPU'er *Støtte for ECC Ram *Støtte for 2 stk M.2 SSD'er *10GBE støtte Det var ønskelig å ha ett hovedkort med så mye funksjoner som mulig og da måtte det bli ett M-ATX over M-ITX, jeg ønsket også å slippe å sette inn eget grafikkort da jeg ønsker mest mulig integrert på hovedkort, jeg fant da ut at jeg kunne gå for en av Amd sine AGPU'er eller CPU'er med innebygd grafikk. Ideelt sett kunne jeg ha gått for ASRock X570D4U-2L2T da dette hovedkortet har innebygd grafikkchip uavhengig av GPU utenom eller AGPU og 10GBE innebygd, men grunnet pris og tilgjengelighet falt valget på Arock X570M PRO4 M-ATX, da dette har støtte for ECC Ram og mulighet for å kjøre 2 stk M.2 SSD'er, det har ikke innebygd 10GBE NIC, men det er uansett ikke noe problem da det kan monteres tileggskort. Planen var egentlig å gå for Amd sin Ryzen 7 PRO 5750G med kodenavn Cezanne (Lansert 1 juni 2021) men grunnet at denne ikke var/er mulig å få tak i pr dags dato, falt valget på AMD Ryzen™ 3 Pro 4350G kodenavn Renoir, jada jeg vet, begge disse er overkill for en NAS og jeg kunne ha gått for en rimeligere utgave som 3200G med kodenavn Picasso, men grunnen til at jeg har valgt denne utgaven 4350G Pro versjonen er at ECC minne er kun støttet med PRO Cpu'er med innebygd GPU, jada jeg vet at ECC er overkill sikkert også Når det gjelder CPU kjøler så er det begrenset for hva man kan bruke inni dette kabinettet, så jeg gikk for en av de beste lav profil AM4 kjølerne man får tak i som er CRYORIG C7 CU, dette er kopper utgaven av kjøleren, man får den i aluminium også men den kjøler noe mindre, nå er ikke dette en voldsomt varm CPU heller med en TDP på 65W og den kommer nok ikke til å bli kjørt så hardt uansett så jeg tror ikke varme blir noe særlig problem her. RAM NÅR det gjelder RAM ønsket jeg å sette inn noe som ga meg stabilitet til å kunne kjøre 24/7 og da falt valget på Crucial 16GB DDR4 DIMM 3200 MHz / PC4-25600 ECC Ubuffered 2 stk altså totalt 32GB, Jadda jeg vet, overkill igjen, men det kan jo være at jeg kommer til å kjøre andre ting på serveren enn kun å bruke den som en NAS. Tileggskort Adapter og kabler Når det gjelder lagringskontroller så gikk jeg for ett IBM M1015 som kan flashes til "IT Mode" og tar seg av alle 4/8 harddiskene. Hverken hovedkort eller kabinett kommer med nok S-ATA kabler men dette er slik man har flust av liggende etter tidligere installasjoner, noe jeg ikke hadde liggende var kabler til å montere fra bakplaten til HDD hotswapbrønnene og til IBM M1015 så her måtte det kjøpes inn Internal Mini SAS SFF-8087 to Mini SAS High Density HD SFF-8643 2 stk kabler. Lagring OS skal installeres i RAID på 2 stk M.2 SSD'er her har jeg ikke bestemmt meg 100% ennda men jeg har 2 stk ADATA ASX8200PNP 1 TB SSD liggende, dette er også litt Overkill eller Waste egentlig, for det trengs nok ikke mer enn 128/256GB disker for å kjøre OS'et som jeg regner med blir TrueNAS Core (Tidligere FreeNAS) Når det gjelder selve lagring så blir det her 4 stk Seagate IronWolf 4TB 3.5'' NAS HDD (Muligens 8 stk, men har 4 liggende pr nå) Disse skal da kjøres i ett RAID 10 oppsett Bilder og oppdateringer kommer etterhvert Komentartråd her Endret 30. september 2021 av Dragonlove Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 30. september 2021 Forfatter Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Noen bilder av delene jeg har fått Silverstone CS381 Fra Amazon, fåes ikke tak i Norge, kom på ca 5 lapper totalt med frakt og moms. Asrock X570M Pro4 , Crucial Ram og Kjølevifte som fulgte med AGPU'en amd Ryzen™ 3 Pro 4350G allerede montert på hovedkort mens jeg venter på ny kjlevifte. Bakside av CS381 Hotswap Moduler Lås på fremsiden Tilbehør til CS381 Endret 30. september 2021 av Dragonlove 1 Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2021 Da var Cryorig C7 Cu kjøler og Be Quiet Psu'en ankommet, så da kan man begynne å sette sammen og få kjørt noen runder i Memtest86+ Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2021 Da var Cpu kjøler montert på, lavprofil og ganske kompakt og tung. Kjøleren er satt opp for å passe til Intel Cpu'er rett utav eska så det må justeres litt på fester, skru ut en skrue, vri litt på stagene og sette i skruen igjen, samt flytte de skruene/boltene som skal gjennom hovedkort ett hakk. Bruksanvisning finner man her: http://www.cryorig.com/inst_guide_dl.php?id=23 Jeg supplerte litt med denne: https://thinkcomputers.org/cryorig-c7-cu-cpu-cooler-review/3/ NB! Viktig å ta av plasten på cpu kjøler, noe jeg glemte i farten, da har jeg nylig sett en video hvor Linus hos Linustech demonstrerte dette i denne videoen Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 14. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 14. oktober 2021 Ikke så Sexy med server Ram (32Gb installert) Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 17. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2021 Da er det meste montert, mangler bare Sas kablene som sagt, har satt i gang test av Minnebrikker med memtest86+ Kjører OS i Raid med 2 Adata XPG SX8200 Pro Mini size disse SFX-L Psu'ene Ny kjølepasta på da Memtest86+ Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 19. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2021 Må vel si meg fornøyd etter 40 timer og 9 passes i memtest86+ uten feil og nå er Sas kabler på vei hos Posten.no også, så bør ha de denne eller neste uke, bare håper det blir litt fortgang på Intel Nic'en også. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 22. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2021 Da var SAS kabler ankommet, da er det kun 10GB NIC'en som mangler. Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 28. oktober 2021 2 stk 10Gbe nettverkskort ett installert i server, det andre i hovedpc, men kommer dessverre ikke videre da en av diskene ikke fungerte, så den er sendt i retur. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå