Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Døsfall og felles bil


LurerPå2021

Anbefalte innlegg

Hei. 
X og X  står som eier og medeier på bil. Eier er far og medeier sønn. Far døde med masse gjeld og boet er ikke ønsker overtatt fra sønn sin side pga dette. Bilen er gammel 2005 modell og kan med hell selges for 10-15000 kr. Tingretten sier de tar halve bilen i boet,hvordan løses dette i praksis? Er sønnen som har kjøpt og betalt bilen,om det gjør noen forskjell, sto i far sitt navn pga bedre og billigere forsikring. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heiti skrev (1 time siden):

Var faktisk gjennom en lignende situasjon. Kjørte bilen til EU godkjenning gikk ut, registrerte den så over på avkommet og solgte den. Gikk ca et år, og kravet mot den ble da frafalt. Er en spesiell regel du kan bruke, men husker ikke hva den heter. 

Ok,de burde jo ha litt peiling på dette på tinghuset. Mener i hvertfall det vil være litt feil om boet skal ta hele bilen, når sønn har kjøpt og betalt bilen og samtidig står som medeier. 

Lenke til kommentar
Sverre1969 skrev (1 time siden):

Boet kan jo evt prøve å selge til noen andre, hvor lett blir det?

Ønsker ikke kjøpe halve bilen enda en gang akkurat,når sønn allerede har betalt hele bilen😅 men om det er eneste alternativ,så er det jo det.

Mulig vedkommende venter å ser om noen faktisk "tar" den med så lite verdi. Boet må vel uansett kjøpe ut vedkommende for å ha krav på hele bila? Og det kan ikke være særlig lukrativt med henting osv osv?

Lenke til kommentar

Dødsfall gir ikke grunnlag for godtroerverv, så hvis faren aldri faktisk har eid bilen, så blir ikke boet eier. I praksis må du dokumentere dette for å "bli kvitt" boet, og dersom du må advokat blir det raskt dyrere enn halve bilen. Men du kan gjøre et forsøk selv: Legg frem kontoutskrifter som viser at far aldri har betalt en krone, og forklar at dette ble gjort for å få billigere forsikring, og at far derfor aldri var reell eier. Enda bedre: Legg frem dokumentasjon på at dette var bakgrunnen for registreringen, dersom det foreligger. 

Så lenge du har vognkort og nøkler får ikke boet gjort stort, men om de tar rettslige skritt så forsøker du samme argumentasjon der. Worst case ender du i samme situasjon som du gjør nå: Du må kjøpe ut halve bilen. Men du risikerer å måtte dekke boets advokatkostnader dersom de får dem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (2 timer siden):

Dødsfall gir ikke grunnlag for godtroerverv, så hvis faren aldri faktisk har eid bilen, så blir ikke boet eier. I praksis må du dokumentere dette for å "bli kvitt" boet, og dersom du må advokat blir det raskt dyrere enn halve bilen. Men du kan gjøre et forsøk selv: Legg frem kontoutskrifter som viser at far aldri har betalt en krone, og forklar at dette ble gjort for å få billigere forsikring, og at far derfor aldri var reell eier. Enda bedre: Legg frem dokumentasjon på at dette var bakgrunnen for registreringen, dersom det foreligger. 

Så lenge du har vognkort og nøkler får ikke boet gjort stort, men om de tar rettslige skritt så forsøker du samme argumentasjon der. Worst case ender du i samme situasjon som du gjør nå: Du må kjøpe ut halve bilen. Men du risikerer å måtte dekke boets advokatkostnader dersom de får dem. 

Takk for svar for gode forslag,skal ta de med videre :)

Lenke til kommentar
Gjest 5a899...272 skrev (45 minutter siden):

Hvem står som eier av bilen i vognkortet?

Far? Tar vel dødsboet over hele bilen. Er det skrevet noe at sønn er medeier? Eller er det bare muntlig med at sønn betalte bilen, og da sikkert overførte penger for forsikringen, eventuelt betalte regningen direkte?

Punkt 4 her: https://jbf.no/aktuelt/jbf_foreldre_forsikre_bilen

Anonymous poster hash: 5a899...272

Far står som eier og sønn som medeier. Forsikringen er betalt delvis av far og delvis av sønn,hvorvidt det er overføringer fra sønn hver gang far har betalt forsikringen fra sin konto vet jeg ikke og tviler. Far hadde også andre forsikringer i samme faktura,så ble ofte betalt fra hans konto. Der det ikke er foretatt overføring fra sønn, er det fordi far har betalt forsikringen mot en tjeneste/drivstoff ved kjøring e.l 
Far var ikke i stand til å kjøre bil selv(pga alder og fysikk),så sønnen kjørte alltid far dit han skulle. 

Lenke til kommentar

Dersom ingen vil overta boet til privat skifte, og boet er såpass forgjeldet at det ikke er penger til offentlig skifte, så vil dødsboet forbli et flytende dødsbo. Ingen vil "ta tak i ting" fra tingrettens side, og ingen disposisjoner vil bli foretatt. Dødsboet vil forholde seg passivt. 

At dødsboet er del-/hovedeier i bilen får ingen betydning så lenge alt du gjør er å bruke den (merk dog at post til dødsboet naturlig nok ikke blir besvart, og dette kan bli problematisk etterhvert mtp. bomregninger osv). 

Det er dersom du skal selge eller vrake bilen at du får problemer, ettersom en representant for dødsboet må signere salgsmeldingen, og så lenge boet ikke er skiftet finnes det ingen representant for dødsboet. Alternativene er dom på at du er eneeier (i praksis må du da saksøke dødsboet v/arvingene) eller å be SVV om vedtak om administrativ omregistrering. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
krikkert skrev (På 24.9.2021 den 10.07):

Det er dersom du skal selge eller vrake bilen at du får problemer, ettersom en representant for dødsboet må signere salgsmeldingen

Beklager virkelig å rette på deg krikkert, men det er ikke slik vraking av biler fungerer. Sønnen her kan fint vrake bilen når den tid kommer. I motsetning til en salgsmelding må vrakmeldingen kun signeres av personen som vraker bilen og ingen av de registrerte eierne. Panten utbetales til kontonummeret du oppgir. Det finnes faktisk episoder der luringer har stjålet gamle registrerte biler, levert dem til vraking og fått utbetalt panten. Dette fungerer i praksis helt fint, men oppklaringsprosenten på denne typen bilbrukstyveri er på rundt 100%. Mest på grunn av legitimeringsplikt ved både vraking av kjøretøy og ved opprettelse av bankkonto.

Endret av X10anT
  • Liker 2
Lenke til kommentar
X10anT skrev (38 minutter siden):

Beklager virkelig å rette på deg krikkert, men det er ikke slik vraking av biler fungerer. Sønnen her kan fint vrake bilen når den tid kommer. I motsetning til en salgsmelding må vrakmeldingen kun signeres av personen som vraker bilen og ingen av de registrerte eierne. Panten utbetales til kontonummeret du oppgir. Det finnes faktisk episoder der luringer har stjålet gamle registrerte biler, levert dem til vraking og fått utbetalt panten. Dette fungerer i praksis helt fint, men oppklaringsprosenten på denne typen bilbrukstyveri er på rundt 100%. Mest på grunn av legitimeringsplikt ved både vraking og opprettelse av bankkonto.

Nei. Du får ikke levert en bil til vraking uten vognkort og ID. 

Lenke til kommentar
Heiti skrev (1 time siden):

Nei. Du får ikke levert en bil til vraking uten vognkort og ID. 

Ikke for å krangle, men jeg forstår ikke hva du mener med "Nei". Er det bare slik du starter setningene dine eller har jeg påstått noe som ikke stemmer? Isåfall må du nesten rette på meg og komme med fasiten dersom du har den. 

For det første har trolig sønnen i tråden både vognkort og ID, vognkort ligger i hanskerommet og førerkort er gyldig legitimasjon. For det andre kommer du veldig langt med en utskrift av det vi tidligere kalte for "50-bildet", men som i dag bare kalles "kjøretøybildet", dersom du ikke har vognkort tilgjengelig. ID trenger du selvfølgelig, så det er vi ihvertfall enige om.

Ellers: https://www.nettavisen.no/nyheter/kjent-biltyv-fikk-vrakpant-men-saken-ble-henlagt/s/12-95-3653939

 

Endret av X10anT
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...