Ducklink Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Jeg lurer på hva slags peletier jeg kan ha på denne stømforsyningen hvis jeg ikke har noe annet på den? +12 9A 108w kan jeg bare ha 108w pelt eller trenger dere og vite noe mer? Holder en 108w pelt til god overklokking av AMD Athlon XP 2500+? Endret 13. januar 2004 av Ducklink (nybegynner) Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Enklere å svar om du har spesifikasjonen til peltieret. Men til ditt sist spm, nei - og et mulig ja, det skal gå i teorien om du klarer å få full utnyttelse av peltet, men det skjer veldig sjelden og man må ha juster bar volt for dette, og da er svaret et godt nei. Endret 8. januar 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Hva slags pelt og strømforsyning trenger jeg for god overklokking av XP2500+? Går det ann og regulere pelt efekten? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Vel Pelt og strømforsyning du velger kommer helt an på hvor mye effekt du vil ha og er villig til å betale Et 176 eller 226Watt pelt burde fungere kurrant, til og med på 12 Volt. Men dette er ok Peltieret er spesifisert til 15V. Strømforsyningen du velger er opp til deg, men den må tåle MANGE amp. 25A helst, da har du noe å gå på. Meanwell på Netconnetion fungere veldig bra - 12Volt 25A. Om det går an å regulrere effekten på pelt? Helt klart, dette har med hvor mye spenning som føres til elementet, har du mindre spenning jo mindre styrke på elementen vil du ha. Ikke i alle tilfeller da la merke. Et pelt som er spesifisert til 15V feks fungere som regel aller best på ca 13/14Volt. Alt under dette er å trappe ned på effekten. For å sette deg i i det underlige dyret et peltier element er burde du lese Peltier guiden på OK.no - Link Lenke til kommentar
Ducklink Skrevet 13. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 13. januar 2004 Er denne bra nok? Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 13. januar 2004 Del Skrevet 13. januar 2004 Ja den skal fungere greit. Det eneste du muligens trenger er en effekt motstand på 5V railen også for å dra opp tolv volten helt Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja den skal fungere greit. Det eneste du muligens trenger er en effekt motstand på 5V railen også for å dra opp tolv volten helt Hei. Kan du forklare hvordan man gjør dette? og hvilke deler man trenger? Har selv en ekstra psu som skal brukes til pelt og 6stk 80mm 3stk120mm og 1 92mm vifte. 12volt railen har gitt meg hodebry m/multimeter krabber den ned på 11.45v under last.(400watt Q-tec jeg har fått) La selv merke til fenomenet av at 12volt økte litt når 5volt fikk litt motstand. Å komme seg til 14volt hadde vært nydelig, men tåler viftene dette? Skal over på vifte styring før jeg blir gal!!, så lurer heller på om vifte styring tåler 14volt? Takker for svar Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja den skal fungere greit. Det eneste du muligens trenger er en effekt motstand på 5V railen også for å dra opp tolv volten helt Hei. Kan du forklare hvordan man gjør dette? og hvilke deler man trenger? Har selv en ekstra psu som skal brukes til pelt og 6stk 80mm 3stk120mm og 1 92mm vifte. 12volt railen har gitt meg hodebry m/multimeter krabber den ned på 11.45v under last.(400watt Q-tec jeg har fått) La selv merke til fenomenet av at 12volt økte litt når 5volt fikk litt motstand. Å komme seg til 14volt hadde vært nydelig, men tåler viftene dette? Skal over på vifte styring før jeg blir gal!!, så lurer heller på om vifte styring tåler 14volt? Takker for svar Vel 14 volt ut av en PC strømforsyning klarer du nok ikke helt uten å gjøre litt VEL mye trixing.. Det er mulig, men ved høyere volt minsker amp-en som kommer ut på den Railen. Minker du spenningen derimot skal du klarer å dra litt flere amp For å Øke ( stabilisere ) 12Volt railen på et PC power trenger man som reglen en motstand på 5Volt railen. Enkelste måten å gjøre dette på er å bruke en enhet i maskinen f.eks en harddisk el. Om du ikke har dette trenger du en sikkelig Effekt motstand (5 watt+ er å foretrekke)som du rett og slett bare kortslutter mellom jord og 5 Volt på ATX pluggen. Men desverre kan de probleme du har være at strømforsyningen din ikke er helt opp til jobben. Det har seg nemlig at Q-tec har et meget dårlig rykte på seg for å levere mye mindre en hva som er spesifisert, eller så er det rett og slett feil oppført i forhold til andre normale merker . Det er ikke helt uten grunn heller, åpner du en Q-tec strømforsyning ser du fort at det er spart på komponenter, noe som ofte resultere i dårligere strømforsyninger som ikke takler "lange" hard økter med full last. Sjekker du spesifikasjonen for strømforsyningen din, vil jeg tenke meg at det er maks last i så så mange sekunder som er oppført, ikke hva den skal tåle under kontinuelig bruk. Hvor stort pelt hadde du i tankene? 80Watt feks skal fungere helt fint, men over 100W begyner du å jobbe i grensen for hva jeg ville har brukt den strømforsyninen til. ( alt etter spec på pelt seff. ) Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja den skal fungere greit. Det eneste du muligens trenger er en effekt motstand på 5V railen også for å dra opp tolv volten helt Hei. Kan du forklare hvordan man gjør dette? og hvilke deler man trenger? Har selv en ekstra psu som skal brukes til pelt og 6stk 80mm 3stk120mm og 1 92mm vifte. 12volt railen har gitt meg hodebry m/multimeter krabber den ned på 11.45v under last.(400watt Q-tec jeg har fått) La selv merke til fenomenet av at 12volt økte litt når 5volt fikk litt motstand. Å komme seg til 14volt hadde vært nydelig, men tåler viftene dette? Skal over på vifte styring før jeg blir gal!!, så lurer heller på om vifte styring tåler 14volt? Takker for svar Vel 14 volt ut av en PC strømforsyning klarer du nok ikke helt uten å gjøre litt VEL mye trixing.. Det er mulig, men ved høyere volt minsker amp-en som kommer ut på den Railen. Minker du spenningen derimot skal du klarer å dra litt flere amp For å Øke ( stabilisere ) 12Volt railen på et PC power trenger man som reglen en motstand på 5Volt railen. Enkelste måten å gjøre dette på er å bruke en enhet i maskinen f.eks en harddisk el. Om du ikke har dette trenger du en sikkelig Effekt motstand (5 watt+ er å foretrekke)som du rett og slett bare kortslutter mellom jord og 5 Volt på ATX pluggen. Men desverre kan de probleme du har være at strømforsyningen din ikke er helt opp til jobben. Det har seg nemlig at Q-tec har et meget dårlig rykte på seg for å levere mye mindre en hva som er spesifisert, eller så er det rett og slett feil oppført i forhold til andre normale merker . Det er ikke helt uten grunn heller, åpner du en Q-tec strømforsyning ser du fort at det er spart på komponenter, noe som ofte resultere i dårligere strømforsyninger som ikke takler "lange" hard økter med full last. Sjekker du spesifikasjonen for strømforsyningen din, vil jeg tenke meg at det er maks last i så så mange sekunder som er oppført, ikke hva den skal tåle under kontinuelig bruk. Hvor stort pelt hadde du i tankene? 80Watt feks skal fungere helt fint, men over 100W begyner du å jobbe i grensen for hva jeg ville har brukt den strømforsyninen til. ( alt etter spec på pelt seff. ) Den er temmelig svak.. 12amp i 12volt hmmmm.. Jeg leste om pelt første gang for ni år siden og lest mye de siste år. Tenker det er på tide å få litt personlige erfaringer med pelt nå. Skal begynne med en 85watt til 310kr på Cpu først(fra multicom - fin liten pakke), da tror jeg Q-tips psu`en kan gjøre jobben. Kan jeg bruke en 15watt lyspære som motstand imens? Men dette utvikler seg lover jeg.. flytter 80watten over på North chip og finner en av de største til Cpu. Er ca. tre uker fra å bli eier av Asus Geforce 5950 256mb ram. Så jeg glemmer alle tanker med å pelte Gpu. tørr ikke!! (ble ordnet til innkjøps pris, ellers hadde jeg aldri frivlig betalt for det) Har sett en på 226watt, er det den største? Den trekker 24amp ved imax, så den trekker rundt 19-20amp ved 12volt da? Finner ikke ut hvor mange amp 85watten er på, la oss si 10amp, så rundt 7 ved 12volt? Pluss viftene.. har ikke regnet på det, men det blir kanskje 3-4amp der også. Dette blir mange amp. Må jeg til slutt kjøpe en Levicom 500watt m/34amp på 12volt?? Har en venn som jobber i bravida med mer elektro kunskaper enn meg, har vurdert å bygge psu2 selv. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Vil fraråde deg å bruke 80W pelt på en CPU hvis den ikke er av sub 1000Mhz Athlon standar. Er det noe nyere blir det nok Ganske vanskelig å holde en god temp på peltet, og sjansene for at den "backfirer" er mye større om du ikke sikkere deg sikkelig med tanke på størrelsen. 226W er det største jeg har sett hittil. Har en slik selv på en Swifttec blokk. Funker meget bra.. holder cpu-en på ca 10-11C Load P4 2.4C @ 2.4Ghz Hehe, strømforsyningen er alltid det som setter en stopper i pelt verdene synes jeg. Har vurdert å bygge selv jeg også, men ikke funnet noen god løsningn enda. bruker bare et bil batteri og billader så lenge jeg. Stort, tungt og upraktisk, men det er 13.8Volt og godt over 50Amp! -P- Lenke til kommentar
nosto Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 q-tec 400w klarer ikke ha dra et 80w peltier,bli ikke minus en gang.har prøvd Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Vil fraråde deg å bruke 80W pelt på en CPU hvis den ikke er av sub 1000Mhz Athlon standar. Er det noe nyere blir det nok Ganske vanskelig å holde en god temp på peltet, og sjansene for at den "backfirer" er mye større om du ikke sikkere deg sikkelig med tanke på størrelsen. 226W er det største jeg har sett hittil. Har en slik selv på en Swifttec blokk. Funker meget bra.. holder cpu-en på ca 10-11C Load P4 2.4C @ 2.4Ghz Hehe, strømforsyningen er alltid det som setter en stopper i pelt verdene synes jeg. Har vurdert å bygge selv jeg også, men ikke funnet noen god løsningn enda. bruker bare et bil batteri og billader så lenge jeg. Stort, tungt og upraktisk, men det er 13.8Volt og godt over 50Amp! -P- "backfirer"? Det er en Xp 2400+ håper å treffe 2500mhz. Hva er da minste pelt for å ungå backfireing?? Batteri er ikke dumt Kanskje få tak i lastebil batteri 24volt!! Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Ja, hvis peltier elementet blir for varmt, slutter det helt å kjøle og går over til å varme i stede. Noe man helst vil unngå Det er en av grunnen til at peltier er lite brukt også, stopper pumpen opp er det Toast, bokstavlig talt, hehe.. Vel 2500Mhz er MYE varme, vill faktisk da hatt et 226W om du kjører det på rundt 12/14Volt. Hvis du har rundt 18/20Volt kan det holde med 176, men ville uansett vært på den sikre siden og hatt et på 226, litt mer å gå på da.. Helst et som har v'max på 15Volt om du finner Lenke til kommentar
traskas waits for alice Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det er en Xp 2400+ håper å treffe 2500mhz. Hmmm jeg har jo en 2400+ og jeg klarer 2500mhz med vanlig vannkjøling med en singel 120mm radiator. da har jeg full load på max 49 grader. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 (endret) Det er en Xp 2400+ håper å treffe 2500mhz. Hmmm jeg har jo en 2400+ og jeg klarer 2500mhz med vanlig vannkjøling med en singel 120mm radiator. da har jeg full load på max 49 grader. Kommer helt an på steppingen av CPU. Klarte nesten det samme med en XP1700 en gang på vann... Edit:Skrivefeil Endret 25. januar 2004 av Pritorian Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Det er en Xp 2400+ håper å treffe 2500mhz. Hmmm jeg har jo en 2400+ og jeg klarer 2500mhz med vanlig vannkjøling med en singel 120mm radiator. da har jeg full load på max 49 grader. Kommer helt an på steppingen av CPU. Klarte nesten det samme med en XP1700 en gang på vann... Edit:Skrivefeil Har ikke fått teste denne XP`en ennå, mangler vannblokk. Håper som sagt på 2500mhz, men hvor høyt den går gjenstår å se. Kan jeg oppleve å makse pelt på 226watt om jeg passerer 2600mhz? Beklager sent svar, har problemer med tele2 adsl.. Lenke til kommentar
Erik J. Nilsen Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Vel, det er jeg ikke helt sikker på.. men på kun 12Volt er det ikke lenger 226W som er i bruk. Men du burde klare 2600Mhz med en GOD stepping på den prosessoren. Hvor mye klarer du på luft idag? Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 Vel, det er jeg ikke helt sikker på.. men på kun 12Volt er det ikke lenger 226W som er i bruk. Men du burde klare 2600Mhz med en GOD stepping på den prosessoren. Hvor mye klarer du på luft idag? Tror jeg starter enkelt med bilbatteri. Den går på 2200mhz på 7volt har ikke testet høyere, orginal ribber ligger på 55c ved load. Skal høyere når jeg får bestemt meg for vannblokk(ny psu også), sitter en 3x120 radiator i toppen av kabinett(chieftech fulltower sølv) Lenke til kommentar
Fragletrollet Skrevet 25. januar 2004 Del Skrevet 25. januar 2004 7 volt? montert en jetmotor på den og koblet inn stikkontakten i cpuen eller Lenke til kommentar
hamsterbom Skrevet 26. januar 2004 Del Skrevet 26. januar 2004 7 volt? montert en jetmotor på den og koblet inn stikkontakten i cpuen eller måtte se hva luft kjølingen var god for.. 80mm 12volt, fsb 153mhz og cpu 1.8volt. 2400+@2300mhz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå