Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Forebygge problemer med dieselpartikkelfilter


muummi

Anbefalte innlegg

Har byttet jobb slik at jeg ikke lenger har så lang kjørevei. 5-7min. Vintertid med korte kjørestrekninger er jo ikke optimalt for dieselpartikkelfilteret. Bruker vanligvis parkeringsvarmer for å få motoren varm, men tenkte på å kanskje bruke en dieselpartikkelfilterrens regelmessig gjennom vinteren. Sånn type som man har i drivstoffet. Vil dette være greit gjøre,  eller har stoffet noen negative virkninger på motoren når man bruker mye av det?  Det skal vistnok gjøre at soten brennes bort ved lavere temperaturer.

 

Noen synspunkter?
 Og nei,  det er ikke snakk om å bytte til bensin eller elbil 🙂

Endret av muummi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har brukt QMI sin dieselforbedrer siden 2009, og har kun godord å si om den. Der finnes flere merker som virker på lignende måte, men ingen er såpass rimelig i bruk. Jeg blander 1 liter på 500 liter. Det erikke ment å rengjøre en tett og skitten motor / innsug / EGR/DPF, men å forebygge.
Har
kjøpt brukte problembiler, rengjort de med sterkere midler, så begynt å kjøre med dette stoffet og aldri fått problemet igjen. Litt mindre klakking og noe lettere kaldstart, og en anelse mindre forbruk, sånn ca at du dekker inn kostnaden på stoffet (ca 20 øre per liter diesel).

Eneste negative med det er at man må tilsette det hver gang man fyller diesel. Jeg bruker å kjøpe 5liters dunker med stoffet, og heller på Biltema sine flasker med kondensfjerner, de
er praktiske å helle fra.

Denne forhandleren av stoffet har laget statistikk av røykgassutslipp,
den er interessant.

Er du medlem av f.eks "Mekking Norge" på Facebook får du 20%rabatt når du handler direkte hos distributøren.

Lenke til kommentar

Bytt til en elbil.. alltid varm på noen minutter og aldri noe problem med slikt...

Får deg vel en Leaf for 40 laken eller så.

Men for å ikke motsi deg helt så burde du alltid la varmeren kjøre seg skikkelig varm som du nevner. Den varer ikke lenge om den kun blir kjørt litt. Må brenne seg ren.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Bytt til en elbil.. alltid varm på noen minutter og aldri noe problem med slikt...

Får deg vel en Leaf for 40 laken eller så.

Men for å ikke motsi deg helt så burde du alltid la varmeren kjøre seg skikkelig varm som du nevner. Den varer ikke lenge om den kun blir kjørt litt. Må brenne seg ren.

Har hatt Leaf før så vet behageligheten med elbil, men tenkte vi skulle prøve oss med kun en bil, og da er det dårlig med batteribil tilsvarende Volvo stasjonsvogn for en familie på 5 med bikkje 👍

 

Jepp, dieselvarmeren står på til den stopper selv 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er det stor forskjell på ulike typer partikkelfilter på bilmodeller og årgang. Noen har også egen rensevæske som en del av partikkelfilteret (ikke Adblue). Noen tåler mye småkjøring bedre enn andre osv. Det er litt utvikling på dette i løpet av 15 år på personbiler. Altså behovet for hyppigheten av langturer varierer veldig. 

Hvilken årsmodell er bilen? 

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Null problem å kjøre masse smått med en diesel.

 

MEN - da må du ta deg en lenger/hardere tur ukentlig ihvertfall. Jeg kjører veldig mye smått, 2-3 min til butikken, jobb, osv., men jeg tar uansett 5-8 ganger månedlig minst en lenger tur også der jeg er på E18 en halvtime-time med fult gasspådrag osv.

Da renser du systemet også om du tar minst en ukentlig tur der motor er god og varm på motorveifart med godt pådrag/akselerasjon.

Lenke til kommentar
plankeby skrev (49 minutter siden):

Nå er det stor forskjell på ulike typer partikkelfilter på bilmodeller og årgang. Noen har også egen rensevæske (ikke Adblue). Noen tåler mye småkjøring bedre enn andre osv. Det er litt utvikling på dette i løpet av 15 år på personbiler. Altså behovet for hyppigheten av langturer varierer veldig. 

Hvilken årsmodell er bilen? 

17mod V90 🙂

Lenke til kommentar
muummi skrev (6 minutter siden):

17mod V90 🙂

Ahh, så det er en Euro6 altså. Vel, de er jo generelt sett langt mindre utsatt for nedsoting etc, men likevel er det all grunn til å ta på alvor dette med selve drivstoffet, for synderen er i stor grad der. Tilsetning av biodiesel er med på å senke cetan-verdien i dieselen, noe som fort påvirker hvor fullstendig forbrenningen blir.
Hvilken diesel du fyller har derfor ganske mye å si, og det er derfor slike tilsetninger som den jeg nevnte over har så stor effekt selv ved nokså små mengder. Man får gjerne over 60% reduksjon av røykgasser ved å tilsette det stoffet. Og klart, med 60 % mindre partikler så får et partikkelfilter en betydelig lettere hverdag.
Bor du sentralt til i landet har du gjerne tilgang på "ren" HVO-100 diesel, som gjør mye samme nytten som tilsetninger. Noen  bensinstasjoner får diesel fra Bunker Oil (jeg mener at YX får derfra, men er ikke 100% sikker), de bruker 3% HVO i dieselen, i motsetning til CirkleK standard diesel som bruker tradisjonell førstegenerasjons biodiesel, 7% innblanding. Forskjellen på disse to dieslene er betydelig, så jeg vil anbefale å styre unna CirkleK standard-diesel inntil de kommer på bedre tanker. Et forbehold her er at min info om dette er et par-tre år gammel.

Selvsagt vil det og lønne seg å ta noen gode turer med bilen, gjerne med belastning som en tilhenger elns, for å få opp temperaturen i både motor og DPF.

Gjør du dette og fortsetter å være nøye med å bruke motorvarmeren (regner med det er parkeringsvarmer du har, så problemet med å la den kjøre seg ut er ikke tilstede) så kommer du langt. Hadde du hatt en eldre bil med Euro4 derimot kunne du kjapt fått utfordringer med tilsoting.

Lenke til kommentar

Det skal ikke være nødvendig med tilsetninger utover det som allerede er i dieselen. Kan være en fordel å bruke diesel som er "premium" av og til eller som er tilsatt HVO-100. Om en kjører mer enn 30-40 minutter av og til så skal partikkel-filteret kunne holde seg rent selv.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (7 timer siden):

Fjerne DPF og EGR og gøye ting mener du? Ytterst lite smart å gjøre nå som SVV holder på med regelendring for sjekk av nettopp dette.

Man kan få orginalprogramvaren over på en form for OBD2-minne, så kan man sjonglere med optimert og original om man skal på EU-kontroll.

 

Lenke til kommentar
SIR WOLFIE 87 skrev (4 timer siden):

Sjekk håndboka til bilen, mulig du har et automatisk "rensesystem" for dette allerede. Har selv en S60 som har gitt meg 2 beskjeder de siste 2 årene der "sotfilter fult" kom opp i displayet. Da var det bare å kjøre seg en tur i en halvtimes tid, så ble filteret brent rent av motoren.

samme her,kjører stortsett bare 5km frem og tilbake fra jobb,får samme beskjed ca 1 gang i året,kjører da ca 20min på motorvei,så blir meldingen borte,merkelig om de har gått bort fra samme systemet fra en volvo fra 07 vs ny,hatt samme bil i ca 8 år nå,ikke hatt noen problemer med partikkelfilteret,annet en og kjøre den rent,dette gjelder også s60

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...