Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Problem med nevrotiske tanker

Gjest 787f5...6ad

Anbefalte innlegg

Gjest 787f5...6ad

Hei, så lenge jeg kan huske har jeg slitt med «inntrengende tanker» som ødelegger for meg.

Et eksempel er at noen sier «Du kommer til å le deg ihjel av det jeg skal si / vise deg nå». Hvis jeg da tenker bevisst på at noe skal være morsomt så faller jeg helt ut. Da blir det ikke morsomt.

Samme greia om det skal være noe rørende situasjon som bryllup, konfirmasjon etc. Folk er sånn «Jeg takler ikke taler, blir så rørt av det!». Da har de igjen mint meg på noe som tar meg ut av sonen, og klarer da ikke å føle noe som helst.

Dette gjentar seg ofte på følelser som kommer om jeg ser film, eller om jeg ler spontant av noe på youtube og blir obs på at jeg ler, og mye annet rart. Ofte kan det skje midt i en samtale at jeg tenker «ah fuck… nå er jeg i en samtale ja» og da får jeg ikke til å prate naturlig, kommer helt ut av «sonen».

Begynner å bli lei av dette. Å tenke over at jeg kjenner på / skal kjenne på hvilken som helst følelse ødelegger den spesifikke følelsen for meg. Er det noe man kan fikse?  Er det en mental sykdom?

Anonymous poster hash: 787f5...6ad

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker alle lider mer eller mindre av det du beskriver og at det ikke er uvanlig. Jeg skal prøve 

On 9/30/2021 at 4:48 PM, Guest 787f5...6ad said:

Hei, så lenge jeg kan huske har jeg slitt med «inntrengende tanker» som ødelegger for meg.

Et eksempel er at noen sier «Du kommer til å le deg ihjel av det jeg skal si / vise deg nå». Hvis jeg da tenker bevisst på at noe skal være morsomt så faller jeg helt ut. Da blir det ikke morsomt.

Dette kjenner mange seg igjen i. Dersom du kjenner den følelsen komme, så kan du parere med akkurat sånn som du føler det. Si at du ofte faller ut når noen sier at noe skal være morsomt. Da kan det hende dere får le to ganger. Først av det du sier og så selve det morsomme. 

Samme greia om det skal være noe rørende situasjon som bryllup, konfirmasjon etc. Folk er sånn «Jeg takler ikke taler, blir så rørt av det!». Da har de igjen mint meg på noe som tar meg ut av sonen, og klarer da ikke å føle noe som helst.

Mange har det sånn. Sikkert 50% av de rundt deg. Så forsetter man med å ikke tenke mer på det og heller lytte til det som blir sakt. 

Dette gjentar seg ofte på følelser som kommer om jeg ser film, eller om jeg ler spontant av noe på youtube og blir obs på at jeg ler, og mye annet rart. Ofte kan det skje midt i en samtale at jeg tenker «ah fuck… nå er jeg i en samtale ja» og da får jeg ikke til å prate naturlig, kommer helt ut av «sonen».

Mange opplever dette. At man begynner å le av noe helt annet midt i en samtale. Da er det bare å tenke på svigermor sin trist begravelse for å slutte å le. Det gjør jeg. Og så prøver jeg å følge med. Tror dette har noe med sosial trening å gjøre. Husker en gang jeg rotet meg bort i nettverkssalg. Satt i timer og gnålte om ting jeg absolutt ikke likte å snakke om. Det gav meg en boost med sosial trening og prating. 

Begynner å bli lei av dette. Å tenke over at jeg kjenner på / skal kjenne på hvilken som helst følelse ødelegger den spesifikke følelsen for meg. Er det noe man kan fikse?  Er det en mental sykdom?

Anonymous poster hash: 787f5...6ad

Syns du høres helt normal ut. Tenk på deg selv som en komode med mange skuffer. Aller har skuffer er det triste ting eller ting man gruer seg til. 

Et stykke ut i denne videoen kommer det en juvel av bra tale om dette med motivasjon og tunge tanker. Den syns jeg er bra å høre på:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...