Helm Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 Hvor robust er SSD ved strømtap? Min PC går i svart med ujevne mellomrom, ca 1-3 ganger i måneden, og slik har det vært i et par år. Det er som å dra ut støpselet. Jeg har 1 stk SSD og 1 stk HDD. Windows og de fleste dokomentene jeg har åpne ligger på SSD. Diverse spill og mediefiler er på HDD. PC'en har hatt mange slike brå avslutninger og en gang ble prefs-filen til et spill på HDD korrupt. Jeg undres på om noen av diskene kan ha tatt skade eller risikerer skade av slike strømtap. Jeg har ikke merket noe spesielt, annen enn at PC'en har blitt generelt tregere, men at en PC blir tregere etter noen år er velkjent og normalt. HDD vil fortsette å rotere en kort stund etter at strømmen er borte og vil skrive ulagrede data til disk, eller ikke? Jeg husker å ha lest noe lignende men jeg husker ikke detaljene. Men kan disken fullføre dette uten at CPU styrer prosessen? Jeg har en plan om å reparere feilen som gjør at PC'en går i svart men jeg ønsker å vente til jeg har en alternativ PC. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 Det er ikke bra at strømmen går plutselig. Maskinen kan være midt i en lagring, så det eneste som redder deg da er om en får gjort jobben ferdig eller at det er en sikkerhetsmekanisme i bruk som f.eks journalførede filsystem. Min praktiske erfaring er dog at dette i praksis er ganske robust og at det veldig sjelden gir feil. Det eneste som har vært plagsomt for min del er HFS(+) filsystemet på Mac. Alt på Windows (FAT32 og NTFS) og Linux (ext2, ext3, ext4) har ikke gitt meg nevneverdige problemer. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. september 2021 Forfatter Del Skrevet 22. september 2021 Takk for kommentaren. Kan noe sies om HDD vs SSD i denne sammenheng? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 SSD er så kjapp at den burde ha mindre problemer enn HDD. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Du kan skru av skrivecaching i Windows. Det reduserer risikoen en god del. Da blir data skrevet direkte til disk med en gang og ikke via diskens cache. 1 Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. september 2021 Forfatter Del Skrevet 22. september 2021 Jeg tror jeg vet hvor det er, men jeg finner det ikke fordi jeg ikke husker navnet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Device Manager -> Disk Drives -> harddisken eller SSD-en din -> Policies Lenke til kommentar
Helm Skrevet 22. september 2021 Forfatter Del Skrevet 22. september 2021 Takk, da har jeg slått av caching på begge diskene. Jeg ble nysgjerrig på undervalget, det om buffer flushing. Jeg har ikke funnet ut hva det egentlig gjør, men denne bloggen fjerner all tvil om hvorvidt det er noe man kan krysse av på. https://devblogs.microsoft.com/oldnewthing/20130416-00/?p=4643 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 (endret) I prinsippet: Huker du av på den siste vil du bruke minnet i PC-en som cache i tillegg til cache på selve SSD-en eller harddisken. Da kan du gjerne ha haugevis av gigabytes i cache som enda ikke er skrevet. Ryker strømmen da så er alt tapt. Edit: Fordelen er massiv ytelsesøkning ved store skriveoperasjoner. Endret 22. september 2021 av sedsberg 1 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Jeg hadde vel heller investert i en liten UPS (som evner å kjøre maskinen ned kontrollert) heller enn å miste potensiell ytelse. Kommer jo selvfølgelig an på hva du bruker maskinen til om det er verdt en UPS eller ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 Det er ikke noe man normalt merker så mye til (write-cache buffer flushing). Spesielt ikke nå som man har SSD-er. En UPS vil jo heller ikke beskytte mot OS-crash og hardware som feiler. Write caching on the device er bra å kunne ha på. Noen SSD-er har kondensatorbank som har nok strøm til å kunne skrive cache til minnet ved strømbrudd. Ellers kan en UPS være lurt hvis man holder på med kritiske data. Dette vil dog ikke hjelpe TS siden han har problemer med PC. Ikke med strømnettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå