Joakim87 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Hei... Vi har tenkt til og lage en dings som kontrolerer vifter og neon lys i kabinettet. Vi har sett på denne artikkelen: http://www.overklokking.no/cooling/diverse/viftestyring/ Men vi skjønner ikke helt koblings tegningen. Det kommer 2 stk ledninger ut av sikkringsboksen. Vi hadde tenkt til og ha 4 brytere med leds som lyser når bryteren er skrudd på. En led er plassert ved siden av hver bryter. Men hvordan skal dette kobles videre sånn at brytere og ledsene får strøm og at strømmen går videre til vifter\Neon lys inni kabinettet ? Viftene bruker 3 pins ledninger og ledsene bruker 2 pins. Må vi bruke veldig mye omformere her eller er den en annen måte? Håper på svar. Mvh Joakim T. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) Viftene bruker 3 pins ledninger og ledsene bruker 2 pins. Må vi bruke veldig mye omformere her eller er den en annen måte? Man bruker ikke omformere og overganger til slikt. Man lodder eller bruker sukker biter til å feste de, altså du klipper av den kontakten. Skal komme med en liten tegning til deg. Bare vent litt Edit: Her ligger bildet. Men det er et problem.. Led'sen som er der må tåle 12v! De som Microplex har tåler bare 5v... Skal du bruke de må du vel ha en motstand eller noe sånt.. Hvilken vet jeg ikke! Endret 8. januar 2004 av jonas22282460 Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Ser bra ut den jonas, men vifta skal mest sannsynlig ha 12 v og dioden kanskje 5v. Derfor må du ha en motstand på en av ledningene inn til dioden. Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 (endret) fins det leds som tåler 12 v da ? det hadde jo gjort det hele litt enklere.... Hvordan skal jeg koble videre til neste bryter ? Endret 8. januar 2004 av Joakim87 Lenke til kommentar
Koffe Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Det finnes ja, men jeg ser mye oftere led`s som skal ha 5V. Mange av disse har allerede innebygde motstander(sjekk dette). Det som er viktig også er at det går riktig mengde strøm gjennom lysdioden. Formelen U=R*I brukes for å regne ut riktig verdi på motstanden. Sjekk Elfa de har stort utvalg. Lenke til kommentar
Jonas Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 fins det leds som tåler 12 v da ? det hadde jo gjort det hele litt enklere.... Hvordan skal jeg koble videre til neste bryter ? Du gjør bare hele tegninga om igjen! Du trenger ikke å bruke 4 stk av den standard strømkontakten fra psu. Bare koble alle de 4 styringene på en. Lenke til kommentar
Joakim87 Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 hmm.. kk, da er det bare og kjøpe delene.... herre åpningstidene på elfa er jo ikke akkurat verdens mest brukervenlige.... stenger 16.30 herregud.. slutter jo på skolen kl 16.00, men uansett... kommer sikkert til og få bruk for sikkringsboxen fra clasohlson takk for hjelpen Lenke til kommentar
kruger88 Skrevet 2. februar 2004 Del Skrevet 2. februar 2004 Hvordan kobler jeg alle de 4 styringene på en strømkabel?? takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå