Gå til innhold

Nær halvparten av motorsykler bråker ulovlig høyt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Senior MC Norge avd Førerutvikling skrev (1 time siden):

Poenget her er at de aller fleste motorsyklister har sitt utstyr i forskriftsmessig stand. At man her henger ut en hel gruppe i trafikken fordi enkelte ikke følger støykravene er urimelig. Jeg tør påstå at jeg har bedre innsikt enn deg mht dette. Man bør også reflektere over hvorfor de 100% som blir stoppet faktisk blir stoppet og at 46 % av disse støyer mer enn det som er lovlig.

Her henges en hel gruppe ut fordi en marginal gruppe ikke overholder støykrav.

 

De fleste motorsykler hos dere er nok i forskriftsmessig stand. Det er en betydelig forskjell på det og på hvordan tilstanden er på den gjennomsnittlige motorsykkel. 

Hvis SV sier 46% av mptorsyklene de kontrollerer bråker for mye, så stemmer nok det tallet 100%. 

At en interesseorganisasjon måtte mene noe annet tillegger jeg svært lav kredibilitet. Det blir som om Norsk Sportsvognsklubb skulle sagt at rånere ikke eksisterer, fordi det ikke er noen Volvo 240 som deltar på deres banedager.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Den største synderen er nok som mange nevner, i stor grad mopeder og lett-MC. Det er veldig vanlig med effektanlegg på disse syklene. Effektanlegg i seg selv er greit nok, problemet er at svært mange også fjerner DB-killeren. Og med den ute blir det fort ekstremt støyende. I tillegg til en hissig/aggressiv kjøreatferd med rusing av motoren og "se på meg"-kjøring, så blir disse også veldig lette å irritere seg over. (Forståelig).

Eksempelvis:

bilde.png.b9d7e6d45eaa81511d40dbfd998fc3e6.png

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Vertical^ said:

Den største synderen er nok som mange nevner, i stor grad mopeder og lett-MC. Det er veldig vanlig med effektanlegg på disse syklene. Effektanlegg i seg selv er greit nok, problemet er at svært mange også fjerner DB-killeren. Og med den ute blir det fort ekstremt støyende. I tillegg til en hissig/aggressiv kjøreatferd med rusing av motoren og "se på meg"-kjøring, så blir disse også veldig lette å irritere seg over. (Forståelig).

Pluss det faktum at mopeder og lett-sykler ofte må holde bånn gass for å i det hele tatt stabbe seg framover.

Motorsykkelen min er heller ikke spesielt stille ved fullt gasspådrag men selv om det bare er en puslete 350-kubikk med latterlige 62HK så trenger jeg knapt tomgang for å holde 60km/t.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel heller SVV som ikke fremlegger reelle tall. De kontrollerer et relativt lite utvalg MC, basert på en subjektiv vurdering på stedet. At antallet som ikke er innenfor støykravet viser at de treffer ca 46% og det er en god andel. Det er imidlertid ikke representativt for hele utvalget (alle som kjører MC). Du må gjerne se på oss som en særorganisasjon men vi har antakelig flere MC innom våre kurs enn det SVV kontrollerer. Hvem er da mest troverdige?

Som sagt, SVV må legge fram reelle tall og sette de opp mot den totale populasjonen MC. Det er ikke vanskeligere enn det. Da blir prosentandelen antakelig svimlende lav og det kan ikke karakteriseres som et samfunnsproblem. Kos deg med 240 teorien.

 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Bodde i 3-4 år 15 meter fra en vei som bla ledet til den lokale yrkesskolen, så har fått min dose moped og MC-støy, kan du si. Min personlige mening er at 2-takt låter forferdelig, mens de nyere 1 syl 4-takts motorene er et kjært gjenhør med en motorkonfigufasjon som har vært ganske uvanlig etter 60-tallet, og som låter skikkelig fint. Uansett, la ungdommen ta seg ut, sier nå jeg, finnes verre ting de kan drive med enn MC 🙂 

 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, Reg2000 said:

Her jeg bor kommer ca 90% av støyen fra voksne menn som kjører HD. Det er ingen andre som kommer i nærheten av det støynivået.

Her også. Mange tunge sykler med 2-sylindret motor (mest HD, men også andre merker med samme motorkonstruksjon) har et støynivå som ødelegger all glede med i nyte sommerdagene på terrassen, og vekker meg om natten. Lettsykler og mindre med høyt støynivå er i sterkt mindretall her, så her er ungdommen langt mer fornuftig enn den halvfeite gjengen i 40-årskrise.

Lenke til kommentar

Tenker vi som en mc organisasjon avslutter diskusjonen her med en klar oppfordring til SVV.

Kom med tallbasert informasjon om problemet basert på faktiske tall.

Birger Lønne i Statens vegvesen bør kunne fremskaffe dette og gi oss faktabasert informasjon.

Vi etterlyser:

- Hvilke aldersgruppe snakker vi om

- Hvilke type motorsykkel har problemer med støykrav

- Hva er tallmaterialet som gir grunnlag for påstanden

Før dette ligger på bordet er det ikke mulig å diskutere temaet her i dette diskusjonsforumet.

Det er også viktig å presisere at vi diskuterer støy og ikke generell motstand mor fossilt brennstoff.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
hoj skrev (6 timer siden):

Så var det stanken. Den er meget plagsom. I noen tilfeller blå røyk.

Skal vi si at enkelte motorsykler forurenser ca. 1000 ganger mer en en bil?

Man bør forby 2-taktere, de er spesielt ille.

 

Selv sykler jeg i Oslo og ikke noe er verre enn å sykle bak en moped..Føles ut som man får 10x dosen med eksos..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står at de kontrollerte 8 sykler og at 1 av de fikk bruksforbud. Går da ut i fra at ca. 4 hadde støy over tillat grense. Ikke akkurat nok til å fare med konklusjoner.

Og hvis kriteriet for å bli kontrollert var "bråker mye" så blir det jo som å skrive noe som "93% av bilister som ble tatt i fartskontroll brøt fartsgrensen".

Endret av sedsberg
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (4 timer siden):

Se 4 år tilbake i tid. Det har skjedd en utrolig endring i bilsalget på den tida. Siste status jeg så var at under 8% av bilene hadde kun bensinmotor eller dieselmotor. Legger man til de ikke ladbare hybridene kommer de totalt opp i bare ca 12%. Dette var utenkelige tall for 4 år siden. Omtrent like utenkelig den gang som det er nå at folk går mann av huse for å kjøpe elmopeder om 3-4 år.

Kort fortalt: Vi kommer ikke til å trenge forbud mot noe folk unngår helt frivillig.

 

Denne kommentaren viser bare at du ikke har snev av peiling, og langt mindre hvordan verden ser ut utenfor Norges grenser. 
 

En motorsykkel er som du kanskje vet av litt andre proporsjoner enn en bil, følgelig er det mindre plass til batterier. Tatt i betraktning hvor mye mindre energi det er pr liter batterivolum sammenliknet med bensin, så sier det seg selv at det i uoverskuelig fremtid blir lite populært med batterimotorsykler. De forsøkene som hittil har blitt gjort på feltet, har feilet grandiost. Det selger ikke, rett og slett. Teknologien er langt i fra moden nok.

En motorsykkel er dessuten noe helt annet enn en bil, dvs langt mer enn bare et fremkomstmiddel. Men dette er det nok svært vanskelig for folk uten mc-kunnskap å forholde seg til, så du er unnskyldt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
22 minutes ago, Andypants said:

Denne kommentaren viser bare at du ikke har snev av peiling, og langt mindre hvordan verden ser ut utenfor Norges grenser. 
 

<snip-dinosaur>

Tror Simen1 har peiling på mye, men han har kanskje ikke fått med seg de mest avdankede MC-"fanatikere" mtp hvor dårlige de er til å følge med i teknologi?

Du har helt rett i at MC-bransjen ligger ett par lysår etter bil-bransjen når det gjelder teknologi, men det har kommet seg mye de siste åra.

Når det gjelder MC med *eldrift* finnes det idag bra alternativer fra *HD* (Livewire) , Zero og Energica.. Sistnevnte går vel bedre i aksen enn det meste inkludert R-sykler relatert til at det er ytterst få R-ryttere som hverken tør eller kan utynytte effekten der de putrer av gårde med gul vest.
Og det er jo greit da slike sykler skal jo brukes på bane hvor hverken rekkevidde eller fartsgrenser er så viktig.

Med våre fartsgrenser er rekkevidden til de nyere el-mtorsyklene helt på linje med en MC med liten tank og en rytter som leker racer på vei dvs sjelden er i høyere gir enn 3dje, dvs 100-250km.

For min del vil jeg kanskje selge Z H2'n når Triumph kommer med den nye (el) Project Triumph TE-1 som de utvikler bl.a. i samarbeid med Williams.
Fossil fuel er bare sååå ut... 😜

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
12 minutes ago, Abigor said:

Hvor mange med lett-mc eller harley deltar hos dere?

Det er nok mest gamle øk som har tatt MC-lappen i moden alder og vil "på treff".
Så stort sett ryddige folk ja... 😇
 

Edit:
Har sjøl deltatt i "førerutviklings-kurs" for over 20 år siden, men det som var morsomt da var "frikjøring" i alt annet enn lovlige hastigheter.
Selv da var det ikke lov å komme med "effektpotter" på 120db.. 🤪

Lenke til kommentar
Andypants skrev (23 minutter siden):

Denne kommentaren viser bare at du ikke har snev av peiling, og langt mindre hvordan verden ser ut utenfor Norges grenser. 
 

En motorsykkel er som du kanskje vet av litt andre proporsjoner enn en bil, følgelig er det mindre plass til batterier. Tatt i betraktning hvor mye mindre energi det er pr liter batterivolum sammenliknet med bensin, så sier det seg selv at det i uoverskuelig fremtid blir lite populært med batterimotorsykler. De forsøkene som hittil har blitt gjort på feltet, har feilet grandiost. Det selger ikke, rett og slett. Teknologien er langt i fra moden nok.

En motorsykkel er dessuten noe helt annet enn en bil, dvs langt mer enn bare et fremkomstmiddel. Men dette er det nok svært vanskelig for folk uten mc-kunnskap å forholde seg til, så du er unnskyldt.

Hvordan verden ser ut utenfor Norge har ikke noe med min kommentar å gjøre. Jeg kommenterer at Norske lover ikke trenger et forbud mot noe folk unngår helt frivillig. Det sagt så ser jeg ikke på godt voksne MC-ere på sin årlige guttetur som noe problem. De er gjerne voksne, mange av de har store eller små barn og vet å ta hensyn til blant annet støy i boligstrøk. Det er ikke tilfellet med ungdommer med moped eller 125-cc. (Ja jeg tillater meg å kalle det ungdom selv om de har passert 18). SVVs undersøkelser var ved videregående skoler, altså i all hovedsak mopeder. Det er neppe den ene læreren som kjører MC som har pillet ut innmaten fra potta eller utgjør majoriteten av de kontrollerte. Den MC-klubben på Østlandet har sannsynligvis en helt annen målgruppe og gjennomsnittsalder på medlemmene.

TL1000S skrev (8 minutter siden):

Tror Simen1 har peiling på mye, men han har kanskje ikke fått med seg de mest avdankede MC-"fanatikere" mtp hvor dårlige de er til å følge med i teknologi?

Hvis vi gjør det så banalt og sier at halve MC-opplevelsen er aks og frihetsfølelsen, mens den andre halvdelen er gromlyd, så blir det helt klart en drakamp mellom disse halvdelene i miljøet. Det er ikke alle som er like hypp på å mekke og lukte sur eksos og olje av arbeidsdressen. Det kan være en interessedreper for mange. Samtidig er det mange som bare vil ha enkelheten av noe som fungerer, ikke trenger like mye mekking, og som til og med kan lures ut av nabolaget etter barnas leggetid uten å vekke både de og alle barnehagevennene. Gromlyden som noen kaller det, støy som andre kaller det, kommer til å bli debattert i årevis fremover. Men god aks, det tror jeg man kan være enige og forene MC-ere å tvers av lyd-diskusjonen. God aks er nok både enklere og billigere å få til på en elsykkel enn en en bensindrevet. Sykkelen responderer nok mer kontant med el. Du nevner Livewire. De er definitivt inne på noe selv om rekkevidden ikke er helt overbevisende ennå. Overgangen til type2-pluggen var i hvert fall et stor steg i riktig retning. Det har også begynt å komme el-mopeder, men disse er omtrent der Tesla roadster var i 2008. Det kommer flere og bedre modeller på løpende bånd de neste 4 årene. Dette er ikke avdankede MC-fanatikere, men ungdom som er mer glad i å skjermkort med RGB enn å sitte i garasjen og mekke på skitne deler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...