Gå til innhold

Tre eiere: Dette irriterer vi oss over og dette er bra med Tesla Model Y


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Eneste negative jeg har opplevd så langt er noe høyere hvining i fra motorer og slappere bunn akselerasjon (kommet fra performance model 3). Ellers er alt super bra. Men én kan jo alltid forbedre en del ting selv om jeg synes det er bra slik det er nå:

-støy

-stivhet

Er det Model Y Performance du sammenligner med? 

Er det mer støy i Model Y sammenlignet mot Model 3?

Lenke til kommentar

Ikke oppdatert kart fører til overraskende bremsing? Er det virkelig sånn at bilen bestemmer hvor fort du skal kjøre, avhengig av fartsgrensen?

Selv har jeg nå hatt min Jaguar i-Pace i tre år, 62000 km, og der er det ikke mye unødig skrubbing!

Ellers er jeg skremt av å høre om den umulige kommunikasjonen med Tesla service.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
ErikBrewer skrev (34 minutter siden):

Ellers er jeg skremt av å høre om den umulige kommunikasjonen med Tesla service.

Du mener sånn som det var enkelte steder for 2 - 3 år siden? Ja det var for dårlig. Det er heldigvis rettet opp i nå, selv om det nok kan forekomme uheldige situasjoner nå også. Det gjelder jo alle merker.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Awd, performance er ikke tilgjengelig enda.

Åja. Er trolig hovedsaklig sammenligning mellom Performance og AWD som er grunnen til lavere støy, men virket litt rart at du hører mer støy fra motorene. Kanskje det er en garanti sak? Er det høyfrekvent elektro støy, eller mer typisk girboks støy?

Model Y Performance oppfyller muligens stivhet ønsket ditt. 

Ellers er det verdifull tilbakemelding med tanke på du er blitt godt vant med de vanlige godene/plagene som Model 3 har, og ikke blir farget av dette - og derfor kan fokusere på nye goder/plager :)

Har du mer detaljer om hva som er bedre og verre med Model Y vs Model 3 (bortsett fra størrelse så klart), eller er de ellers så godt som like?

Lenke til kommentar
keramikklampe skrev (3 timer siden):

Åja. Er trolig hovedsaklig sammenligning mellom Performance og AWD som er grunnen til lavere støy, men virket litt rart at du hører mer støy fra motorene. Kanskje det er en garanti sak? Er det høyfrekvent elektro støy, eller mer typisk girboks støy?

Model Y Performance oppfyller muligens stivhet ønsket ditt. 

Ellers er det verdifull tilbakemelding med tanke på du er blitt godt vant med de vanlige godene/plagene som Model 3 har, og ikke blir farget av dette - og derfor kan fokusere på nye goder/plager :)

Har du mer detaljer om hva som er bedre og verre med Model Y vs Model 3 (bortsett fra størrelse så klart), eller er de ellers så godt som like?

Det er forskjellige motorer, og det er elektro støy. Enten pga motorer eller inverter, usikker på om den er lik.jeg vill ikke ha stivere bil:p

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (8 timer siden):

Noen som har orket å lide seg gjennom denne podcasten for å høre hva de tre irriterende tingene skulle være?

Jeg har. Det meste går vel på levering, hengerfester og dekk, dårlig kommunikasjon osv

Ellers var også fantom bremsing, ikke gode seter, lav bakkeklaring , liten nyttelast et tema, samt tilkobling av annet enn iphone

Ellers er det litt forunderlig at ingen har testet bilen før de fikk den. Mye at irritasjonsmomenter kunne vert avslørt ved å prøvekjøre bilen før kjøp

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Jeg har. Det meste går vel på levering, hengerfester og dekk, dårlig kommunikasjon osv

Ellers var også fantom bremsing, ikke gode seter, lav bakkeklaring , liten nyttelast et tema, samt tilkobling av annet enn iphone

Ellers er det litt forunderlig at ingen har testet bilen før de fikk den. Mye at irritasjonsmomenter kunne vert avslørt ved å prøvekjøre bilen før kjøp

Rart, fantom bremsing er totalt fraværende i min. Har jo ikke radar så virker å ha løst så og si alle casene for min del. Opplevde ikke store problemer med 3'en med radar heller, men ett par i uken ble det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 timer siden):

Tror det har med gamle kart å gjøre. Leser den trafikkskilt?

Ja det kan hende, altså at den har feil fart. Men der er ikke fantom bremsing i mine øyne. Da bremser den 'normalt' ned for å senke fartsgrensen. Det er relativt behagelig. Men med radar kan den missforstå plasseringen av objekter i nærheten å bråbremse. Det kan være sykt ubehagelig. Men heldigvis ikke opplevd uten radar:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (16 timer siden):

Ellers er det litt forunderlig at ingen har testet bilen før de fikk den. Mye at irritasjonsmomenter kunne vert avslørt ved å prøvekjøre bilen før kjøp

Ganske normalt på nye modeller er det ikke? Jeg har en kamerat som bestilte BMW iX for flere måneder siden og det er ikke før siste ukene at utvalgte motorjournalister har fått prøve den. Han har definitivt ikke prøvd den.

Om du kjenner merket fra før er jo usikkerheten mindre, uansett om merket heter Tesla eller BMW.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (På 29.9.2021 den 9.33):

Noen som har orket å lide seg gjennom denne podcasten for å høre hva de tre irriterende tingene skulle være?

Jeg gjorde det faktisk denne gangen, og må si kvaliteten på denne, var himmelhøyt over vanlig nivå, takket være gjestene og at denå ikke mtte tenke seg om så mye for å vite hva de skulle snakke om og spørre om. Det forteller dog ikke om nivået, for dette var en "kaffeslaberas" der de egntlig ikke kom med noe interessant, men pekte på ting som allerede var kjent.

Det eneste som overrasket, var at de alle hadde skaffet seg en Tesla, de fleste den nye TMY, mens han som hadde kjøpt seg ID.3, faktisk har en TM3.

ErikBrewer skrev (På 29.9.2021 den 10.46):

Ikke oppdatert kart fører til overraskende bremsing? Er det virkelig sånn at bilen bestemmer hvor fort du skal kjøre, avhengig av fartsgrensen?

Selv har jeg nå hatt min Jaguar i-Pace i tre år, 62000 km, og der er det ikke mye unødig skrubbing!

Ellers er jeg skremt av å høre om den umulige kommunikasjonen med Tesla service.

Når man navigerer etter kart (navigate om autopilot), så kan man ha den til å justere fart etter fartsgrensene. Når den da feilaktig leser et skilt til langt lavere (eller høyere) fart enn den kjører etter nå, eller kart data ikke stemmer med skiltet, så vil den senke eller øke farta etter dette.

Noen ganger "oppdager" den dette så seint, at det blir en ganske brå fartsredusering. OM det i de tilfellene er så ille at det faller inn under fantombremsing-begrepet, er det en viss diskusjon på. 

Herman Ellingsen skrev (På 29.9.2021 den 11.40):

Kunne TU være så vennlige å gjengi innholdet med tekst, slik at vi med podcast-allergi også kan få innsyn i en ellers spennende tematikk? På forhånd mange takk :)

Dette er noe de burde gjøre til alle disse podcastingene, så helt enig. Men denne var bare litt kjedelig å høre på, og ikke grufullt ulidelig som normalt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...