Gjest 7b164...b20 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 I et borettslag vi er tilknyttet ble det for ti år siden vedtatt og pusse opp badene. Det ble i den forbindelse tatt opp felles lån hvor alle andeler skulle belastes likt da alle badene er tilnærmet like store selv om det er stor forskjell på arealet på leilighetene. Vi belastes for dette lånet med en egen post på husleien uavhengig av størrelsen på leilighetene. Saken er at rentene var mye høyere for ti år siden og overskuddet etter rentenedgangen blir tilbakeført vår felles formue og beregnet iht. areal, og det er her jeg mener feilen ligger. De små leilighetene skal vel bli tilført eksakt samme beløp som de store, eller tar jeg feil i måten jeg tenker på? Vil det være belegg for å kreve en justering i regnskapet hvor dette tydeliggjøres med separate kontoer for dette lånet i forhold til øvrig formue/gjeld og beregnes på nytt for disse ti årene som er gått? Anonymous poster hash: 7b164...b20 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 Er situasjonen slik at dere belastes samme tilleggsbeløp på husleien selv om kostnaden det tilleggsbeløpet skal dekke er lavere? Lenke til kommentar
Gjest 7b164...b20 Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 krikkert skrev (4 timer siden): Er situasjonen slik at dere belastes samme tilleggsbeløp på husleien selv om kostnaden det tilleggsbeløpet skal dekke er lavere? Ja, det stemmer. Lånerenten er som nevnt gått ned uten at tilleggsbeløpet eller antall år lånet er på har blitt endret. Anonymous poster hash: 7b164...b20 Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 I så fall må tilleggsbeløpet også settes ned. Man kan ikke opprettholde en felleskostnad som er særskilt utmålt for å dekke en spesifikk kostnad når denne kostnaden reduseres eller faller bort, og overskuddet tilfaller ikke borettslaget. 2 Lenke til kommentar
nor.jorgen Skrevet 7. oktober 2021 Del Skrevet 7. oktober 2021 On 9/28/2021 at 12:42 PM, Guest 7b164...b20 said: I et borettslag vi er tilknyttet ble det for ti år siden vedtatt og pusse opp badene. Det ble i den forbindelse tatt opp felles lån hvor alle andeler skulle belastes likt da alle badene er tilnærmet like store selv om det er stor forskjell på arealet på leilighetene. Vi belastes for dette lånet med en egen post på husleien uavhengig av størrelsen på leilighetene. Saken er at rentene var mye høyere for ti år siden og overskuddet etter rentenedgangen blir tilbakeført vår felles formue og beregnet iht. areal, og det er her jeg mener feilen ligger. De små leilighetene skal vel bli tilført eksakt samme beløp som de store, eller tar jeg feil i måten jeg tenker på? Vil det være belegg for å kreve en justering i regnskapet hvor dette tydeliggjøres med separate kontoer for dette lånet i forhold til øvrig formue/gjeld og beregnes på nytt for disse ti årene som er gått? Anonymous poster hash: 7b164...b20 Enig i tankegangen din. De pengene som har gått til å betale tillegget for badet, skal kun brukes til å håndtere renter og avdrag knyttet til lånet for badet. Et "overskudd" som følge av renten har gått ned uten at tillegget har blitt justert tilsvarende skal ikke gå inn i borettslaget øvrig økonomi eller benyttes etter fellesbrøken. For å gjøre en slik styring lettere er det vanlig å opprettet et eget lån tilsvarende beløpet som tillegget skal dekke. Dette lånet kommer da på siden av det vanlige felleslånet som er fordelt etter fellesbrøken og betales via felleskostnadene. Har styret og forretningsfører ikke vært forutseende nok, så har dere et stort felleslån. Det er ikke noe i veien for det, men det gjør ting mer upraktisk med tanke på å få god oversikt og rettferdig fordeling etterhvert som renten går opp og ned. Kan man få rettet opp dette? Ja, hvis styret er interessert i det, men dette treffer en del prinsippielle spørsmål som rett og slett mange ikke forstår. Hvis dette har vært et sammensurium i 10 år med dårlig oversikt, så kan det også være veldig krevende for styret å få god oversikt og ikke minst gjøre de riktige renteberegningene gjennom 10 år. Kan du kreve å få det rettet? Usikker, særlig med tanke på hvor langt tilbake i tid man kan kreve tilbakebetalt. Mange krav forfaller etter tre år. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Jeg setter også spørsmålstegn på at alle skal betale likt. Det er ganske urimelig at de med minst bad skal betale for det ekstra arealet de med størst bad har. Lenke til kommentar
Automatikeren Skrevet 8. oktober 2021 Del Skrevet 8. oktober 2021 Dragen skrev (4 timer siden): Jeg setter også spørsmålstegn på at alle skal betale likt. Det er ganske urimelig at de med minst bad skal betale for det ekstra arealet de med størst bad har. Du misforstår. Badene er like store. Det er leilighetene som er forskjellig størrelse på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå