Gå til innhold

Trenger beslutningsstøtte. Overgang fra led downlights til smartpærer

Anbefalte innlegg

Hei, jeg trenger litt beslutningsstøtte. Jeg har to pærer av totalt ni downlights som skaper gjenskinn i TV-en. Jeg vurderer derfor å gå over til smarte pærer for å seksjonere opp stuen min. Jeg har imidlertid akkurat fått satt inn downlights og var i grunn ikke klar over at standarden nå er helt «pæreløs» og at alt er en enhet. Gjorde litt dårlig research der 😛. Jeg er imidlertid litt usikker på om jeg har tenkt på alle mulige løsninger og hva som er rimeligst og/eller best. Trenger derfor litt beslutningsstøtte før jeg møter elektriker.

Jeg bor på en ettroms og fant ut at downlights i kasse langts veggene ble mest fleksibelt som løsning. Imidlertid skaper to av lampene veldig gjenskinn i TV-en og de står alle på samme dimmer. 

Problemet mitt er i grunn kun de to lampene, som jeg ønsker å kunne slå av kun når jeg bruker TV-en. For å installere Philips Hue er min antakelse at jeg må gå over til GU10-armaturer på alle ni lampene og bytte ut dimmerbryteren. Er det noen som ser noen andre løsninger jeg ikke har tenkt på? Jeg liker alle mulighetene Philips hue gir med farger ol, men må strengt tatt ikke ha dem. Minimum er at jeg kan skru av de to lampene for å forhindre gjenskinn og at lampene ikke skrur seg på etter strømbrudd (iom. at jeg sover i samme rom). Hvor enkelt er det evt. for en elektriker å lage egen kurs kun for de to lampene? Vil det potensielt være mye rimeligere?

Endret av pigm
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elektriker kan ta ned downlightene og trekke en ekstra ledning i rørene frem til de to over TVen og så styre disse via en egen dimmer.

Alternativt installere en bryter etter dimmer som bare slår av disse to når du slår av bryter, og lar de følge lysstyrken til de andre når bryter er på, men mange dimmere skal ikke ha bryter koblet etter dimmer så det er ikke sikkert det går, men det kan være det er mulig likevel siden den bare skrur av noen lamper mens de fleste er tilkoblet fremdeles.

Uansett burde dette være fort gjort hvis du forklarer situasjonen godt og elektriker kan ta med det nødvendige på forhånd.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...