Gå til innhold

Hvilken HDMI-switch? 4K@60Hz. Lydplanke på ARC

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har en LG TV med kun tre HDMI-innganger. Sonos lydplanke på ARC (hdmi 2). Twe på hdmi 1 og AppleTV på hdmi 3. PS5 mangler jeg inngang til. Hvordan løser jeg dette uten (evt. med minimalt) tap av bilde/lydkvalitet? 

Etter min forståelse trenger jeg en HDMI-switch. Jeg er opptatt av godt bilde, og har bla. tatt meg råd til en av LGs oled-skjermer (C8). Grunnet midlertidig Oslo-opphold bor jeg i leilighet uten mulighet til å sette opp 5.1 systemet mitt via hjemmekino-forsterkeren. Instedet bruker jeg en Sonos lydplanke som er tilkoblet ARC (hdmi 2) for best mulig lyd i nåværende situasjon. Et krav er 4k@60Hz. 

- Vil lyden fungere uproblematisk med eg. Twe og AppleTV tilkoblet switchen, via TV/ARC og ned til lydplanken? 

- Ettersom jeg ønsker lavest mulig input-lagg på PS5 en, bør prioritere å koble denne direkte i TVen, i stedet for via switchen?

- Hvilken HDMI-switch anbefaler dere? Kom gjerne med anbefalinger i forskjellige prisklasser, eg. 1000, 2000 og 3000. Verdt høyere pris?

På forhånd takk for hjelpen!

Endret av Anterialis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

http://www.aliexpress.com/item/32849519375.html

Den lar deg velge 1 av 4 HDMI innganger til å gå inn i 1 HDMI port på TV. ARC systemet ditt funker akkurat som før.

For min del henter jeg ut S/PDIF fra TV til en DAC, så bruker ikke ARC. For flerkanal trenger man eARC-støtte.

Pass på å unngå switcher som bare støtter HDMI 1.4 og som utgir seg for å støtte "2.0". De finnes de også.

Lenke til kommentar

Har en sånn selv da man alltid trenger flere HDMI-innganger enn TV-apparatet støtter. Selve boksen er i alu, men fjernkontrollen er plastic fantastic. Skal du ha tilsvarende i Norge kan du anta at det blir dyrere og dårligere hvis du finner noen som fører dette utenom spesialforretninger som jobber mest mot industrien.

Et tips er å la PS5 gå direkte i TV og heller la lav-interaktive dingser gå via switch i fall du får ekstra forsinkelse.

Edit: Du får ikke noe tap i.o.m at HDMI er fulldigitalisert, men noe utstyr kan ha varierende grad av forsinkelse selv om dette normalt er temmelig ubetydelig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...