Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips om kjøp av vaskemaskintype som vasker rent og skyller ut all såpe av tøy og vaskemaskin etterpå?

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på jakt etter tips om en vaskemaskin som vasker rent, helst relativt stille og skyller ut all såpe av tøy og vaskemaskin etterpå, ved normal såpesdisering. Jeg er svært lite fornøyd med min Siemens vaskemaskin av merket IQ700, og kundeservicen hos Bosch Siemens i den forbindelse. Vaskemaskinen MÅ derfor være av et annet merke enn Bosch eller Siemens. Tenker på Miele, men ser av tester at også flere nye Miele-maskiner har reduser skyllevann. Noen som kan gi meg et godt tips om en god vaskemaskin? 🤔

Endret av Evail
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har en billig vaskemaskin fra LG. Ble fullstendig lamslått av imponering over hvor god og stillegående maskinen er. Du hører kun klærne rulle rundt inne i selve maskinen. Null støy bortsett fra en liten melodi som spilles ved endt program.

Ekstra skylling bør fjerne overflødig såpe om du er bekymret for det. De fleste maskiner har en funksjon som lar deg velge et ekstra skylleprogram. 

Er du redd for kjemikalier; kan du jo velge et helt naturlig produkt:

F.eks. https://www.okoland.no/produkt/vaskemiddel-toy-lavendel-flytende-refill-10-l-sonett/?gclid=Cj0KCQjwwNWKBhDAARIsAJ8HkheisQGMhBTK7Onz-qcy8APY1GfKLrSSepHKep89SnCfH8Hg0l_CZb0aApQlEALw_wcB

500 kr,- for 10 liter. Altså 50 kroner pr liter..... Koster tilsvarende som OMO med andre ord. 

Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (49 minutter siden):

Jeg har en billig vaskemaskin fra LG. Ble fullstendig lamslått av imponering over hvor god og stillegående maskinen er. Du hører kun klærne rulle rundt inne i selve maskinen. Null støy bortsett fra en liten melodi som spilles ved endt program.

Ekstra skylling bør fjerne overflødig såpe om du er bekymret for det. De fleste maskiner har en funksjon som lar deg velge et ekstra skylleprogram. 

Er du redd for kjemikalier; kan du jo velge et helt naturlig produkt:

F.eks. https://www.okoland.no/produkt/vaskemiddel-toy-lavendel-flytende-refill-10-l-sonett/?gclid=Cj0KCQjwwNWKBhDAARIsAJ8HkheisQGMhBTK7Onz-qcy8APY1GfKLrSSepHKep89SnCfH8Hg0l_CZb0aApQlEALw_wcB

500 kr,- for 10 liter. Altså 50 kroner pr liter..... Koster tilsvarende som OMO med andre ord. 

Takk for tips

Dubious skrev (1 time siden):

Har du prøvd med mindre såpe, og andre programmer?

Jeg har en 20 år gammel AEG, som er like god som ny, men så vasker jeg bare en gang i uken.

Ja, jeg har prøvd alt i alle varianter siden i vår. Ingenting hjelper. På det minste bruker jeg 1 spiseskje med vaskemiddel til full maskin. Det virker som om det er en propp såpe i maskinen et sted, som ikke vil ut, uansett hvor mange trommelrenseprogram og ekstraskyllinger jeg bruker, og hvor lite såpe jeg fyller på. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

En trenger ikke å shame enkelte produsenter sånn jeg ser det.

"Alle" nye maskiner har redusert effekt for å nå eco-mål. Du må som regel justere litt på programmene for å få like god effekt som eldre maskiner ga. Maskinene skal spare på vann og strøm så mye at de normalt går ut over resultatet.

Jeg har f.eks en knapp for intense vasking pr. program. I tillegg har du som nevnt ekstra skylling og mulighet til å velge noe annet en programmer merket med eco. Prøv deg fram med din vaskemaskin og finn ut hva som fungerer for deg. For enkelte er normale innstillinger greit, for andre er de ok i blant med visse typer vask, mens andre igjen er avhengig av å justere.

Husk på å mål opp riktig mengde vaskepulver før du gir vaskemaskinen ufortjent skyld.

En ser forresten akkurat samme problemstillingen med moderne oppvaskmaskiner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Den IQ700 er sikkert litt mer fancy enn min IQ500, men i vår vaskemaskin fyller vi bare opp med vaskemiddel i DOS-beholderen og lar maskinen bestemme hvor mye vaskemiddel som skal brukes. Vi bruker nesten utelukkende Anglamark, og vi kjører ikke ECO-mode.

Har aldri opplevd såperester på noen av våre klær.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evail skrev (19 timer siden):

Hei! Jeg er på jakt etter tips om en vaskemaskin som vasker rent, helst relativt stille og skyller ut all såpe av tøy og vaskemaskin etterpå, ved normal såpesdisering. Jeg er svært lite fornøyd med min Siemens vaskemaskin av merket IQ700, og kundeservicen hos Bosch Siemens i den forbindelse. Vaskemaskinen MÅ derfor være av et annet merke enn Bosch eller Siemens. Tenker på Miele, men ser av tester at også flere nye Miele-maskiner har reduser skyllevann. Noen som kan gi meg et godt tips om en god vaskemaskin? 🤔

Hei alle! Takk for gode tips og råd om min nåværende maskin, og stort engasjement! 👍🤩 Jeg er ganske ny her og har litt trøbbel med å besvare innleggene direkte, så jeg håper dette fungerer. Bortsett fra å prøve enkelte av de økologiske vaskemidlene, har jeg prøvd alle tips og triks i denne tråden og mye mer.  Jeg har gitt opp og ønsker nå å skaffe meg en ny vaskemaskin som klarer det mange nye maskiner tydeligvis ikke klarer, nemlig å skylle ut all såpa etter en vask, uten at man trenger å bruke en liten brøkdel av anbefalt såpemengde. Er på jakt etter en Miele eller tilsvarende, men ikke samme produsent som jeg har dårlig erfaring med (nevnt over). Topp med tips om annen vaskemaskintype, gjerne en god maskin fra Miele, som jeg ikke har hatt noe å utsette på tidligere, eller andre merker. Om noen vet, altså! Tusen takk for gamle og nye kommentarer i denne tråden! 👍☺️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Evail skrev (12 minutter siden):

Hei alle! Takk for gode tips og råd om min nåværende maskin, og stort engasjement! 👍🤩 Jeg er ganske ny her og har litt trøbbel med å besvare innleggene direkte, så jeg håper dette fungerer. Bortsett fra å prøve enkelte av de økologiske vaskemidlene, har jeg prøvd alle tips og triks i denne tråden og mye mer.  Jeg har gitt opp og ønsker nå å skaffe meg en ny vaskemaskin som klarer det mange nye maskiner tydeligvis ikke klarer, nemlig å skylle ut all såpa etter en vask, uten at man trenger å bruke en liten brøkdel av anbefalt såpemengde. Er på jakt etter en Miele eller tilsvarende, men ikke samme produsent som jeg har dårlig erfaring med (nevnt over). Topp med tips om annen vaskemaskintype, gjerne en god maskin fra Miele, som jeg ikke har hatt noe å utsette på tidligere, eller andre merker. Om noen vet, altså! Tusen takk for gamle og nye kommentarer i denne tråden! 👍☺️

Er ikkje det bedre å google "best washing machine" eller noe?
Her på forumet for du tips fra en enkelt person som du vet ingenting om. Altså, behov, bruk, erfaring med andre produkter.
Googler du, så får du info for ein tekno-journalist, som i alle fall har tilgong på fleire modeller og kjører samle-tester kvart år og har litt peiling på kva h*n snakker om.
Evt lese reviews på amazon fra 100-10000 kunder.

Lenke til kommentar
Evail skrev (11 timer siden):

På det minste bruker jeg 1 spiseskje med vaskemiddel til full maskin.

Siste forsøk før du bruker ti tusen på ny maskin – har du prøvd å bruke flytende vaskemiddel? Vi har aldri problemer med såperester på klærne etter at vi gikk over til det. 

Når det gjelder type vaskemaskin så har jeg i grunnen ikke så mye spesielt å anbefale. Det er jo ikke noe man bytter så veldig ofte, og de vi har hatt (fra ulike produsenter) har vært helt ålreite alle sammen. Nå har vi en Miele, ikke av de mest avanserte modellene, men en mer midt på treet sak. Funker helt fint. Forgjengeren var fra Bosch. Funka også fint, men begynte å lukte svidd etter seks år i tjeneste og da gikk den. Syns vel egentlig at sånt burde holde lenger, men når reklamasjonstiden er fem år og reparasjon koster over halvparten av ny maskin så ble det bytte.. 

Dra på Elkjøp og se. Bare du ikke kjøper de aller billigste så tipper jeg det går helt greit.

Endret av :utakt
  • Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (2 timer siden):

Siste forsøk før du bruker ti tusen på ny maskin – har du prøvd å bruke flytende vaskemiddel? Vi har aldri problemer med såperester på klærne etter at vi gikk over til det. 

Når det gjelder type vaskemaskin så har jeg i grunnen ikke så mye spesielt å anbefale. Det er jo ikke noe man bytter så veldig ofte, og de vi har hatt (fra ulike produsenter) har vært helt ålreite alle sammen. Nå har vi en Miele, ikke av de mest avanserte modellene, men en mer midt på treet sak. Funker helt fint. Forgjengeren var fra Bosch. Funka også fint, men begynte å lukte svidd etter seks år i tjeneste og da gikk den. Syns vel egentlig at sånt burde holde lenger, men når reklamasjonstiden er fem år og reparasjon koster over halvparten av ny maskin så ble det bytte.. 

Dra på Elkjøp og se. Bare du ikke kjøper de aller billigste så tipper jeg det går helt greit.

Takl for svar! Bruker kun minimale mengder flytende vaskemiddel nå, men takk for tips. ☺️

Lenke til kommentar
Dubious skrev (2 minutter siden):

Er det automatisk dosering så kanskje tanken lekker?

Ja, kanskje, men Siemens sjekker ikke

maskinen ordentlig dessverre. Uansett, så har jeg slutter å bruke i-dos- funksjonen, så jeg har kontroll på at det aldri ligger såpe igjen i maskina når jeg går i gang med ekstra skyllerunder og -vaskeprogram uten såpe. Bruker kun 1-2 spiseskjeer flytende såpe, og kjører ca 20 ekstra skylleprogram og 1-2 vaskeprogram mellom hver «normale vask». I tillegg kjører jeg 1-3 trommelrens-program uten såpe mellom hver maskin. Kostbar og tidkrevende affære, så jeg har begynt å vaske mesteparten av klærne våre hos min mor eller far, som er veldig tungvint når man er alene med to små barn, men også ellers. Mildt sagt skuffer over kundeservicen hos Siemens, siden maskina kun er under 1,5 år gammel, og jeg aldri i den perioden har overdosert såpe 😢

Lenke til kommentar
Dubious skrev (4 timer siden):

Jeg bruker kun flytende Blenda.
Korken er målebeger, maks 1 kork.

Takk for tips, men jeg tåler dessverre ikke blenda, eller omo. Her går det i flytende neutral og flytende omo parfymefri, men kun ca en tredjedel kort neutral, selv om anbefalingen er full kork eller mer.🤔

Lenke til kommentar

Jeg har sett at noen anbefaler å bruke eddik (blank 7%) som skyllemiddel, det vil vel nøytralisere såperester. Selv bruker jeg ikke skyllemiddel. Ellers vil jeg nevne jevnlig vask på 60 grader renser maskinen. Et annet tips er at programmene som ikke er bomull programmer har vesentlig lavere kapasitet på mengde enn boumullsprogram, de bruker også vesentlig mindre vann.

Det eneste tekniske problemet jeg kan tenke meg er at maskinen ikke pumper ut vannet som det skal, og dermed ikke blir kvitt såpevannet som det skal.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...