Populært innlegg Pizza3333 Skrevet 18. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. september 2021 Eskimoer & indianere er fy fy, men med den Norske kulturarven er det fritt fram? Jeg ser ikke noe problem forøvrig, kun en dobbeltmoral. 18 Lenke til kommentar
Populært innlegg likferd Skrevet 18. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. september 2021 (endret) 3 hours ago, CommanderKeen said: Den er tynn. Nelson Mandela kjempet som svart mann mot et rasistisk regime. Hans hudfarge er direkte knytt opp mot hans historie. Black Panther finner sted i et høyteknologisk afrikansk land som skjermer seg fra andre nasjoner med å fremstå som fattig og lite utviklet. Dette er sentralt i konseptet Black Panther, og uten å sette det til et kontinent herjet av kolonisering mister det all mening. Men jeg tror helt ærlig du allerede forstår dette. Ok, så om vi caster Mulan med Sophie Turner eller noe i neste filmatisering så reagerer ingen? Har vel ingen trille å si, er jo en fiktiv figur, og hudfargen har ingenting å si for historien. Den er ikke engang nevnt såvidt jeg vet. Jeg tror ærlig talt du også forstår at pipen IKKE har samme lyden andre veien. Faktisk er det så ille at en egyptisk skuespiller fikk kritikk for å spille en egyptisk gud .. han var for hvit for rollen. Endret 18. september 2021 av likferd 11 1 Lenke til kommentar
FiktivBruker Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 shockorshot skrev (16 minutter siden): Vikingene reiste hele veien til arabiske land og langt inn i Russland. Ahmad ibn Fadlan er en av de som møtte dem og beskrev Volga vikingene i både positive og negative ordlag. De er de skitneste av alle Allahs skapninger: De renser seg ikke etter avføring eller urinering og de vasker seg ikke når de er urene etter samleie og de vasker ikke engang hendene etter maten. jeg har aldri sett en mer perfekt fysikk enn deres – de er som palmetrær, lyse og rødmussede og går verken med tunika eller kaftan. De handlet varer i både vest, sør, nord, og øst. Båtene som vikingene hadde var jo på den tiden et teknologisk vidunder og lot dem reise langt og fjernt. Så møte andre etnisiteter når du reiset, var ikke uvanlig. Takk, jeg var ikke klar over at de reiste såppass langt. Etter å ha lest litt, så handler saken om Angrboda, Lokis kone. På samme måte som at det er rart om en gud i en afrikansk mytologi blir portrettert med «lys», vestlig utseende (selvom det ikke er beskrevet noe i mytologien), så syns jeg det er uvanlig med valget her. Det blir mer forståelig om man tar på brillene for år 2021 Men, jeg har tro på at selve spillet blir bra. Blir interessant å følge det. 2 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 shockorshot skrev (51 minutter siden): Så møte andre etnisiteter når du reiset, var ikke uvanlig. Anbefaler også at folk leser om Geirmund Heljarskinn, ganske interessant i denne sammenhengen. 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Limbeck Skrevet 18. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. september 2021 Jesus er portrettert som hvit 7 2 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg Tåkefyrste Skrevet 18. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. september 2021 Synes det er litt morsomt at skribenten her vrir det til at det er de som reagerer som er opptatt av hudfarge, når det ganske tydelig er utvikleren som er så opptatt av dette at de bare må finne plass en afrikaner i norrøn mytologi. Bryr jeg meg? Nei, men jeg ser helt klart dobbeltmoralen. 18 1 Lenke til kommentar
FiktivBruker Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Limbeck skrev (13 minutter siden): Jesus er portrettert som hvit Ja, og jeg smiler litt de gangene jeg ser og tenker på det Lenke til kommentar
Couchfighter Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) Sitat Som ett spørsmål til artikkelforfatter, og andre. Har pipen samme lyden overalt? Dersom man erstatter en afrikansk krigshøvding, Black Panther i Marvel, eller for eksempel Nelson Mandela i ett spill med en fiktiv setting, med en hvit, blond fyr, er det like ok? Er egentlig lite interessert I å fyre opp under dette spørsmålet men jeg kan ikke la være å nevne som et eksempel på at det IKKE er like ok, at en del større selskaper som f.eks Disney har fått rimelig solide doser med pepper for å ganske ofte caste hvite stemme-skuespillere til ikke-hvite roller i diverse produksjoner. Edit: Sitat funka visst ikke helt når jeg skrev svar fra gamer.no artikkelen. Endret 18. september 2021 av Couchfighter 3 Lenke til kommentar
Populært innlegg Timeer Skrevet 18. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 18. september 2021 (endret) I utgangspunktet tror jeg ikke det var noen som hadde brydd seg. For vel 10 år siden. Men så startet Woke kulturen for alvor, og woke-menigheten begynte å snakke om cultural appropriation. Mens den samme menigheten ikke vurderte at dette også ville slå tilbake. Jeg tror ikke at noen bryr seg om det du tar opp den dag i dag heller, men det er en form for kritikk mot Woke-kulturen å påpeke det... Desverre har jeg lest artikler av forfatteren av denne artikkelen her som tilsier at også han er en fortapt sjel i woke-kirken. Endret 18. september 2021 av Timeer 12 Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 FiktivBruker skrev (35 minutter siden): Ja, og jeg smiler litt de gangene jeg ser og tenker på det Semitter er vel nærmere hvitt enn svart på skalaen, men at han ofte framstilles med europeiske trekk, brunt hår etc. er selvsagt feil. 2 Lenke til kommentar
Knugo Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Han het vell ikke Jesus heller, men Yeshua. 1 Lenke til kommentar
Jarde Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 Han var jo jøde så selvfølgelig vil han være fremstilt som kaukasisk. Kunstnere har fremstilt Jesus som hvit over flere generasjoner fordi det er kjennskapet folk i fortiden hadde av info om utseendet til Jesus og det har blitt universalt godkjent over flere kulturer. Det er bare nå til dags at man har påstander fra radikale venstre at Jesus var svart. 1 Lenke til kommentar
Reeee Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 Så man skal endre på kulturarven for å hindre at "ekstreme krefter" får "kontroll" over den? Høres ganske ekstremt ut. 6 Lenke til kommentar
Randalf the Black Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 (endret) 52 minutes ago, Jarde said: Han var jo jøde så selvfølgelig vil han være fremstilt som kaukasisk. Kunstnere har fremstilt Jesus som hvit over flere generasjoner fordi det er kjennskapet folk i fortiden hadde av info om utseendet til Jesus og det har blitt universalt godkjent over flere kulturer. Det er bare nå til dags at man har påstander fra radikale venstre at Jesus var svart. Chinesus ønsker et ord med deg. Endret 19. september 2021 av Randalf the Black 3 Lenke til kommentar
Jarde Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 Når det kommer til spill filosofi så gir det feil mening å ta for eksempel norrøn mytologi (referanse fra virkeligheten og fortellinger) der man vet at folkeslaget i den settingen består av enten hvite opphav eller oppdiktet skapninger. Det betyr at du bør ikke referansere en annen rase over det som skal være oppdiktet, det impliserer bare at afrikanere/asiatere er fiktive som er latskap design? Hadde man hatt en annen setting som for eksempel Cyberpunk så gir det mening at man hadde hatt en multikulturell setting. God of War er ikke det og derfor dreper det immersion i world buildingen når settingen ikke gir mening eller ikke er funksjonelt med det den prøver å referansere. Det er en veldig god grunn til hvorfor ofte spill er homogene når det kommer til fremstillinger av fiktive skapninger og mennesker i kultur. 6 Lenke til kommentar
likferd Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 (endret) 1 hour ago, Jarde said: Han var jo jøde så selvfølgelig vil han være fremstilt som kaukasisk. Kunstnere har fremstilt Jesus som hvit over flere generasjoner fordi det er kjennskapet folk i fortiden hadde av info om utseendet til Jesus og det har blitt universalt godkjent over flere kulturer. Det er bare nå til dags at man har påstander fra radikale venstre at Jesus var svart. Han ville sett ut som dagens arabere i Levant området. Omtrent som en syrer, palestiner eller lebaneser. Israelske jøder i dag er ofte mye mer likt europeere enn de hadde vært da, fordi Israel stort sett er befolket av Europeiske og Amerikanske jøder og deres etterkommere. Men ja jeg er enig, Syrere og Lebanesere er ofte ikke så ulikt i utseendet som tradisjonelle avbildinger av jesus, sett bort fra tåpelige amerikanske versjoner av blond jesus osv. Endret 19. september 2021 av likferd 3 Lenke til kommentar
Jarde Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 Chinesus som ikke er samme personen og har blitt oppkalt det pågrunn av internett memes? Lenke til kommentar
Populært innlegg TB-Sabo-Tabby Skrevet 19. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2021 (endret) likferd skrev (4 timer siden): Ok, så om vi caster Mulan med Sophie Turner eller noe i neste filmatisering så reagerer ingen? Har vel ingen trille å si, er jo en fiktiv figur, og hudfargen har ingenting å si for historien. Den er ikke engang nevnt såvidt jeg vet. Jeg tror ærlig talt du også forstår at pipen IKKE har samme lyden andre veien. Faktisk er det så ille at en egyptisk skuespiller fikk kritikk for å spille en egyptisk gud .. han var for hvit for rollen. Mulan er allerede en utrolig historieløs stereotypisering av kinesisk kultur fra et vestlig perspektiv, og er forhatt i det kinesiske miljøet på grunn av det. Halvparten av semmeskuespillerne i filmen er ikke asiatiske engang. Klagen om at "pipen IKKE har samme lyden andre veien" er falsk beskrivelse av det faktiske tilfellet. I hele av Hollywoods over 100 år lange historie har vestlige personer spilt ikke-vestlige karakterer. Det har vært normen, ikke unntaket; 300 Spartans, Cleopatra, The Ten Commandments, Lion of the Desert, Lawrence of Arabia, hver eneste Jesus-film, The Searchers, Genghis Khan, Dragon Seed, The King of Siam; egyptere, arabere, jøder, asiatere, indianere, osv. har blitt portrettert av kritt-hvite vestlige menn og kvinner. Og dette hører ikke bare til fortiden. I Exodus, Sinbad, Noah, Prince of Persia og Gods of Egypt blir Midtøsten-karakterer spilt av hvite. I A Mighty Heart spiller Angelina Jolie en pakistaner. I Argo spiller Ben Affleck en latinoamerikaner. I Elizabeth, Michael and Marlon, spiller Joesph Fiennes Michael Jackson. I 33 spiller Juliette Binoche en afroindianer fra Chile. I 21 spilles en asiater av en hvit amerikaner. The Last Airbender er basert på inuitter og indianere, men de tre protagonistene er spilt av hvite skuespillere. Det er først når det går den andre veien, og da i mye mindre antall filmer, at klagene fra sinte, konservative menn dukker opp. Det gjelder stort sett alle former for verdisyn de har, og. En superhelt med kostyme og skjold i amerikansk flagg, skildret som en moralsk fyrtårn og leder, og kalt "Captain America", går helt fint. En karakter med overdrevent sterke superkrefter (Captain Marvel) spilt av ei kvinne? Feministisk propaganda. God War er ikke bare basert på fiktiv mytologi, men tar seg og overdrevent mange friheter og endrer kraftig fra den opprinnelige mytologien. Men ingen av disse endringene har provosert noe form for reaksjon. Det er først når hudfargen til en av karakterene endres at det blir et ramaskrik. Dette er ganske gjennomskuelig rasisme skjult som kritikk av historierevisjon. Endret 19. september 2021 av TB-Sabo-Tabby 15 3 1 Lenke til kommentar
Populært innlegg BeThomas Skrevet 19. september 2021 Populært innlegg Del Skrevet 19. september 2021 TB-Sabo-Tabby skrev (4 timer siden): Mulan er allerede en utrolig historieløs stereotypisering av kinesisk kultur fra et vestlig perspektiv, og er forhatt i det kinesiske miljøet på grunn av det. Halvparten av semmeskuespillerne i filmen er ikke asiatiske engang. Klagen om at "pipen IKKE har samme lyden andre veien" er falsk beskrivelse av det faktiske tilfellet. I hele av Hollywoods over 100 år lange historie har vestlige personer spilt ikke-vestlige karakterer. Det har vært normen, ikke unntaket; 300 Spartans, Cleopatra, The Ten Commandments, Lion of the Desert, Lawrence of Arabia, hver eneste Jesus-film, The Searchers, Genghis Khan, Dragon Seed, The King of Siam; egyptere, arabere, jøder, asiatere, indianere, osv. har blitt portrettert av kritt-hvite vestlige menn og kvinner. Og dette hører ikke bare til fortiden. I Exodus, Sinbad, Noah, Prince of Persia og Gods of Egypt blir Midtøsten-karakterer spilt av hvite. I A Mighty Heart spiller Angelina Jolie en pakistaner. I Argo spiller Ben Affleck en latinoamerikaner. I Elizabeth, Michael and Marlon, spiller Joesph Fiennes Michael Jackson. I 33 spiller Juliette Binoche en afroindianer fra Chile. I 21 spilles en asiater av en hvit amerikaner. The Last Airbender er basert på inuitter og indianere, men de tre protagonistene er spilt av hvite skuespillere. Det er først når det går den andre veien, og da i mye mindre antall filmer, at klagene fra sinte, konservative menn dukker opp. Det gjelder stort sett alle former for verdisyn de har, og. En superhelt med kostyme og skjold i amerikansk flagg, skildret som en moralsk fyrtårn og leder, og kalt "Captain America", går helt fint. En karakter med overdrevent sterke superkrefter (Captain Marvel) spilt av ei kvinne? Feministisk propaganda. God War er ikke bare basert på fiktiv mytologi, men tar seg og overdrevent mange friheter og endrer kraftig fra den opprinnelige mytologien. Men ingen av disse endringene har provosert noe form for reaksjon. Det er først når hudfargen til en av karakterene endres at det blir et ramaskrik. Dette er ganske gjennomskuelig rasisme skjult som kritikk av historierevisjon. Du ser ut til å legge til grunn at dersom jeg synes en svart person ikke passer i en setting med norrøn mytologi, så er det kun det jeg bryr meg om, ikke det motsatte. For min det er det FEIL. Jeg vil at folk skal være det de er. Jeg liker ikke at hvite folk skal spille andre etnisiteter heller. Det har ingenting med rasisme å gjøre, men mer med troverdighet å gjøre. Det at man anerkjenner noe man kan se med det blotte øye (hudfarge) eksisterer vil ikke si at man er rasist. At Tom Cruise spiller hovedrollen i den siste samurai er ikke problematisk. Han spiller ikke en japaner. At Antonio Banderas spiller hovedrollen i den 13. kriger er ikke problematisk, han spiller ikke en viking fra sunnmøre. Jeg synes det var fint at Black Panther ble spillt av en svart, det er tross alt ett fiktivt land i Afrika, det gir mening. Jeg synes det var fint at urfolket i Danser med Ulver ble spilt av urfolk, og at de snakket sitt språk. Det er tross alt det de er. Om den neste James Bond blir svart eller grønn driter jeg i, siden det på dette tidspunktet er nok blandingsfarger i England til at enhver etnisitet i rollen er troverdig. For meg er representasjon som regel helt ok. Men dersom det går på bekostning av troverdigheten til produktet har jeg ett problem med det. Jeg vil ikke ha en hvit Black Panther. Gjør det meg til en rasist? 9 1 Lenke til kommentar
Iki Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 BeThomas skrev (2 minutter siden): Du ser ut til å legge til grunn at dersom jeg synes en svart person ikke passer i en setting med norrøn mytologi, så er det kun det jeg bryr meg om, ikke det motsatte. For min det er det FEIL. Jeg vil at folk skal være det de er. Igjen spør jeg, hvordan ble angerboda beskrevet i norønn mytologi? Hvordan beskrev de troll generelt (hun var et troll) Om folkeslaget bestod av hvite hvordan forklarer du da Heljarskinn slekten? Ellers, i gow på PS4 så møter man Midgardsormen, barnet til Loke, før Loke har møtt angerboda. Hvorfor ble det ikke en klagestorm rundt dette? 5 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå