Aukan1988 Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Hei, brukte firma via mittanbud til å lage en lufteventil på kjøkkenet mitt. Betalte ca 3000 for dette. Ser i ettertid nå at det er gjort en fryktelig dårlig jobb og at dette må utbedres. Han ga meg ingen varsel på at det ble feil og håpet sikkert jeg ikke skulle se dette. Dette er utrolig kjipt da jeg skal selge leiligheten nå. Da han borret traff han et vannrør, så den står slik at kanalen ikke kommer skikkelig på plass. Han har fjernet mye av dampsperren og det står helt åpent inn mot isolasjonen. Det er heller ikke forseglet og tettet skikkelig fra utsiden. Legger ved bilder. Hva bør gjøres her, for å unngå fuktskader? Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) For en elendig jobb. Det må i hvert fall være tett mellom røret og veggen på innsiden, men litt usikker på hvordan du skal løse dette. Jeg ville tatt med bildene til en annen blikkenslager og spurt om nettopp dette. Endret 25. september 2021 av Windoge Lenke til kommentar
aklla Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Windoge skrev (10 minutter siden): For en elendig jobb. Det der vil ikke ha noe effekt så lenge det ikke er tett mellom veggen på innsiden og kanalen som leder ut. Slik det står nå vil du blåse fuktig luft rett i isolasjonen, og det vil bli spesielt problematisk når temperaturene synker. Jeg ser heller ingen lamellventil bak ventilkappen på utsiden. Er dette integrert et annet sted? Den skal nemlig forhindre at det blåser inn kald luft fra utsiden når ventilatoren ikke er i bruk. Nå er vel dette en lufteventil for passiv lufting uansett, mtp at det er en luke på innsiden. Da skal det verken være lamellventil på utsiden og skal ikke blåse luft noen sted. Men dårlig jobb uansett ja, jeg ville vært bekymret for at vannet kan fryse der, vannrøret er ganske utsatt for kulde der.. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 (endret) 5 minutes ago, aklla said: Nå er vel dette en lufteventil for passiv lufting uansett, mtp at det er en luke på innsiden. Da skal det verken være lamellventil på utsiden og skal ikke blåse luft noen sted. Men dårlig jobb uansett ja, jeg ville vært bekymret for at vannet kan fryse der, vannrøret er ganske utsatt for kulde der.. Ser det nå, har redigert innlegget mitt. Trodde først det var til kjøkkenventilator. Men jeg tenker det samme som deg når det gjelder vannrøret. Det er kanskje ikke så problematisk kaldt ute ennå, men man bør kanskje ikke vente for lenge. I så tilfelle ville jeg isolert hele røret med Glava, og kanskje tettet røret fra utsiden til dette er utbedret. Her burde det vært brukt en detektor før han begynte å borre. Endret 25. september 2021 av Windoge Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Det er sånn det blir når alle skal ha ting gjort så billig som mulig. Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 sedsberg skrev (18 minutter siden): Det er sånn det blir når alle skal ha ting gjort så billig som mulig. Er det så billig? Smelte nettopp opp 2 i boden. De var rimelige i innkjøp og raske å montere. Med 3000 kroner tipper jeg installatør hadde >1000 kroner timen. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Så at han skrev at han hadde brukt "mitt anbud". Går da ut i fra det var viktigst å få det billigst mulig. Dog mener jeg fremdeles at det ikke unnskylder montøren, hvis det virket slik. Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 1 hour ago, Salvesen. said: Er det så billig? Smelte nettopp opp 2 i boden. De var rimelige i innkjøp og raske å montere. Med 3000 kroner tipper jeg installatør hadde >1000 kroner timen. Han tok seg greit betalt, da det ikke er mye arbeid å gjøre dette. Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Ser ut som stålrør med muffe, gammelt hus? Rørleggeren legger normalt ikke rør i yttervegg på den måten. Er det gammelt stålrør med muffe kan det fikses. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 (endret) Syntes det ser greit ut jeg, litt vanskelig å forutse at man skal treffe på et rør. Var kanskje du som ville ha ventilen akkurat der også. Edit, er vannrøret i bruk? Da kan det fryse i stykker. Endret 26. september 2021 av bruker-540634 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 2 minutes ago, bruker-540634 said: Syntes det ser greit ut jeg, litt vanskelig å forutse at man skal treffe på et rør. Var kanskje du som ville ha ventilen akkurat der også. Du vet det er helt uproblematisk å finne metall i veggen før man borrer? Hva annet mener du er bra utført? Røret er ikke festet til veggen. Det ene er at vannrøret vil fryse. Det andre er at varm inneluft vil møte kaldluft, og dermed kondisere i veggen. 1 Lenke til kommentar
Poutine Gravy Skrevet 26. september 2021 Del Skrevet 26. september 2021 Som nevnt tidligere; Ut i fra det ene bildet så mener jeg at det ikke er noe vannrør. Ser ut som stålrør med muffe. Da kan det trekkes og legges om. Sjekk hvor røret går. Går det til veggboks over eller under benken? På gamle installasjoner går stålrøret fra takboksen og ned til veggboksen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå