Gå til innhold

Installasjon uten cd-rom...

Noki

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp kjøpt meg en ultraportabel bærbar pc. Den har ikke cd-rom eller diskettstasjon og jeg lurer på hva jeg skal gjøre for å formatere og installere operativsystem på ny.

Den har nå Windows XP. Det er en Compaq Evo n400c. Den har ethernet og USB.

Er det enklest å kjøpe en ekstern cd- eller dvd-spiller? Vil jeg få kontakt med den når jeg har formatert?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prøv å gå i bios og se om du kan velge USB/Firewire som start-enhet. Hvis det går så skal det gå med ekstern CD/DVD.

Ellers så går det an å skru opp maskina og plassere harddisken i en stasjonær PC med en adapter i mellom. (Adapteren koster 149 kr på komplett) Jeg har selv gjort dette for å innstallere Win98 på en eldgammel bærbar som ikke hadde CD-rom og ikke USB/Firewire porter. Det skal også fungere fint med Win2000/XP men det er en litt spesiell fremgangsmåte for å unngå driver-trøbbel.

Med Win9x/2000/XP er det enkleste å kopiere inn hele CD'en på disken, og innstallere helt til første restart. Da tar man ut harddisken og monterer den i den bærbare igjen for å fortsette innstallasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg tok ut harddisken og koblet den til den stasjonære. Jeg kopierte innstallasjonsfilene inn på harddisken og begynten og kjørte innstallasjonsprogrammet. Når den er kommet så langt at den skal restarte, så skrur jeg av pc'en og tar ut harddisken. Jeg kobler den så til den bærbare igjen og starter opp. Men når den starter opp kommer det opp en feilmelding. Finner ikke NTLDR eller noe sånt...

Noen som vet hva som er galt. Det er Windows XP jeg prøver å innstallere...

Lenke til kommentar

Merkelig.. Det har aldri skjedd her hos meg. Men så har jeg aldri innstallert 2000 eller XP på denne måten. Dermed heller ikke med NTFS.

Må bare spørre om du har gjort det slik jeg forstår deg, (og slik jeg mente): Du formaterte disken med NTFS, la inn hele innstallasjons CD'en der, og startet uten innstallasjons CD'en og uten andre harddisker i PC'n. Og så får du "missing NTLDR ..." ?

Hmm.. merkelig. Noen andre som vet hvorfor dette skjer?

Lenke til kommentar

Har gjort det sånn ja. Har prøvd mange ganger på forskjellige måter. Men nå har jeg prøvd med Windows 98 SE. Det gikk helt fint.

Men jeg forstår ikke helt hvorfor det ikke går med Windows 2000 eller XP. Jeg får bare feilmeldinger når jeg starter opp da: Enten at NTLDR mangler, eller lesefeil...

Hvis ingen har noen gode ideer til hva jeg kan gjøre så får jeg vel klare meg med windows 98se til jeg kjøper meg ekstern cd-rom :).

Uansett...takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Nå har jeg prøvd alt!

Jeg fikk en kamerat med bærbar pc til å sette harddisken min i hans og så installere windows XP. Når vi setter den i min igjen så kommer det opp feilmelding når jeg starter opp (enten "missing NTLDR" eller lesefeil...). Men det er ikke noen feil med harddisken. Når den står i en annen maskin fungerer den helt fin.

Men det som er veldig merkelig, er at når vi satte en annen harddisk med Windows XP på inn i min maskin, så "ødela" maskinen harddisken. Eller bare boot-området. Så han ble nødt til å installere operativsystemet på nytt.

Hva kan være galt? BIOSen? Skal prøve å oppdatere BIOS, hvis jeg får låne en ekstern floppy-disk.

Det virker iallfall helt fint med Windows 98 SE. Men ikke med Windows 2000 eller Windows XP.

Noen som har noen forslag til hva jeg kan gjøre?

Lenke til kommentar

Tusen takk for all hjelp ihvertfall!

Jeg skjønner ikke hva det kan være. Og at den skulle "ødelegge" en harddisk på den måten. Men men...jeg får kjøre Windows 98 SE til jeg får en løsning på dette. Skal ringe til han jeg kjøpte den av for å høre om han vet hva det kan være. Det skal også bli spennende om jeg kan klare å boote fra ekstern cd-rom.

Tenkte også at jeg skulle ringe til Compaq for å høre om de vet hva jeg kan gjøre.

Noen her inne som har noe kjennskap til Compaq-maskiner som kan ha noen gode råd til meg?

Lenke til kommentar

Har pc`n Ethernet-port? Mener 2K og XP kan installeres over nettverk.

Enable "boot over network" i bios, koble til en annen pc med krysset kabel eller hub/lignende. "Del" cd-rom på den andre pc`n.

Andre her kan kansje bekrefte dette...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...