Gå til innhold

Vil rydde i kaoset: Ny ladekabel erstatter to kabler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (7 timer siden):

Googlet litt og det virker som kravet ligger i IEC 62196, uten at jeg kommer til å kjøpe inn denne og lese i detalj.

Utbyttbar ende er ikke noe problem i forhold til kravet, det er bare at man fortsatt må ha kladd. Teslas UMC har kladden nært veggsiden, samtidig som den har utbyttbar ende.

(Jeg vet det har blitt solgt tredjeparts-kabler med elektronikken integrert i pluggen, men da er den slik jeg skjønner det ikke i henhold til regelverket. Jeg tror ikke det er noen bilprodusent som har levert ladekabel uten kladd. Og jeg vil anta det er fordi de følger regelverket.)

Her vil jo og adapteret være nærmest veggen. Man bruker jo fremdeles Type 2 (eller Type 1 for noen biltyper) inn i bilen. Fordelen her er at man slipper en stor og tung klump på kabelen, som Tesla sin UMC fremdeles har. Men jeg liker absolutt at man får en liten "adapter" i delen som går inn i veggen, slik at man støtter begge deler med den ene kabelen. Og jeg forventer at adapteret da er relativt lett.

Da gjenstår bare 2 problem, det ene er at man da må ha dyre adapter for å støtte andre plugger, så som rød og blå CEE, britisk og dansk kontakt, og oandre lands sære alternativ. Det andre problemet er den store klumpen som CCS innebærer. Har sagt lenge at her burde man gått for en løsning som Tesla sin kontakt som er mindre enn selv Type 1 og Type 2-pluggen. Her har vi havnet på en standard som virkelig er usexy.

Men godt man ihvertfall ser ut til å slippe unna CCS/ChaDeMo-problematikken. Det, og tilsvarende problem får man jo om man vil eksportere eller importere bil til/fra et område med andre standarder. Man kommer riktignok lettere unna i USA, der man kan få tak i adaptere fra den ene CCS-standarden vi bruker, til den de har der. Er faktisk usikker på hvordan dette er for folk som vil (midlertidig) importere Teslaen sin til USA. Og så spørs det om man får en US Tesla ombygd med CCS-adapter fra den pluggen de bruker i USA til europeisk CCS.

Bengt Who skrev (6 timer siden):

Selvsagt blir det feil, det har ingenting med kabel å gjøre, og definnitivt ingenting med denne boschproblematikken som denne artikkelen handler om. 

Nå er det tross alt et poeng at denne kabelen som omtales, neppe vil fungere til Renault Zoe der man vil lade på 230V-anlegg. Så man er fremdeles avhengig av ladebøtte eller den som gjelder for nyere Zoe's. Selvsagt er det et corner-case, men det er fremdeles en del av diskusjonen. Ser heller ikke at de kommer med en versjon for Type 1, så da utelukkes enda flere brukere fra å benytte denne.

Jeg liker selvsagt tanken på å kunne gå ned til en kabel på tur. Det er tross alt lett å bare oppbevare den adapteren i samme posen som jeg har til Type 2-kabelen min. Men det er tvilsomt om jeg vil bruke flere tusen på å bytte ut den kabelen jeg har. Men klart, står man og vurderer å kjøpe en kabel til for å ha ene kabelen liggende hjemme, så er det kanskje greit å vente til denne er tilgjengelig og man vet prisen på den. Men det spørs hvor lenge det er til den faktisk er mulig å kjøpe.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (2 timer siden):

Lurer på hva prisen blir. Schuko ladekabel med kladd bruker å følge med bilene, mens T2-kabel kjøpes ofte som tilvalg eller løst. Regner med denne kabelen blir dyrere enn vanlig 3.parts T2-kabel.

Trodde de fleste faktisk la med begge kabler som standard. Jeg fikk ihvertfall med dette. Og på flere biler så har jeg sett at man har måtte velge en tredje, alt etter hvilket type CEE-adapter som skal følge med.

Men, har fått med meg at noen firmaer/merker er så sleipe at de skal ha ekstrabetalt for disse kablene som skulle fulgt med enhver elbil.

Hadde gjerne sett at man fikk ladekabel som man kunne bytte mellom flere adaptere, og at disse fulgte med eller ihvertfall at man kunne kjøpe med adaptere for de mest vanlige alternativene man kan komme utenfor. Og så at de litt mere sære adapterne kunne velges mot en en liten kostnad.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 timer siden):

Trodde de fleste faktisk la med begge kabler som standard. Jeg fikk ihvertfall med dette. Og på flere biler så har jeg sett at man har måtte velge en tredje, alt etter hvilket type CEE-adapter som skal følge med.

Men, har fått med meg at noen firmaer/merker er så sleipe at de skal ha ekstrabetalt for disse kablene som skulle fulgt med enhver elbil.

De fleste elbiler kommer med Type 2 i dag, har vært noen som kun kom med schuko. Men har vært mer vanlig at hybrider kun kommer med schuko kabelen etter det jeg har sett. Det er samme kravet til lading for de som elbiler, selv om mange tror det ikke er det.

Der vi har satt opp større ladeanlegg, så er det som regel hybrid eierne som må kjøpe ny kabel, mens elbil eierne finner kabelen gjemt i bilen ett sted.

Har kjørt noen Bygg Din Bil på elbil, og slik som Volvo så har de type 2 som tilvalg, men ser man i liten tekst så skriver de at det følger med, men man kan velge med en ekstra kabel hvis man ønsker. Er ofte praktisk å ha en fast plugget i ladestasjon hjemme, og samtidig ha med seg en hvis det trengs ute.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (6 timer siden):

De fleste elbiler kommer med Type 2 i dag, har vært noen som kun kom med schuko. Men har vært mer vanlig at hybrider kun kommer med schuko kabelen etter det jeg har sett. Det er samme kravet til lading for de som elbiler, selv om mange tror det ikke er det.

Der vi har satt opp større ladeanlegg, så er det som regel hybrid eierne som må kjøpe ny kabel, mens elbil eierne finner kabelen gjemt i bilen ett sted.

Har kjørt noen Bygg Din Bil på elbil, og slik som Volvo så har de type 2 som tilvalg, men ser man i liten tekst så skriver de at det følger med, men man kan velge med en ekstra kabel hvis man ønsker. Er ofte praktisk å ha en fast plugget i ladestasjon hjemme, og samtidig ha med seg en hvis det trengs ute.

 

Hvilke bilmerker/modeller mener du de er som ikke leverer med begge type kabler per i dag?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...