Harald Brombach (digi.no) Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Bilprodusentene taper milliarder på brikkemangelen. Får ikke hjelp til å fortsette som før av Intel Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 ... Så intel vil presse industrien over i nye, mindre utprøvde og (muligens) mindre pålitelige komponenter. Kan være verd å nevne at bilindustrien har sin egen sertifiseringstandard, AEC, for å sikre robuste komponenter og kvalitet. De tar kvalitet seriøst. Det virker ikke som at Intel gjør det samme - de vil masseprodusere den samme komponenten i størst mulig volum slik at de kan tjene mest mulig penger. Jeg har lurt litt på hvordan Intel (og andre) skal klare å tjene penger på fabrikker i Europa. Det lurer tydeligvis de litt på også, da jeg tolker dette som at de kun er interessert i å lage masseproduserte komponenter som gir maksimal profitt. (Altså: Billige leketøykomponenter med minst mulig kvalitets-testing og høyest mulig toleranser) Dette blir veldig interessant å følge med på. Blir det sånn at man man må til Kina for kvalitetskomponenter og til Europa for masseprodusert "dritt" ? 1 Lenke til kommentar
oppat Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Jeg synes ikke Intel sitt syn er spesielt rart. Ingen bygger en oljeplattform basert på tegninger fra 70-årene eller en bil basert på 80-talls teknologi. Det at bilprodusenter ikke har evaluert risikoen de har på teknologisiden er deres eget problem. Jeg kan ikke helt se for meg den lederen innen bilindustrien som ikke har gjort denne analysen selv. Selvfølgelig må de kontinuerlig konstruere nye kretskort og gjøre sertifisering av nye komponenter. Hvordan kunne de anta at dette ikke var nødvendig? 1 Lenke til kommentar
Ano__Nym Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Bortsett fra Audi, VW og Skoda da, når de bygger elbil... Hoho.. Tesla får brikkene de trenger, men de er nok heller på prosessorer som er under 10 nanometer chipper Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Intel er eksperter på å endre teknologi og design en gang i året. Da masseproduserer de store volum, men maksimalt i et år. Deler som ikke rekker å bli solgt i løpet av året blir verdiløse. Bilfabrikantene forsøker å endre bilmodellene minst mulig, og produserer ofte det samme produktet i 5 år. De har krav til å kunne levere reservedeler i mange år, og deler kan selges til full pris i 20 år. Riktignok skjer det endringer med skiftet fra fossilbiler til elbiler, men jeg ville ikke satset på Intel som løsningen på dagens problemer i bilindustrien. Lenke til kommentar
PWDQNAV4 Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 Bilindustrien kommer nok ikke til å fire på kvalitetskravene sine. Men de kan komme til å måtte betale mer enn de har vært vant til, og de vil bli nødt til å kvalifisere noen nye leverandører og nye brikker. Det er for øvrig feil å anta at nyere brikker er mindre pålitelige enn gamle. Dårlige design kan lages i gamle prosesser også. Nye prosesser reduserer kostnaden per transistor, noe som gjør det mulig å legge inn ekstra kretser for feilretting, produksjonstest etc. Designkostnadene for de mest avanserte nodene er skyhøye, det er derfor veldig om å gjøre å unngå feil i designet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå