TheSnidr Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 Heisann! Jeg er på jakt etter ny bolig, og vil kvitte meg med den gamle leiligheten. Prisene i området har skutt i været det siste året, og selv om jeg fikk takst på 2.750.000 i mars har jeg sett tilsvarende leiligheter gå for over 3 mill i senere tid. Broren min leier en leilighet men har lyst å kjøpe, og han har sagt at han er interessert i å kjøpe min. Dette er veldig fristende, ettersom vi da slipper meglerutgifter og stress med pynting før visning. Men spørsmålet er da hvordan vi bør gå frem for å bli enige om en pris. Jeg vil ikke loppe ham, men vil selvsagt ha markedspris for den. Tenker ellers at alt som spares inn ved å ikke bruke megler bør gå til hans fortjeneste. Hva tenker dere om å skaffe takst fra to-tre forskjellige meglere, og selge for gjennomsnittet av disse minus ~80k? Noen bedre forslag? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 21. september 2021 Del Skrevet 21. september 2021 TheSnidr skrev (15 timer siden): Men spørsmålet er da hvordan vi bør gå frem for å bli enige om en pris. Jeg vil ikke loppe ham, men vil selvsagt ha markedspris for den. Tenker ellers at alt som spares inn ved å ikke bruke megler bør gå til hans fortjeneste. Hva tenker dere om å skaffe takst fra to-tre forskjellige meglere, og selge for gjennomsnittet av disse minus ~80k? Noen bedre forslag? Jeg tror det kan være lurt å skaffe prisoverslag fra forskjellige meklere. For den egen del bær du lage en avtale for overtagelsen om hva som skjer hvis det dukker opp skjulte feil eller mangler etter overtagelsen. Lenke til kommentar
GJESTESVAR Skrevet 21. september 2021 Del Skrevet 21. september 2021 (endret) TheSnidr skrev (16 timer siden): Noen bedre forslag? Et forslag jeg mener erlangt bedre for et casesom ditt og helt standard brukt her (hvor annethvert eiendomssalg ikke går gjennom noen megler), en hel del brukt etterhvert også i nærmeste by: Du finner en autorisert og realkvalifsert takstmann som kan levere en verditakst og så deler dere på regningen for den og evt en advokat som tar seg av salgsavtale og oppgjør. Verditakst er bygget opp i prinsipp som taksten meglerne vedlegger alle oppdrag innen boligsalg, men ikke like detalerjt beskrevet og derfor typisk bare et par sider + fastsettelse av en “antatt markedsverdi” klart mer kompetent vurert og klart mer solid underbygget enn meglerenes prisvurderinger (mer kompentent siden takstmanne motsatt megleren ikke har noen andre bininger og interesser i saken). Banker bruker slike verditakster stanard når de skal vurdere sine pant og utlånsprosenter, og enhver privatperson kan også bestille dem. Pris for en verditakst “normal bolig” ligger her på 5000-6000 kr inkl MVA + pris for kjøring t/r (person + bil, her gjerne 12-15 kr/km, men avhengig av veiforhold og mulige andre oppdrag i nærheten) når oppdraget ikke er "rundt hjørnet" Edit: Verditakst kalles også av og til arvetakst/skiftetakst fordi de brukes i arveoppgjør der en av arvingene skal overta eiendommen og de andre ikke er enige om prisen. Endret 21. september 2021 av GJESTESVAR Uteglemt info 1 Lenke til kommentar
TheSnidr Skrevet 22. september 2021 Forfatter Del Skrevet 22. september 2021 Takk for godt svar, skal sjekke opp i mulighet for å benytte takstmann. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå