Arne Fenstad Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 Ekspert mener brannrisikoen i skipstunnel er undervurdert: – Jeg vil ikke inn i denne tunnelen [Ekstra] Lenke til kommentar
Storebj0rn Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 Hva med backup-slepemekanismer langs veggen? I Panamakanalen har de "slepelokomotiv" langs slusene. 2 Lenke til kommentar
Egil Hjelmeland Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 Nytten av tunnelen for skip av størrelse med Hurtigruten er vel også ganske marginal. Det er vel for mindre fartøy at den vil gjøre en forskjell. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 Denne tunellen er såpass kort at dette argumentet blir bare søkt. 2 Lenke til kommentar
Teknisk1 Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 Det ville være ærligere om han (Emil Aall Dahle) sier han bare ikke liker tunnellen, eller tjener penger på å være misfornøyd. Tør vedde på at han tør å kjøre i biltunneller - og de brenner stadig vekk. Om det er 8500 år eller 1 million mellom hver brann så er det lite interessant dersom det ikke ses i sammenheng med hvor alvorlig brannen er. Og det tar lang tid å fyre opp et helt skip (Scandinavian Star), vanligste brannen er vel kokken som får svidd maten. 1 Lenke til kommentar
NERVI Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 Tror ikke man behøver å være ekspert for å skjønne at en brann der inne ville bli fatal. Brannmesteren med ansvar i området kan helt sikkert forklare hvilke problemer de ville fått i fall en brann, eventuelt også hvor lang responstid man måtte forvente, og så videre... 1 Lenke til kommentar
AnthonyEdwardS Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Det eneste som er imponerende med Stad skipstunnel er størrelsen, ikke lengden. Skulle det oppstå brann imens den kjører gjennom den korte tunellen så hadde de ikke klart å stoppe den inni tunellen selv hvis det var det de forsøkte på. Skulle tro at en konsulent skjønte at vekten på et Hurtigruteskip ikke er noe man stopper øyeblikkelig uansett hvor mye man skulle prøve. Bare det at han tror de legger til kai i Selje så han kan ta drosje til Kjøde (eller omvendt) viser vel hvilken sær boble denne fyren lever i.. Og så hårsår som fyren virker så hadde han vel ikke overlevd den drosjeturen over fjellet uansett.. Beste er vel om han heller kjøper sin egen båt og går rundt Stad på gamlemåten, men det ender bare med at han leier noen andre til returen rundt Stad imens han selv setter seg på et fly hjem igjen.. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 (endret) Det med brannslukking og evakuering er nok noe som vil trenge nye løsninger og nye regler. Kanskje en evakueringsvogn på skinner, med en gangvei som kan svinges ut mot fartøyet? En spesiell utfordring vil være hydrogendrevne fartøy. Derfor er det ikke spesielt smart å satse på hydrogendrift for hurtigbåter Bergen-Selje. Når tunnelen åpner vil disse mest sannsynlig fortsette til Ålesund. Endret 24. september 2021 av J-Å Lenke til kommentar
Fritjof Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Dette og denne fergefrie E39 har blitt en symbol- og æresak for mange på vestlandet. Jeg kan skjønne dem jeg, alle ønsker vi noe å henge stolthet og identitet på. Problemet er at da legges fornuften litt til sides. Om du ønsker deg noe veldig fordi det gir "fest og moro" er det ikke så farlig om noe kan gå galt, særlig hvis det skjer sjelden. Jeg vil nok også synes at det er litt spektakulært å seile denne tunnelen den første gangen. Det syntes jeg også da jeg skulle kjøre min første veitunnel. Nå er det en pine og et ork, og jeg føler meg aldri helt trygg, særlig ikke i enløpstunneler. Det er vel litt utidig å spørre om møtemulighetene her? Beklager min smule arroganse som østlending. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Forøvrig er båter i tunneler jo en omtrent 200 år gammel sak. Lenke til kommentar
Frank Olsen Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 (endret) trikola skrev (53 minutter siden): Forøvrig er båter i tunneler jo en omtrent 200 år gammel sak. Slike tuneller har jeg faktisk gått gjennom med kanalbåt selv 😀 Jeg kan ikke si jeg var redd for brann ombord på den halvtimes turen gjennom den lengste 😂 Endret 4. oktober 2021 av Frank Olsen 2 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Fritjof skrev (3 timer siden): Dette og denne fergefrie E39 har blitt en symbol- og æresak for mange på vestlandet. Jeg kan skjønne dem jeg, alle ønsker vi noe å henge stolthet og identitet på. Problemet er at da legges fornuften litt til sides. Om du ønsker deg noe veldig fordi det gir "fest og moro" er det ikke så farlig om noe kan gå galt, særlig hvis det skjer sjelden. Jeg vil nok også synes at det er litt spektakulært å seile denne tunnelen den første gangen. Det syntes jeg også da jeg skulle kjøre min første veitunnel. Nå er det en pine og et ork, og jeg føler meg aldri helt trygg, særlig ikke i enløpstunneler. Det er vel litt utidig å spørre om møtemulighetene her? Beklager min smule arroganse som østlending. Arrogant? Nei kun kunnskapsløs og forutinntatt. Men det er lov det og. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå