Gå til innhold

Test: Vi mister munn og mæle i førersetet på Mercedes-Benz EQS


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette smaker og lukter Mercedes. Flott vogn. Men er det egentlig en sedan nå? Eller har vi beveget oss over i kombicoupe mtp på den enorme bakluken? Ikke for det, en glemmer nok raskt snevre eller mangelfulle definisjoner av skyssens form og utseende når en setter seg inn, finner seg til rette "på kontoret" og samtidig mottar en behagelig massasje. Nå gjenstår det for Mercedes og finpusse måten en handler bilene på. Trenger ikke gå helt Tesla her, men alle disse pakkene som plutselig krever noe annet eller ikke passer sammen med valgene som alt er gjort er jo faktisk helt meningsløst. Med mindre Mercedes fcuker opp med feks OTA, UI eller kløner det til med flere manuelle "OTA" hos merkeverksted blir det nok satt salgsrekord på "S" klasse i Norge med EQS. 

Veldig kjekt å se at Mercedes nå er på en plattform som fra grunnen av ble designet som en elbil og som ikke er designet rundt restehylla innerst på de store lagerhallene. Vi husker jo den elektriske de kom med som fortsatt hadde hele kardangtunnelen i dørken. Godt verden går fremover. 

Skulle jeg hatt stor elbil nå, eller elbil i den prisklassen ville jeg definitivt vurdert og testet EQS. Tommel opp til Mercedes. Så får vi se om EQE blir en bestselger'n eller om folk legger inn litt ekstra for å ratte elektrisk S klasse? Den praktisk kombikupe bakluken og sving på bakaksel gjør jo EQS rent praktisk. Plass til både hockey bagger når det kjøres på trening samt sykler og whatever kidsa trenger, og så bra svingradius at selv mor kan navigere i trange parkeringshus uten å få rare striper på sidene av fronten. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
-Birger- skrev (1 time siden):

Eller like dumt,du får 6 elektriske Skoda citigo.

Den Lexusen er en liten kompakt ev med bedriten rekkevidde.

Lexusen er ikke liten,men en familiebil. Den har 53 kw batterie med bra rekkevidde. I tillegg er det en høykvalitets premium bil made in Japan av Japans beste håndtverkere. Derfor er scorer den år etter år på topp i kunde-fornøyd tester. 

Lenke til kommentar
bojangles skrev (2 timer siden):

Nå gjenstår det for Mercedes og finpusse måten en handler bilene på. Trenger ikke gå helt Tesla her, men alle disse pakkene som plutselig krever noe annet eller ikke passer sammen med valgene som alt er gjort er jo faktisk helt meningsløst.

Topp handleopplevelse = omgtrent null opsjoner og valgmuligheter å "bekymre" seg om. Du ville elsket supermarkedene i gamle Sovjetunionen. 

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
48 minutes ago, uname -i said:

Topp handleopplevelse = omgtrent null opsjoner og valgmuligheter å "bekymre" seg om. Du ville elsket supermarkedene i gamle Sovjetunionen. 

 Det handler ikke om å begrense valgene, det var virkelig ikke det jeg skrev. Det handler om å ha en forståelig meny som folk skjønner. Hvorfor skal audiopakke XL kreve at du ikke kan ha awd eller akustisk glass gjør at du ikke får adaptive lys? Eller hvorfor blir det endringer på valgene du alt har tatt om du velger nappa skinn? Det må vel gå an å få både nappa skinn og akkurat de felgene i den størrelsen? Dette var jo kun eksempler jeg dro rett opp av hatten, men omtrent så meningsløs er jo prosessen blant annet hos flere tyske bilprodusenter. Ta en titt på forskjellige bilkonfiguratorer og se om det virker logisk og praktisk for kundene? Er det kjøpsopplevelsen du ønsker? Hva med bare absolutt full pakke, helmax eller strippa? Også kan du legge whatever uten at det endrer på valg du alt har tatt?

Jeg skjønner at dersom du skal ha carbon kjeramiske bremseskiver i 17" så kan du ikke velge de minste felgene. Slikt er forståelig og logisk.  Men at valg av sete skal påvirke hvilke lys du kan velge er meningsløst. Om du liker det så fint for deg. Blir nok ikke noen ny tysk bil på meg før de endrer på den biten. 

Endret av bojangles
  • Liker 7
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, ACYBN18O said:

Lexusen er ikke liten,men en familiebil. Den har 53 kw batterie med bra rekkevidde. I tillegg er det en høykvalitets premium bil made in Japan av Japans beste håndtverkere. Derfor er scorer den år etter år på topp i kunde-fornøyd tester. 

Den er knøttliten, en såkalt "subcompact", like lang som en Audi A3 sedan og betydelig kortere enn Lexus IS (som da er Lexus' aller minste sedan), med latterlig dårlige 367 liter bagasjerom, et baksete for trangt for tenåringer og en rekkevidde som ikke holder mål om man skal utenfor byen, ei heller tilstrekkelig ladeeffekt til at ladepauser blir en kjapp affære.

Om man er på jakt etter en nr 2-bil som skal brukes til bykjøring med småbarn eller én voksen passasjer, uten noe særlig bagasje, så tviler jeg ikke på at UX er det mest pålitelige man får tak i, og blant det mest komfortable, men den er på ingen måte en konkurrent til de bilene som faktisk har plass til voksne og bagasje, og brukbar rekkevidde og ladeeffekt, som for eksempel EQS.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (30 minutter siden):

 Det handler ikke om å begrense valgene, det var virkelig ikke det jeg skrev. Det handler om å ha en forståelig meny som folk skjønner. Hvorfor skal audiopakke XL kreve at du ikke kan ha awd eller akustisk glass gjør at du ikke får adaptive lys? Eller hvorfor blir det endringer på valgene du alt har tatt om du velger nappa skinn? Det må vel gå an å få både nappa skinn og akkurat de felgene i den størrelsen? Dette var jo kun eksempler jeg dro rett opp av hatten, men omtrent så meningsløs er jo prosessen blant annet hos flere tyske bilprodusenter. Ta en titt på forskjellige bilkonfiguratorer og se om det virker logisk og praktisk for kundene? Er det kjøpsopplevelsen du ønsker? Hva med bare absolutt full pakke, helmax eller strippa? Også kan du legge whatever uten at det endrer på valg du alt har tatt?

Jeg skjønner at dersom du skal ha carbon kjeramiske bremseskiver i 17" så kan du ikke velge de minste felgene. Slikt er forståelig og logisk.  Men at valg av sete skal påvirke hvilke lys du kan velge er meningsløst. Om du liker det så fint for deg. Blir nok ikke noen ny tysk bil på meg før de endrer på den biten. 

Burmester lydpakke og AWD lot seg velge. Hva er det du sikter til?

Du vet hva ordet pakker betyr? At det settes noen begrensninger? Mercedes har 15 forskjellige stiler på seter, men siden det kan være noen begrensninger på valgmuligheter så holder jeg meg til Tesla med valgene svarte eller hvite plastseter. Det er logikken.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Penny skrev (34 minutter siden):

Den er knøttliten, en såkalt "subcompact", like lang som en Audi A3 sedan og betydelig kortere enn Lexus IS (som da er Lexus' aller minste sedan), med latterlig dårlige 367 liter bagasjerom, et baksete for trangt for tenåringer og en rekkevidde som ikke holder mål om man skal utenfor byen, ei heller tilstrekkelig ladeeffekt til at ladepauser blir en kjapp affære.

Om man er på jakt etter en nr 2-bil som skal brukes til bykjøring med småbarn eller én voksen passasjer, uten noe særlig bagasje, så tviler jeg ikke på at UX er det mest pålitelige man får tak i, og blant det mest komfortable, men den er på ingen måte en konkurrent til de bilene som faktisk har plass til voksne og bagasje, og brukbar rekkevidde og ladeeffekt, som for eksempel EQS.

Ja det er din meining. Jeg hadde uten tvil valgt Lexus til under fire hundre store sedler. Men det kommer en større el-Lexus til neste sommer,den blir nok å bikke halv millionen. 

Lenke til kommentar
(not the real) Dr. Bombay skrev (1 time siden):

Folk sammenligner på ramme alvor en oppjazza Toyota og Hummer med en Mercedes S-klasse?

Sorry, men dere er nok uansett ikke i kundegruppen for denne type kjøretøy hvis dere tror de er i nærheten av sammenlignbare 😂

This. Altså, bilen kostar nesten 1.5m, og ingen potensielle kundar ville heller hatt fire Lexus enn ein EQS. Det er overdådig og dyrt, som S-klasse skal vere.

Det nyttar ikkje å samanlikne det folk flest samanliknar bilane på i eit sånt tilfelle. Bilen er minst tre ganger dyrare bil enn fleirtalet kjøper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, uname -i said:

Burmester lydpakke og AWD lot seg velge. Hva er det du sikter til?

Du vet hva ordet pakker betyr? At det settes noen begrensninger? Mercedes har 15 forskjellige stiler på seter, men siden det kan være noen begrensninger på valgmuligheter så holder jeg meg til Tesla med valgene svarte eller hvite plastseter. Det er logikken.

Du må ikke ta det at jeg ikke liker måten tyskerne selger bilene sine personlig. Det har ingenting med deg å gjøre. Du kjøper det du vil og jeg det jeg vil. Jeg skrev om den prosessen fordi jeg ikke liker den, det er ikke noe du "kan ta meg på" her. Jeg er veldig godt kjent med valgene til Mercedes og har hatt Mercedes. Jeg likte ikke prosessen rundt bestilling da og ikke nå. Om det er annerledes for deg er det helt greit. Dette handler om følelser og det eksisterer ikke noe fasitsvar så kan vi droppe det nå?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...