Gå til innhold

Nå kan du få solceller på hytta nesten uansett hvilket tak du har

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ved å lage ett stativ/en vegg/ett sol-gjerde ved siden av hytten slipper man fare for vannlekkasje, man slipper å søke kommunen, det blir mye billigere og man kan gjøre mye av arbeidet selv om man ønsker og likevel holde seg innenfor gjeldene regelverk.

Her er ett par som har montert ett stort frittstående solvcellepanel, stort nok til å bruke på en enebolig: https://www.youtube.com/watch?v=wApxkcr_gX8

Lenke til kommentar

Ved å lage ett stativ/en vegg/ett sol-gjerde (...) slipper man (...) å søke kommunen

Nesten alle tiltak er søknadspliktige, og hvilke du slipper å søke om er helt opp til planen for området du er i (og kommunen). Der jeg har hytte (regulert som LNF2) kan man ikke sette opp en antenne en gang uten å søke Fylkesmannen om dispensasjon. Og et gjerde ville vært helt utenkelig. Så vær forsiktig med absolutter 🙂

Endret av 8086
Lenke til kommentar

Jeg har hytte langt inne på snaufjellet og fikk også beskjed om at man ikke kunne få lagt solceller der pga utfordringer relatert til membran, men i fjor satt jeg opp en enkel løsning som ikke krevde penetrering av membran basert på et snøfangerdesign jeg fant på Byggforsk. Det har funket fjell og taklet 30 sekundmeter vind uten problemer.

Jeg valgte kun å ha 3 paneler av estetiske hensyn, men kunne godt ha vært flere. De ligger også noen centimeter over torva slik at jordavrenning aldri blir et problem og vegetasjon har heller ikke vært det hittil.

Endret av 8086
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...