monzilla Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Jeg har pr i dag en 8/4/32 Sony cd-brenner. Denne er koblet til et SCSI-kort som står i en PCI-slot. Spørsmålet mitt er da om jeg kan kjøpe en ny helt vanlig brenner (feks 52x) og koble den til SCSI-enheten, eller må jeg kjøpe en spesiell brenner som er beregnet på SCSI ? Takker på forhånd for alle svar Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Da må det isåfall være en SCSI brenner hvis du skal koble den til SCSI bussen. Eller må du koble den til de "vanlige" IDE kontaktene. Det finnes konverterere fra SCSI til IDE og vice-versa, men dette blir da en ekstra utgift og er vel ikke allverdens beregnelig. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 8. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2004 Takker for et bra svar. Burde vel egentlig ha sjekket på komplett.no før jeg postet... Hvor får jeg kjøpt slike adaptere, eventuelt, er det verdt å bruke 2300 kr på en SCSI-brenner? Mitt bruk er bare sikkerhetskopier av spill og musikkcder, og noe backup i ny og de. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Da kan du like gjerne hoppe over på IDE. Det er jo visse minimale tap men pris og brennehastighet blir høyere. Du får jo en god brenner til 800kr hvis du velger IDE. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. januar 2004 Del Skrevet 8. januar 2004 Da kan du like gjerne hoppe over på IDE. Det er jo visse minimale tap men pris og brennehastighet blir høyere. Du får jo en god brenner til 800kr hvis du velger IDE. Man får faktisk gode brennere til godt under 400kr.. Ingen vits å bruke 1900kr for å få SCSI-brenner. Markedet for SCSI-brennere har forsvunnet nesten helt de siste 3 årene så det er ikke mange som lager slike lengre. Utviklingen på støtte av formater og optimalisering av firmware har også dødd ut på den fronten. I dag har faktisk IDE/ATA brennere overtatt helt som det beste alternativet. (Evt USB 2.0/Firewire for de som vil ha brenneren ekstern.) Jeg kan jo også nevne at DVD-brennere har kommet ganske langt ned i pris så det kan jo også være et alternativ. Evt. gå for en mellom-modell som er DVD-leser + DC-brenner i ett. Lenke til kommentar
Vegard20 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Man får faktisk gode brennere til godt under 400kr.. Da er vår definisjon av en bra brenner forskjellig tydeligvis. Men det er en annen og uinteressant sak. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 9. januar 2004 Del Skrevet 9. januar 2004 Man får faktisk gode brennere til godt under 400kr.. Da er vår definisjon av en bra brenner forskjellig tydeligvis. Men det er en annen og uinteressant sak. Jepp, det var derfor jeg reagerte og skrev det jeg mente.. Brennere til under 400kr kan lese og skrive like raskt som de til 800, de støtter like mange formater, er like lett å oppgradere firmware på, har like ofte oppdateringer som de til 800, de er like solide i front og innmat, de er like pene i fronten (de med sort frontdeksel da), de har like få problemer med kompatibilitet, de brenner like få ødelagte disker, og de har like lang levetid som de til 800.. Så da vet jeg ikke hvilke områder du mener de til 800kr er så mye bedre på.. (kanskje det er plextor-klistremerket som utgjør prisforskjellen?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå