Ellen Viseth Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Høy strømpris øker interessen for solceller [Ekstra] Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Nå må jo jeg få ræva i gir, i og med at jeg både er ingeniør og den smarteste i gata. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Høyere strømpris gjør selvsagt solceller mer lønnsomt. Det skulle da bare mangle. Men økt lønnsomhet i forhold til hva? Det er det jo ikke alle bygg som er like egnet. Tilgjengelig takflate, hvilken himmelretning den heller i, vinkel, breddegrad, hindringer for sola, eieform, andre tekniske løsninger etc. Arkitekter optimerer sjeldent hus for dette og da blir det jo helt bingo om man har et hus som er egnet eller ei. Se bare på illustrasjonsbildet fra Furumo i Ski. Takene heller i helt forskjellige retninger. Da får nødvendigvis de ulike eierne ulikt utbytte av solcellene sine. Poenget mitt er at bygg må optimeres for solceller helt fra første kontakt med arkitekten, eller så blir solceller bare noe sekundært ad hoc miljøallibi med bingo lønnsomhet. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 25. september 2021 Del Skrevet 25. september 2021 Simen1 skrev (På 24.9.2021 den 10.42): Høyere strømpris gjør selvsagt solceller mer lønnsomt. Det skulle da bare mangle. Men økt lønnsomhet i forhold til hva? Det er det jo ikke alle bygg som er like egnet. Tilgjengelig takflate, hvilken himmelretning den heller i, vinkel, breddegrad, hindringer for sola, eieform, andre tekniske løsninger etc. Arkitekter optimerer sjeldent hus for dette og da blir det jo helt bingo om man har et hus som er egnet eller ei. Se bare på illustrasjonsbildet fra Furumo i Ski. Takene heller i helt forskjellige retninger. Da får nødvendigvis de ulike eierne ulikt utbytte av solcellene sine. Poenget mitt er at bygg må optimeres for solceller helt fra første kontakt med arkitekten, eller så blir solceller bare noe sekundært ad hoc miljøallibi med bingo lønnsomhet. Tror nok vi kommer dit at dette er med i planleggingsfasen, men viktig at man pusher på for dette allerede når boligområder presenteres for å hente interesse. Ved å etterspørre info om hvilke tomter som er planlagt, som liger "riktigst for å sette opp solceller, kommer det raskere inn i bevisstheten til de som planlegger boligfeltene. Nå virker det som om det viktigste å gjøre, er å få på plass så mange tomter og derved boliger som mulig, og da settes gjerne husene opp i retninger som kan gjøre det vanskelig. Som det sies, og som jeg og nevnte i en annen tråd, de høye strømprisene vil gi gode kår for de som driver med solceller, etterisolering, taktekking og annen virksomhet rettet mot energiøkonomisering. F.eks. de som driver med varmepumper, geotermisk varme, varmegjenvinning etc. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå