Knut B Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Nå kan du få solceller på hytta nesten uansett hvilket tak du har Lenke til kommentar
MrAHB Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Ved å lage ett stativ/en vegg/ett sol-gjerde ved siden av hytten slipper man fare for vannlekkasje, man slipper å søke kommunen, det blir mye billigere og man kan gjøre mye av arbeidet selv om man ønsker og likevel holde seg innenfor gjeldene regelverk. Her er ett par som har montert ett stort frittstående solvcellepanel, stort nok til å bruke på en enebolig: https://www.youtube.com/watch?v=wApxkcr_gX8 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 En carport med soltak så har man gjort biffen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Ingen som reagerte på illustrasjonsbildet i artikkelen, der solcellepanelene ligger på skyggedelen av taket, fremfor den delen som får sola direkte på seg? Dette var jo direkte uheldig...😉 1 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 (endret) Quote Ved å lage ett stativ/en vegg/ett sol-gjerde (...) slipper man (...) å søke kommunen Nesten alle tiltak er søknadspliktige, og hvilke du slipper å søke om er helt opp til planen for området du er i (og kommunen). Der jeg har hytte (regulert som LNF2) kan man ikke sette opp en antenne en gang uten å søke Fylkesmannen om dispensasjon. Og et gjerde ville vært helt utenkelig. Så vær forsiktig med absolutter 🙂 Endret 27. september 2021 av 8086 Lenke til kommentar
8086 Skrevet 27. september 2021 Del Skrevet 27. september 2021 (endret) Jeg har hytte langt inne på snaufjellet og fikk også beskjed om at man ikke kunne få lagt solceller der pga utfordringer relatert til membran, men i fjor satt jeg opp en enkel løsning som ikke krevde penetrering av membran basert på et snøfangerdesign jeg fant på Byggforsk. Det har funket fjell og taklet 30 sekundmeter vind uten problemer. Jeg valgte kun å ha 3 paneler av estetiske hensyn, men kunne godt ha vært flere. De ligger også noen centimeter over torva slik at jordavrenning aldri blir et problem og vegetasjon har heller ikke vært det hittil. Endret 27. september 2021 av 8086 1 Lenke til kommentar
passord-123 Skrevet 11. oktober 2021 Del Skrevet 11. oktober 2021 Når regnestykker er basert på salg av strøm til 150 øre per kWh fra et pittelite anlegg, så kan du stole på det /s Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå