PgUp Skrevet 18. september 2021 Del Skrevet 18. september 2021 (endret) Ønsker å høre litt om bilene dere har eid opp igjennom åra. Skriv gjerne litt om bilen, hvilken modell det var, hvorfor dere kjøpte den. Og gi en karakter fra 1-10 hvor fornøyd dere var. Jeg kan starte: 1. Toyota Carina 94 modell. Veldig grei bil å kjøre, enkel manuell girkasse. Grei førstegangsbil å øvelseskjøre i. Kjørte denne et par år før rusten tok den. 8/10 2. Volkswagen Polo 2013 modell. Veldig grei bil, kjapp automatkasse på 90hk. Behagelig å kjøre, inn og ut rundkjøringer. Ble litt for liten dog, noe støy i kabinen. 7/10 3. Skoda Octavia 2016 modell. Trengte en større bil. Hittil minimalt med problemer, dog hatt noen få ting som gikk på garanti. 7/10. Endret 18. september 2021 av PgUp 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 1. Golf mk1 5-dørs! 1.5. Ble ok sprek med oberhalt motor + Utskiftbar bilstereo sentralt plassert i dash. + God på glatten - Ruster - Bare 4 gir 2. Ford mustang II med 289 V8 74 + Bra skyv - Ruster - Tørst 3. Mitsubishi Colt GLX 81 + To girspaker + Mange gode minner - Rust 4. AUDI A3 1.6 + Kongebil uten problemer - Litt slapp 5. Mercedes W123 2.0 man stasjonsvogn + Alltid bilen alle vil sitte på i + Som en drøm på humpete vestlandsveier + Enormt plass baki når bakseter er nede - Dårlige sidespeil - Kun 4 gir 6. CBR 600 F3 + Rask - Kaldt 6. VW Vento GL 1.9 TDK 75 hk + Lite drivstoff + Problemløs - Slapp 7. Citroen Berling 1.4 + God plass til barnevogn - Var skremmende på Autobahn - Stearinlys 8. Audi A3 1.9 tdi 110 hk + Seig og drivstoffgjerrig motor - Håpløs bil i køkjøring med manuell 9. Ford S- max 2.0 tdci man 7-seter + 120' problemløse km + Drivstoffgjerrig + Veldig bra lys - Savner mercedesfølelsen 10 Nissan Leaf + Ekstremt billig i bruk + Plenty guff til jobb- pendling - Besj dårlige led-lys - 2 Lenke til kommentar
chrgod Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 (endret) 1985 Skoda Rapid 130L 5 speed +Morsom å kjøre, pen coupeform, romslig, relativ problemfri. - Rustet i kanaler, litt lumsk på glatta. 1987 BMW 318i (E30) + Tysk kvalitet, pen bil. Fin kjørefølelse. - Litt kjedelig. 1991 Mazda MX-5 + Ekte sportsbil. Ser litt femi ut, men er en skikkelig kjøremaskin. Lett å skru på. Blir rask varmt i kupeen på vinteren. Komfortabel. Sexy vippelykter. - Ruster i kanaler. Diffrensialen tok kvelden. 2004 Smart + Annerledes. Bra på langtur. Kompakt, men godt utnyttet plass. Fint glasstak. Morsom. - Ikke så god i byen, grunnet rar automatkasse. 2009 Golf V Variant 1.4 TSI automat + Kvalitet, småsprek motor og god tiptronic. Romslig. Godt utstyrt, fint soltak. Service annethvert år. Komfortabel. - Stor bil. Litt utfordringer med tanklokk som ikke ville åpne seg. Ble redd for mulige tiptronicproblemer etter å ha lest om det. 2014 Leaf Tekna + Kvalitet i alle ledd. Billig i drift. Utmerket 360 graders ryggekamera (standard på Tekna), feilfri så langt. Bra kvalitet på interiør. - polariserende design (men jeg liker det). Dyre, årlige servicer. Lite spennende. Etterhvert utdatert på rekkevidde og infotainment. Endret 19. september 2021 av chrgod 1 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 2000 Audi A6 1.8T + God kjørekomfort. Hittil er dette den bilen jeg har eid med best komfort. + Fint interiør, selv om eksteriøret var utdatert + Mer enn stramt nok strikk i motoren for en 18-åring + God plass i bagasjerom til tross for sedan - Stygg - Rust 2001 BMW 520i + Gode seter, finere og strammere styring på denne enn Audien - Dårlig lyd, og et jævla styr å gjøre endringer pga navigasjonspakke - Lite bagasjerom - Ikke beste vinterbilen å kjøre rundt med i Tromsø og på Senja akkurat 2007 Subaru Forester + Idiotsikker selvpustende bil - Støy i kupe - Bensinforbruk - Rust 2 Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 (endret) 1987 Chevrolet Beauville van 5.0 V8 bensin ♥️ + Utmerket kjørekomfort. Begge fremsetene var at typen "kapteinstol" og opplagt laget for...folk bredere enn meg. Men å sitte i dem og cruise mange mil om gangen var som å ligge i en myk seng. + Nydelig låt i motoren. Verdt hver krone den drakk i drivstoff. Bilen var generelt veldig lettkjørt. + Ekstremt romslig bil, med 5,14 meter ende til ende og nøyaktig 1,5 meter mellom hjulbuene innvendig (dvs. plass til 2 stk. standard 75cm madrasser) når bilen ble brukt som campingbil. - Dårlig lakk. Måtte ha den stående ute hver vinter, og hver vår var det mindre og mindre lakk igjen på den (bilen ble ikke vinterkjørt). - Tørst! Fikk den ned til 1,1 liter pr. mil hvis jeg var veldig lett på foten. ~2 liter på mila hvis jeg tråkket hardere på pedalen. - Oppførte seg som en båt i svingene (og når man bor på bondelandet så er det nok av dem). ALT for myk demping. 2008 VW Caddy 2KN varebil 1.9 TDi + Jeg er sikker på at det er noe positivt å si om den et sted. + God kjørekomfort, men kun etter at jeg byttet førersetet fra fabrikksete til et Sparco Chrono Road sportssete. - Fant med tiden ut at bilen var for liten til min bruk. Desverre så hastet det med å skaffe seg en vinterbil ved kjøpsdato. Bilen ble kjøpt lokalt og av merkeforhandler - en forhandler, Møller Bil Tynset, jeg ikke setter mine ben hos igjen. - Utallige problemer med det elektroniske anlegget, og selv mekaniske deler - har måttet bytte begge ESP-modulene, ABS-pumpe, bakdempere og nylig skifte av EGR-ventilen. Plus diverse som jeg ikke husker. Regnet en gang på at jeg kunne holdt van'en med bensin i 6 år bare i kostnader med delebytter, og da er ikke engang prisen på selve bilen inkludert overhodet. - Elendige lys (halogen) fra fabrikk! Jeg kjører mye på smale, svingete grusveier, og måtte ha bedre lys (spesielt på vinteren) snarest mulig etter kjøp. Hvor de som monterte lysene, samme merkeforhandler hvor bilen ble kjøpt, presterte å sette på ulovlige lykter (ihvertfall ifølge Veivesenet) og sa fra seg alt ansvar i etterkant. - Diesel og turbodrevet. Nekter å starte uten motorvarmer hvis det er kaldere enn -20ºC, og nekter å starte overhode hvis det er kaldere enn -30°C. Har seilt i grøfta mer enn en gang når den lette bakenden slipper på snøføre, og turboforsinkelsen gjør at bilen ikke har kraft nok når jeg trenger det til å dra fremhjulene rundt fort nok til å få bilen ut av pendeleffekten. Selv min mors gamle 1993 Skoda Felicia 1.3 bensin klarte dette helt fint. Så ingen flere turbodrevne biler på meg, og helst ikke diesel heller - jeg trenger noe som kan starte i kulden. Bilde fra 2009 - van'en er desverre blitt solgt siden da, noe jeg fortsatt angrer på at jeg gjorde. Men jeg hadde ikke råd til å ha 2 biler, spesielt ikke når den ene ikke kunne brukes om vinteren. Endret 21. januar 2022 av PaladinNO 2 Lenke til kommentar
Styrmann Smisk Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 PaladinNO skrev (31 minutter siden): Så ingen flere turbodrevne biler på meg, og helst ikke diesel heller - jeg trenger noe som kan starte i kulden. Nesten sånn at du skulle kjøpt Subaruen min Skal selge den til fordel for noe pendlervennlig Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 19. september 2021 Del Skrevet 19. september 2021 (endret) Sydvest skrev (17 minutter siden): Nesten sånn at du skulle kjøpt Subaruen min Skal selge den til fordel for noe pendlervennlig Nesten fristende å si ja. En japansk bil er faktisk noe jeg vurderer når Caddy'en trekker sitt siste diesel-pust. Bensindrevet, minst mulig elektronikk og mer romslig er hva jeg vil ha (gjerne noe det er plass til for en person å sove i). Drivstofforbruket driter jeg i bare bilen er god å kjøre. Støy er vel kanskje noe det går an å få gjort noe med hvis man river ut alt interiøret og legger i skikkelig demping. Men når pengene strekker til så skal jeg ha en ny van også. Ser for meg en ~1993 Chevrolet Starcraft G30 - denne har ABS-bremser, noe min ikke hadde (bla.a. derfor jeg aldri brukte min on vinteren) - som er god i metallet i utgangspunktet (tilnærmet 0 rust), som jeg kan få lakkert om ved behov, og gjøre bla.a. en skivebremseoppgradering på. Dette blir et prosjekt for når det kun er godlåt på kontoen (dvs. ikke ennå). Endret 19. september 2021 av PaladinNO Lenke til kommentar
Pizza3333 Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 (endret) Artig konsept Første bil: 1992 SAAB 900 Flott & velholdt bil. MYE plass. Ulandsturer, fjellturer. Aldri noe problem. Behagelig & trygg bil. 10/10. 1991 SAAB 9000 Aero Mer utstyr, mer hester, men også mer tull. Ikke direkte pen. 4/10 2002 Lexus IS200 Ville ha en "nyere" driftsikker bil. Kjøpte en meget fin IS200, herlig bil. God å kjøre, fantastisk komfort. Lite tull. Meget solid. Dessverre dårlig på vinterføre, ble derfor solgt da jeg bodde litt ukurant. 9/10 1993 Mazda Miata Har denne ennå, brukes kun på sommerhalvåret. Perfekt liten roadster som ikke koster for mye. Billig å eie også. Lett & hendig å fikse. Driftsikker Japanerer. Tilnærmet original & fint holdt. Får mange hyggelige kommentarer & smil i denne. Null komfort & sikkerhet. 9/10 2002 SAAB 9-5 Aero Nok en SAAB. Mye plass, god komfort. Kurant da jeg hadde hund. Solgte denne nå nylig. Dyr å kjøre med, mye småreparasjoner. Automat/F1, foretrekker manuell. 5/10. Skal igjen ha ny bil. Vurderer en del nyere Lexus, Mazda eller evnt. Subaru. Har ikke helt bestemt meg. Er både sær & gjerrig så ikke så lett Endret 20. september 2021 av Pizza3333 1 Lenke til kommentar
liehen Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 1. 1996 Seat Toledo 2.0 ST Sport: Ble først leaset i to år før jeg kjøpte den og eide den i to år. Likte utseendet og at den var noenlunde sprek med 115-hesteren fra VW Golf. Sedan-utseende men med kombi-bakluke og stort bagasjerom gjorde den praktisk. Likte at det ikke var så mange av den. Slet dessverre i lang tid med fusking under kjøring som forhandler til slutt fant ut av gjaldt dårlig lodding av motorstyring(?). 7/10 2. 2001 Seat Ibiza Cupra 1.8T: Kjøpt ny. Ble fristet etter prøvekjøring, liten bil (Polo-størrelse) som veide rundt 1.100 kg med en sprek 156 hk turbo fra VW. Disse motorene hadde ofte mer effekt enn hva fabrikken oppga. Litt gokart-følelse. I overkant stiv, mye dekkstøy og tørst. Frem til dagens bil den jeg har savnet mest. Ingen problemer jeg kan huske annet enn en utetemperatursensor. Eid i to år. 8/10 3. 1999 Opel Vectra 2.0 CD: Mistet jobben pga konkurs og måtte spare penger... Komfortabel bil med lavt forbruk, var ikke så mange med denne 2-liters motoren (136 hk) grunnet avgiftene. Ble solgt etter ett år for samme pris. Ingen problemer i mitt eie. 6/10. 4. 2002 VW Passat 1.8T Highline: Ble kjøpt brukt 2 år gammel. Komfortabel bil med god plass, men litt for myk fjæring. Ikke verdens kjappeste tiptronic-kasse, men var nok ok på den tiden. Ingen spesielle problemer, men begge xenon-pærene ble byttet på reklamasjon da den var rundt 4 år/90.000 km. 6/10 5. 2007 VW Passat 1.9TDI Highline: Kjøpt ny, selvsagt reg. i 2006 før avgiftene og prisene på nye dieselbiler ble redusert... I etableringsfasen, ønsket noe fornuftig med god plass til barnevogn. Selv med 45 hk mindre var den like rask ved forbikjøring som den forrige Passat'en, men ikke så kjapp ellers. Støyende pumpedyse-diesel med ketchup-effekt, spesielt på lave turtall. Støyen inn i kupéen var derimot godt dempet. Komfortabel bil med gode seter og god kvalitetsfølelse, gode lys. Lite problemer, men ble lakkert 3 dører og bakluke pga sinkslipp i løpet av mine 4 år/50.000 km. Siste døren ble lakkert etter at den ble solgt. Potensiell rustbombe... 5/10 6. 2006 Audi A6 3.0 TDI quattro: Kjøpt brukt 4 år gammel. En bil jeg hadde "drømt" om siden den kom. Sterk og fin motor, med godlyd tross diesel. Fantastisk komfort med luftfjæring. Lå "tungt og trygt" på veien, føltes solid, god kvalitetsfølelse. Alle dører og bakluke ble lakkert etter utbedring av potensielle rustfeller som følge av aksjon fra fabrikk. Da den var rundt 7 år gammel/100.000 km ble det byttet glødeplugger og en eller annen "kontrollenhet" til turbo. Tok ikke sjansen på å beholde den for lenge. 8/10 7. 2013 VW CC 2.0TDI 4Motion: Kjøpt ny. En undervurdert bil i mine øyne. En penere Passat i bunn og grunn, men bedre støydemping og enkelte andre detaljer. Ønsket firehjulsdrift og automat og da var det diesel som gjaldt på denne tiden, ellers hadde jeg nok valgt bensin. Komfortabel og stillegående og overraskende god plass, både benplass i baksetet og bagasjeplassen. Men selvsagt ikke like praktisk som stasjonsvogn pga lien bakluke. Rask DSG-kasse, første bil med parkeringsvarmer og adaptiv cruisecontrol, som var fantastisk. 8/10 8. 2016 Mercedes-Benz C250d 4Matic: Kjøpt ny mens det var kampanjepris på modellen, ble fristende med prisavslag på godt over 100.000,- totalt. Endelig så MB moderne og litt sportslig ut i mine øyne. Tidligere modeller var for trauste for min smak. Komfortabel bil, men standardfjæringen var et lite hakk for myk om man kjørte litt aktivt i svinger. Dårligere bakseteplass og bagasjeplass enn i CC'n. Dekkstøy med 18" runflat som var standard med AMG-pakke, ellers veldig komfortabel. Litt ulyder fra interiør/dashbord. Ikke den mest støysvake dieselen. Ble byttet to baklykter pga fukt i mitt eie. 7/10 9. 2018 Mercedes-AMG C43: Kjøpt ny, reg. i 2017. Da effektavgiften ble borte i 2017 var denne ca 140.000 rimeligere enn utgangspunktet og fristelsen til å "dra den helt ut" ble for stor. Planen var riktignok å bruktimportere, men den planen gikk i vasken etter prøvekjøring. Ble overrasket over hvor rå denne var med tanke på at den har en storebror i C63. Som eneste bil i familien ønsket jeg firehjulsdrift, denne har for øvrig samme hjuloppheng som C63, men er mykere satt opp. Fortsatt stiv, men mer enn komfortabel nok på langtur. Performance-setene gir fantastisk støtte, men er rimelig faste. Fungerer likevel fint på langtur. Lyden i Sport+ med performance eksos er nydelig. Oppleves som en helt annen bil å kjøre enn C250'n, både styring, girkasse, understell, motor og lyd bidrar til det. Har nok vært nede i 0,64 l/mil på langkjøring landevei der man følger trafikken i 80 km/t, men snittet ligger et stykke over literen/mil. Uansett ikke avskrekkende, men skal ha 98-oktan som er dyrere. Servicekostnadene er overraskende rimelige for en slik type bil, samme som på en standard C-klasse, med unntak når bremseklosser og skiver skal byttes. Største minus er noe periodisk knirk fra interiør som modellen dessverre er kjent for. Har nå rundet 4 år/70' km uten andre problemer enn en sensor til justerbare dempere og en baklykt byttet pga fukt. Ønsker å beholde denne lenge da man ikke lenger får tak i slike biler. Perfekt bil på mange måter, relativt "fornuftig" med tanke på driftskostnader, firehjulsdrift, fullt akseptabel komfort i comfort-modus og endrer totalt karakter i Sport+. 10/10 5 Lenke til kommentar
Chaqwa Skrevet 20. september 2021 Del Skrevet 20. september 2021 (endret) 1997 Mercedes C180 + Første bilen etter at jeg fikk lappen. Mange gode minner av den grunn, god å kjøre. - Rust og atter rust. 2014 Volvo V40 + Fint interiør og eksteriør kombinert med fantastiske Volvo seter. - Kjip 1.6 dieselmotor med startstop-funksjon 1997 Toyota Corolla 1,3 + Sliter med å finne noe positivt. Måtte ha en billig bruksbil da jeg var student, billig å anskaffe og rimelig var i drift. - Dørgende kjedelig bil å kjøre, like godt lydisolert som en hermetikkboks og frontlyktene lyste opp veien som et stearinlys. 2016 Nissan Leaf Tekna 30 kWh + Problemfri bil, kun service og slitedeler. Forholdsvis komfortabel bil. - Litt knapt med rekkevidde, spesielt om vinteren som bil nr. 1. Ikke veldig appellerende utseende. 2004 Mercedes C180 Kompressor + Mercedes følelse og komfort. Morsom bil å kjøre om vinteren. - En del utgifter på utskiftinger av deler og reparasjon. Rusten var alltid like rundt hjørnet. 2008 Mercedes CLS320 CDI + V6 dieselmotor trekker som et godstog, mengder av moment. Ekte Mercedes følelse med tanke på kjørekomfort, bankhvelv følelse når du lukker og åpner dørene og et tidløst design på eksteriøret. - Potensielt dyr bil å drifte. Ikke den mest praktiske bilen. VW ID.3 Pro Perfomance 58 kWh + Føles lettbeint ut med 204 hester og bakhjulstrekk. LED Matrix frontlyktene gjør en god jobb med lyse å opp veien. OTA-funksjon på infotainment systemet. - Litt for mye billig plastikk på dashbordet, tydelig at VW har kuttet kostnader kontra e-Golf. Endret 20. september 2021 av Abiden 2 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 21. september 2021 Del Skrevet 21. september 2021 1989 Mitsubishi Galant Aner ikke om det var originalt, men alarm ble fjernet fordi den ulte når den ikke skulle ule. Sentrallås ble koblet ut når jeg kom til ulåst bil 2 ganger, den ble låst, men fant ut at den låste seg opp igjen. Bilen var helt grei å kjøre, men ble vraket på grunn av for mye rust. Anlegget i bilen var mer verdt enn bilen. 2015 Toyota Hilux SR5+ 2.0 Eneste minuset er at bilen mangler DAB+ Lenke til kommentar
jjkoggan Skrevet 21. september 2021 Del Skrevet 21. september 2021 1985 Chrysler Laser/w Turbo Fin bil, men dårlig kvalitet Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 22. september 2021 Del Skrevet 22. september 2021 (endret) Volvo 850 1996 2.3liter 5-sylinder med 144hk Helt grei førstebil, brukte ikke veldig på mila selv om det var bensin. Kjøpte den i 2012 for 25000 av en gsmmel mann som var ene eier av bilen siden 1996. Fikk ikke lappen før i 2017,men har øvelsekjørt mye med den opp gjennom årene med flere. Ble byttet inn i 2020 for en annen bil ettersom rusten krøp stadig oppover foran på den 8/10 Volvo V70 D3 2016 2.0liter 4-sylinder med 163hk Dette er min andre bil jeg kjøpte når jeg besøkte en bilforhandler i Kristiansand som akkurat hadde fått inn denne bilen som var på 112500km. De ville ha 350000 for den men fikk den ned til 300000. Startet med 50000 egenkapital og fikk låne penger. Bruker cirka 0.7 på mila og gjennomsnitt kjøring men dette var drømmebilen siden jeg hadde 850ien så jeg håper aldri å selge denne. Bruker riktignok 2000 i måneden på diesel men jeg liker å kjøre så Var ikke så veldig keen på automatisk med dsg kasse men etter og ha kjørt denne i nå 3 år så kunne jeg ikke brydd meg mindre.. Men savner manuell 9/10 (Har ikke bakluke åpner som åpnes automatisk som min brors bil har, er enda misunnelig haha 😄) Endret 22. september 2021 av MultiGamerClub Ned* Dsg* Lenke til kommentar
steinrawr Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Ojsann! Dette kan bli en spennende tråd, her er mitt bidrag: Toyota Corolla 1,3 bensin 55 hk - hatchback - 1982 - Eide i 4 år + Superlett, romslig, gøyal, HK/kg, bensingjerrig. - komfort, støy, klima, elendige lys, FWD 6/10 Mazda 626 LE 1.8 bensin 90 hk - sedan - 1992 - Eide i 1 år + bensingjerrig, reservedeler - komfort, støy, stygg, ubrukelige lys, FWD 4/10 Mercedes-Benz E200 - 2.0l bensin 130 hk - sedan - 1996 - Eide i 6mnd + bakhjulstrekk, mye utstyr, CC, lys, webasto - Bakhjulstrekk, tung, motor var torturert og havarerte på 500kkm, forbruk 4/10 Audi A4 - 1.8i bensin 120 hk - stasjonsvogn - 1998 - Eide i 4 år + Romslig, ok kjørekomfort, delemarked, lavt forbruk - null utstyr, ikke AC, bilen var sliten, elendige lys, støy, FWD 5/10 Volvo V50 - 2.0 TDI 163 hk - Stasjonsvogn - 2005 - Eide i 2 år + kjørekomfort, sprek, lavt forbruk, god lyd, webasto - lite utstyr, barnesykdommer, dyre deler, FWD 7/10 Volvo V70 - 2.0 TDI 163 hk - Stasjonsvogn - 2012 - Eide i 2 år + Topputstyrt med mye custom fra fabrikk, super komfort, romslig, sterk, lydanlegg, lavt forbruk, fantastisk farge (biarritz blue), webasto - Dyre deler, eksen bulka den, FWD 8/10 Volvo XC60 - 2.4 TDI R-design 245 hk - Kompaktsuv - 2012 - Eid i 1 år til nå + Sprek, lastekapasitet, kjørekomfort, topputstyrt, AWD, webasto - Lite baggasjerom, dyre deler 9/10 2 Lenke til kommentar
Patek Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Saab 9-5 2,3T 2001 mod + Sprek og morsom å kjøre med 280 hk. Komfortabel. - Motorras, turboras og manifold sprakk. Kostet meg alt for mye penger. 3/10. Audi A4 1,9TDI Quattro 2004 mod + Bra kjørekomfort, uslåelig quattro, veldig morsom på vinterføre. Gikk helt greit med chip. - Ble en del rust på skjermer etterhvert, forstillinga trengte slitedeler periodevis. Hadde denne bilen i litt over 4 år, kjørt ca 100k km. Dro på roadtrip gjennom Tyskland og fungerte strålende. Generelt var det en veldig billig bil. 7/10. BMW F31 LCI 318i 2016 mod + Veldig god å kjøre, går billig til tross for bensinmotor med turbo. 0,55 på langkjøring, 0,65-0,7 i det daglige.. Greit med plass. Relativt billig i innkjøp. Morsomt med rwd på vinter. - Ønsker meg større motor. 8/10. 1 Lenke til kommentar
Milhouse85 Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 Gammel Opel fra slutten av 90-tallet. ?/10. En "kompis" lånte bilen rett etter kjøp. For deretter å selge den umiddelbart etterpå med falsk signatur for å få penger til rus og annet tull. Unødvendig å nevne at jeg kuttet alle bånd med vedkommende etter dette. Ford Escort fra 99. 7/10. Deilig liten bil. Litt treg til å starte. Billig i drift. Minus for lav sikkerhet (ingen biler viser deg "respekt" på veien). Mercedes E200 bensin fra 98. 9/10. Fantastisk stasjonsvogn. En nytelse å kjøre. Stor og bred bil gjør at jeg i motsetning til mikrobilen Ford Escort blir "sett" på veien. Billig i drift. Billige deler. Minus for høyt forbruk av drivstoff. VW T3 Caravelle 89, 1,9 Diesel. ?/10. Renovasjonsprosjekt. Blir ferdigstilt neste vår/sommer. Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 28. september 2021 Del Skrevet 28. september 2021 (endret) Nissan Primera 2,0 1991 modell Ikke så mye å si om denne, arven den etter min morfar å bli stort sett brukt som lærekjøre bil da den endte på dynga før jeg fikk lappen + Relativt sprek bil sammenlignet med mye annet på den tiden. - Var i eledig stand, fryktelig trist interiør , svært lite tekniske duppedingser, hardt angrepet av rust 3/10 Audi A4 1,8T 1995 modell Første bilen jeg kjøpte for egne penger etter lappen var hånd, kostet meg 35 000,- i 2009, alle sa jeg var gærn som kjøpte en Audi til den prisen, men endte opp med å bli den mest pålitelige bilen jeg har eid. + Turbo, PSH PSH, meget sprek bil den tiden med en lite chiptuning , ganske avansert bil for å være fra 1995, de 2 årene jeg hadde bilen var det knapt noe galt med den i det heletatt, så utrolig pålitelig - Var mye skavanker og estetiske feil på den, samt den var rammet av multiknirk som alle B5er sliter med. 8/10 Audi A3 1,9TDi 2004 Modell Den bilen jeg har brukt mest tid og penger på, og på toppen av min bilinteresse, her var det bilstereo til 70-80K++, justerbart senkesett, Rotifom felger, MY11 baklykter og utallige andre modifiseringer og en bil du sikkert hadde sett en del av om du var litt aktiv på VACN treff mellom 2011 og 2014. +Relativt sprek med en litt chip tuning, gjerrig på mila, billen jeg har vært mest glad i og brukte mest tid på. -Et pengesluk uten like, skikkelig mandagsbil med veldig mye utlegg 8/10 Volvo V60 D5 Twin Engine 2015 modell Første "nybilen" jeg kjøpte og som ga meg mersmak på elbil da den for det meste ble brukt i hybridmodus å hadde ett snittforbruk på 0,2 liter mila etter 3 års bruk. Fantastisk god bil men fikk etter noen år lyst å gå over til ren el bil +Veldig sprek bil , firehjulstrekk så god vinterbil, veldig godt hybridsystem hvor bilen både kunne varme og kjøle uten at motoren var igang, - Litt gammeldags interiør til å være en bil fra 2015, noen småproblemer oppigjennom som ble ordnet på garanti, aldri en bil jeg ble skikkelig forelsket i. 7/10 Nissan Leaf 2018 modell Min første helelektriske bil og bilen som skulle ende opp med å redde livet mitt. +God og knallsolid elektrisk bil, aldri så mye som en hickup, utrolig responsiv og fin, overaskende god vinterbil til tross for FWD, reddet livet mitt i en front mot front kollisjon - Bærer preg av å være basert på en 10+ år gammel bil, men ellers ingenting utover det 10/10 Kia E-Soul 2020 modell Min andre elektriske bil som ble kjøpt som en erstatter for leafen, en veldig god bil med ett litt funky utsenede som ikke sklir helt inn blant alle andre biler på veien, og særdeles sprek med sine 200+ elektriske hestekrefter. +Sprek, særegent utseende, lang rekkevidde, artig bil å kjøre, mye fancy utstyr som ventilerte seter, head up display, mye konfigurerbart LED lys i interiøret, føles overaskende premium, veldig gode lys - Utseende er ikke for alle, leveres med de verste dekkene jeg kan tenke meg, 2020 modellen kan ikke slepe henger, litt grunt bagasjerom. 9/10 Endret 28. september 2021 av Evil-Duck 4 2 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 30. september 2021 Del Skrevet 30. september 2021 (endret) Volkswagen Polo GTI (2015) - Første bil. 1.8 liter 192 hk med godt skyv og ok lyd. Gode minner fra norgesferie på vestlandet med denne. Det var en bil jeg likte godt å kjøre - hadde mange fine ettermiddagsturer i indre Vestfold der jeg kunne dra på litt. Utrolig at jeg aldri ble stoppet med denne egentlig. Veldig morsom bil på svingete småveier, den differentialen som satt på forakselen var litt av et mesterverk. Lite å utsette på denne bilen egentlig - vurdert å kjøpe den tilbake. Overraskende god på vinterføre - svært velbalansert og manuelt håndbrekk var en god kombinasjon. 9/10 Peugeot 308 SW (2016) - Denne slet jeg litt med å bli glad i. Motoren (1.2 l 130hk) var oppskrytt av journalister, den var treeeeg. Bilen hadde som GTIen "Sport-modus", men det var fullstendig bortkastet på denne bilen. Kontroller og menyer var irriterende lagt opp. F.eks. måtte dashbordlyset justeres helt opp før det kunne justeres ned igjen fordi samme knapp gikk begge veier. Regnsensoren var lat og gav for lite visker. Så var det en del småfeil på den. Først var det en ulyd fra interiøret. En slags tikkelyd som gikk meg på nervene. Det gikk over av seg selv etter en stund. I lav hastighet knirket det fra bakakselen, ble løst på garanti med å fylle ekspanderende skum i et hulrom. En av jekkepunktene ble bøyd da den ble jekket opp. Lakken var så tynt lagt på at den ble ripete om du så for lenge på den. Registerreima ble tatt på 45 000 km som jeg synes var svært tidlig, 17k som jeg ikke ble opplyst om engang før jeg fikk bilen tilbake fra service. Positivt? Bilen var ekstremt komfortabelt fjæret. Som en S-klasse over humpete vei. Air condition var utrolig rask til å bli kald på dager med 30+. Enormt bagasjerom med flatt gulv. 4/10 Volkswagen Touran (2018) - (150 hk bensin). Blitt tobarnspappa med to barn under tre år og da denne bilen er fantastisk. Den har et ganske lite fotavtrykk som gjør den nett og enkel å manøvrere, men plassen inni er enorm. Andre seterad med tre individuelle seter som kan justeres separat er det store salgsargumentet for småbarnsfamilien med gigantiske bakoverlente barneseter. Ikke noe kjøremaskin, men den ligger greit på veien og kjører som en Golf egentlig. Android Auto var en positiv overraskelse for meg "Spill Frost 2 på Spotify". Negativt er at det ikke er fester til bagasjenett mellom 2 og 3. seterad. Gjør det vanskelig å utnytte høyden i bagasjerommet. 8/10 Nissan Leaf (2017) 30kwh. Fantastisk bil nr. 2. God plass i baksete til overnevnte barneseter. Blir til at vi bare bruker denne i hverdagen egentlig pga. lave driftskostnader. Interiøret er deilig intuitivt og ujålete. Trenger ikke bekymre meg for skitne unger. Overraskende god stereo. 10/10 Bonus: Land Rover Defender (2012) - Lånebil i perioder. Grusom på alle måter. Elsker den. 10/10 Endret 30. september 2021 av Dassen 5 Lenke til kommentar
MultiGamerClub Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Dassen skrev (På 30.9.2021 den 18.30): Nissan Leaf (2017) 30kwh. Fantastisk bil nr. 2. God plass i baksete til overnevnte barneseter. Blir til at vi bare bruker denne i hverdagen egentlig pga. lave driftskostnader. Interiøret er deilig intuitivt og ujålete. Trenger ikke bekymre meg for skitne unger. Overraskende god stereo. 10/10 Søsteren min kjøpte denne bilen for bare en liten bruksbil, men faen å god lyd den har til en så liten bil.. Bedre enn mange andre biler jeg har vært i, litt rart men bra bil 1 1 Lenke til kommentar
Javisst Skrevet 3. oktober 2021 Del Skrevet 3. oktober 2021 Morsom tråd! Må bidra her. Toyota Corolla 1,3 XLi - Hatchback - 1995 - Hadde den i 5 år + Driftssikker deluxe. Enkel å skru på. Billig service. God på vinterføre. Drivstoffgjerrig. Hellagrill ga enormt gode lys. Ble fort varm på kalde dager. Økonomimåler som hjalp deg å holde forbruket nede. Jeg polerte den, fjernet rust, og holdt den svært godt vedlike, før jeg solgte den med fortjeneste. Ny eier kvestet den en uke og to senere. - Laber komfort. Mye kløtsjing i rushtrafikk. Korte sitteputer. Dårlig kjøleanlegg på sommeren. Knirk og knak. Mye støy. Trang baki. Mye styr å legge ned bakseter. Alt av dører og luker måtte åpnes manuelt med nøkkel. Dårlig kollisjonssikkerhet som bekymret meg. 6/10 Skoda Superb 1,4 TSI - Hatchback - 2010 - Hadde den i over 6 år + Svært god å kjøre. Gode seter foran og bak. Enormt bagasjerom. Like enorm bakseteplass. Genial todelt bakluke. Svært gode lys. Enormt god motor med bra forbruk (Når den virket). Elsket utseende på den. Ble ofte lakkbehandlet. Rust ble fjernet fortløpende, og den så bortimot strøken ut. God manuell girkasse og bra klimaanlegg. Fantastisk langturbil. God å dra henger med. - Lett å slå nedi over fartshumper dersom du er uoppmerksom. Bilen var en bilmekanikers mareritt. Konstant motorfeil. Mye tull med registerkjede. Varsellamper var vanlig. Nødmodus var normalen. Bilen spiste coiler. Redningstjenesten skrøt over hvor blank og fin den var da de vinsjet den opp på lasteplanet. Det var en mager trøst, og burgeren min ble spist kald. Bilen lakk vann og drepte komponenter i dashbord. Lyktene dugget og ble fulle av grønske. Motor holdt på å skjære seg, og bilen ble byttet inn med høyt bensinforbruk og drept katalysator. Reparasjonskost passerte nok et par hundre tusen på slutten. Bilen har vært til salgs på Finn lenge, og jeg håper aldri de får solgt den. Vil ikke unne min verste fiende å kjøpe den. Sett bort ifra feil, så ville jeg gitt bilen 10/10. Men den ender på 4/10 etter altfor mange søvnløse netter og tom sparekonto. Volkswagen Golf 1,0 TSI DSG - Stasjonsvogn - 2017 Facelift - Hatt den i snart et år + Svært god å kjøre, akkurat som Superben. Gode seter. Solid og godt skrudd sammen. Stort bagasjerom. Godt lydanlegg. Gode lys. Overraskende sprek og momentsterk motor med god girkasse. Svært lavt bensinforbruk. Elsker utseende på denne og. Masse utstyr. Bra klimaanlegg. Veldig god turbil. - Bilen er litt trang og med liten bakseteplass. Full i pianolakk innvendig som blir ripete bare du ser på det. Det er et mareritt å vaske de små vinduene ved sidespeilene. DSG kan være litt uvant for de som aldri har hatt det før. Kan være treg i responsen, spesielt ved kjøring i kryss og rundkjøringer. Da blir du ofte stående og stampe før bilen begynner å bevege seg. Start-stopp-funksjonen er FÆL. Her blir du ofte forstyrret hvis denne er aktivert under køkjøring. Motoren har bare tre sylindre og trenger derfor en omdreining eller to ekstra før den tenner, noe som nok er årsaken. De tre sylindrene fører og til en litt hard oppstart og gange når motoren er kald. Tre sylindre gjør og at kløtsjen letter på trykket under kjøring for å holde momentet oppe. Dette gjør at kløtsjen glipper og slurer ved aksellerasjon. Dette er såpass merkbart at jeg valgte å sende bilen inn til diagnose. Dette er visst normalt, og krever bare tilvenning. Det plager meg litt, men jeg prøver å overse det. 8/10 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå