Redaksjonen. Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Hybridhelikopter i lufta: Kan være redninga ved motorbortfall Lenke til kommentar
rosetta stoned Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Autorotasjon skjer umiddelbart ved engine out. Autorotasjon er faktisk velkommen fordi det er øvet på, og uungåelig i slike situasjoner. Hydraulisk helvete, derimot. Det er vel der problemet ligger. Fikse problemer som fins først. Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Her bommer du stygt. Autorotasjon skjer ikke automatisk, men etter input fra flygeren. (senking av collective til rotor disk blir drevet av luftstrøm). Robinson R22 har man ca 1.1sekund reaksjonstid før man går i blade stall. Samtidig har helikopter dårlig glidetall ved autorotasjon. 30 sekunder lenger betenkningstid kan ha stor betydning for å sette opp helikopteret for en trygg "full down". Hydraulik er ikke noe problem i at systemet består av 2 uavhengige systemer. Sannsynligheten at begge disse ryker er svært liten. 2 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Helikopter burde ha en fallskjerm også. Men det er selvsagt utfordende å finne en god plassering. Denne løsningen er kanskje ikke helt bra hvis hovedrotoren faller av.: https://www.youtube.com/watch?v=hzMcEofMX_w Endret 24. september 2021 av J-Å Lenke til kommentar
nessuno Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Ekstra motor+batteri = elstra vekt Elektrisk halerotor = ingen halerotor ved motorsvikt, da må man ha enda mer batteri for redundans. Lenke til kommentar
Rune Galambos Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Her tar du feil. Når man er i autorotasjon er det i utgangspunktet ingen behov for halerotor. På samme måte som gyrokopter ikke har halerotor. Man har noe "transmission drag" ved slutten av øvelsen så det er i utgangspunktet her man evt trenger noe pedal eller retningskontroll. Så de 30% av kreftene som stort sett går med til halerotordrift gjelder ikke ved autorotasjon fordi man ikke har motorkraft tilkoblet systemet. Samtidig så vil tiden fra en motorfeil oppstår til man er på bakken ta under et minutt med flygehøyde på 1000ft. Så et evt batteri til halerotordrift trenger ikke å være stort. Det kan også hende at det er koblet til en generator på MRGB som generere nok strøm til halerotor ved motorbortfall. 3 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå