Redaksjonen. Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Det elektriske rekordflyet fra Rolls-Royce har lettet Lenke til kommentar
Kai Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Sikkert fint om man da ikke havner i sterk motvind 1 Lenke til kommentar
KHM Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Minner om brødrene Wrights prestasjon ved Kitty Hawk dette Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Ser ut som en Spitfire. Rolls Royce har jo «litt» erfaring med flymotorer og produserte på 40 tallet det som regnes som verdens mest vellykkede ottomotor,den legendariske Rolls Royce Merlin. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 ACYBN18O skrev (2 timer siden): Ser ut som en Spitfire. Rolls Royce har jo «litt» erfaring med flymotorer og produserte på 40 tallet det som regnes som verdens mest vellykkede ottomotor,den legendariske Rolls Royce Merlin. Vel, vet ikke helt hva Rolls har tilført dette prosjektet, men med tanke på logoen på halen, har de neppe bygget motoren. 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 AL123 skrev (28 minutter siden): Vel, vet ikke helt hva Rolls har tilført dette prosjektet, men med tanke på logoen på halen, har de neppe bygget motoren. Jo det er Rolls Royce elmotor. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 ACYBN18O skrev (10 minutter siden): Jo det er Rolls Royce elmotor. Hvorfor er det da reklame for en annen britisk elmotor på halen? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 AL123 skrev (1 time siden): Hvorfor er det da reklame for en annen britisk elmotor på halen? Rolls Royce utvikler vel el motorer for fly i Norge også. Tror de tester noen 2,5MW motorer nå. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Trestein skrev (13 minutter siden): Rolls Royce utvikler vel el motorer for fly i Norge også. Tror de tester noen 2,5MW motorer nå. Jepp, men dette flyet er vel basert på elflyprosjektet som RR kjøpte av Siemens for et par år siden. Det flyet fikk jeg studere på nært hold på Goodwood for noen år siden, og det hadde 2 YASA-motorer. Dette flyet har også en effekt som tilsvarer 2 YASA-motorer, samt YASA-logo på halen.... 3 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Sitat De 432 posecellene i batteripakken sies å være nok til å forsyne 250 husstander med strøm Hvor mye strøm bruker disse husstandene da? Med hvilken spenning og hvor lenge? Kan dere ikke bare bruke benevninger som vi lesere / ingeniører forstår? 5 Lenke til kommentar
AJ830V5V Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Simen1 skrev (3 timer siden): Hvor mye strøm bruker disse husstandene da? Med hvilken spenning og hvor lenge? Kan dere ikke bare bruke benevninger som vi lesere / ingeniører forstår? Direkteoversatt fra ny teknik som virker å være en populærvitenskapelig lettversjon av TU. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Simen1 skrev (9 timer siden): Hvor mye strøm bruker disse husstandene da? Med hvilken spenning og hvor lenge? Kan dere ikke bare bruke benevninger som vi lesere / ingeniører forstår? YASA-motorene er oppgitt til maxeffekt ved 750volt. Vil tro at det her derfor er snakk om 2 celler paralellt, som vil gi 799volt nominell spenning. Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 Quote De 432 posecellene i batteripakken sies å være nok til å forsyne 250 husstander med strøm, eller fly London-Paris på en enkelt lading. ..Og med det kan vi se langt etter å noensinne se lave strømpriser igjen. Si, 5-15år fram i tid, når elektriske fly er tilgjengelig. Flyplasser som Heathrow vil trenge en lade-strøm tilsvarende strømforbruket til hele byer, kanskje land. Når fly også skal over på elektrisk, uten at vi egentlig har noen plan på hvor all denne strømmen kan komme fra, ja da har teknologien forlengst passert byråkratene. Når det stenges atomkraftverk i Europa samtidig som pilene for strømforbruk peker rett i taket er det noe riv ruskende galt. Dette går ikke. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 XIFXEGLO skrev (8 minutter siden): Si, 5-15år fram i tid, når elektriske fly er tilgjengelig. Flyplasser som Heathrow vil trenge en lade-strøm tilsvarende strømforbruket til hele byer, kanskje land. Kanskje ditt, kanskje datt, kanskje de bruker like mye strøm som en hel galakse. Har du regnet på dette eller er det bare å spille på frykt grunnlagt på overdrevne spekulasjoner? 2 Lenke til kommentar
trikola Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 13 minutes ago, XIFXEGLO said: Si, 5-15år fram i tid, når elektriske fly er tilgjengelig. Flyplasser som Heathrow vil trenge en lade-strøm tilsvarende strømforbruket til hele byer, kanskje land. Er det bedre at de vil trenge en fossiltilførsel med tilhørende utslipp som hele byer, kanskje land? 2 1 Lenke til kommentar
XIFXEGLO Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 On 9/27/2021 at 11:04 AM, Simen1 said: Kanskje ditt, kanskje datt, kanskje de bruker like mye strøm som en hel galakse. Har du regnet på dette eller er det bare å spille på frykt grunnlagt på overdrevne spekulasjoner? Glad du spurte. Fermi-beregninger er det gøyeste jeg gjør. Så, nei, jeg har ikke regnet på det, annen enn en liten fermi i magen (uten å slå opp noe som helst). "magefølelsen" kaller jeg det. Men la oss ta en litt mer skikkelig fermi, fordi det er gøy: (alle kilder nederst) En fullastet 737 kan ha 40.000 kg med drivstoff. For å holde oss til runde tall kan vi si 10kWh per liter bensin, så det blir 400.000kWh For ett fly. Ett gjennomsnitts hus bruker 30kWh for dagen. Ett fly fylles med drivstoff, tja, annen-vær dag? Så ett middels stort fly har det samme energibehovet som 6000 husstander. Virker innafor da den lille knallerten i artikkelen blir sammenlignet med 250 hus Heathrow hadde 1300 avganger, ikke alle skal fylles helt opp, mye er fly som mellomlander, men si halvparten av disse trenger drivstoff tilsvarende en 737. 650x40.000 = 26 000 000 liter drivstoff = 260 000 000kWh, eller, rundt regnet 10 millioner gjennomsnitts hus. (en kanskje ikke kjempegod kilde sier 20.mill liter drivstoff, så vi er iallefall inne på noe) (Jeg prøvde å finne bedre kilder på hvor mange liter drivstoff Heathrow bruker for dagen, men alle offisielle tall er obfuskert til det ugjenkjennelige. Det finnes nok helt sikkert, men vi tillater oss å være unøyaktige, det er liksom hele poenget) 10 millioner gjennomsnitts-hus er like mye strøm som byer og noen land - så mage-fermi'en var rett den. Anyway: Vi fyrte nettopp opp oljekraftverk i Sverige, i noe som operatøren kaller en alvorlig situasjon. Poenget mitt er ikke å skremme, men det virker for meg som at beslutningstagere ser inn i en krystallkule med skylapper. Det ville vært bra hvis vi ikke trengte å brenne bensin for å fly, men det er ikke praktisk gjennomførbart å gjøre noe annet enn å bruke bensin. Vi har ikke infrastruktur, teknologi, naturresurser eller økonomi til å kunne gjøre ett "grønt skifte" der resultatet er at vi bruker like mye energi som før skiftet. Vi kan ikke bare trykke på en knapp også har vi like mye elektrisk energi som det vi hadde tilgjengelig iform av fossilt energi. Det er derfor jeg så ofte sier at vi må begynne å reparere og å bruke mindre, for vi må få ned energibruken vår. Men dette er det skuffende lite av i politikken. Vi har ikke tid til å vente på at vi skal dekke hav og fjell med vindmøller og solceller. (For husk: Det er ikke umiddelbart en positiv effekt av å bygge vindmøller: Man må tross alt lage noen tonn med epoxy, metaller og betong). Jeg setter det på spissen ved å si at "Når blir det garantert aldri lave priser strømpriser" men strømprisene er høye fordi vi har ett kraftproblem i Europa, og det blir ikke bedre av elektriske fly, for som vi ser, så bruker de vanvittig mye energi. Man bjeffer på galt tre ved å tro at "grønne" fly løser noe som helst. Det er poenget mitt. Å slutte å fly til Granka' hadde faktisk hjulpet. Å fly til Granka' med Elektrisk fly betyr bare enda mer vindmøller, trafoer, høyspentmaster, undersjøkabler, etc, etc. Jeg forstår ikke politikere som sier "ja" til elbiler og deretter vedtar å stenge atomkraft. Skal vi ha noe som helst sjanse til å lykkes trenger vi all den elektriske kraften vi kan få - og vi må bruke den fornuftig. https://en.wikipedia.org/wiki/Boeing_737_Next_Generation https://www.idealhy.eu/index.php?page=lh2_outline https://electricityplans.com/kwh-kilowatt-hour-can-power/ https://www.heathrow.com/company/about-heathrow/performance/airport-operations/traffic-statistics https://www.theguardian.com/commentisfree/cif-green/2009/jun/09/labour-heathrow-runway https://e24.no/olje-og-energi/i/EaRea3/fyrte-opp-svensk-oljekraftverk-det-blir-spennende-i-vinter 1 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Veldig bra regnestykker! Akkurat som forespurt Jeg tror deg på at fly bruker ekstremt mye energi og at spesielt Heathrow er en gigant innen omsetning av energi. Jeg tror også regnestykkene er godt nok i massevis for å diskutere dette videre. Det viktigste var å få satt noen tall på det sånn at det ikke er rent gjettverk men har et ressonement bak. Jeg søkte litt på SSB og fant en tabell for norsk energibruk i luftfart. 340 000 tonn jetfuel i 2019. Edit: Britiske ONS har en tabell over jetfuel: Ca 15 millioner tonn pr år. Målt i oljeekvivalenter (Mtoe) Jeg forstår også problemet med å bytte energikilde på Heathrow og forsåvidt hvilken som helst annen flyplass. Det er formidable omlegginger som skal til og det blir ikke billig. Men nå tror jeg ikke luftfarten blir særlig elektrifisert de nærmeste par tiårene på grunn av vekt vs rekkevidde. Jeg tipper at kun korte flyvninger med små fly blir elektrisk, og da blir fort oppgraderingene langt mindre og mer overkommelige. Jeg tipper sånn røffly at bare fly inntil 10 seter og 1 times normal flytid kan elektrifiseres innen 2030. Doble begge deler for 2040. En annen ting er at jeg tror internasjonal klimapolitikk vil gå ut over antall flyvninger og passasjertall. Flyskam blir stort og straffer seg med avgifter, reisekvoter eller lignende. Det tror jeg vil redusere bransjen (den delen som fortsatt bruker jetfuel) uten at det erstattes av like lange elektrifiserte flyreiser. Folk vil nok i større grad reise kortere og dermed også i større grad med andre reisemidler. Tida der det var kult å være globetrotter har nok allerede passert toppen av kulhet. Samtidig vil også oljeraffinerier bruke mindre strøm til å foredle råolje fram til jetfuel. Det vil frigi en del kapasitet fra strømnettene. Beklager at jeg omgår de insinuerte forutsetningene for regnestykket ditt om en komplett 1:1 bytte av energikilde, men det forklarer langt på vei at jeg ikke tror vi får noen energikrise på Heathrow eller andre flyplasser selv om det må investeres en del i fornyelser. Men la meg hoppe rett tilbake til det med 1:1 energibytte. La oss si jeg trodde det kunne bli reelt. Da er jo ikke klimaregnestykket fullstendig på bærtur dersom man bruker mye strøm på Heathrow og må kompensere litt i "andre enden" ved å fyre opp et oljekraftverk i Sverige. Jetfuelen sendes bare til Sverige i stedet for UK. Forbuket blir i det scenariet omtrent likt. Forskjellen er da at man andre ganger slipper å fyre opp svensk oljekraft og kan dermed kjøre flyene på PV og vind, når forholdene ligger til rette for det. Endret 28. september 2021 av Simen1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå