Gjest e6e86...292 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Hei. Vet ikke helt hva jeg forventer med å poste her, men kan godt tenkes noen har opplevd liknende og har noen tips. Kan begynne med symptomforløp: Sliten, umotivert (typ det å rydde huset føles ut som jeg skal manne meg opp til maratonløping), ingenting er spesielt gøy. Bruker kanskje 15-20 min bare på å komme meg opp av sengen fordi jeg egentlig bare vil bli liggende. Beskrivelsen over er på en dårlig dag, det kan være ålreite dager også. De består mye av det samme, bare at symptomene kommer litt senere på dagen. Dvs kan føle motivasjon og slikt, feks til jobb, men rundt 11-13 tiden føles jeg bare død innvendig. Så... Hva har jeg forsøkt? Har jobbet meg igjennom helsevesenet de siste 10 årene, hvor det startet med test for søvnapne, operert mandler for søvnapne. Hjalp det? Tja, noe... Så, forsøkt heksedoktor hvor jeg gikk 1 år uten gluten, sukker og melk, samt på en del vitaminer. Kalles vel funksjonell medisin, men burde het overpriset heksedritt.. Anyway. Merket nada forskjell og kastet bort et år og masse penger. Deretter var det offentlig helsevesen igjen som hintet til depresjon. Har aldri tenkt at jeg var deprimert for var ikke spesielt trist, bare lei og sliten. Dog etter googling skjønte jeg jo at det kunne være en mulighet. Gikk 4 år til psykolog, 6 mnd gruppebehandling, forsøkte to forskjellige antidep. WEllbutrin merket jeg nada av, absolutt ingenting. Cipralex ble jeg død av, satt bare å stirret tomt i veggen og eksisterte ikke mer. Har selvsagt også tatt blodprøver hos lege for å sjekke vitaminer og slikt og i følge legen er de helt normale. Eneste jeg selv stusser litt på er hormonnivået, har ganske høyt SHBG som gjør at fritt testosteron blir senket. Testosteronnivået mitt er ålreit og godt innenfor, fritt test er derimot helt på nedre sjiktet. Holder personlig en liten knapp på det, men enn så lenge er det ikke lavt nok til at noen leger vil prøve ut medisiner for det. Kan kanskje være like greit for starter man først på hormonbehandling er man jo på det 4 life. Mitt siste prosjekt i søken på hva FAEN som er galt med meg er faktisk ADHD. Har hele livet tenkt at ADHD, da er man ultrahyper og klarer omtrent ikke sitte stille. Aldri følt det gjaldt meg, men en dag jeg var DYPT begravet i kaninhullet på internett etter søken på mine symptomer dumpet jeg innom ADHD, eller ADD som noen kaller det. Der kjente jeg meg igjen i en del og gikk til fastlegen med dette. Han henviste meg videre til spesialist og sa det absolutt var noe vi burde se nærmere på. Vel, der har det riktignok stoppet litt opp da disse spesialistene har ventetid på 500 millioner år. Så, i mellomtiden driver jeg å undersøker hva annet jeg bør se på. Kanskje gå tilbake til psykolog og se om det kan hjelpe med annen type terapi. Eventuelt andre tips? Noen som har hatt liknende symptomer og kommet bedre ut av det? Merker det begynner å tære en del på nå. Anonymous poster hash: e6e86...292 Lenke til kommentar
Gjest 27a21...239 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 En ting jeg lurer på, hva med trening, trener du mye kroppen fysisk. Og i tilfelle om hvordan kroppen og humøret reagerer på dette. Anonymous poster hash: 27a21...239 Lenke til kommentar
Gjest e6e86...292 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Gjest 27a21...239 skrev (Akkurat nå): En ting jeg lurer på, hva med trening, trener du mye kroppen fysisk. Og i tilfelle om hvordan kroppen og humøret reagerer på dette. Anonymous poster hash: 27a21...239 Ja, har trent jevnt og trutt siden 2004. Trener for det meste med vekter og det er noe jeg har likt og liker mesteparten av tiden, selv om det er perioder jeg er drit lei. Vet ikke helt hvor mye trening faktisk har hjulpet meg, men merker godt på kroppen de periodene under korona jeg ikke trente hvor vondt jeg får. Så, dette er noe jeg kommer til å fortsette med Anonymous poster hash: e6e86...292 Lenke til kommentar
Gjest 27a21...239 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Jeg vil anbefale deg å trene regelmessig. Helst kondisjonstrening eller å gå, men alt som gir kroppen litt bevegelse er bedre enn ingenting. Spesielt om har en ganske stillesittende hverdag så er det lurt å gå en tur hver dag eller annen mosjon. Ellers er det lurt å ha en plan. Ha gjerne en ukeplan om når du skal trene eller gjøre andre som bør gjøres. Ha gjerne en dagbok der en skriver ned positive og negative ting som skjer, også følelser og humør. Ha gjerne en treningsdagbok der du skriver ned når du har trenet. Ha gjerne en helsedagbok der du skriver ned ting om hvordan helse og form er den dagen. Når jeg skriver "bok" så kan det være et fysisk ark/bok eller et dokument på pc eller mobil. Anonymous poster hash: 27a21...239 Lenke til kommentar
AnnonymG Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Etter så mange år i søken om et svar, så er det ikke enkelt å komme med et blinkskudd her. Dog høres det ut som at du ikke har forsøkt alle linjer med utredning. Diagnoser relatert til psykiske lidelser kan være vanskelig å stille, og noen ganger kreves flere fagpersoner for å stille diagnose. Psykologer gjør utredning, men nevropsykolog og psykiater har stort fokus på utredning og diagnoser. Hvis du ikke har vært vurdert av en psykiater, så ville jeg anbefalt dette. Fokuset dems er i første omgang en diagnose, og de gjør grundig arbeid for å komme dithen. Dersom du har gått til samtaleterapi i flere år hos psykolog uten noen som helst fremgang, så må man revurdere den opprinnelige diagnosen - psykiater er første steg. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Alle former for hormontilskudd som en del bruker i dag ifb. med trening kan gi slike problemer. Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Så du sier du har lavt testosteron, noe som lett kan forklare en del av problemene. Men du trener, og det skal i grunnen gi deg mer av hormonet. Men du har også en rekke symptomer som kan hinte til noe annet; det at du følte deg helt død av cipralex gir noen hint. Men var det kun cipralex som gjorde deg sliten? Er det andre symptomer? Har du noen form for smerter? Noen abnormaliteter som skjer med kroppen ellers? Og alltid være utmattet, sammen med noen andre symptomer, er gjerne tegn til at det kan ligge noe autoimmunitet eller tilsvarende i grunnen. Det kan være lurt å sjekke om du kan ha noen sammenfallende symptomer med noen av dem. Det er heller ikke uvanlig at man blir mer sliten av antidepressiva som følge av slik lidelse. Det samme hintet kommer fra smertene du får da du ikke fikk trent. Så det er andre muligheter enn bare psykiske lidelser også. Lenke til kommentar
Gjest e6e86...292 Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Gjest 27a21...239 skrev (15 timer siden): Jeg vil anbefale deg å trene regelmessig. Helst kondisjonstrening eller å gå, men alt som gir kroppen litt bevegelse er bedre enn ingenting. Spesielt om har en ganske stillesittende hverdag så er det lurt å gå en tur hver dag eller annen mosjon. Ellers er det lurt å ha en plan. Ha gjerne en ukeplan om når du skal trene eller gjøre andre som bør gjøres. Ha gjerne en dagbok der en skriver ned positive og negative ting som skjer, også følelser og humør. Ha gjerne en treningsdagbok der du skriver ned når du har trenet. Ha gjerne en helsedagbok der du skriver ned ting om hvordan helse og form er den dagen. Når jeg skriver "bok" så kan det være et fysisk ark/bok eller et dokument på pc eller mobil. Anonymous poster hash: 27a21...239 Som nevnt over trener jeg jevnt og trutt, går også, dog litt varierende. Har perioder jeg går mye, andre perioder jeg går mindre, men alltid vært glad i å gå mye. AnnonymG skrev (11 timer siden): Etter så mange år i søken om et svar, så er det ikke enkelt å komme med et blinkskudd her. Dog høres det ut som at du ikke har forsøkt alle linjer med utredning. Diagnoser relatert til psykiske lidelser kan være vanskelig å stille, og noen ganger kreves flere fagpersoner for å stille diagnose. Psykologer gjør utredning, men nevropsykolog og psykiater har stort fokus på utredning og diagnoser. Hvis du ikke har vært vurdert av en psykiater, så ville jeg anbefalt dette. Fokuset dems er i første omgang en diagnose, og de gjør grundig arbeid for å komme dithen. Dersom du har gått til samtaleterapi i flere år hos psykolog uten noen som helst fremgang, så må man revurdere den opprinnelige diagnosen - psykiater er første steg. Psykiater er godt tips, skal ta det med fastlegen og høre om jeg kan få en henvisning. Theo343 skrev (11 timer siden): Alle former for hormontilskudd som en del bruker i dag ifb. med trening kan gi slike problemer. For å presisere tilfelle det var forvirring rundt det, jeg har aldri brukt testosteron/hormon tilskudd, bare sjekket det hos legen. anon_83104 skrev (11 timer siden): Så du sier du har lavt testosteron, noe som lett kan forklare en del av problemene. Men du trener, og det skal i grunnen gi deg mer av hormonet. Men du har også en rekke symptomer som kan hinte til noe annet; det at du følte deg helt død av cipralex gir noen hint. Men var det kun cipralex som gjorde deg sliten? Er det andre symptomer? Har du noen form for smerter? Noen abnormaliteter som skjer med kroppen ellers? Og alltid være utmattet, sammen med noen andre symptomer, er gjerne tegn til at det kan ligge noe autoimmunitet eller tilsvarende i grunnen. Det kan være lurt å sjekke om du kan ha noen sammenfallende symptomer med noen av dem. Det er heller ikke uvanlig at man blir mer sliten av antidepressiva som følge av slik lidelse. Det samme hintet kommer fra smertene du får da du ikke fikk trent. Så det er andre muligheter enn bare psykiske lidelser også. Skal ikke utelukke en autoimmunitet av noe slag, forsøkte som sagt en brutal kostoholdsforandring med tilføring av div vitaminer uten at det hjalp noe. Har mye vondt i korsryggen, type kronisk som forverres av sittestilling eller stå rett opp og ned. Utenom det kan jeg få leddverk når psyken er som verst, det henger nok sammen der. Da får jeg vondt i armer og kropp, generell verk. Klarer ikke helt beskrive det på noen annen måte. Anonymous poster hash: e6e86...292 Lenke til kommentar
Gjest a950d...322 Skrevet 29. september 2021 Del Skrevet 29. september 2021 Hei, anbefaler denne YT kanalen om ADHD/ADD. Anonymous poster hash: a950d...322 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå