Gå til innhold

HomeNet + Asus RT-AC68U

Parkan

Anbefalte innlegg

Hei folkens! 

Håper noen her har litt erfaring for jeg er helt grønn! Jeg leier bolig hvor vi nettopp har fått fiber fra HomeNet! 

Alt funket når HomeNet dro herfra igår med samme oppsett som ikke funker nå. 

Setup er som følger:

Home Net modem Zyxel AM3100 i sikringsskap i felles gang hvor det er dratt 3 koblinger til hver "husstand". 

Asus RT-AC68U ruter er oppe hos meg og er da koblet inn i fiberkontakten som står i LAN port 4 i Zyxel sitt modem

Her er problemet som jeg ikke helt forstår.

Ethernet kabel står nå i WAN porten på ruteren min, da funker jo ikke internettet, tror det har noe med at nettet blir litt forvirret at den går fra en LAN port til en WAN port. 

Flyttet da fra WAN port til LAN port på ruteren min i tillegg. DA funker internett, men er veldig treigt og mister tilgang til tider.

Asus appen og admin siden tilsier at den ikke har tilgang... status er disconnected..

Samt i appen over tilkoblete enheter så viser den alle enheter i huset... og jeg ønsker jo at mitt nettverk er forbeholdt mine enheter. 

Dette er første gang jeg har fiber så er veldig ny til hvordan dette fungerer. De jeg leier hos snakket med HomeNet men jeg rakk ikke si at nettet er ustabilt. Ønsker nå og sjekke for noen tips før jeg ringer de selv. Jeg vet ikke hva den "riktige" setuppen er for min ruter for at den skal funke optimalt. 

Noen som har erfaringer eller tips? 

Beklager litt rotetet forklaring, kan oppklare dersom noe er uklart! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som vanligvis brukes er DHCP. Routeren får dette fra fiber-modemet på WAN-kontakten.

Deretter har du koblet en ASUS router i en av de vanlige portene videre til WAN-inngangen på ASUS-routeren mens du ikke får internett på en av de vanlig portene ?

Sjekk at ASUS routern er satt opp riktig med DHCP på WAN og at du også har en DHCP-server på LAN.

Hvis du bruker Win10 kan du sjekke med [Win-tast] + cmd + [Enter]

ipconfig /renew

Hvis ikke dette virker kan du prøve å koble datamaskinen i en av de gule portene på Zyxel-modemet og kjøre samme kommando.

Endret av vidor
Lenke til kommentar
vidor skrev (På 1.10.2021 den 16.27):

Det som vanligvis brukes er DHCP. Routeren får dette fra fiber-modemet på WAN-kontakten.

Deretter har du koblet en ASUS router en av de vanlige portene videre til WAN-inngangen på ASUS-routeren mens du ikke får internett på en av de vanlig portene ?

Sjekk at ASUS routern er satt opp riktig med DHCP på WAN og at du også har en DHCP-server på LAN.

Hvis du bruker Win10 kan du sjekke med [Win-tast] + cmd + [Enter]

ipconfig /renew

Hvis ikke dette virker kan du prøve å koble datamaskinen i en da de gule portene på Zyxel-modemet og kjøre samme kommando.

Hei takk for svar! Ja det stemmer! LAN på modem og inn til WAN på ruteren min! Rett etter jeg postet dette så funket det helt plutselig! Så jeg har ikke rekket å sjekke ut det du foreslår! 

Men skal sjekke dette såklart!:) 

igjen takk for svar!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...