Dr.B Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Frobe skrev (8 minutter siden): Vi vet at mange tenåringer ikke tenker før de gjør noe, men jeg er overrasket over hvor mange eldre som skiter i eget reir. Enten er de ikke i stand til å oppdage at myten "loud pipes save lives" er blitt tilbakevist gang på gang, eller så ønsker de å bli upopulære. Bråk fra mopeder og motorsykler gjør at folk flest mister sympati for tohjulingene, og det gjør at de ikke vil protestere om myndighetene ønske å innføre nye regler som strammer inn bruken. Ikke bare de som selv kjører slike sykler. 100% av den eldre garde som har tenåringer med disse mopedene/lettsyklene skiter i eget reir også. Det finnes ikke en celle i kroppen min som tror på en forelder som sier hen ikke hører at motorsykkelen til arvingen bråker mer enn den skal. Alle hører det. Absolutt alle. 2 Lenke til kommentar
Sampson Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Det er syndere på alle typer sykler synes jeg. Og som eier av MC er det et stort problem som burde få mer fokus av politiet og SVV. Dagens løsning med mangellapp og visning hos SVV er ikke godt nok. Jeg ser flere etterspør lån av originalpotter i MC grupper på facebook for å vise før de påmonterer rakrør igjen. Bot eller avskilting + visning er nok veien å gå. Gjengangere mister lappen. 1 1 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Hører daglig motorsykler der jeg bor som har tatt av eksos anlegget høres det ut som.. Høres ut som de bare blir høyere og høyere i det siste, spesielt liggesykler og sykler som ligner på crossere.. Jævlig høye lyder som ødelegger hvor stille det egentlig pleier og være.. Men nå har flere BMW eiere gjort akkurat det samme og det høres ut som diesel støvsugere prøver seg også. 2 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) 49 minutes ago, Simen1 said: Uhm hva? Jo mindre støy det blir jo mer tid og ressurser skal politiet bruke på å slå ned på det? Ja, om det er det som skal til for at folk forstår at unødvendig støy er utrolig plagsomt. Folk vet at forsøpling og forurensing er ugreit, men en stor gruppe mennesker forstår ikke at støy også er forurensing. ps. Sikter til unødvendig støy, som effektpotter++ Endret 25. september 2021 av WiiBoy 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 kremt skrev (1 time siden): Hehe. Vi får se. Uderzo skrev (1 time siden): Ja, det er nok i overkant optimistisk. Se 4 år tilbake i tid. Det har skjedd en utrolig endring i bilsalget på den tida. Siste status jeg så var at under 8% av bilene hadde kun bensinmotor eller dieselmotor. Legger man til de ikke ladbare hybridene kommer de totalt opp i bare ca 12%. Dette var utenkelige tall for 4 år siden. Omtrent like utenkelig den gang som det er nå at folk går mann av huse for å kjøpe elmopeder om 3-4 år. Kort fortalt: Vi kommer ikke til å trenge forbud mot noe folk unngår helt frivillig. 2 Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Som leder av den største motorsykkel klubben på Østlandet (over 1000 medlemmer), kjenner jeg meg ikke igjen i denne beskrivelsen. At 46% av de kontrollerte kjøretøyene ikke er innenfor de støykrav som er satt virker usannsynlig. Det rimer ikke med den statistikken vi sitter på. Vi har hver uke gjennom hele sommeren 100 motorsyklister på våre førerutviklings kurs på Rudskogen. I tillegg har vi kurs på Vålerbanen, Arctic Circle Raceway og Motorcenter Norway. Det er 2200 unike kursplasser i sesongen. Vi setter krav til teknisk stand og vi måler støy før man får delta. Vi kjenner oss ikke igjen i det bildet som her beskrives. At man her henger ut en hel gruppe i trafikken fordi noen ikke har eksosanlegg som er i hht vognkort og som støyer er etter vår mening stigmatiserende. Her må myndighetene sette «halen på katten». Vi imøteser en mer nyansert framstilling og at Statens Vegvesen faktisk dementerer at dette er et samfunnsproblem og kommer med en mer korrekt fremstilling av «problemet». Det må nå være på tide at myndighetene bruker mer gulrot og mindre pisk i trafikale saker. Jeg tør påstå at vi henter motorsyklister inn i miljøer med trygge rammer der vi tilfører kompetanse som reduserer ulykkesstatistikken. Våre deltakere er også bevisst på at en MC må være i teknisk god stand og innenfor støykravene. Med vennlig hilsen Tore Andersen Leder Senior MC Norge avd Førerutvikling 1 1 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) Hvordan vet man at syklene som deltar hos dere er de samme som ellers går på veiene? Nå vet ikke jeg per desibel hva som er ulovlig høyt men jeg kjører bil til og fra jobb i Oslo hver dag og det går ikke en dag uten noen skikkelige bråkepotter. Men om det er så mye som halvparten vet jeg ikke. Vet også at Bjørn Nyland som bor i Oslo og er en profilert youtuber flytter blant annet pga. motorsykkelstøy. Endret 25. september 2021 av Theo343 3 Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Det er gateregistrerte motorsykler. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) Ja, men alle gateregistrerte motorsykkler? Hvor stor andel gateregistrerte motorsykler vil du si er innom dere og foretar støymåling? Endret 25. september 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Alle som deltar på våre kurs er gateregistrerte og vi kjører etter vegtrafikkloven. 1 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Senior MC Norge er nok dessverre en marginal gruppe blant motorsyklistene, (0,3% rent statistisk), så deres erfaring med deres medlemmer stemmer nok ikke med hva vi opplever i hverdagen. 6 2 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) 11 minutes ago, Senior MC Norge avd Førerutvikling said: Alle som deltar på våre kurs er gateregistrerte og vi kjører etter vegtrafikkloven. Jeg spurte ikke om alle var gateregistrerte men hvor stor andel av totalt gateregistrerte motorsykler i Norge som er innom dere. 50% av alle eksisterende gateregistrerte motorsykler i Norge? Endret 25. september 2021 av Theo343 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Jeg tror nok støyen for en stor del kommer fra gruppen 16-18 år. Lett mc med fjernet innmat fra potte eller ulovlig effektpotte. Av denne gruppen vil jeg anslå 70-80 % kjører ulovlig. Det er et voldsomt spetakkel bare når de starter opp. Legg til at de gjerne kjører i grupper på 5-10 sykler så blir det et ganske betydelig bråk som man ikke kan unngå å høre. De terroriserer nabolag til langt ut på natten. Jeg er heller ikke i tvil om at en senior MC klubb har ting i orden. Dette er ordentlige og lovlydige borgere. I motsetning til ungdomsrampen. Løsningen er enkel: Hold kontroll hver eneste uke på alle videregående skoler. Så godt som alle som har en lett MC går på VGS. Ved støy over grensen, 10 tusen i bot og klipp av skiltet. 3 måneder sperrefrist på kontroll i godkjent stand og påskiltingsgebyr. Ved andregangs overtredelse, dobbel bot og 6 måneder sperrefrist. 2 1 Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Poenget her er at de aller fleste motorsyklister har sitt utstyr i forskriftsmessig stand. At man her henger ut en hel gruppe i trafikken fordi enkelte ikke følger støykravene er urimelig. Jeg tør påstå at jeg har bedre innsikt enn deg mht dette. Man bør også reflektere over hvorfor de 100% som blir stoppet faktisk blir stoppet og at 46 % av disse støyer mer enn det som er lovlig. Her henges en hel gruppe ut fordi en marginal gruppe ikke overholder støykrav. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) 2 minutes ago, Senior MC Norge avd Førerutvikling said: Her henges en hel gruppe ut fordi en marginal gruppe ikke overholder støykrav. Man henger vel bare ut de som støyer ulovlig? Ellers enig med Kremt. Endret 25. september 2021 av Theo343 2 Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Jeg skal ikke henge ut merker eller grupper. Det er faktisk slik at denne artikkelen er særdeles unøyaktig. Hvor mange % av den totale mengden MC blir stoppet i kontroll og igjen hvor mange snakker vi om når det er 46% av de som blir stoppet i kontroll? Det antallet opp mot det totale antallet motorsykler er det som sier noe om det er et samfunnsproblem. Jeg etterlyser tallmateriale fra SVV. 1 Lenke til kommentar
hekomo Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 WiiBoy skrev (3 timer siden): Nå som elmotorer gjør sitt inntog i både verktøy og fremkomstmidler, så burde unødvendig støy slås hardt og hyppig ned på. Overgang fra giftmotorsykler til elmotorsykler vil jo gi en himmelsk ro og fred. Og så totalforby all kjøring av fossilmotorsykler innen noen få år. 1 Lenke til kommentar
Senior MC Norge avd Førerutvikling Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Det sier jo litt om grunnlaget for å diskutere et reelt problem. 1 Lenke til kommentar
mixtape Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Bor ved veien opp til en skole, og det er et satans bråk. Ikke nok med det, jeg har en Kina 125 ccm sjøl, som jeg bruker til Kiwi for å kjøpe potetgull og øl, eller kosetur, og den bråker minst like mye. Det her er et problem for følk som lager problemer av luft. ;-) Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 hekomo skrev (25 minutter siden): Overgang fra giftmotorsykler til elmotorsykler vil jo gi en himmelsk ro og fred. Og så totalforby all kjøring av fossilmotorsykler innen noen få år. Ja, hvis folk flest anser tohjulinger med fossilmotor som et problem vil de applaudere slike restriksjoner. Folk hører ikke motorsyklistene som kjører fint og med lovlig støydemping, de hører bare plageåndene. Lokalt hadde vi et problem med mopeder, men politiet tok omsider tak i det i sommer, og nå er det hovedsakelig noen få av de tyngre som støyer plagsomt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå