Gå til innhold

3060 TI "no signal"

Raggys

Anbefalte innlegg

Hei godtfolk. 

Jeg har en kollega som bestemte seg for å oppgradere litt pc deler, og han spurte meg om hjelp. Nå er ikke jeg den beste på PC, men heg har bygget en del pc'er og feilsøkt noen pc'er for folk jeg kjenner. 

Han kjøpte seg oppgraderingspakke med:
* MSI mpg 550 hovedkort
* corsair vengeance rgb pro ddr4 3200 mhz 16 gb RAM
* AMD Ryzen 9 5900x

Ved siden av det kjøpte han dette hver for seg:
* Corsair HX850, 850w psu
* 3060 TI gpu, zotac nvidia geforce rtx twin etter eller annet som jeg ikke kommer på i farta. 

Beklager på forhånd for lang tekst : /

Vi setter igang med å skru ihop datamaskina når siste del ankommer posten. 

Alt går knirkefritt for seg, vi kobler ut alt av gammel hardware, kobler opp nytt, bruker hovedkort "kart" for å sjekke at alt av pins og kontakter står riktig. Vi slår på maskinen og alt ser ok ut, alt av deler oppdages inne i windows / inne i bios.
Jeg setter igang en reinstallering av windows igjennom usb, og vi er godt fornøyd med dagens arbeid. 

Neste dag installerer jeg alt av drivere han trenger. Etter en installeringer og x antall restart av pc, så er vi igjen godt fornøyd med dagens innsats. 
Senere på kvelden kontakter han meg og sier at alt bare plutselig fryste, deretter ble pc skjermen svart med "no signal". Jeg ber han gjøre det vanlige at han kobler ut skjermkabel og strøm fra veggen, sette alt tilbake, virker fortsatt ikke. 

Jeg besøker han neste dag, jeg tar ut skjermkortet og setter det inn igjen, da virker alt plutselig som normalt. Slik går det i noen dager, den står på en stund før alt bare fryser og "no signal" på skjerm. Eneste som funker er å koble ut skjermkortet og koble til igjen, da funker det.

Etter noen dager med det ovenfor så tenker jeg at det kanskje kan ha noe med BIOS verjsonen å gjøre, og jeg ser da at han har en gammel bios på sitt hovedkort. Vi oppdaterer bios til den siste versjonen for hans kort, (ikke aller siste, den er en beta versjon), og jeg verifiserer inne i bios etterpå at den har blitt oppdatert.

Det såg ut til å fikse problemet, PC sto påslått neste hele dagen i 2 dager, spilling og ditt og datt, superfornøyd med at alt funker. 

Dag 3 når han slår på maskinen, så er det samme problem, "no signal". Vi tar ut og inn skjermkort, samme problem. Vi går fra HDMI til helt ny DP kabel han kjøpte samme dag, "no signal" der også. PC skjerm står innstilt på DP og HDMI etter hva vi kobler til den. Jeg tester kablene på mitt oppsett, ingen problemer. Vi tester deretter min skjerm på hans PC, "no signal" da også.

Vi kobler fra ALT i pcn, og setter alt på plass igjen, hvor vi dobbelsjekker at alt blir riktig plassert og "connected". Fortsatt "no signal". Vi prøver deretter hans gamle 1080 kort som han brukte med de nye pc delene imens han ventet på det nye 3060TI kortet, det viser også bare "no signal". 

Noen som har en minste aning hva dette kan komme av? På ulike forumer på nett, så er løsningen alt fra nye kabler, ny skjerm, nytt hovedkort til å ha riktig BIOS versjon, ikke noe "fast" løsning så langt jeg kan se. Nytter heller ikke å koble bilde kabel direkte inn i hovedkort for å komme seg til bios eller safe mode da den ikke har integrated graphics. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm. 

Vi prøvde å montere ram i a1 og b1, mente switcha tilbake til a2 og b2 da det ikke ble forskjell. Vi prøvde også å montere gpu i nedre slot på kortet, dette gav ingen resultat. 

Angående PSU. Her switcha vi kabel til skjermkortet, vi prøvde også den andre utgang for gpu på psu, ingen forskjell. Altså hele PC går jo på, vifter og lys og alt arbeider som normalt, det er bare den skjermen som ikke viser bilde, utrolig plagsomt :D

edit - Kan legge til at han satte opp en retur av delene og leverte dem på posten i dag, så da er det egentlig ikke så mye å gjøre enn å vente på at komplett skal sjekke delene hos seg. 

Endret av Raggys
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...