ASW Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hvilken av disse har best lyd av : mp3 256kbs wma 96kbs waw Er mp3 langt unna waw når det gjelder lydkvalitet eller Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 I utgangspunktet: 1. WAV (forutsatt ripping fra CD) 2. MP3 3. WMA Skal dog legges til at også WAV kan ha ha forferdelig dårlig kvalitet, for WAV kan også lagres i lav bitrate. Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Wma skal da være bedre enn mp3 Greia med wma er jo at den kan lagres i lavere birate uten spesielle kvalitetstap. Hvis sammenligner samme filen i mp3 og wma i samme birate er jo wma bedre. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Wma skal da være bedre enn mp3 Greia med wma er jo at den kan lagres i lavere birate uten spesielle kvalitetstap. Hvis sammenligner samme filen i mp3 og wma i samme birate er jo wma bedre. Det gjelder kun ved lav bitrate. WMA er greit nok hvis du absolutt må ha små filer, men mp3 er bedre ved bitrate over ca. 128 (forutsatt en bra enkoder, som LAME). Hvis du vil ha små filer, vil jeg forresten anbefale Ogg Vorbis. Endret 8. januar 2004 av EasyRaider Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hvilken av disse har best lyd av :mp3 256kbs wma 96kbs waw Er mp3 langt unna waw når det gjelder lydkvalitet eller Såfremt mp3en er lagd på "skikkelig vis" vil ikke lydkvaliteten være langt unna wav, men det lønner seg å kjøre vbr ikke cbr, om du har vbr med gjennomsnittsstørrelse på 256 kbit/s (les alt preset extreme), vil du antakelig ikke merke forskjell på de fleste filer (mellom wav og mp3 altså), wma faller helt igjennom i forhold på 96 kbps, er ikke sammenlignbart engang med de to andre. AtW Lenke til kommentar
Sjefern Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Wma skal da være bedre enn mp3 Greia med wma er jo at den kan lagres i lavere birate uten spesielle kvalitetstap. Hvis sammenligner samme filen i mp3 og wma i samme birate er jo wma bedre. Det gjelder kun ved lav bitrate. WMA er greit nok hvis du absolutt må ha små filer, men mp3 er bedre ved bitrate over ca. 128 (forutsatt en bra enkoder, som LAME). Hvis du vil ha små filer, vil jeg forresten anbefale Ogg Vorbis. OK da har jeg misforstått litt Lenke til kommentar
ASW Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Hvordan gjør man sangene om til Ogg Vorbis. Så etter det jeg har forstått så er lyden på mp3 256kbs nert waw. Er AAC bra eller Er det mulig å få lavkvalitets filer til å få bedere lyd Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg driver en god del med musikk, og det skal være sagt at jeg er svært kresen på kvaliteten, og hører raskt forskjell på mp3 og waw. Jeg bruker for min del kun waw... Lenke til kommentar
NuB Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Ikke kompimer en fil som allerede er kompimert... Man mister data hver gang. Lenke til kommentar
Coffie=JavaCode Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 AAC er den beste sterkt komprimerte typen musik, er bedre enn mp3, mye bedre enn wma, men ukomprimert waw er forastt i en klasse for seg. Lenke til kommentar
fishlake Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg driver en god del med musikk, og det skal være sagt at jeg er svært kresen på kvaliteten, og hører raskt forskjell på mp3 og waw. Jeg bruker for min del kun waw... Du sier ingenting om bitrate. Påstår du virkelig at du hører forskjell uansett?! Jeg har et anlegg i øvre middelklasse (for noen sikkert "high end"), og hørte tidligere svært mye på musikk. Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke hører forskjell på skikkelig kodet mp3 i 128 Kbps og original-CD. Testet ved å la CD-brenneprogramm konvertere mp3-filer tilbake til CD Audio-format og veksle fram og tilbake mellom spor kopiert som wav-fil og fil som har vært innkodet som mp3. Det er mulig at forklaringen er så enkel at jeg er "for gammel" til å høre forskjell. Man mister jo evnen til å høre de høyeste frekvensene relativt tidlig, og det er kanskje der forskjellen er? Eller så hørte ikke jeg skikkelig etter, og visste ikke hva jeg skulle høre etter... Lenke til kommentar
NuB Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Amen! Vet ikke om folk "hører det de vil høre" men jeg skjønner meg heller ikke på bitrate-hysteriet. Forsøker kjøre høy bitrate, men det er mer på grunn av det psykiske, jeg tror ikke jeg hører forskjell i praksis. Å høre en godt kodet 128-bitrate-fil gir meg like mye som å høre fra cd.. Men, hver sine ører og hver sin smak, folk må få sette de kravene de vil. (og nei, jeg har ikke noe high-end anlegg...) Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hvordan gjør man sangene om til Ogg Vorbis.Så etter det jeg har forstått så er lyden på mp3 256kbs nert waw. Er AAC bra eller Er det mulig å få lavkvalitets filer til å få bedere lyd Ogg er ikke noen særlig vits å bruke IMHO, er omtrent like bra som mp3 på bitrates fra 128 og opp, AAC er bedre (men ikek kjempemye på høyere bitrates), MPC er vel best på høyere bitrates, men ikke særlig utbredt. AtW Lenke til kommentar
per.lund Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det er nok litt hysteri ute å går angående bitrate, men man hører fort forskjell mellom en mp3/wma fil på 56kbps å en mp3/wma fil på 128kbps å oppover. Min erfaring er at i fra 128kbps å oppover er det marginale kvalitetets forskjeller, men jeg ripper aldri musikk med dårligere enn 192kbps. Har testet nøye om jeg hørte forskjell på enn mp3 i 192kbps å en mp3 fil i 320kbps å hørte absolutt ingen forskjell......... Lenke til kommentar
DesertGlow Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det er nok litt hysteri ute å går angående bitrate, men man hører fort forskjell mellom en mp3/wma fil på 56kbps å en mp3/wma fil på 128kbps å oppover. Min erfaring er at i fra 128kbps å oppover er det marginale kvalitetets forskjeller, men jeg ripper aldri musikk med dårligere enn 192kbps. Har testet nøye om jeg hørte forskjell på enn mp3 i 192kbps å en mp3 fil i 320kbps å hørte absolutt ingen forskjell......... Det kommer litt ann på hva slags musikk det er, men stort sett er det ganske vesentlig forskjell på 128 og 192 kbps MP3. Dette hører du særlig godt på klassisk musikk, men også på vanlig pop/rock-musikk (gjerne på piano, symbaler osv). Mener selv at det er først fra 192 kbps og oppover at det begynner å bli minimalt med forskjell (selv om det også der er mulig å skimte forskjell hvis man er "lydekspert"). Men selvsagt, det er de som ikke hører forskjell på kasett og CD også... Lenke til kommentar
zZzZz Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg driver en god del med musikk, og det skal være sagt at jeg er svært kresen på kvaliteten, og hører raskt forskjell på mp3 og waw. Jeg bruker for min del kun waw... Du sier ingenting om bitrate. Påstår du virkelig at du hører forskjell uansett?! Jeg har et anlegg i øvre middelklasse (for noen sikkert "high end"), og hørte tidligere svært mye på musikk. Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke hører forskjell på skikkelig kodet mp3 i 128 Kbps og original-CD. Testet ved å la CD-brenneprogramm konvertere mp3-filer tilbake til CD Audio-format og veksle fram og tilbake mellom spor kopiert som wav-fil og fil som har vært innkodet som mp3. Det er mulig at forklaringen er så enkel at jeg er "for gammel" til å høre forskjell. Man mister jo evnen til å høre de høyeste frekvensene relativt tidlig, og det er kanskje der forskjellen er? Eller så hørte ikke jeg skikkelig etter, og visste ikke hva jeg skulle høre etter... Bitrate har selvfølgelig en god del å si, men jeg har nok etterhvert et ganske øvet øre.. Lenke til kommentar
Onkel Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg hører en klar forskjell helt opp til 256... LAME-kodet MP3 altså. Etter det trenger man (jeg) en eller annen grafisk framstilling av lyden (feks. høyt oppløst spectral view i Cool) for å merke forskjell, har i alle fall ikke sjans å høre forskjell lenger. Kuriositet: når LAME koder 320, kan man faktisk ikke lenger se forskjell i fra den originale wav-fila lenger heller. Etter mine standarder er lydbølgen da veldig, veldig nær å være identisk med originalen. Altså: null kvalitetstap, og 1:5 kompresjon... andre måter å beholde kvaliteten på som gir enda bedre kompresjon, noen? Lenke til kommentar
mozz Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Jeg må ærlig tilstå at jeg ikke hører forskjell på skikkelig kodet mp3 i 128 Kbps og original-CD. Testet ved å la CD-brenneprogramm konvertere mp3-filer tilbake til CD Audio-format og veksle fram og tilbake mellom spor kopiert som wav-fil og fil som har vært innkodet som mp3. Du kan jo ikke decode en mp3 fil til wave og forvente å høre forskjell! De er lydmessing identiske siden det som blei fjerna når den blei komprimert til mp3 ikke kommer tilbake når den blir gjort om til wave igjen. Lenke til kommentar
xthal Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 (endret) edit: bah, leste feil Endret 9. januar 2004 av xthal Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Når det gjelder bruk av vbr så har jeg blitt litt mer skeptisk. Brukte dette tidligere og det fungerte forsåvidt greit. Nå har jeg sluttet helt med det etter at jeg leste at bruk av vbr kunne skape problemmer i bilstereo som spiller av mp3. Dersom man ikke har noen planer om å spille mp3 i bilen eller ikke merker noe til disse "problemmene" så er det jo ingen fare. Jeg for min del liker å spille litt SAFE PS! Jeg leste dette i bruksanvisningen til min egen bilstereo så jeg har ingen link. Dere får heller tro meg på mitt ord. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå