Storm_MS Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Hei! Mottatt oppgaven fra læreren min, men jeg tror det mangler noe på figuren, noen som har sett denne oppgaven før? Jeg sliter med å forstå hva jeg forventes å gjøre her 🤷🏻♀️ Tusen takk I forehand. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Du har alt av info du trenger til å løse oppgaven. Husk at U = R * I. 2 Lenke til kommentar
Arve Synden Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Det er veldig lenge siden jeg regnet på sånt, men jeg kom greit i mål med oppgaven. Som vidor påpeker har du alt du trenger av informasjon. Av formelverk trenger du bare Ohms lov. 1 Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) On 9/26/2021 at 7:33 PM, vidor said: Du har alt av info du trenger til å løse oppgaven. Husk at U = R * I. Alt av info er der, men det var ganske krøkkete og dårlig skrevet. Mulig noe av det har med uvant notasjon (for meg): - Det heter spenningsdeler, ikke "spenning deler". Såpass norskkunnskaper bør man kunne forvente av en lærebok/lærer. - U_i på tegningen blir til U_tit i oppgaven. Mulig dette er vanlig ut fra læreboken, men utydelig hva som menes. - U_3 er ikke på tegningen, men man må anta at dette er spenningen over R_3, men tilsvarende for R_2 benevnes U_R2. Dette er vel for å hinte om at hele motstanden da inngår i utgangsdelen av spenningen. Hadde man hatt en c-oppgave der man skal beregne utgangsspenningen når glideren står midt på hadde jo dette blitt fryktelig rotete. Mulig denne notasjonen er vanlig i læreboken. Oppgaven prøver vel å si at potmeteret kan fordele 50kOhm mellom utgangen og resten, men det blir så innviklet at jeg tror det skaper mer forvirring enn oppgaven skulle tilsi. Endret 28. september 2021 av Gunnar Mo Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 God pedagogikk handler om å isolere og presentere problemet så godt som mulig. Akkurat der kunne nok oppgaven vært bedre. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Det handler også om å lære å tolke problemstillinger. Oppgaven er nok ment å forvirre. Potemeteret er jo f.eks. totalt irrelevant. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Når man er fersk innen dette trenger en god pedagogikk for best mulig lærering. Som mer erfaren ser man mer logikken, derav at jeg kunne si at oppgaven var løselig. Tror nok ikke læreren ville villede studentene. Heller at man er litt sloppy, da diagrammet sikkert er "lånt" fra et sted. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Må si meg enig i at teksten var temmelig rotete og inkonsekvent ja. Må gå ut i fra et par ting. U er Utgangsspenning og det som er ut som 1 ved siden av er bare noe bøss eller en strek på papiret. U3 er UR3. Det virker rotete å kalle spenning over R3 for U3 og spenning over R2 for UR2. Vi får da: Nederste stilling: U = UR3 = 25V Øverste stilling: U = UR2+UR3 = 175V Inngangsspenning er som på tegning: 205V Endret 28. september 2021 av sedsberg Lenke til kommentar
Gunnar Mo Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 On 9/28/2021 at 2:51 PM, sedsberg said: U er Utgangsspenning og det som er ut som 1 ved siden av er bare noe bøss eller en strek på papiret. Godt mulig det ikke er en i slik jeg skrev. Ikke umulig at læreren har snippet tegningen fra en plass og ikke fått med seg alt (mao. at det faktisk har stått tit en gang) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå