Gjest Baardsen Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Heisann folkens, Ok, hvor mange av dere vanlig dødelige der ute er det som åpner opp de gamle utdaterte tv tunerne deres og fjerner hardddisken inni for å ta vare på det dere har av opptak etc. før dere kaster resten av tuneren i søpla? Hadde meg litt morro i går kveld og åpnet opp to eldre canal digital tunere jeg har hatt liggende en GOD stund og tok like så greit å nappet ut hard diskene. Ikke gjort dette før men blir for dumt å bare kaste hele greia med alle de tv gamle opptakene etc. Ser ut som det er SATA porter på de akkurat slik som med vanlige pc harddisker men usikker på om det går an å koble disse opp mot tv. Tenker at det sikkert er mange som bare kaster hele tuneren uten å ta vare på harddisken inni og det er jo litt synd. Noen som? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Kobler du en harddisk til en tv nå for å ta opptak så blir jo opptaket kryptert så jeg har vanskelig for å se for meg at du får spilte av opptakene sånn helt uten Widerøe. Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 28. september 2021 Forfatter Del Skrevet 28. september 2021 8 hours ago, ilpostino said: Kobler du en harddisk til en tv nå for å ta opptak så blir jo opptaket kryptert så jeg har vanskelig for å se for meg at du får spilte av opptakene sånn helt uten Widerøe. 8 hours ago, ilpostino said: Kobler du en harddisk til en tv nå for å ta opptak så blir jo opptaket kryptert så jeg har vanskelig for å se for meg at du får spilte av opptakene sånn helt uten Widerøe. De er jo verdt noen kroner de harddiskene er de ikke? Dumt å slenge slikt i søpla selv om det ikke er SSD teknologi. Det er vel ikke rare fantasien man skal ha for å koble harddisken opp mot en eller annen datamaskin så lenge man har en SATA kabel liggende på lur. Kun jeg som er gal nok til å bryte meg inn i gamle tv tunere å nappe ut harddiskene...ingen?? Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Du er ikke den eneste nei, og nei så veldig mye er de ikke verdt og hadde jeg hatt en slik tuner hadde jeg nok tatt ut hdd og brukt til andre ting, men jeg kjøper og oppgraderer hele tiden, sånn at jeg ikke taper så mye penger på elektronikk. Ellers så driver visstnok Tiktokkerne med slike ting. Endret 28. september 2021 av Dragonlove Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Boksen du tar harddisken ut av har kryptert innholdet, som kun kan spilles av med boksen. 1 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 28. september 2021 Forfatter Del Skrevet 28. september 2021 53 minutes ago, Kjell Olaf Winther said: Boksen du tar harddisken ut av har kryptert innholdet, som kun kan spilles av med boksen. Har jeg ikke som eier rett på en slags kode for å se mine egne opptak? Ja altså rent formelt sett altså. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Har vært borti at boksene til VIASAT krever kodekort koblet i for å kunne se opptak gjort på boksen. Dette var ikke tilfelle på Sagem-boksen (hårføneren) til Canal Digital. Diskene som står i slike tunere er normal bare å formattere på PC/Mac da de ikke er låst på noe vis, men som sagt kan du ikke hente ut videofiler av dem på noen enkel måte. Dette er nok for å beskytte innholdet. Endret 2. oktober 2021 av vidor 1 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 29. september 2021 Forfatter Del Skrevet 29. september 2021 (endret) 6 hours ago, vidor said: Har vært borti at boksene til VIASAT krever kodekort koblet i for å kunne se opptak gjort på boksen. Dette var ikke tilfelle på Sagem-boksen til Canal Digital. Diskene som står i slike tunere er normal bare å formattere på PC/Mac da de ikke er låst på noe vis, men som sagt kan du ikke hente ut videofiler av dem på noen enkel måte. Dette er nok for å beskytte innholdet. Ok så dette her handler egentlig om datalagring og personvern? Du verden så tungvint denne digitale verden har blitt. Endret 29. september 2021 av Gjest Baardsen Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Gjest Baardsen skrev (59 minutter siden): Ok så dette her handler egentlig om datalagring og personvern? Du verden så tungvint denne digitale verden har blitt. Nei, det handler om å beskytte åndsverk. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Gjest Baardsen skrev (8 timer siden): Har jeg ikke som eier rett på en slags kode for å se mine egne opptak? Ja altså rent formelt sett altså. Nei. Du eier ikke opptakene, derfor er de kryptert. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Som flere sier er opptakene kryptert, noen TV selskap blokkerer også opptakene på harddisk når man sier opp. Noen HDD har også stått på nesten 24/7. Da den har buffret sendinger all tid dekoder er på. Dermed er levetid et tema angående gjenbruk. Man må tilbake til tiden da man kjøpte opptaker selv (ikke fra TV leverandør) angående å eie sine opptak selv. Altså på VHS kassett, DVD eller HDD fra før 2010. Ta vare på dekoder og spill av fra den, men opptak vil låses etter en viss tid. Man har ingen frihet på opptak lenger. Endret 29. september 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Dragonlove Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 plankeby skrev (1 time siden): Som flere sier er opptakene kryptert, noen TV selskap blokkerer også opptakene på harddisk når man sier opp. Noen HDD har også stått på nesten 24/7. Da den har buffret sendinger all tid dekoder er på. Dermed er levetid et tema angående gjenbruk. Man må tilbake til tiden da man kjøpte opptaker selv (ikke fra TV leverandør) angående å eie sine opptak selv. Altså på VHS kassett, DVD eller HDD fra før 2010. Ta vare på dekoder og spill av fra den, men opptak vil låses etter en viss tid. Man har ingen frihet på opptak lenger. Man eide ikke sine egne opptak da heller, man kunne/kan for eksempel ikke videreformidle opptak gjort av en tv kanal for eksempel, så dette er litt i gråsonen på en måte. "En produsent av lydopptak og film har enerett til å råde over opptaket" Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_3-7#§58 Lenke til kommentar
Gjest Baardsen Skrevet 29. september 2021 Forfatter Del Skrevet 29. september 2021 2 hours ago, Dubious said: Nei. Du eier ikke opptakene, derfor er de kryptert. Du verden her skjønner jeg hvor veien bærer. Gi meg heller noen gamle VHS opptakskasetter som jeg ihvertfall liksom eier innholdet på. Men er det slik at om jeg kobler opp en av disse eldre HDD`ene til min nyeste CD tuner, vil de da gå an å se opptakene? Om ikke det er mulig så skjønner jeg lite. 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Tuner-boks produsentene prioriterer neppe dette, men du kan kanskje flytte en harddisk til en boks av samme type, gitt at boks-serienr ikke er en del av kyperingen på det som lagres. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 (endret) Dragonlove skrev (2 timer siden): Man eide ikke sine egne opptak da heller, man kunne/kan for eksempel ikke videreformidle opptak gjort av en tv kanal for eksempel, så dette er litt i gråsonen på en måte. "En produsent av lydopptak og film har enerett til å råde over opptaket" Kilde: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2018-06-15-40/KAPITTEL_3-7#§58 Det er sant. Poenget var at før eide man sin personlige kopi av TV-opptak til evig. Det var ingen mekanismer som gjorde opptaket ubrukelig etter viss til, eller strenge vilkår om begrensninger. I dag har man opptak på begrenset lånt tid, alt fra måneder til noen år. Selv om man velger å lagre og at opptaket ikke skal slettes automatisk senere, så vil opptaket en dag låses. Noen ganger tas opptak bort uten varsel også. Merker det særlig nå med Altibox (på enkelte kanaler). Oftere tillates ikke opptak heller. Til evig tid menes, som med alt som er lagret et sted, så lenge lagringsenheten varer. Endret 29. september 2021 av plankeby 1 Lenke til kommentar
Kjell Olaf Winther Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 16 hours ago, Gjest Baardsen said: Har jeg ikke som eier rett på en slags kode for å se mine egne opptak? Ja altså rent formelt sett altså. Du eier jo boksen. Den inneholder koden. Sånn har det fungert for disse boksene bestandig. Og «dine opptak» er jo ikke private filmer, men opptak eid av kringkaster eller eier av serier/filmer. Kopibeskyttelse. Hvis du eller dine barn/slektninger er på et opptak fra norsk TV=Nrk osv. så må du spille det av fra boksen og ta det opp fra TV med din mobil eller et annet kamera. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 On 9/29/2021 at 4:52 PM, Kjell Olaf Winther said: Kopibeskyttelse. Hvis du eller dine barn/slektninger er på et opptak fra norsk TV=Nrk osv. så må du spille det av fra boksen og ta det opp fra TV med din mobil eller et annet kamera. Nja, eller sette oppløsningen til 576i, for da vil HDCP som regel være deaktivert for HDMI, eller at analoge utganger (SCART) er aktivert, og så gjøre et opptak via egnet utstyr. Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 On 9/29/2021 at 12:20 PM, plankeby said: Det er sant. Poenget var at før eide man sin personlige kopi av TV-opptak til evig. Det var ingen mekanismer som gjorde opptaket ubrukelig etter viss til, eller strenge vilkår om begrensninger. I dag har man opptak på begrenset lånt tid, alt fra måneder til noen år. Selv om man velger å lagre og at opptaket ikke skal slettes automatisk senere, så vil opptaket en dag låses. Noen ganger tas opptak bort uten varsel også. Merker det særlig nå med Altibox (på enkelte kanaler). Oftere tillates ikke opptak heller. Til evig tid menes, som med alt som er lagret et sted, så lenge lagringsenheten varer. Flere elementer som påvirker her. Eks. Altibox lagrer alt i skyen, og ønsker vel ikke at arkivet der skal bli for stort etter hvert gjennom at en del kunder har en del liggende som aldri slettes. Mest sentralt er imidlertid kravene fra TV-kanalene, som igjen har krav fra de som eier innholdet (studioer o.l.). Lenke til kommentar
NULL Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 On 9/29/2021 at 11:06 AM, Gjest Baardsen said: Men er det slik at om jeg kobler opp en av disse eldre HDD`ene til min nyeste CD tuner, vil de da gå an å se opptakene? Om ikke det er mulig så skjønner jeg lite. Nei, det vil ikke fungere. Fordi det er designet til å ikke fungere slik. Lenke til kommentar
plankeby Skrevet 1. oktober 2021 Del Skrevet 1. oktober 2021 (endret) NULL skrev (17 minutter siden): Flere elementer som påvirker her. Eks. Altibox lagrer alt i skyen, og ønsker vel ikke at arkivet der skal bli for stort etter hvert gjennom at en del kunder har en del liggende som aldri slettes. Mest sentralt er imidlertid kravene fra TV-kanalene, som igjen har krav fra de som eier innholdet (studioer o.l.). Ja. Så med å gå over til kun nettsky fratas kundene mulighet til å ha opptak over mange år på egen HDD. Det er tross alt mange TV sendinger som ikke er serier og film man kan skaffe på annen måte senere. Selv i nettsky vil jo mange program linkes til flere titall eller hundre som har dette som "lagret opptak". Eldre opptak i nettsky komprimeres hardere etter viss tid har jeg merket hos Altibox. Innleggene repeterer hverandre noe nå. Så vi er alle enige. Nå styrer TV leverandør dine opptak mer, før hadde man det på et fysisk format VHS eller DVD med varighet så lenge mediet varte. Det finnes en mulighet. Noen tunere til bakkenett uten kort, tar opptak helt ukyptert på ekstern HDD eller minnepenn, i vanlig Windows format. Bare åpne kanaler i bakkenett. Endret 1. oktober 2021 av plankeby Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå