Dassen Skrevet 4. oktober 2021 Del Skrevet 4. oktober 2021 Javisst skrev (19 timer siden): Start-stopp-funksjonen er FÆL. Her blir du ofte forstyrret hvis denne er aktivert under køkjøring. Har hatt noen VW og det har vært en teknikk med bremsepedalen som fungerer fint. Trykk ned bremsen nok til å stoppe, men ikke nok til at Start-stopp slår inn når du veit du skal raskt i gang igjen. Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 6. oktober 2021 Del Skrevet 6. oktober 2021 (endret) Har ikke eid mer enn to biler selv, da jeg inntil for noen år siden bodde midt i Oslo. Men jeg kan rangere også de bilene jeg gjennom tiden har lånt av foreldrene mine de ganger jeg trengte det. 1. Mazda 323 (1985-modell) Brukte denne til å lære meg å kjøre bil i. Husker ikke akkurat hvordan den var. + Lettkjørt bil. - Noe kjedelig. 4/10 2. Hyundai Accent (1995 modell) + Driftsikker + Lettkjørt - Slapp motor - En del dekkstøy 5/10 3. Volkswagen Transporter (ca 2000 modell) + Overraskende lettkjørt og komfortabel i forhold til at det var en varebil - Ikke på noen måte driftsikker. 6/10 4. Toyota Hiace (ca 2007-2008 modell) +Driftsikker av en helt annen klasse enn Transporteren, tross alderen -Langt mindre komfortabel -Mer støy -Tyngre å kjøre 3/10 5. Audi A3 1.6 (2006 modell). Egen bil. +Lettkjørt +Driftsikker +Komfortabel -Noe slapp motor -Noe høy dekkstøy 7/10 6. Audi A3 Quattro 2.0 TFSI (2017 modell, ville ha en nyere, sprekere bil med Quattro). +Lettkjørt og meget god å kjøre +Driftsikker +Komfortabel +Sprek -Ikke blant de beste på dekkstøy på sommerdekk (med vinterdekk er støyen langt lavere) 9/10 Endret 6. oktober 2021 av Nukleosid La til karakterer 1 Lenke til kommentar
Konkulf Skrevet 28. oktober 2021 Del Skrevet 28. oktober 2021 (endret) 1. Opel Astra 1996 1.6 + Helt OK komfort + Ganske så driftsikker etter min erfaring + Lettkjørt førstebil - Støy - Meget slapp motor - Generelt sett ganske kjedelig bil 4/10 2. Mercedes C200D 2007 Avantgarde + Grei komfort + Forbruk + Ganske pen designmessig + Driftsikker i mitt eie - Veldig løs bakende på vått underlag - Interiør føltes ikke spesielt bra i min mening - Noe daff motor 5/10 3. Audi A7 2011 3.0 TDI + Sprek motor + Drivstoffgjerrig mtp Motor + Meget komfortabel med luftfjæring + Helt OK sporty mtp størrelse + Quattro - Noe høye vedlikeholdskostnader 9/10 4. Mazda MX-5 RF 2017 + Fantastisk gøy å kjøre, sommer som vinter + Overraskende komfortabel + Veldig drivstoffgjerrig, selv når man har det gøy + God lyd fra eksos, spesielt etter bytte til ny lyddemper + Pålitelig + Kult utseende + Cab +- Noe høyt støynivå på godt og vondt 9,5/10 5. Hyundai i30N 2018 275HK + Vanvittig lyd til å være en "original" bil med en 4syl, mest sannsynligvis beste i klassen + Gøy å kjøre, spesielt på svingete vei + Kult utseende + Sprek motor +- Helt OK komfort, ikke helt på GTI nivå - Meget tørst - Pålitelighet (hadde en del problemer med girkasse, samt motor som gikk i nødmodus i noen spesifikke situasjoner) 8/10 6. Mercedes CLS55 AMG 2005 + Vanvittig lydbilde + Ekstremt sterk motor + Meget komfortabel + Ganske moderne utstyr (adaptiv cruise, "kjøling" i setene osv) + Meget pent utseende - Veldig høyt forbruk - Pålitelighet (mest grunnet alder) - Noe knirkete interiør med årene 8,5/10 7. Mazda MX-30 Sky (leasing) + Meget komfortabel + Greit utstyrt + God og lettkjørt + Fin pris på leasing + Veldig fin som bil til hverdagslige ting som turer i butikken osv - Lav rekkevidde - Dårlig plass i baksete - Kronglete bakdører 8/10 8. Hyundai Ioniq 5 P45 AWD + Meget komfortabel + Sprek + Godt utstyrt + Veldig kult utseende + AWD + Veldig lite støy innvendig + Mye plass innvendig + Mye smarte løsninger (elektrisk flytting av bakseter fram og tilbake, mulighet for å flytte midtkonsoll, 230V utvendig og innvendig..) + Pent forbruk ved normal kjøring + Veldig rask lading - Noe høyt forbruk i 100kmt+ 9,5/10 Endret 29. oktober 2021 av Konkulf 2 Lenke til kommentar
OJ Doe Skrevet 30. oktober 2021 Del Skrevet 30. oktober 2021 Har hatt litt forskjellig, men mange er irrelevante i dag De jeg vil trekke frem er E53 X5 3.0i aut God bil, god å kjøre, gammeldags girkasse 8/10 E46 316i Manglet moment, dårlig på glatta, men fin å kjøre 7/10 KIA Optima PHEV Familietralle, kjører som en båt, daff som en strikkmotor, masse utstyr, god plass, og kona liker den. 5/10 Nissan Leaf 24kW 2014 Elbil er knall. Kan det meste, og har mye bedre egenskaper på glatt underlag enn mye annet på grunn av modulasjonen av kraft. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165 Skrevet 3. november 2021 Del Skrevet 3. november 2021 (endret) 1. Renault Megane 2.0 RT 1996 + Første bil, så nostalgi + Overraskende sprek - Alt som kunne gå galt, gikk galt på det ene året den var i midt eie. Rust alle veier, støtdemper som knakk i 2 under nødbremsing, girkassen feilet, generelle gremlins med motoren, osv osv. -3/10 2. Opel Astra 1.6 GTC 2005 + Utseendet (Jeremy Clarkson måtte spise sitt eget hår pga. det) + Var veldig pålitelig i mitt eie (og videre i min brors eie). 12 år i familien uten problemer. + Gode seter - Verste bilen jeg har eid på glatta, TCS var helt ubrukelig. - Vanvittig treig / lat , fryktelig lavt dreimoment. 4/10 3. VW Polo BlueGT 140hk 2014 + Første (og eneste) flunk nye bil, leaset i 3 år. + "Mild GTI" , mye av moroa, men billig å forsikre (første bil med egen forsikring) = Ikke veldig mye å utsette på denne, og kunne egentlig hatt den lenger enn 3 år om det ikke var for leasingen. 8/10 4. VW Golf GTI 2014 + Den beste bilen jeg har hatt, og mest sannsynlig vil ha i uoverskuelig. - Ga ikke økonomisk mening mot slutten, lite brukt pga. covid / hjemmekontor, og anskaffelse av MC-lappen. 10/10 5. Nissan Leaf Tekna 2018 + God nok rekkevidde til hytta + Greit utstyrt + Langt billigere å eie enn sistnevnte - Styrefølelsen minner mer om å røre i en grøt enn å faktisk peke dekkene i en retning. - Propilot er bortimot ubrukelig. - Ikke GTI'en, som jeg angrer regelsmessing på at jeg solgte. 5/10 Edit: Glemte rangering... Endret 3. november 2021 av Slettet+3165 Lenke til kommentar
thklinge Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 (endret) 1. Porsche 924, 1977 - Eid fra 1999-2001 + Merket - Å starte med en Porsche er ikke så verst. - 924 er ikke akkurat en _rask_ bil med sine 125hk. Dette var en US-modell som gjorde det enda verre, 95 usle hester. Ikke mye, selv tilbake i 1999. Eide denne til militærtjeneste gjorde det fornuftig å selge. Hadde heller ikke økonomi til å holde den godt ved like dessverre. 2. Renault Clio 16V, 1993 - Eid fra 2001-2002 + Rask-ish. 137 hester, men bare 955kg. + Sjelden. Clio 16V ble aldri solgt offisielt i Norge. + Morsom å kjøre. Liten og lett. - Fransk bil er fransk bil, da er de litt rare og interiøret var ikke akkurat lekkert. - Panser i stål og skjermer i plast på en rød bil betydde at i sommerhalvåret måtte panseret poleres omtrent daglig.. En kompis prøvde å hoppe med den over en fortauskant, det fungerte dårlig. Endte med kondemnering. 3. Opel Astra Coupe, 2000 - Eid fra 2005-2010 + Fint design (Bertone) og en av få biler som kler fargen safran (Opel kalte den Titan Gold) + Fin å kjøre, gode seter, fint interiør og god byggekvalitet. + Billig i drift, lite reparasjoner og problemer - Ikke akkurat rask, med 1,8 liter og 116hk Ble kjøpt delvis på impuls i 2005 under en oslo-tur. Ble påkjørt allerede første året og forsikringspengene gikk til diverse oppgraderinger. Det fortsatte gjennom alle årene og bilen gikk fra dette: Til dette: 4. Porsche 911 (996) Carrera, 1998 - Eid fra 2010 til 2013 + Det er en Porsche 911 + Rask, spesielt sammenlignet med det jeg har eid tidligere, 300hk. + Manuell, Guards Red, diffsperre, Aerokit - Enkelte motorproblemer med denne generasjonen kan føre til katastrofalt (og totalt uventet) motorhavari. Var i markedet for å kjøpe en Porsche 964, men kom over denne 996en og ble helfrelst. Økte budsjettet (og lånet) med over 100.000 og slo til. Fantastisk bil med masse gode minner fra turer og opplevelser. Havarerte dessverre motoren på ACR (Arctic Circle Raceway) og måtte bytte motor. Endte ikke så ille økonomisk, satte inn en brukt motor og gjorde jobben selv, med hjelp fra en motorkyndig kamerat. Men godfølelsen kom aldri tilbake siden den nye motoren kunne havarere like kjapt som den forrige. En oppgradering og forsterknining koster rundt 120', men ventetiden var mange måneder. Siden godfølelsen aldri kom tilbake ble det salg, og kjøp av en bil av samme generasjon, men med en helt annen motorkonstruksjon, uten fare for plutselig ras. 5. Porsche 911 Turbo (996), 2002 - Eid fra 2013 til 2018 + Det er en Porsche 911 Turbo + Rask, sammenlignet med hva som helst på samme tid, 420hk. Senere trimmet til Markski steg 3, 600hk. + Manuell, Aerokit, Sportsstoler. Mye vil ha mer, og oppgradering fra Carrera til Turbo er en formidabel overgang. Spesielt etter motortrim. Selv med bare mild trim (520hk) dro den helt formidabelt, og mest imponerende er stabiliteten. Selv i 270km/t var den dønn stabil på veien, og trakk som et godstog, evt et strikk i horisonten. Med firehjulstrekk fungerte den utmerket, hele året, selv i Tromsø. 6. Porsche Cayman GTS (981), 2015 - Eid fra 2017 til 2018 + Det er en Porsche + Helt rett utstyr, Sapphire Blue, blå detaljer innvendig, PTV, PDLS+, Sport Buckets (karbonfiber bøttestoler) - Litt lite plass innvendig, man merker fort at det er en mye mindre bil enn 911 - Bare to seter. Vi bruker baksetet i 911en ganske ofte 996 Turboen sto med motoren nede en periode for å jakte på en kjølevannslekkasje og Cayman var fristende å prøve ut. Så da ble det en Cayman GTS kjøpt litt på impuls. Ble bruksbilen dette året, og leverte varene både på bane og vanlig vei. Utrolig morsomt når det blir trangt og teknisk. 7. Porsche 911 Carrera 4 GTS (991.1), 2015 - Eid fra 2018 + Det er en Porsche 911 + Siste 911 Carrera med sugemotor. Fra generasjonen etter fikk alle Carrera 3,0 turbo-motorer. Denne er 3,8 liter, 430hk og låter så fantastisk som bare en 911 med boxer-sugemotor kan gjøre. + Masse utstyr, fra 18-veis stoler til bi-led hovedlys, aerokit, radar-cruise, keyless, sportseksos, osv. - Sliter med å komme på noe. Ønsket å kjøpe en 991.1 GTS og hadde tre enkle krav: Firehjulstrekk (bor fortsatt i Tromsø), det barskeste understellet (PDCC) og enten 18-veis eller sport buckets stoler. 991.1 GTS er produsert i få eksemplarer i 2015 og 2016, og de som eier bilene ser ikke ut til å ville selge. Fulgte med i Norge så klart, men også ellers i Europa på jakt etter rett bil. Plutselig (etter 10 måneder) dukket det opp en korrekt utstyrt bil i Trondheim! Slo til straks og fikk denne levert samme dag som Cayman nøyaktig 356 dager tidligere. Er storfornøyd på alle mulige måter og etter fire års eierskap sliter jeg med å finne ut hva som er neste. Står vel stort sett mellom 991.2 Turbo S og 992 GTS. Vi får se... Endret 21. januar 2022 av thklinge 4 Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 21. januar 2022 Del Skrevet 21. januar 2022 (endret) Opel Insignia Country Tourer 4x4 2014 + 100 tusen billigere enn andre 4x4 stasjonsvogner + Meget god kjørecomfort + 2 tonn hengervekt. Noe svært få stasjonsvogner har. + Svært gode originale adaptive bi-xenon lys som følger rattet. - Utdatert dieselmotor med mye støy - Mye kluss med 4x4 systemet pga ingen serviceintervall fra fabrikk. - Mange dyre feil. Mellomaksling (22k) Styreenheter for blindsonevarsling sitter helt åpent i bakfanger og irrer i stykker når bilen er ca 6-7 år gammel. (17k) Rør til haldex system ruster opp 8k bare i deler pluss jobb. Pga manglende serviceintervall fra fabrikk så er det helt vanlig å kjøre til man får feilmelding på haldex systemet fordi olja har blitt til grøt. I beste fall er det nok med en rens og bytte av filter og olje til 5-6 tusen på verksted eller du kan risikere at hele diffen må byttes (60k) Endret 21. januar 2022 av Opelduude Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. januar 2022 Del Skrevet 23. januar 2022 (endret) Takk for interessant lesing. Her er min liste Suzuki TS50X 1988 mod. Synes den var tøffeste av det som gikk an å kjøpe av mopeder på tidlig 90 tall. Trimmer og styrte på, men fyttikatta så dårlig dreiemoment det er i de motorene. Volkswagen Golf 1,6 CL, 1985 mod. Synes den var skikkelig kul, satt på ‘90 fangere og bygde anlegg. Bilen skulle liksom ha gått 156k km, må ha vært skrudd tilbake 200k. Var ikke en ting som ikke røyk på den bilen. Opel Astra 1.6 1999 mod. Synes den så ganske tøff ut, og den var rimelig ny den gangen, såvidt ute av garanti. Forferdelig daff, girkassa var komisk lang i kastene. Audi A3 2.0 5VT ambition 1999mod. Som jeg elsket denne bilen. Automatisk klima, knall blå, med matchende blåsjakkmønster på ambition interiøret. Gikk ikke så bra, jeg hadde egentlig lyst på 1,8T versjonen, men forsikring på den var bare å glemme. Volkswagen Golf IV 1.9 TDI 110HK ? mod. 1. og eneste diesel. Forsåvidt en fin bil, likte utseendet på den, og imponerende drag i mellomregisteret. Highline interiør. Men, diesel yuck. Saab 90 2.0 1987 mod. Nødbil som jeg endte opp med å kjøre nesten et år. For en bastard. De hadde Saab 99 framvogn og motor, og resten var Saab 900. Automatiske varme i setene, smak på den, 37grader i rumpa uansett utetemperatur. Det er dømt til å bare fungere første uka i november BMW Z3 1.8 1996 mod. Denne åpnet øynene mine for sportbil, selv om denne var undermotorisert, så er den morsom å kjøre der man sitter lavt og langt bak. Ble med i sportsvognklubben og fikk smaken av banekjøring Porsche Boxster 2.5 1999 mod. Fikk brev fra banken en dag om at lånet på Z3 var nedbetalt, så da gikk jeg å kjøpte meg en Porsche dagen etter. Jeg synes denne var skikkelig tøff, kjøreegenskapene er sylskarpe, men den hadde kledd mere hester enn 204. Hadde utvidet skinnpakke, som gjør at bilen ser litt mer eksklusiv ut en alle US importene. Lå for mange våkenetter og tenkte på at motoren kunne eksplodere (som jeg så en 996 tidligere i tråden hadde gjort) Så solgte den etter 2 år. Dyrt å eie, men verdt det Mercedes-Benz E240 1999 mod. V6, svart fullskinn og luftdrevne sentralåser og høydejustering av lykter. For en fantastisk bil. Den rusta noe helt forjævlig og jeg ble praia på gata hele tiden av folk som trodde jeg var taxi. Suzuki GSR 600 2007 mod. Savnet en hobby, og ville kjøre på bane igjen. Tok lappen og kjøpte denne som ble anbefalt som første sykkel. Det er en typisk billigmodell jack of all trades king of none. Turtallsvillig, og går bra om du pisker den, men da blir den også veldig uberegnelig. Chassiet, og spesielt framgaffel tåler ikke banekjøring, som jeg fant ut i nedbremsing til angsten i 200+, gaffelen begynte å svaie. Men knakk koden på den, og fikk slitt knepucker etterhvert. Peugeot 307CC 1.6 2008 mod. Jeg påberoper meg sinnssykdom i gjerningsøyeblikket. Det er en Peugeot cab med ståltak. Den er daff, den ser ut som en dass, og er totalt uinspirerende, bortsett fra at den klør kjøre med taket nede kløen. Ducati 848 EVO 2011 mod. Når han italieneren med brevvekt har vunnet alle diskusjonene, og han andre italieneren med den håpløst utdaterte motorkonstruksjonen har hatt carte blanche blir det kompromissløst, og får sjel. L twin med 420 kubikk i hver sylinder, tvangsstyrte ventiler og rødmerking på 11000 rpm. Legg til 0 hjelpemidler og en lyd som er heeeelt magisk. 2 hjuls Ferrari. Tryna på Rudskogen med den, de delene var dyre. Audi TT 1.8T 2013 mod. Alltid likt designet på disse. Men ikke kjøp med denne motoriseringen. Få tak i en med trekk på alle 4 for framhjulstrekk og ikke mulighet til å slå av ESP gjør denne dørgende kjedelig Saab 9-3 2.0 2000 mod. Mellombil mens jeg betalte på Ducati verkstedregninger Nissan Primera 2.0 2006 mod. Masse utstyr og nesten gratis. Eller hva sier du til ryggekamera og avstandscruisekontroll i en 2006 modell. CVT kasse er så forferdelig at jeg har ikke ord Porsche Panamera 4S 2010 mod. Verdens beste bil om du må ha bakdører. Fikk barn, så solgte motorsykkelen og lette etter sportslig familiebil. For en bil. 4.8 V8 400HK uten pustehjelp. Kjørte t/r Kroatia i denne, og kommer til å huske den sommeren for livet. Let etter en med sportseksos for min var litt for stille. Fungerte overraskende bra på bane. Tesla Model 3 LR 2019 mod. Denne matcher prestandaen på Panameraen opp til 150 km/t. Det er bedre plass i den enn Panameraen og den er veeeeeeldig mye billigere. Jeg er overbevist om at elektrisk er greit i hverdagen fra nå. Fungerte overraskende dårlig på bane. Kjøreegenskapene var der, men bremsene var helt forferdelige. BMW Z3 2.0 2000 mod Savnet cab og hadde gode minner fra forrige Z3, dette er faceliften og har rekkesekser. Så den har lyden. Yamaha WR450f 2003 mod. 3 hjulsett gjør dette til et leketøy for alle årstider. Grus, pigg og supermotard felger til den. Den er så gammel slik at den er registrert som fulleffekt.(Alle etter 2005 kom ikke igjennom avgasskravene uten å strupes ned til typ 15hk.) Skoda Citigo 2020 Nummer 2 bil for å kjøre rundt i nærområdet, klarer en motorvei tur også, grei bil med nok plass til 2 barneseter på korte turer. Endret 23. januar 2022 av bzzlink 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå