Gå til innhold

Nio ES8 lanseres i Norge: Her er pris og leveringsdato på SUV-en


Anbefalte innlegg

Mistenker "tunnelvisjon" når jeg leser kommentarene. Et batteribytte skal ta 3 minutter, og de planlegger for 20 stasjoner. Så kan man velge hvilken rekkevidde/kapasitet batteriet man leier til bilen når man kjøper den. Da tolker jeg det slik at man bytter batteri på en staslon i stedet for å lade (på en "hurtigladestasjon"), for å slippe ladekø og å vente på ladingen. Det blir altså like effektivt som å fylle drivstoff, enten det er hydrogen-el eller brennsel til forbrenningsmotorer. I praksis er det behov for 1/10 antall ladepunkter, og en brøkdel i nettbelastng/effektbehov til byttestasjonen for å betjene samme trafikk.

Personlig mener jeg dette systemet med batteribytte i stedet for å lade er den eneste farbare vei for batteribilens fremtid. Vi har lang erfaring med batteribruk, men vi har begrenset etfaring med å belaste nettet med "hurtigladere" for batterikjøretøyer. Å bytte batteriene i syedet for vil bidra til å utnytte hele døgnet til ladingen, og tilpasse seg til priser og nettbelastning. Samtidig kan man optimalisere levetiden på batteriene. Alt er i tråd med innfasingen av tilfeldig naturkraft fra dagslys, nedbør og vind!

Den erfaringen vi har fra en sped begynnelse med el-biler med batteri er at ingen deler av infrastrukturen er forberedt for behovet for effekt til ladestasjoner, verken i Norge, EU eller USA. Det er bare å lese hva batteribileiere er opptatt av etter ferieturen og til daglig. Ladetid, rekkevidde og ladekø.

I tillegg skal man basere energien på naturkraft som varierer med vær og vind. Da må man ha mulighet til å lagre energi fra en tilfeldig elproduksjon. Valgene er få de fleste steder på kloden, men har man vann så har man også hydrogen. I skrivende stund er kraftprisen negativ i Norden, og da er det ikke dyrt å produsere grønt hydrogen! NEL-moduler med flere ramper opp på minutter, for å utnytte anledningene. Så er det selvfølgelig mange som vil la være å bruke hydrogen til energilagring fordi virkningsgraden er lav fra el til el, men om man ikke gjør det, så utnytter man heller ikke investerigene i vannkraft, vindkraft eller solkraft. Øyeblikkets lønnsomhet fra det samme øyeblikkets markedspris er misvisende i det lange løp.

Det blir for dyrt med havvindkraft hvis man ikke tar vare på energien, elle må betale for bli av med energien!

Endret av NERVI
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mogleg at dei har tenkt å lade batteriene som kjem inn fortløpande, så det blir ikkje nødvendigvis den store forskjellen. Skal dei vente med lading til seinare så må dei ha ein større batteripark i reserve på kvar stasjon. Dei vil gjerne ha færrast mogleg batteri liggande på kvar stasjon, og for å få det til må dei sørge for at batteri som kjem inn blir lada opp fortløpande.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 1.10.2021 den 20.45):

Jeg skjønner ikke logikken bak batteribytte når man allerede sliter med å bygge nok batterier til å dekke etterspørselen etter elbiler. Med batteribytte blir det da langt færre elbiler på veiene, siden det må oppbevares opptil flere batterier for hver solgte bil som skal benytte seg av tjenesten.

Det er ikke så rart flere har prøvd slikt alt, og funnet ut at det ikke fungerer i praksis.

Hvis hver ladestasjon har alt fra fire til 10 batterier så utgjør det ikke all verden egentlig. 

Batteriene rulleres jo, og vil være klare til bruk etter en relativt kort opplading. 

Lenke til kommentar

Jeg kunne tenkt meg muligheten for stykkpris ved batteribytte. Betale full pris, og så X penger for bytte på langtur. Men det blir kanskje problematisk over tid når det plutselig ramler inn batterier med 70% kapasitet. 

Men på en annen side må de uansett beregne service og cellebytter på batteriene, så en pris kunne de klart å sette uansett. 

Dette blir uansett ikke skikkelig brukbart før man får mer standardisering av batteripakker. 

Endret av Serpentbane
Lenke til kommentar
hekomo skrev (På 1.10.2021 den 20.45):

Jeg skjønner ikke logikken bak batteribytte når man allerede sliter med å bygge nok batterier til å dekke etterspørselen etter elbiler. Med batteribytte blir det da langt færre elbiler på veiene, siden det må oppbevares opptil flere batterier for hver solgte bil som skal benytte seg av tjenesten.

Det er ikke så rart flere har prøvd slikt alt, og funnet ut at det ikke fungerer i praksis.

Jeg tenker at dette kunne ha blitt et tilbud som hadde passet de mest diehard-petrolheadsa, de som "MÅ" videre etter max 2 minutter på energi-stasjonen. Du vet, de som eter og drikker i bilen mens de kjører, og har med bekken for å slippe pissepauser. 😉

Simen1 skrev (På 1.10.2021 den 20.56):

Det er også et stort press på å bygge ut ladenettverkene for å takle økningen i antall elbiler. Skal det bli en parallell debatt om å få flere batteribyttestasjoner også da? Hvor mange trenger vi for at Norge skal ha høy nok tetthet til f.eks 100 000 Nio på norske veier i 2030?

Vi ser vel alle sammen at dette er såpass søkt at det IKKE kommer til å skje i Norge i hvertfall. Kanskje i andre land som sitter mer på gjerdet i forhold til elbil-overgangen. Batteribytte kan kanskje bidra til å fjerne noe av ladeskrekken og rekkeviddeangsten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 30.9.2021 den 15.45):

90 000 kr / 75 kWh = 1200 kr/kWh, alternativt kan man leie det minste batteriet i 5 år og 9 måneder for samme pris.

160 000 kr / 100 kWh = 1600 kr/kWh, alternativt kan man leie det minste batteriet i 6 år og 8 måneder for samme pris.

Ja, her blir det fort mer lønnsomt å kjøpe nytt batteri når det eventuelt blir defekt, kontra å leie i f.eks. 12 år. Dofg, et av poengene synes å være mulighet for bytte av batterikjemi. Jeg er sterkt i tvil om dette vil la seg gjøre med dagens typegodkjennings-reglement. Akkurat samme som at det er svært dyrt og problematisk å tillate tilhengerkapasitet til allerede produserte biler, når det ikke er med i typegodkjenningen fra da bilen ble produsert og solgt.

Martin O. Nygård skrev (På 30.9.2021 den 15.51):

Hvor populær vil den bli på bruktmarkedet med en inflasjonsjustert 2000.- kr per måned for all fremtid batterileieavtale. Og hvor lang er denne fremtiden. Vil de komme om 7-10 år og si at den er utdatert (ikke lenger noe de kan tjene penger på), anbefale en ny bil og skrote den gamle.

Mange tidlige elbiler er i dag nærmest verdiløse fordi batteriene er kjørt og rekkevidden er mindre enn 40km istedetfor 100km og det er for dyrt å kjøpe nytt i forhold til bilverdien. Hvordan blir det da å selge en bil helt uten batteri.

Og TU: Hvor er maks tilhengervekt. Den er ganske viktig i Norge og enda mer for SUV.

Hvorfor skal man inflasjonsjustere? Det er vel heller uvanlig å gjøre på en leasingkontrakt og ved avbetalingsordninger. Prisen er jo satt etter prisen da varen ble anskaffet, og da løper jo kostnaden så lenge avtalen gjelder for. Inkludert i prisen er jo dessuten rentekostnadene ved finansiering, så absolutt ingen grunn.

Å sammenligne med kortrekkeviddebiler som får langt mer juling enn nyere biler med godt større rekkevidde, blir jo og feil. De fleste turene er fremdeles korte turer, og med større batteri kan man ta flere slike turer uten å lade i mellomtiden. Mange klarer seg stort sett uten hurtig/lynlading, eller bare en liten "top up", sammenlingnet med kortrekkeviddene som måtte ha flere ladesesjoner for å komme samme distanse. Dessuten vil man i nyere batterier ta høyde for svakheten de eldre batteriene hadde, så enda en større grunn til at de vil tåle langt mere før de er så dårlige at man ikke kan bruke de som kortrekkevidde-elbiler om de får større degradering over tid.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Tesla's forsøk på batteribytte er ikke noen som helst "fasit" og kan ikke utnyttes for å "bevise" at batteribytte ikke fungerer.

Hvor mange forsøk skal vi ha og hvor mye penger skal vi brenne før vi eventuelt gir opp? 

oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Som sagt så mener jeg at batteribytte ikke må kikkes på som kun et alternativ til hurtiglading. Disse bilene støtter begge deler. Altså er det ingenting i veien for å hurtiglade disse selv om de i tillegg støtter batteribytte. 

Hovedproblemet til Tesla's foreslåtte batteribytte løsning, og grunnen til at de sa det ikke fungerte er jo at folk foretrekker hurtiglading.

Øøh. Nettopp.. Hva er det egentlig du prøver å si her?

oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Det som manglet hos dem er å utnytte batterikapasitet i batteribyttestasjoner til frekvensbalansering. Da åpnes det straks muligheter for ny type fortjeneste og utnyttelsesgrad inn mot batteribytte blir ikke like avgjørende lengre. Da vil nok en majoritet av fortjeneste per kWh kapasitet i batteribytte bli hentet fra kjøp/salg av energi istedenfor. 

Så det som mangler for at batteribytte skal fungere er at de samme batteriene brukes til andre formål? Hva skal vi med batteribytte da? Det er jo bare en unødvendig kostnad og komplikasjon? Om det ikke er fornuftig i seg selv er det dødfødt.

oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Ulempen med å f.eks få til SSB er at det vil ta lang tid å skalere dem opp. Dette rett og slett fordi skaleringen følger bilsalget 1:1. 
Batteribytte gir et skifte her, og SSB blir plutselig tilgjengelig alle som tidligere har kjøpt en NIO bil gjennom batteribytte ordningen. 

Det er ikke et problem i dag og vil ikke bli det på kanskje 10 år ennå. Det er fordi skaleringen følger *elbil*-salget og ikke *bil*-salget. Det vil ikke bli batterier til overs for å oppgradere gamle elbiler før elbilsalget nærmer seg 100% global markedsandel.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (59 minutter siden):
oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Tesla's forsøk på batteribytte er ikke noen som helst "fasit" og kan ikke utnyttes for å "bevise" at batteribytte ikke fungerer.

Hvor mange forsøk skal vi ha og hvor mye penger skal vi brenne før vi eventuelt gir opp? 

Dette ser faktisk ut som et produkt, og ikke en demo ala det du mener var et helhetlig forsøk fra Tesla, noe det nok aldri var. 

 

 

Kahuna skrev (1 time siden):
oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Som sagt så mener jeg at batteribytte ikke må kikkes på som kun et alternativ til hurtiglading. Disse bilene støtter begge deler. Altså er det ingenting i veien for å hurtiglade disse selv om de i tillegg støtter batteribytte. 

Hovedproblemet til Tesla's foreslåtte batteribytte løsning, og grunnen til at de sa det ikke fungerte er jo at folk foretrekker hurtiglading.

Øøh. Nettopp.. Hva er det egentlig du prøver å si her?

 Sånn, jeg har hjulpet deg. Rart det der, at tekst satt sammen til setninger som regel pleier å vise hva motparten prøver å si.. 
Ofte kan det hjelpe om du leser hele paragrafen før du starter å sitere ut enkeltsetninger fra paragrafene. 

Kahuna skrev (1 time siden):
oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Det som manglet hos dem er å utnytte batterikapasitet i batteribyttestasjoner til frekvensbalansering. Da åpnes det straks muligheter for ny type fortjeneste og utnyttelsesgrad inn mot batteribytte blir ikke like avgjørende lengre. Da vil nok en majoritet av fortjeneste per kWh kapasitet i batteribytte bli hentet fra kjøp/salg av energi istedenfor. 

Så det som mangler for at batteribytte skal fungere er at de samme batteriene brukes til andre formål? Hva skal vi med batteribytte da? Det er jo bare en unødvendig kostnad og komplikasjon? Om det ikke er fornuftig i seg selv er det dødfødt.

1. Ja. Det å kombinere kapasitet til flere formål åpner opp for flere mulige veier for avanse. Jeg regner med du er enig i at det lønner seg å bygge ut batterikapasitet til frekvensbalanse? 
2.
a) Bygge bedre verdikjeder for batteriene. 
b) Fjerne risiko fra oss til produsentene, som igjen gir: 
c) Øke levetiden til elbilene. 

3. Hva er unødvendig? Det å kombinere frekvensbalanse med batteribytte? Jeg vet ikke om du er klar over det, men personbiler står stille 95% av tiden. Batteribytte som kun en lagringsform vil ikke være profitabelt en haug områder om man ikke inkluderer fortjeneste fra kjøp&salg av strøm. 

4. Det er selvfølgelig fornuftig. Hvorfor i allverden skulle det ikke vært fornuftig? Vi trenger batterikapasitet i nettene globalt jo mer vind & solkraft man innfører. Det å være lur per kWh man produserer inkluderes. Har du sett litium prisen i det siste? 
image.png.bd9e2b99c6ac6d229d14006dadfb0c34.png

Enkelte firma tenker altså lengre enn sin egen nesetipp. Før eller siden godt hjulpet av CO2 skatter og avgifter, så vil batteripakker fra eldre batteripakker være billigere å produsere enn med materiale fra gruvene. Jo billigere man får til å løse problematikken rundt batteri-retur jo billigere vil det være. De som altså får batteriene levert på "døra" gjennom ei gedigen BMS i batteribyttestasjoner har selvfølgelig et lite fortrinn. Jo tidligere man innser dette, og lager standarder for batteribytte - jo bedre. 
 

 

Kahuna skrev (1 time siden):
oophus skrev (På 1.10.2021 den 10.49):

Ulempen med å f.eks få til SSB er at det vil ta lang tid å skalere dem opp. Dette rett og slett fordi skaleringen følger bilsalget 1:1. 
Batteribytte gir et skifte her, og SSB blir plutselig tilgjengelig alle som tidligere har kjøpt en NIO bil gjennom batteribytte ordningen. 

Det er ikke et problem i dag og vil ikke bli det på kanskje 10 år ennå. Det er fordi skaleringen følger *elbil*-salget og ikke *bil*-salget. Det vil ikke bli batterier til overs for å oppgradere gamle elbiler før elbilsalget nærmer seg 100% global markedsandel.

 Om man løser SSB iløpet av 5 eller 10 år spiller ingen rolle. Når det er løst, så vil man kunne skalere opp produksjonen kjappere siden kjøpelyst eksisterer i bruktbilkjøpet i tillegg til nybilkjøpet. Man er altså ikke like avhengig av kontrakter fra nybillproduksjon for å kaste opp produksjonslinjer, ettersom risikoen er diversifisert med en større mulig kundegruppe. 

Lenke til kommentar

@oophus Frekvensregulering, kunstig roterende masse, døgnflytting av energi osv kan også gjøres med elbiler som er koble til strømnettet. Biler står parkert i gjennomsnitt 98% av tida så det burde være mye mer kapasitet å hente på denne måten enn å bare bruke de få (relativt til antall elbiler med batteribytte) som befinner seg i batteribyttestasjoner. Burde det ikke da gi bedre kapasiteter å selge smarte toveis ladebokser bundlet med ES8-bilene enn å ha smarte toveis ladebokser kun i ES8-batteribyttestasjonene?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

@oophus Frekvensregulering, kunstig roterende masse, døgnflytting av energi osv kan også gjøres med elbiler som er koble til strømnettet. Biler står parkert i gjennomsnitt 98% av tida så det burde være mye mer kapasitet å hente på denne måten enn å bare bruke de få (relativt til antall elbiler med batteribytte) som befinner seg i batteribyttestasjoner. Burde det ikke da gi bedre kapasiteter å selge smarte toveis ladebokser bundlet med ES8-bilene enn å ha smarte toveis ladebokser kun i ES8-batteribyttestasjonene?

Hvorfor utelukker batteribytte dette? 
I UK så foreslår dem jo krav for smartladere som skal stå med lading av mellom kl 08-11 og 16-22. 

Problemet med V2G sammen med frekvensregulering er jo ikke at vi fint klarer å lade når det er billigst. Det som er problemet er lading når distribusjonsnettet sliter. Altså lading når vi selv trenger energi mens man ikke kan gi den. Det er her kapasitet i nettet gjennom nettbatterier kan være kjekt å ha. Da gir man altså muligheten til å lade mellom disse tidene oftere, og det er denne kapasiteten man ville utnyttet i batteribyttestasjoner. Den kapasiteten ville hjulpet mot hurtiglading også den mellom de tidene. 

Poenget her er jo at per kWh batteri produsert, så burde man kikke på alle mulige måter å utnytte dem best mulig på. Det inkluderer V2G, men det er usikkert. Det som ikke er usikkert er kapasitet tilgjengelig i nettet fra koblede nettbatterier. Batteribyttestasjoner er en liten del av dette igjen. Større nettbatterier ville jo eksitert her og der ettersom det finnes firma utenfor bilprodusenter. Dog hvorfor i allverden skulle ikke bilprodusenter som selger batterier i større og større grad innkluderes? 

Det beste er altså "ja, takk - begge deler". 

Endret av oophus
Lenke til kommentar
oophus skrev (1 minutt siden):

Hvorfor utelukker batteribytte dette? 

Aner ikke, hvem sier noe om utelukke? Den personen skulle jeg gjerne gitt en lekse.

Edit: Nå var det vel deg som brakte utelukke på banen her. ;)

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Jeg ser det ja.

Du skal få lov til å rapportere deg selv. Dette blir håpløst. Ordet "utelukke" ble stilt i en setning med størsmålstegn bak, siden det latet til at du argumenterte for å gjøre X og ikke X+Y+. 

Endret av oophus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...