Gå til innhold

Hjelp søkes - sette inn ekstra hardisk

Anbefalte innlegg

Problem: Har ny PC. Skal sette inn min gamle HD i tillegg i den nye maskinen.

Hvordan kople ? Skal flatkablen i den

nye settes over i den gamle?

Ser ingen jumpere på gammel HD.

Må noe tas via BIOS

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da du skal ha to hardisker på samme kabel må du først sette system-disken (den os'et ligger på) som master og den andre som slave.

du bør koble begge hardiskene på samme flatkabel hvis du ikke har brenner. har du brenner bør du imidlitid sette den ene hardisken sammen med brenneren mens den andre hardisken går sammen med eventuel cd-rom/dvd. dette fordi du ikke kan ha cd-spilleren og brenneren på samme kabel hvis du skal kopere fra cd-spilleren rett over på brenneren når disse er på samme kabel.

(kanskje litt rotete forklart...?)

Lenke til kommentar

Det er bare en inngang pr. HD.

Dersom jeg "seriekopler" med flatkabel mellom gammel og ny, så har "bruker jeg opp" forbindelsen til hovedkortet ?

Er grønn på dette her, vennligst

doser med teskje.

Lenke til kommentar

vel...

Du har sansynligvis 2 stk ide kontrollere. og 2 stk flatkabler?? en i hver. Hver flatkabel har mulighet for 2 stk ide tilkoblinger. Hvis du kobler 2-3 enheter på disse kablene må de settes som primary master, slave, secondary slave. Dette gjøres ved at du ser bake på disken hvor du har 6-8 jumpere. Det skal stå på disken hvor du skal sette den duppeditten som skal krysse to jumpere. Så må du vel inn i bios for så å søke etter master o.s.v.

Nå er det nå en stund siden jeg gjorde dette sist, men jeg tror jeg husker det :wink:

BB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...