Svein M Skrevet 10. oktober 2021 Del Skrevet 10. oktober 2021 stamkunde skrev (Akkurat nå): Da ser jeg i vognkortet at minimum innpress er 45 mm. Så det betyr jeg kan plusse på 7,5 og da vil jeg havne på 52,5mm. Det stemmer. 55 blir da for stor innpress. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 10. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2021 Svein M skrev (2 minutter siden): Det stemmer. 55 blir da for stor innpress. takk for hjelpen alle sammen, dere har virkelig lært meg noe nytt. ☺️ Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2021 hva anbefales om jeg må rett og slett fjerne sommerdekkene jeg har nå på felgene og sette på vinterdekk? men er det bra at dekkene ikke er på felger? Lenke til kommentar
Mechablast Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) stamkunde skrev (12 minutter siden): er det bra at dekkene ikke er på felger? Så lenge du lagrer de kaldt og tørt så er det ikke noe problem, koster litt å få tatt de av og legge de på igjen. Om du ikke har utstyr selv da. Hadde med brukte dekk til butikk og måtte betale ca 7-800 for å få de på Fikk ofte tak i brukte dekk før, men koster såpass å legge de på at det er bedre å kjøpe nye. Endret 12. oktober 2021 av Mechablast Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 12. oktober 2021 Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) Det er mulig å bytte, men koster en del så bedre å ha 2 sett med felger. Det finnes forholdsvis rimelige felger både aluminium og stålfelger. Hadde foretrukket å ha engne felger til vinterdekkene. Endret 12. oktober 2021 av Svein M Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2021 (endret) passer 215/55/17 på bilen? Det er iallfall ikke noe som står på drivstofflokket. Men innpress vil passe siden det står min 41 i annonsen. Endret 12. oktober 2021 av stamkunde Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 12. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2021 i følge vianor Dekkdimensjon for din bil Så kan jeg ytterligere bruke 215/50 R17 Dermed kan jeg vel ikke bruke 215/55 R17? Finnes det noe andre steder å finne oversikt? Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2021 (endret) jeg har funnet audi felger, men da regner jeg med man kan fjerne audi emblet i midten og sette inn Wv? Den har innpress 42. Endret 13. oktober 2021 av stamkunde Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 For å finne hvilke dekk som kan passe trenger du to ting. Det ene er diameteren på felgen, altså f.eks 17 tommer. Diameter på felg og dekk må være lik, altså 16 tommers dekk på 16 tommers felg osv. Det andre du trenger er hvilken dekkdimensjon som står i vognkortet ditt: bruker 205/55-16 her som eksempel. Så kan du gå til en dekkalkulator på nett, f.eks: Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil Så legger du inn original dekk dimensjonen i kalkulatoren. altså det som står i vognkortet. Også kan du legge inn den dimensjonen som du tror du vil ha. Da vil kalkulatoren vise om dette er innenfor +- 5% omkrets. Som er det loven krever. Som oftenst vil en greie å finne dekk innenfor +- 2%. Som eksempel om original er 205/55-16 og en prøver 215/55-17 så viser kalkulatoren +5.65% så det tilfellet er de for store. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2021 Svein M skrev (8 minutter siden): For å finne hvilke dekk som kan passe trenger du to ting. Det ene er diameteren på felgen, altså f.eks 17 tommer. Diameter på felg og dekk må være lik, altså 16 tommers dekk på 16 tommers felg osv. Det andre du trenger er hvilken dekkdimensjon som står i vognkortet ditt: bruker 205/55-16 her som eksempel. Så kan du gå til en dekkalkulator på nett, f.eks: Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil Så legger du inn original dekk dimensjonen i kalkulatoren. altså det som står i vognkortet. Også kan du legge inn den dimensjonen som du tror du vil ha. Da vil kalkulatoren vise om dette er innenfor +- 5% omkrets. Som er det loven krever. Som oftenst vil en greie å finne dekk innenfor +- 2%. Som eksempel om original er 205/55-16 og en prøver 215/55-17 så viser kalkulatoren +5.65% så det tilfellet er de for store. ja, jeg ser de er for store når jeg gikk på kalkulatoren. Takk, verdifull forklaring det. Jeg har kommet over Audi felger med dekk. Riktig nok er det med budgiving. Regner jeg må slå ut logoen før jeg monterer dekkene? vet ikke om Wolkswagen har sånne nye eller andre steder? Det er meldt snø i morgen, og jeg skulle gjerne fått skaffet brukte felger + dekk. Det andre settet som jeg har er 1500 km unna og i ett ventende flyttelass. Den avklareringen kommer først når jeg får meg jobb. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 Sjekk gjerne om det er 205/55-16 som står i vognkortet. Lenke til kommentar
stamkunde Skrevet 13. oktober 2021 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2021 Svein M skrev (Akkurat nå): Sjekk gjerne om det er 205/55-16 som står i vognkortet. ja, det står akkurat den størrelsen i vognkortet. Det er tilsvarende størrelse jeg har gitt bud på nå også. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. oktober 2021 Del Skrevet 13. oktober 2021 205/55-16 er det jeg ville foretrukket å bruke på denne bilen for vinterdekk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå