Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

audi felger

stamkunde

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (12 minutter siden):

er det bra at dekkene ikke er på felger?

Så lenge du lagrer de kaldt og tørt så er det ikke noe problem, koster litt å få tatt de av og legge de på igjen. 

Om du ikke har utstyr selv da. 

Hadde med brukte dekk til butikk og måtte betale ca 7-800 for å få de på

Fikk ofte tak i brukte dekk før, men koster såpass å legge de på at det er bedre å kjøpe nye.

Endret av Mechablast
Lenke til kommentar

For å finne hvilke dekk som kan passe trenger du to ting. Det ene er diameteren på felgen, altså f.eks 17 tommer.

Diameter på felg og dekk må være lik, altså 16 tommers dekk på 16 tommers felg osv.

Det andre du trenger er hvilken dekkdimensjon som står i vognkortet ditt: bruker 205/55-16 her som eksempel.

Så kan du gå til en dekkalkulator på nett, f.eks: Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil

Så legger du inn original dekk dimensjonen i kalkulatoren. altså det som står i vognkortet.

Også kan du legge inn den dimensjonen som du tror du vil ha. Da vil kalkulatoren vise om dette er innenfor +- 5% omkrets. Som er det loven krever. Som oftenst vil en greie å finne dekk innenfor +- 2%.

Som eksempel om original er 205/55-16 og en prøver 215/55-17 så viser kalkulatoren +5.65% så det tilfellet er de for store.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (8 minutter siden):

For å finne hvilke dekk som kan passe trenger du to ting. Det ene er diameteren på felgen, altså f.eks 17 tommer.

Diameter på felg og dekk må være lik, altså 16 tommers dekk på 16 tommers felg osv.

Det andre du trenger er hvilken dekkdimensjon som står i vognkortet ditt: bruker 205/55-16 her som eksempel.

Så kan du gå til en dekkalkulator på nett, f.eks: Dekkalkulator - Finn riktige dekk til din bil

Så legger du inn original dekk dimensjonen i kalkulatoren. altså det som står i vognkortet.

Også kan du legge inn den dimensjonen som du tror du vil ha. Da vil kalkulatoren vise om dette er innenfor +- 5% omkrets. Som er det loven krever. Som oftenst vil en greie å finne dekk innenfor +- 2%.

Som eksempel om original er 205/55-16 og en prøver 215/55-17 så viser kalkulatoren +5.65% så det tilfellet er de for store.

ja, jeg ser de er for store når jeg gikk på kalkulatoren. Takk, verdifull forklaring det. 

Jeg har kommet over Audi felger med dekk. Riktig nok er det med budgiving. Regner jeg må slå ut logoen før jeg monterer dekkene? vet ikke om Wolkswagen har sånne nye eller andre steder?

Det er meldt snø i morgen, og jeg skulle gjerne fått skaffet brukte felger + dekk. 

Det andre settet som jeg har er 1500 km unna og i ett ventende flyttelass. Den avklareringen kommer først når jeg får meg jobb. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...