Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Sølt parafin på betong

Anbefalte innlegg

Hei, trenger litt hjelp til å fjerne parafinlukt.

Hadde en gammel parafinovn som jeg fjernet nå i helgen, klippet røret med parafin og det var selvsagt ikke tømt så det rant ut over betongen der peisen sto.

Kjappet meg å tørke opp så godt jeg kunne og vaske over med zalo, men nå flere dager senere STINKER det fortsatt noe så inn i helvetes parafin.

Vasket over en gang til, forsøkt å strø natron over ett døgn, og vasket nå med litt eddik i vann.

Andre tips til hvordan jeg kan få fjernet denne lukten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikkert unødvendig å nemne, men problemet er at parafinen har trekt ned i betongen. Det er derfor vanskeleg å kome til med vasking.

Så fyrst og fremst, kor stort er problemet? Det kan godt være at du skal vurdere å kontakte saneringsfirma med ein gong for å få profesjonell hjelp og utstyr. Sjekk om du har dekning for dette på forsikringa.

Om du skal prøve litt meir sjølv.
I kva rom stod parafinomnen? Den enklaste løysinga er å sørge for god lufting og ta tida til hjelp, sjølv om det tek litt tid så vil lukta dampe av etterkvart.

Du bør vaske vekk så mykje du klarer. Zalo var ein god plan.
Deretter bør du tørke ut mest mulig, her kan du godt bruke sagmask eller talkumpulver, eller endå betre spesialprodukt for å suge opp oljesøl.

Om muligheitene for utlufting er dårlege så må du nok innom ozonbehandling, eventuelt prøve kjerringrådet med å sette ut skåler med eddik til å absorbere lukta.
Utan at eg har prøvd det sjølv så veit eg også at det finnes noko som heiter sanitærvæske som er spesielt utvikla for å fjerne stygg lukt. Ofte solgt på jernvarehandelen og andre som selg tilbehør til septikktankar og liknande.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...