Gjest ef168...090 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Kan man komme langt med 450-500 kr i uka hvis man bare kjøper billigmerkene som first price, extra osv? Jeg har prøvd noen av billigmerkene og syns ikke det er så veldig stor forskjell fra det som er dyrere. Noen her som klarer dette budsjettet? Hva kjøper du? Jeg trenger tips? Anonymous poster hash: ef168...090 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Joda, jeg bruker selv sjelden mer enn 500 kr,- Men kjønn, alder, livssituasjon og hvilken butikker du har anledning og handle i har mye å si. - Unngå prosessert/bearbeidet mat; og da særlig ferdigmat. - Sjekk kiloprisen istedenfor enhetspris. - Handle på formiddagen; da er ofte "50% hylla" med datovarer på Kiwi best. - Unngå å bli lurt av tilbudspriser. "-30% på Mega" er ofte tilsvarende normalpris på Rema. - Lag mat fra bunnen av. - Frosne grønnsakspakker er billigere (og vel så næringsrik) som ferske. - Kjøp frosne store kjøttprodukter istedenfor ferske. - Handle en gang i uka. Men kjekk gjerne datovare-disken hver gang du er i nærheten. Noen tips nå: 450 gram brokkolitopper fra Eldorado koster nå 11,90 på Kiwi Nypoteter får du for 10 kr,- pr kilo. Lapskausblanding fryst koster nå 15 kr,- på Rema1000. (Hiv oppi tre stk buljongerninger, og du har middag i to dager.) Lær deg å lag ris med smak. Type hvitløk, gurkemeie, chili, paprika osv. Lær deg å lag sauser og retter fra bunn av. Linser, kikerter, couscous o.l. er sunt og næringsrikt - og ikke minst billig. Personlig kan jeg til nøds klare meg på 200 kr,- i uka. Men det er litt ekstremt og ikke holdbart i lengden. I snitt ligger jeg på 4-500 kr,- pr uke. Inkludert drikke og husholdningsartikler som dasspapir, kaffefilter, såpe og ymse. 1 3 Lenke til kommentar
Gjest ef168...090 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Milhouse85 skrev (9 minutter siden): Joda, jeg bruker selv sjelden mer enn 500 kr,- Men kjønn, alder, livssituasjon og hvilken butikker du har anledning og handle i har mye å si. - Unngå prosessert/bearbeidet mat; og da særlig ferdigmat. - Sjekk kiloprisen istedenfor enhetspris. - Handle på formiddagen; da er ofte "50% hylla" med datovarer på Kiwi best. - Unngå å bli lurt av tilbudspriser. "-30% på Mega" er ofte tilsvarende normalpris på Rema. - Lag mat fra bunnen av. - Frosne grønnsakspakker er billigere (og vel så næringsrik) som ferske. - Kjøp frosne store kjøttprodukter istedenfor ferske. - Handle en gang i uka. Men kjekk gjerne datovare-disken hver gang du er i nærheten. Noen tips nå: 450 gram brokkolitopper fra Eldorado koster nå 11,90 på Kiwi Nypoteter får du for 10 kr,- pr kilo. Lapskausblanding fryst koster nå 15 kr,- på Rema1000. (Hiv oppi tre stk buljongerninger, og du har middag i to dager.) Lær deg å lag ris med smak. Type hvitløk, gurkemeie, chili, paprika osv. Lær deg å lag sauser og retter fra bunn av. Linser, kikerter, couscous o.l. er sunt og næringsrikt - og ikke minst billig. Personlig kan jeg til nøds klare meg på 200 kr,- i uka. Men det er litt ekstremt og ikke holdbart i lengden. I snitt ligger jeg på 4-500 kr,- pr uke. Inkludert drikke og husholdningsartikler som dasspapir, kaffefilter, såpe og ymse. Takk for tips. Jeg er 35 år, bor alene. Har grei inntekt men vil prøve å spare mer. Anonymous poster hash: ef168...090 Lenke til kommentar
marsipan86 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Men klarer ikke å slutte å drikke Brus, litt dumt. Kjøper stort sett billigmerkene der også, men blir likevel dyrt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Har du innvandrerbutikker i nærheten får du gjerne tak i billige linser, bønner og ris. Dette er greie basis-matvarer en kan variere mye rundt. Veldig mye av smaken kommer fra godt kryddebruk. Kjøp f.eks hel sort pepper og bruk kvern. Billig og varer lenge i tillegg til at oljene og smaken ikke forsvinner slik som i oppmalt butikk-krydder. Er veldig mye man impuls-shopper som man egentlig ikke trenger. Følg gjerne litt med på det, så finner du garantert enkelte guilty pleasures. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 marsipan86 skrev (6 minutter siden): Men klarer ikke å slutte å drikke Brus, litt dumt. Kjøper stort sett billigmerkene der også, men blir likevel dyrt. Jeg kjøpte en Soda Stream på Finn for 100 kr,- Deretter får du gass på Rusta til 40 kr,- som holder til 50-60 liter. FirstPrice appelsinsaft 1,5 liter koster 13 kr,- og gir godt over 10 liter ferdig blandet saft. Den blander du i kullsyrevannet. Da får du brus til 2,50 kr,- pr liter. Jeg kjøper også energidrikk soda på Jernia til 59 kr,- som er nok til 7 liter. Med kullsyrevann gir det literpris på ca 9 kr,- for energidrikk (koster 50 kr,- pr liter i butikk). Men saft fungerer ypperlig. Dette er favoritten sammen med kyllsyrevann: Gir en literpris på under 10 kroner. Frisk og god brus - som jeg vil sterkt mene er bedre enn mye annen brus. 3 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 25 kroner for brød + noe pålegg. Går fint under 100 kroner i uka. Må kanskje ha 2 brød, og noen egg. 2 Lenke til kommentar
Baranladion Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Gjest ef168...090 skrev (2 timer siden): Takk for tips. Jeg er 35 år, bor alene. Har grei inntekt men vil prøve å spare mer. Anonymous poster hash: ef168...090 I tillegg til å spare på mat, så er det store penger å spare på alt annet også. Du har sikkert noen faste utgifter til strøm, streaming, forbruksgjeld, lån osv, revurder alle disse, og sjekke om det er muligheter for å få ned de månedlige utgiftene. Gjør det til en sport å spare mest mulig, iverksett morsom sparing på alt du kan (automatiske treekk) og sett an en sum hver måned med en gang du får lønn. Jo mer penger du har på kontoen, jo mer penger bruker du som regel. 3 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Dubious skrev (1 time siden): 25 kroner for brød + noe pålegg. Går fint under 100 kroner i uka. Må kanskje ha 2 brød, og noen egg. Ernæringsmessig er det ikke bra med et ensformig kosthold. 2500 kalorier dagen x 7 = minst 17 500 pr uke. Et brød er vanligvis 700 gram og ca 1800 kalorier. Man må ha minst 7 brød (!) + pålegg å tilfredsstille energibehov. Så det du skrev fungerer ikke. Verken med tanke på økonomi, ernæring - eller i praksis. 4 Lenke til kommentar
GJESTESVAR Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Nå er jeg ikke sikker på om MATEN er det første jeg vil spinke og spare på, akkurat det ser jeg mer overdrevent av i Norge enn selv hos våre nærmeste naboer. For mye sparing på maten gir misnøye med livet og den som er mifornøyd med livet hari tilegg til misttrivselen her lommeboken dobbelt så vidåpen i forhold til andre utgifter.Det er av flre grunner også litt vanskelig for mange å sammenligne med vårt matbudsjett: V har en vgs-elev i matfatet i helgene, vi har har mye gjestfrihet knytet til arbeidet mitto og åpent hus i forhold ti l både slekt og forsamlingen (kirken vil tilhører), vi mottar en del gjestfrihet også, jeg er en del på reisse med arbeidsgivers dekning av kosten,jeg har alltid fri kantine i forbindelse med arbeidet osv, osv. Imidlertid, om jeg tar en venn somer ungkar,, mellom 45-og 50,høy, kraftig og med en vekt som stadig truer med å nærme seg det tresifrende. Pga pga rimelig hardt fysisk arbeid delvis utenførs høyt næringsbehov (4000-4200 kcal) og pga litt sykdom bheov for riktige og “dyre” kcal også (mye protein fra kjøtt/fisk/egg/ost, mye div vitamner, tilstrekkelig med grønnsaker hver eneeste uke osv), ikke noe billig bukfyll. Hans mål er 50 kr/dag, altså 350 kr/uke til hverdags og absolutt maks 25000 kr/år (altså under 500 kr/uke) inkl ALT som kjøpes ute og ALT som trenges av vanlige husholdningsvarer en dagligbutikk selger. Påstandenhans er at dette finnes ikke problem når man har noen meter kjøkkenbenk,ordentlig kjøleksap og det utstyret som i min egen oppvektst var over studenthybelens minimum, altså har slikt som noen velegnede potter og panner, former og basic kjøkkenverktøy, minst tre plater og stekeovn på komfyren, gjerne en solid “krempisker” som også tar hånd om litt bakst, osv. planlegger sinkjøkkenuke for en uke om gangen slik at ingenting spiselig kastes og alt ubrukt dag 1 reserkuleres i annen form dag 2. har vedlikeholdt den kjøkkenkunnskapen som i hvert fall for noen tiår siden var en forutsetning for Mtf-kaakter på skolekjøkkenet. utnytter råvarer i sesong til enhver tid (og, dersom man ikke vet dette, setter seg inn i hvilke varer som har sesong til enhver tid) og prøver å fylle glass og fryser med varer da til de dyrere sesongene kommer. alltid regner næringsinnhold pr krone mat. Det hjelper ikke om mat er billig når den inneholder for lite næring. Hos oss i dag spiser vi slett ikke hva som helst solgt som “mat” (vi har en tid vi måtte, men den tiden ble heller ikke en dag mer enn helst nødvendig) og vi er bevisst på matkvalitet - men vi blåser langt i merkene i matbutikken, akkurat som i tøybutikken. Varer av typen FirstPrice eller Folkets (Norgesgruppen)/Nordfjord (Rema)/Coop (Coop) er ofte ikke å forakte, men en gang i blant er dette renheklet søppel man faktisk betaler gode penger for- om ikke mange, så likevel FOR mange. (Earl Grey-te er f eks like mye sammbørstet te-søppel enten det står First Price eller Coop på den.) I dag behøvde vi ikke brukt en eneste slik vare for økonomiens del, men jeg har ingen problemer med å si at vi gjør det - det har godt og godt å gjøre med kamp mot sløseri på ALLE områder. Et annet sted vi har fokus er på seriematlagning: Hos oss lages det aldri to karbonader, det lages karbonader av 2-3 kg deg + div annet og så fryses varene. Siste vi laget var en dansk gryterett og da gikk det med en svinekam på tre kg rå vekt + ben, en pakke grillpølser (nettopp Coop, de ekstra kjøttrike), et kg løk, et kg epler, 3/4 kaffekopp karry, en XL-bunt purre, et kg sjampinjong (Coop-vare den også) , en tekopp kremfløte blandet med to slike kopper H-melk, en halv vannbøtte og og litt annet smått. Voila, fire trepersonersbokser og seks topersonersbokser i fryseren. På samme måte med annet: Lager vi sei- eller makrellkaker så lager vi av noen kg sei- eller makrellfilet, lager vi pastasaus er det av åtte-ti pakker blandet kjøttdeig, et par kg løk, 25-30 hvitløksbåter, åtte-ti purreløk, åtte-ti bokser sopp/sopplake, åtte bokser mais, 18-20 gulrrøtter, en bøtte vann, 10-12 bokser hakket tomat/omatjuice, et lite glass tomatpure, osv. Å stå og søle hver dag er ingen aktuell politikk, det er nettopp for å unngå slikt vi har investert i fryseboks (to stk faktisk, for sorteringens og kapasitetens del) - og det tar IKKE ti ganger mer tid/krefter å lage en porsjon passe til et velvoksent skolekorps . Slikt tar tre ganger lengre tid når det arbeides planlagt og rasjonelt, etterpå slipper man uansett med en kjøkkenvask. En annen ting: Lag brød selv. Det finens ikke arbeid når man er kommet inn i rutinen (bare kna opp en deig om kvelden med 1-2 tørrgjær pr kg mel, legg ordentlig lokk og sett deigen kjølig og TREKKFRITT, uten å settes direkte kaldt, gi så brødet en siste omgang juling et par minutter på morgenen, hev mens du er i dusjen og stek mens du spiser frokost før du hvelver brødet og legger et fuktet håndkle over og tar i vei til arbeid, og det sparer MYE penger med dagens brødpriser. (I tilleggg sparer det dobbelt opp også fordi hjemmebakt brød metter og sparer dermed pålegg.) Og en siste ting: Aldri - ALDRI - gå i en dagligvarebutikk uten at man er a) minst middels mett og b) har medbrakt detaljert og velplanlagt liste for det man faktisk har tenkt å bruke den uken (jfr middagsplanen beregnet og lagt samt erfaringstall for melk og pålegg. Hos oss det egentlig svært lie som kjøpes inn fordi vi tok siste, vi kjøper inn sllikt som bare holder seg en uke + minimumskvanutumet på hjemmelageret er passert (eller når tillbudet er godt så man godt kan kjøpe inn f eks 20-30-40 kg mel eller 15-20 sardinbokser fordi man vet dette likevel er oppbrukt før det er ødelagt) For å si det enkelt med både husets ungdom og meg selv. Inn på dagligvarebutikk uten medbrakt liste = ingenting med ut - for hva skal vi da navigere etter? (Det er også derfor jeg direkte avskyr ikke-hjemmekjente dagligvarebutikker, for der er ikke listen sortert slik at det er EN tur - uten sløyfler og omveier - gjennom butikken. Listen er selvfølgelig sortert slik at grønnsakene kommer først hos Rema og melk/pålegg først hos Spar...) Min viv er ikke mye annerledes, men bittelitt nysgjerrig på om det skulle være noen interessante nyvinnger hun ikke alt kjenner. 4 Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 marsipan86 skrev (3 timer siden): Men klarer ikke å slutte å drikke Brus, litt dumt. Kjøper stort sett billigmerkene der også, men blir likevel dyrt. Prøv å trappe ned på brusdrikking gradvis. Støtter absolutt tipset ovenfor med å handle i innvandrersjapper, det kan du spare mye på og få tak i mye sunn mat. Ukeshandling og planlegging fremfor impulskjøp gir deg også mer kontroll over forbruket. Kjøp kun inn ting du VET du kommer til å spise/drikke opp. 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Milhouse85 skrev (1 time siden): Ernæringsmessig er det ikke bra med et ensformig kosthold. 2500 kalorier dagen x 7 = minst 17 500 pr uke. Et brød er vanligvis 700 gram og ca 1800 kalorier. Man må ha minst 7 brød (!) + pålegg å tilfredsstille energibehov. Så det du skrev fungerer ikke. Verken med tanke på økonomi, ernæring - eller i praksis. Jeg berger lenge med 2 brødskiver, 1 til lunsj og 1 til "middag". Har aldri telt kalorier, kroppen sier ifra om det blir for lite. 1 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Finnes nok noen som klarer å leve på veldig lite mat, hvis de som er i "Superskinny vs Supersize" viser sine reelle matvaner. Men de fleste andre vil nok ha sterkt ønske om et bedre måltid hver dag. Det finnes mange tips om hvordan å være gjerrig. Endel ting kan være ydmykende, som f.eks. å begynne med utedo for å spare vann (hvis det er vannmåler), samle flasker i stedet for å gå på kino, dumpster diving (stadig flere kontainere får hengelås på), bruke teposer o.l. flere ganger, gi bort hjerter av silkepapir som julegaver, skylle store klesplagg i bekken, lage te av furunåler fra skogen, kjøpe Helmelk og vanne den ut hjemme. Spise litt barkebrød til de fleste måltider 😃 https://snl.no/barkebrød Gjør ikke alt dette selv, men prøver noen ganger å samle vann som er brukt til andre ting, så det kan brukes i toalettet eller i blomsterbedet. Lenke til kommentar
anon_83104 Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 (endret) Ha temaer for mat, med tilsvarende ingredienser i perioder hvor du får brukt opp alt av ingredienser før utgangsdato. Da slipper du å kaste. Finn også ut hva du kan fryse ned. Kjekt å kutte opp ingredienser og fryse ned. Ha system på hva som fryses ned. Det meste holder seg 6 måneder lenger i fryseren. Kjøp krydder på innvandrerbutikk. Det er krydder og anvendelsen av det lille som gir maten din smak! De har også svært god ris. "Aged basmati" er noe som inneholder masse næring, og de selger ofte det til svært lave priser. Det er bedre å spe på med litt ekstra ris enn ekstra kjøtt i middagen. Man kan også komme seg langt med å kutte drastisk ned på kjøttprodukter. Ellers så har du fått mange andre gode tips. Endret 22. september 2021 av anon_83104 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 23. september 2021 Del Skrevet 23. september 2021 20 hours ago, Milhouse85 said: Gir en literpris på under 10 kroner. Frisk og god brus - som jeg vil sterkt mene er bedre enn mye annen brus. Dette har 1:3 blandingsforhold med mye sukker. Sikkert derfor den er god, men neppe særlig sunt. Det er tilsatt 8,5 gram sukker pr 100 ml + alt det naturlige sukkeret i fruktjuicen Lerum har nok gullsete hos sukkermafiaen ... Hvis jeg skeier ut er det som regel med Farris Bris Bringebær og Limonade som Eurospar kjørte ut billig til 14,90 kr pr. 1,5L. Rema har den til 19,90 kr pr stk og 39 kr mener jeg det var for tre stk. Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 GiaMahan skrev (På 2021-9-22 den 22.25): Prøv å trappe ned på brusdrikking gradvis. Dette bildet avsluttet brusdrikking for min del. Kjøpte 360 liter brus: - - I kveld blir det fest! (dagbladet.no) Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Brus er en skikkelig uting både helsemessig og prismessig. Sukker bør en kun få i seg naturlig i små mengder. Tenk på det som et krydder og bruk det i samme mengder. Hvis du først begynner å sjekke slikt ser du at sukker gjemmes i nesten alt av prosessert mat. Fra naturens side forekommer ikke sukker uten brems i form av vanligvis fiber. Selv naturlig honning har en GI på 61 mot sukker på 100. Lenke til kommentar
GJESTESVAR Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Noterer meg at en tråd kalt “matbudsjett” er forsøkt kapret og gjort om til en sukkerdebatt av en “no-sugar”-evanelist ved kjennenavn Vidor. For å forsøke å få treden inn på etemaet igjen over til on-topic. Å klare seg på 500 kr/uke til dagligvarer er noe man absolutt bør klare gitt enpersonshusholdning alder 18+ år og kaloribehov 2700-3000 kcal/dag måltider hjemme unntatt noen få på ferie/feitidsreiser variert og norskbasert kosthold med daglig vekslende meny og plass boller og brus u/overdrivelse kosthold langtids helsesikret mot ernæringsanbefalinger når grei helse er utgangspunkt tilgang til kjøkken med minst tre kokeplater og stekeovn + et par meter arbeidsbenk og standard utstyr tilgang til/bruk av lavpriskjeder som norsk gjennomsnitt* i rimelig innøpsradius tilgang til/bruk av egne kjedevarer som norsk gjennomsnitt* i rimelig innjøpsradius tilgang til >75 liter kjøleskapsplass og >25-30 liter fryseplass av ordentlig kvalitet frysemessig *Kiwi/Prix’/Remas og deres billige egne varers andel av totalt norsk dagligvaretall. Forståelse/tolkning av denne rapporten (utøfrt av forskerteam ved Høyskolen i Oslo 2015-2016 og gjelder ikke bare dagligvarer) sett opp mot grunnlagstallene post for post departementet har lagt til grunn for den veiledende sosialhjelpssats i 2021 og inflasjonsjustert til sommeren 2021 og tilsier et forbruk på 490-495 kr/uke på årsbasis Hvoedkonklusjoenn for dagligvarebudsjettet blir altså: 1) Har man både praktisk mulighet og evne til å brke større andel slike varer (som det for øvrig er noe mer utvalg av i dag enn i 2015-2016) skulle man altså uten problemer komme et stykke under 500 kr gitt at de andre forutsetningen er lagt til grunn, 2) Bruk av alt over 500 kr/uke (enehusholdning, 900 kr i husholdninge med to personer 18+ år og 400 kr/person over 18 år i husholdning med to slike personer og X barn) uten at det skyldes nødvendige brudd på forutsetninge indikerer fullstendig selvvalgt helt unødvendig høyt forbruk i kjøkkentjenesten i heimen. For å presisere da: Det er i seg selv ikke noe galt med unødvendig høyt forbruk innen rimelighetsens grad så lenge man har pengene, har forsvarlige reservfer til dårligere tider/ikke-planlagte utgifter og ikke klager på trang økonomi., og tross komplekse beregningsforhold hos oss (fjr det jeg skrev på tråden sist) ligger vi nok selv litt over “nødvendig”. Det godtar jeg uten videre siden det er bevisst valg kost/nytte og siden vi har råd til valget. Jeg vet imildertid pga normtallene også presis HVOR det er sparemulighet i dårlige tider uten at dette går ut over noe nødvendig på lang siikt eller er ydmykende verken for store erler små i den store sammenhengen. (Jeg har ikke lagt ut noen referanse fordi den finnes ikke på nettet. Utgangspunktet er altså rapporten - som man får kjøpt også i dag etter hva jeg forstår selv om skolen er nedlagt - 150-200 kr inkl porto? - mot en noenlunde sakklig grunn (oppdragsrapport og derfor ikke fritt salg, men litt dokumenert interesse for temaet var grunn nok for min del). I tillegg må man ha tilgang til en del statistikk man får mer enn nok av slik at man må sortere ut det riktige selv - og logges for bruken av - når man har bank-ID. Endelig må man ha evne til mer utofdrende prosentregning enn grunnskolen krever i dag, men absolutt ingenting som krver rakettforskerkunnskap på det området. Ønsker noen nærmere opplysninger er det bare å sende meg en PM med pørsmål om nærmere info for å få tak i/finne kildene.)Med 10+ innlegg jeg mener er meningfuylte og bærer preg av saklig diskusjon pr idag samt ikke for mye løse og udokumenterete påstander generelt kan man forvente svar, men ikke nødvendigvis i dag eller i morgen - det er bare et spørsmål om tid.) Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 Dubious skrev (På 22.9.2021 den 20.04): 25 kroner for brød + noe pålegg. Går fint under 100 kroner i uka. Må kanskje ha 2 brød, og noen egg. To brød og noen egg i uken?? Det er vell langt i fra nok energi Lenke til kommentar
vidor Skrevet 24. september 2021 Del Skrevet 24. september 2021 21 minutes ago, GJESTESVAR said: Noterer meg at en tråd kalt “matbudsjett” er forsøkt kapret og gjort om til en sukkerdebatt av en “no-sugar”-evanelist ved kjennenavn Vidor. Vurderer faktisk å bli pirat, sånn at jeg kan kapre mer på "ordentlig" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå